Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
senior za kierownicą

Unia Europejska chce, aby kierowcy po 70. roku życia przechodzili regularne badania lekarskie

Unia Europejska chce, aby kierowcy po 70. roku życia przechodzili regularne badania lekarskie

Unia Europejska planuje zaostrzenie przepisów dotyczących starszych kierowców. Zgodnie z projektem ustawy osoby po 70. roku życia będą musiały regularnie udowadniać, że są zdolne do prowadzenia samochodu – donoszą niemieckie media.

Unia Europejska ostro wzięła się za kierowców. Według niedawnych doniesień jej najbliższe plany dotyczą m.in. wprowadzenia cyfrowych praw jazdy, okresu próbnego dla młodych kierowców czy wspólnej bazy danych punktów karnych. 

Jak donoszą niemieckie media, najnowszy pomysł włodarzy Unii Europejskiej obejmuje seniorów za kierownicą. Według nich osoby powyżej 70. roku życia będą musiały regularnie udowadniać swoją zdolność do prowadzenia samochodu. 

W Polsce nie ma na razie obostrzeń dotyczących starszych kierowców, ani nie są wymagane dodatkowe badania lekarskie po przekroczeniu określonego wieku. Ale osoby, które zmagają się z konkretnymi problemami zdrowotnymi (bez względu na wiek), aby zachować swoje uprawnienia, po określonym czasie, muszą powtarzać badanie lekarskie. 

senior_za_kierowncia_02
Zgodnie z polskimi statystykami wypadków w 2021 roku wskaźnik wypadków dla osób powyżej 60. roku życia wyniósł 3,49 na 10 tysięcy osób. Dla porównania wśród kierowców w wieku od18 do 24 roku życia wynosi on już 13,77.
newspressuk.com

Wprowadzenie niedawno terminowych praw jazdy, a więc o ważności przez 15 lat, niedużo tutaj zmienia. Otóż osoby, które otrzymały je bezterminowo, będą musiały pamiętać jedynie o wymianie tego dokumentu na nowy. 

Prawo jazdy na 5 lat

Jeśli plany Unii Europejskiej wejdą w życie, osoby powyżej 70. roku życia będą musiały co 5 lat udowodnić swoją zdolność do prowadzenia samochodu. Oznacza to, że dokument będzie wydawany jedynie na taki okres. 

Zgodnie z projektem ustawy, jeśli w „trakcie załatwiania formalności” przez seniora okaże się, że nie spełnia on już standardów medycznych, wówczas może zostać skierowany na dodatkowe badania lekarskie. 

Pomysł ustawodawców wzbudza na razie ogromne kontrowersje. Wśród głosów sprzeciwu często padają oskarżenia dotyczące dyskryminacji oraz ograniczania wolności. 

Skąd ten pomysł?

Plany Unii Europejskiej zakładają, że do 2030 roku liczba ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych na jej terenie powinna spaść o połowę. Z kolei do 2050 roku na drogach krajów członkowskich nikt już nie powinien tracić życia. 

Aby osiągnąć swoje cele, Unia planuje m.in. ogromną reformę w prawach jazdy. Jeden z jej punktów dotyczy właśnie osób po 70. roku życia. 

Czytaj także