Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Aiways U5 – przód

Większość chińskich marek samochodów nie przetrwa do 2030 roku!

fot. Aiways

Większość chińskich marek samochodów nie przetrwa do 2030 roku!

Szykuje się prawdziwy pogrom producentów aut z Chin. Z obecnych 129 marek oferujących samochody elektryczne i hybrydy plug-in do końca dekady ma przetrwać jedynie garstka.

Analitycy z AlixPartners – globalnej firmy doradczej – przewidują, że do końca tego dziesięciolecia przetrwa zaledwie 15 chińskich marek samochodów spośród obecnych 129 zajmujących się produkcją modeli elektrycznych i hybryd plug-in

Nie podają jednak, o których producentów chodzi. Stephen Dyer z AlixPartners twierdzi tylko, że konsolidacja w Państwie Środka ma przebiegać wolniej niż w innych krajach. Wynika to z faktu, że lokalne władze często wspierają nierentownych producentów samochodów, biorąc pod uwagę ich znaczenie dla regionalnej gospodarki, zatrudnienia i łańcucha dostaw. 

IM Motors L7
SAIC, właściciel m.in. marki MG i IM Motor (na zdjęciu) w 2024 r. od chińskiego rządu otrzymał rzekomo 277 mln dolarów dotacji.
fot. SAIC

„Chiny są jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków dla pojazdów o napędzie alternatywnym (New Energy Vehicles). Toczy się tam intensywna wojna cenowa, a szybki rozwój oraz nowi uczestnicy rynku stale podnoszą poprzeczkę” – mówi Dyer. 

Dodaje jednak, że za brakiem rentowności wielu firm stoją obecnie inne czynniki. Dyer twierdzi bowiem, że postęp technologiczny i efektywność dotycząca kosztów są dla wielu producentów przeszkodą w osiągnięciu rentowności

Poprzednia prognoza była bardziej optymistyczna

Co ciekawe, w poprzedniej analizie dotyczącej przyszłości chińskich firm motoryzacyjnych AlixPartners wskazywało, że do 2030 roku przetrwa 19 producentów. Z kolei 1 na 7 firm zacznie przynosić zyski. 

Podkreślano wtedy, że ta czarna wizja wynika z brutalnej wojny cenowej trwającej w Państwie Środka. Przykład to choćby dominujący producent, jakim jest BYD, który może sobie pozwolić na bardzo istotne obniżki cen. 

tanie-elektryczne-byd-dolphin-surf
BYD jest w stanie produkować samochody praktycznie bez pomocy poddostawców. 
fot. BYD

Kontroluje on bowiem niemal cały łańcuch dostaw swoich samochodów i jest w stanie je wytworzyć praktycznie bez zewnętrznych wytwórców. Wyjątek stanowią jednak opony – BYD nadal kupuje je od innych. 

Chińczycy słabną w Polsce

W Polsce producenci z Chin od stycznia do końca czerwca zdobyli dla siebie 5,8% rynku, sprzedając łącznie 16 616 samochodów. Co ciekawe, w ostatnim miesiącu nastąpił spadek ich udział w Polsce o 1% - z 7,1 w maju 2025 roku do 6,1%

Widać to po wynikach MG i Jaecoo, które znalazły mniej klientów niż we wcześniejszym miesiącu. Na modele pierwszego z tych wytwórców, będącego liderem polskiego rynku wśród producentów z Państwa Środka, w szóstym miesiącu 2025 roku skusiło się 828 osób, czyli o 405 mniej niż w maju!

mg-zs-hev-widok-z-gory
MG w czerwcu 2025 roku straciło impet na polskim rynku.
fot. MG

W przypadku Jaecoo – trzeciej siły z Chin nad Wisłą w pierwszym półroczu bieżącego roku – spadek był mniejszy. Zamknął się bowiem 10,1% i 426 kupionymi autami zamiast 474 (w maju). Niewielki wzrost z 717 do 722 egzemplarzy zanotowała za to w czerwcu będąca na drugim miejscu Omoda (należąca do tego samego co Jaecoo koncernu).

Czytaj także