Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Zapowiedź dużych zmian – Lexus LF-Z Electrified

Zapowiedź dużych zmian – Lexus LF-Z Electrified

Zapowiedź dużych zmian – Lexus LF-Z Electrified

Elektryczny prototyp będący połączeniem SUV-a, coupe i liftbacka zapowiada nowy design i rozwiązania techniczne Lexusa.

  • Prototyp z napędem Direct4
  • W 2025 r. każdy model Lexusa ma mieć wersję elektryczną
  • W tym roku dwie nowości: NX i zmodernizowane ES

Lexus ogłosił plany na najbliższe lata i okrasił je bardzo efektownym prototypem. LF-Z Electrified to udane połączenie SUV-a, liftbacka i coupe. Samochód powstał na platformie przeznaczonej wyłącznie dla aut elektrycznych, dzięki czemu udało się uzyskać duży rozstaw osi i krótkie zwisy. Studium zapowiada zmiany w designie Lexusa, który będzie prostszy i jednocześnie wyrazisty.

LF-Z Electrified wyposażono w cztery osobne fotele, przy czym siedzenie kierowcy jako jedyne ma białą tapicerkę. Prototyp otrzymał ponadto ekran przezierny z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Koło kierownicy nie ma górnej części, „kończy się” na godzinie dziewiątej z lewej strony i na trzeciej z prawej. Sam układ kierowniczy działa w systemie steer-by-wire, czyli bez kolumny kierownicy i jakiegokolwiek innego mechanicznego połączenia kierownicy z kołami. 

Dach wykonano z elektrofotochromatycznego szkła, które w razie potrzeby można szybko przyciemnić. Tylne fotele są rozkładane i wyposażone w funkcję masażu.

LF-Z Electrified ma układ napędu na cztery koła Direct4, który pozwala na sterowanie przepływu momentu obrotowego w bardzo dużym zakresie. W zależności od sytuacji auto może mieć napęd na przednie, tylne lub cztery koła.

W 2025 r. w gamie każdego modelu Lexusa ma się znaleźć wersja z napędem elektrycznym. Na dodatek za cztery lata firma zamierza sprzedawać więcej takich samochodów niż aut spalinowych. Od 2005 r. na całym świecie kupiono już prawie dwa miliony hybrydowych i elektrycznych Lexusów.

W tym roku pojawią się dwie nowości: druga generacja SUV-a klasy średniej NX i zmodernizowany sedan klasy wyższej ES. Oba samochody trafią na polski rynek w trzecim kwartale 2021 r.

LFZdwa
Lexus LF-Z Electrified powstał na platformie przeznaczonej wyłącznie dla samochodów elektrycznych.
Lexus
LFZbok
W designie prototypu przewijają się motywy SUV-a, liftbacka i coupe.
LExus
LFZjeden
Zamiast bocznych lusterek – kamery.
LExus
LFZklamka
W razie potrzeby klamki wysuwają się z karoserii.
Lexus
LFZroof
Dach wykonano ze szkła, które można błyskawicznie przyciemnić lub rozjaśnić.
Lexus
LFZseat
Środkową konsolę zwrócono w stronę kierowcy.
Lexus
LFZsofa
Tylne fotele mają funkcję masażu i są rozkładane.
Lexus

Czytaj także