Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen ID.5 w ruchu przód i bok

Volkswagen ID.5 – coupe, które jest SUV-em

Volkswagen ID.5 – coupe, które jest SUV-em

Długo nic, a teraz proszę. W ciągu trzech i pół miesiąca Volkswagen przedstawił dwa SUV-y coupe przeznaczone dla Europy. Po miejskim spalinowym Taigo czas na kompaktowe elektryczne ID.5.

Na europejskim rynku SUV-y coupe nadal są domeną producentów premium. Porsche ma jeden taki model, Mercedes dwa, BMW trzy, a Audi aż pięć. Popularne marki trzymały się do tej pory na uboczu, nie licząc wyjątków w postaci np. Kii (EV6), Mitsubishi (Eclipse Cross), Renault (Arkana) czy Toyoty (C-HR).

Są też popularne marki, które, owszem, oferują SUV-y coupe, ale poza naszym kontynentem. Wśród nich jest np. Skoda, sprzedająca w Chinach Kamiqa GT i Kodiaqa GT. Sam Volkswagen na tamtejszym rynku oferuje trzy SUV-y coupe: Tayrona X, Tiguana X i Teramonta X.

Volkswagen Teramont X przód i bok

Volkswagen Teramont X to topowy SUV coupe VW przeznaczony na rynek chiński. Długość: 492 cm.

Niestety, u nas cisza. W polskiej gamie VW nie ma ani jednego SUV-a coupe. Na szczęście to stan przejściowy. Wkrótce na nasz rynek trafią aż dwa takie modele. Pierwszym jest przedstawione pod koniec lipca tego roku Taigo, drugim – pokazany właśnie Volkswagen ID.5.

Volkswagen Taigo bok

Volkswagen Taigo – do gamy tego nowego miejskiego SUV-a coupe trafiły silniki spalinowe o mocy 95-150 KM.

Mówiąc najprościej, ID.5 to wersja coupe znanego już elektrycznego Volkswagena ID.4. Najbardziej ewidentną różnicą jest górna część karoserii z tylną szybą biegnącą pod znacznie łagodniejszym kątem. Inaczej wygląda też przedni zderzak, choć w topowej wersji GTX nie jest to już takie oczywiste.

Volkswagen ID.5 przód i bok

Jednosilnikowe wersje ID.5 z zewnątrz różnią się od GTX np. designem przedniego zderzaka.

ID.5 jest ponadto o półtora centymetra dłuższe od ID.4, mierząc 460 cm (bez jednego milimetra). Co ciekawe, ID.4 GTX i ID.5 GTX mają już tę samą długość, czyli 458,2 cm. ID.5 ma też o sześć litrów większą bazową pojemność bagażnika (549 vs 543 l), ale o pół centymetra mniejszy rozstaw osi (276,6 vs 277,1 cm).

Volkswagen ID.5 GTX bagażnik

ID.5 ma większą bazową pojemność bagażnika od ID.4 (549 vs 543 l). W ID.5 da się go powiększyć do 1561 l.

Jak jest z wysokością? Teoretycznie bardziej sportowo wyglądające ID.5 powinno być niższe. I jest. O 2,7 cm. Ma 161,3 cm. Wnętrze też jest niższe, na szczęście minimalnie. Pasażerowie tylnych siedzeń ID.5 mają o 1,2 cm mniej miejsca nad głową niż podróżni ID.4.

Volkswagen ID.5 fotele

Dzięki platformie przeznaczonej wyłącznie dla aut elektrycznych wewnątrz jest wyjątkowo dużo miejsca.

Multimedia są na najwyższym poziomie. Ich oprogramowanie będzie aktualizowane zdalnie, a wśród opcji znajdzie się ekran przezierny z funkcją rozszerzonej rzeczywistości, dzięki czemu np. wskazówki nawigacji nałożą się na elementy prawdziwego świata.

Volkswagen ID.5 deska rozdzielcza

Ekran zestawu wskaźników jest 5,3-calowy, a wyświetlacz w centralnej konsoli 12-calowy. Oświetlenie wnętrza ma od 10 do 30 kolorów.

ID.5 będzie dostępne w wersjach jedno- i dwusilnikowych. W pierwszym przypadku jednostkę umieszczono z tyłu, w drugim – przy każdej z osi. Dwusilnikowe ID.5 ma dodatkowe oznaczenie GTX, napęd na obie osie, 299 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s. Wszystkie wersje otrzymały akumulator trakcyjny o pojemności 77 kWh. Jak na SUV-a auto jest wyjątkowo opływowe (Cx: 0,26, a w przypadku GTX 0,27), znakomita jest też średnica zawracania (10,2 m dla jednosilnikowych odmian).

Wersje silnikowe Volkswagena ID.5
Wersja Liczba silników Moc Przyspieszenie 0-100 km/h Zasięg
ID.5 Pro 1 174 KM 10,4 s 520 km
ID.5 Pro Performance 1 204 KM 8,4 s 520 km
ID.5 GTX 2 299 KM 6,3 s 480 km

Polskie ceny zostaną ogłoszone w styczniu, a pierwsze auta dotrą do salonów na przełomie marca i kwietnia 2022 r. Więcej szczegółów na temat Volkswagena ID.5 – tutaj.

Czy Volkswagen przedstawi kolejnego SUV-a coupe? Nie ma co do tego żadnych wątpliwości. 

Volkswagen ID.5 GTX bok i tył
Topowa dwusilnikowa odmiana GTX (fot.) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s. 

Czytaj także