Jak producenci radzą sobie z brakiem chipów? Przestają oferować wybrane elementy samochodów. Oto lista wyposażenia, które zniknęło z nowych modeli wybranych marek.
Cały motoryzacyjny świat odczuwa skutki braku chipów. Z jego powodu liczni producenci byli zmuszeni wstrzymać wytwarzanie mniej rentowanych modeli samochodów, a inni zdecydowali się na krok w postaci usunięcia niektórych elementów wyposażenia. Taki ruch pozwolił utrzymać produkcję i uniknąć sytuacji, w której nowiutkie auta były parkowane na wielkich placach w oczekiwaniu na wznowienie dostaw chipów.
Przygotowaliśmy listę marek i elementów, jakie z nich usunięto w związku z niedoborem półprzewodników. Nie jest kompletna, ale pokazuje skalę tego zjawiska.
Oficjalnie z końcem października z modeli BMW zniknęła funkcja ekranu dotykowego w wybranych wariantach serii 3 i 4 (Coupe, Cabriolet, Gran Coupe), Z4 oraz ze wszystkich SUV-ów X5, X6 i X7. Wcześniej donoszono też o niedostępności wyświetlacza head-up.
We wrześniu Cadillac ogłosił, że nie będzie oferował w wielkim Escalade zaawansowanego systemu Super Curise, umożliwiającego półautonomiczną jazdę, w tym nawet zmianę pasa ruchu bez dotykania kierownicy. W swoim oświadczeniu przedstawiciel firmy stwierdził, że Super Cruise „stanowi ważną cechę Escalade’a”, dlatego Cadillac „wznowi oferowanie tej funkcji dla naszych klientów tak szybko, jak to możliwe”. Wiadomo, że funkcja ta już powróciła na listę wyposażenia Escalade'a.
Z kolei sedany CT4 i CT5 mają otrzymać tę technologię dopiero w pierwszej połowie przyszłego roku.
W licznych modelach General Motors zrezygnowano z radia HD. Zmiana ta dotknęła przede wszystkim Chevroleta Silverado 1500s i GMC Sierra 1500s z roku modelowego 2022. Ponadto od 15 listopada większość SUV-ów i pick-upów straci podgrzewanie i wentylację foteli. Z listy wyposażenia ma też zniknąć podgrzewanie kierownicy oraz bezprzewodowe ładowanie telefonu.
Według nieoficjalnych informacji bramy fabryki Forda w Turcji w ubiegłym miesiącu zaczęły opuszczać samochody bez wybranych funkcji. Brytyjski Autocar dotarł do informacji, że niektóre auta zostały wyprodukowane bez nawigacji satelitarnej. Dobra informacja jest tak, że może być ona dodana w późniejszym czasie.
W przypadku Mercedesa lista obejmuje m.in. ładowarki indukcyjne do telefonów, system dostępu bezkluczykowego, wybrane systemy audio oraz zaawansowane oświetlenie, głównie LED. Szczególnie mocno przez niedobór chipów ucierpiały wersje AMG.
„Niezależnie od modelu bierzemy pod uwagę, jak długo klient czekał na swój pojazd i staramy się odpowiednio ustalić priorytety. Terminy przekazania samochodów do klientów są jednak silnie uzależnione od indywidualnego wyposażenia i krótkoterminowej dostępności części. Zmiany rozpoczęły się pod koniec czerwca i będą kontynuowane do odwołania” – powiedział przedstawiciel Mercedesa w swoim oświadczeniu dla FleetNews.
W maju bieżącego roku Bloomberg ogłosił, że Nissan nie zainstaluje systemu nawigacji satelitarnej w tysiącach pojazdów. Plan był taki, aby zaoszczędzić chipy do wykorzystania w dwóch najlepiej sprzedających się pojazdach na każdym rynku.
Przez jakiś czas Porsche nie oferowało 18-kierunkowej regulacji foteli w Macanie, ale opcja ta jest ponownie dostępna. Obecnie brakuje jednak elektrycznej regulacji kolumny kierownicy w wybranych modelach. Do końca roku ma jednak nastąpić poprawa w dostawach półprzewodników.
W maju Tesla po cichu usunęła regulację podparcia lędźwiowego w fotelach pasażera w Modelach 3 i Y. Gdy tylko okazało się, że została ona usunięta, a firma nie zaoferowała żadnej zniżki, Elon Musk poprzez Twitter przekazał, że dane firmy wskazują, iż była to bardzo rzadko używana funkcja.
Niedawno, także bez rozgłosu, ze specyfikacji Modeli 3 i Y usunięto porty USB-C znajdujące się w tylnej części konsoli środkowej. Co ciekawe, po raz kolejny firma nie poinformowała o tym fakcie swoich klientów.