Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
sprzedaż samochodu w salonie

Zapaść sprzedaży samochodów w Europie – koszmarny październik

123RF

Zapaść sprzedaży samochodów w Europie – koszmarny październik

W październiku sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie spadła o blisko 30 procent.

Tak źle jeszcze nie było – organizacja ACEA (zrzesza europejskich producentów samochodów) prowadzi statystyki od 1990 r. i w tym okresie nigdy nie zdarzyło się, by sprzedaż w październiku była gorsza niż tegoroczna. Zarejestrowano w nim bowiem 798 693 nowe samochody osobowe – to jest aż o 29,3% mniej niż w październiku 2020 r. (dane dla krajów UE, EFTA i Wielkiej Brytanii; sama Unia Europejska: –30,3%).

W większości krajów spadki są ogromne, ale najpotężniejszy dotknął Litwę (–54,8%), a z największych rynków – Włochy (–35,7%). Nie we wszystkich państwach zanotowano jednak sprzedaż mniejszą niż w październiku 2020 r. Takie przypadki są jednak zaledwie trzy – to Irlandia (+16,7%), Islandia (+6,5%) i Cypr (+5,2%).

Spośród 33 marek, jakie są ujęte w raportach ACEA, jedynie Alpine, Łada, Porsche, Hyundai, Smart oraz Kia nie odnotowały spadku sprzedaży w porównaniu z październikiem. Pozostałe marki są w dużo gorszej sytuacji. We wszystkich przypadkach spadek popytu jest dwucyfrowy, a w kilku markach, jak Volkswagen, Ford, Audi, Skoda i Alfa Romeo, przekracza on 40%. Rekordzistą jest Jaguar, którego samochody kupiło aż o 55% mniej klientów niż w październiku ub.r.

Ciekawa sytuacja miała miejsce wśród koncernów – w październiku po raz pierwszy przed Volkswagena minimalnie wysforował się Stellantis – sprzedał 165 866 aut, czyli o... 557 szt. więcej niż VW.

Gdy uwzględni się dane sprzedażowe za 10 miesięcy, na razie jest jeszcze nieco lepiej niż w ubiegłym roku – nabywców znalazło bowiem 9 960 706 samochodów, czyli o 2,7% więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Jeśli jednak taka tendencja jak w październiku (i poprzednich miesiącach) się utrzyma – a rozpędzająca się czwarta fala pandemii koronawirusa na to wskazuje – do końca roku ta niewielka przewaga może zniknąć i 2021 r. zakończy się jeszcze gorzej od tragicznego przecież 2020 r.

Top 10 – największe rynki Europy (I-X 2021 r., dane ACEA)

Pozycja Państwo Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) Zmiana do I-X 2020 r. (proc.)
1 Niemcy 2 196 244 –5,2
2 Wielka Brytania 1 422 879 +2,8
3 Francja 1 378 892 +3,1
4 Włochy 1 266 629 +12,7
5 Hiszpania 706 998 +5,6
6 Polska 378 534 +12,9
7 Belgia 338 612 –9,1
8 Holandia 260 062 –7,1
9 Szwecja 252 345 +9,3
10 Austria 204 636 –0,1

Top 10 – najpopularniejsze marki w Europie (I-X 2021 r., dane ACEA)

Pozycja Marka Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) Zmiana do I-X 2020 r. (proc.)
1 Volkswagen 1 102 088 +2,3
2 Peugeot 611 102 +1,3
3 Toyota 606 298 +15,7
4 BMW 581 171 +7,8
5 Renault 557 324 –16,2
6 Mercedes 529 896 –11,0
7 Audi 514 059 +4,5
8 Skoda 504 047 –4,3
9 Ford 457 306 –14,6
10 Kia 430 525 +21,9

Sprzedaż w podziale na koncerny (I-X 2021 r., dane ACEA)

Pozycja Koncern Rejestracje I-X 2021 r. (szt.) Zmiana do I-X 2020 r. (proc.)
1 Volkswagen Group 2 535 993 +2,9
2 Stellentis 2 029 330 +3,2
3 Renault Group 889 585 –10,8
4 Hyundai Group 857 540 +22,3
5 BMW Group 722 267 +6,2
6 Toyota Group 647 947 +15,2
7 Daimler 558 276 –8,9
8 Ford 457 306 –14,6
9 Volvo 240 225 +6,2
10 Nissan 208 782 –11,9
11 Mazda 136 099 +13,7
12 Jaguar Land Rover Group 131 852 +2,3
13 Mitsubishi 61 655 –31,2
14 Honda 59 111 –12,2

Czytaj także