Tesla Model S debiutowała w 2012 roku, w związku z czym na rynku nie brakuje egzemplarzy o bardzo dużym przebiegu. Ten konkretny przejechał około 403 000 km i wciąż ma pierwszą baterię. Jaki uzyskuje zasięg?
Tesla Model S przez wielu uznawana jest za jedno z najbardziej przełomowych aut w historii motoryzacji. Pokazana w 2012 roku, nagle udowodniła, że elektryk wcale nie musi być niewielką, niezbyt wygodną „taczką” z ograniczonym zasięgiem.
W internecie znane są historie różnych egzemplarzy tego auta z bardzo dużym przebiegiem. Jeden z nich – należący do Hansjorga von Gemmingen-Hornberga – do grudnia 2023 roku przejechał ponad 1,9 mln km. W lutym tego roku dobił już do 2,3 mln km (TUTAJ przeczytasz więcej na temat tego auta).
Teraz prowadzący youtube'owy kanał Out of Spec Testing sprawdził zasięg Tesli Model S Dual Motor Standard Range z 2019 roku, wycenionej na około 8600 euro. Auto do tej pory przejechało około 403 000 km. Oznacza to, że w ciągu każdego roku eksploatacji pokonywało dystans nieco ponad 67 000 km.
W odmianie Standard Range akumulator trakcyjny ma pojemność 75 kWh (użytecznie: 72,5 kWh). Co istotne, wciąż jest on objęty gwarancją bez limitu kilometrów. Nowsze egzemplarze tego auta dysponują już gorszą ochroną. To również 8 lat, ale do 240 000 km.
Według prowadzącego kanał Out of Spec Testing Tesla Model S była w połowie ładowana z ładowarek DC, a więc prądem stałym, a w połowie – prądem zmiennym. Ten drugi w znacznie mniejszym stopniu odpowiada za degradację baterii niż pierwszy.
Test zasięgu Tesli Model S z tak dużym przebiegiem odbył się na amerykańskiej autostradzie przy temperaturze powietrza wahającej się od 6 do 17 stopni Celsjusza. Auto miało ustawiony tryb Range, m.in. rozłączający napęd na tylne koła i maksymalnie obniżone zawieszenie pneumatyczne.
Temperaturę w kabinie ustawiono na 20-22 stopni Celsjusza. Przed ruszeniem w drogę akumulator trakcyjny został naładowany do pełna. Prędkość w czasie jazdy oscylowała wokół 114 km/h.
Tesla Model S pokonała dystans 327 km zanim nastąpiło ograniczenie mocy jej silnika. To uniemożliwiło jazdę powyżej 108 km/h. Ostatecznie to amerykańskie auto zatrzymało się po pokonaniu 332 km – wtedy komputer pokładowy nakazał przerwanie jazdy.
Podczas testu z baterii Tesli zniknęło 57,8 kWh energii. Daje to średnią na poziomie 17,4 kWh/100 km. Według danych fabrycznych rzeczywisty zasięg takiego auta to 420 km.
Twórca kanału Out of Spec Testing przyznaje, że nie udało się oszacować dokładnego stopnia degradacji akumulatora. Powinna być ona jednak niższa niż 23%.
W jednym z badań floty Tesli Model S i X stwierdzono, że przy 320 000 km spadek pojemności baterii wynosi przeciętnie około 12%.