W październiku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie spadła o blisko 30 procent.
Tak źle jeszcze nie było – organizacja ACEA (zrzesza europejskich producentów samochodów) prowadzi statystyki od 1990 r. i w tym okresie nigdy nie zdarzyło się, by sprzedaż w październiku była gorsza niż tegoroczna. Zarejestrowano w nim bowiem 798 693 nowe samochody osobowe – to jest aż o 29,3% mniej niż w październiku 2020 r. (dane dla krajów UE, EFTA i Wielkiej Brytanii; sama Unia Europejska: –30,3%).
W większości krajów spadki są ogromne, ale najpotężniejszy dotknął Litwę (–54,8%), a z największych rynków – Włochy (–35,7%). Nie we wszystkich państwach zanotowano jednak sprzedaż mniejszą niż w październiku 2020 r. Takie przypadki są jednak zaledwie trzy – to Irlandia (+16,7%), Islandia (+6,5%) i Cypr (+5,2%).
Spośród 33 marek, jakie są ujęte w raportach ACEA, jedynie Alpine, Łada, Porsche, Hyundai, Smart oraz Kia nie odnotowały spadku sprzedaży w porównaniu z październikiem. Pozostałe marki są w dużo gorszej sytuacji. We wszystkich przypadkach spadek popytu jest dwucyfrowy, a w kilku markach, jak Volkswagen, Ford, Audi, Skoda i Alfa Romeo, przekracza on 40%. Rekordzistą jest Jaguar, którego samochody kupiło aż o 55% mniej klientów niż w październiku ub.r.
Ciekawa sytuacja miała miejsce wśród koncernów – w październiku po raz pierwszy przed Volkswagena minimalnie wysforował się Stellantis – sprzedał 165 866 aut, czyli o... 557 szt. więcej niż VW.
Gdy uwzględni się dane sprzedażowe za 10 miesięcy, na razie jest jeszcze nieco lepiej niż w ubiegłym roku – nabywców znalazło bowiem 9 960 706 samochodów, czyli o 2,7% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Jeśli jednak taka tendencja jak w październiku (i poprzednich miesiącach) się utrzyma – a rozpędzająca się czwarta fala pandemii koronawirusa na to wskazuje – do końca roku ta niewielka przewaga może zniknąć i 2021 r. zakończy się jeszcze gorzej od tragicznego przecież 2020 r.
Top 10 – największe rynki Europy (I-X 2021 r., dane ACEA)
Pozycja | Państwo | Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-X 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 2 196 244 | –5,2 |
2 | Wielka Brytania | 1 422 879 | +2,8 |
3 | Francja | 1 378 892 | +3,1 |
4 | Włochy | 1 266 629 | +12,7 |
5 | Hiszpania | 706 998 | +5,6 |
6 | Polska | 378 534 | +12,9 |
7 | Belgia | 338 612 | –9,1 |
8 | Holandia | 260 062 | –7,1 |
9 | Szwecja | 252 345 | +9,3 |
10 | Austria | 204 636 | –0,1 |
Top 10 – najpopularniejsze marki w Europie (I-X 2021 r., dane ACEA)
Pozycja | Marka | Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-X 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 1 102 088 | +2,3 |
2 | Peugeot | 611 102 | +1,3 |
3 | Toyota | 606 298 | +15,7 |
4 | BMW | 581 171 | +7,8 |
5 | Renault | 557 324 | –16,2 |
6 | Mercedes | 529 896 | –11,0 |
7 | Audi | 514 059 | +4,5 |
8 | Skoda | 504 047 | –4,3 |
9 | Ford | 457 306 | –14,6 |
10 | Kia | 430 525 | +21,9 |
Sprzedaż w podziale na koncerny (I-X 2021 r., dane ACEA)
Pozycja | Koncern | Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-X 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen Group | 2 535 993 | +2,9 |
2 | Stellentis | 2 029 330 | +3,2 |
3 | Renault Group | 889 585 | –10,8 |
4 | Hyundai Group | 857 540 | +22,3 |
5 | BMW Group | 722 267 | +6,2 |
6 | Toyota Group | 647 947 | +15,2 |
7 | Daimler | 558 276 | –8,9 |
8 | Ford | 457 306 | –14,6 |
9 | Volvo | 240 225 | +6,2 |
10 | Nissan | 208 782 | –11,9 |
11 | Mazda | 136 099 | +13,7 |
12 | Jaguar Land Rover Group | 131 852 | +2,3 |
13 | Mitsubishi | 61 655 | –31,2 |
14 | Honda | 59 111 | –12,2 |