Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Kierowca przy aucie z urwanym kołem

Te niesprawności mogą zabić

16 najbardziej niebezpiecznych usterek auta

Nawet drobne stukanie czy mały wyciek mogą oznaczać poważną usterkę auta, która zagraża bezpieczeństwu jazdy. Nie ignoruj tego!

Do wielu wypadków dochodzi wskutek usterki samochodu. Odrywający się sworzeń wahacza czy pękająca przy dużej prędkości opona powodują najczęściej utratę panowania nad autem i gwałtowną zmianę kierunku jazdy. Pęknięty przewód czy przegrzany płyn hamulcowy z kolei uniemożliwiają zatrzymanie samochodu w awaryjnej sytuacji. Niesprawność poduszek powietrznych może skutkować poważnymi obrażeniami jadących autem osób nawet przy niegroźnie wyglądającej kolizji bocznej. Zmatowiałe klosze reflektorów mogą przyczynić się do potrącenia pieszego czy rowerzysty lub być powodem niebezpiecznej kolizji ze zwierzęciem po zmierzchu.

Najgroźniejsze awarie

Lekkie stuki podczas przejeżdżania przez nierówności czy szuranie w trakcie hamowania nie wzbudzają podejrzeń wielu kierowców, ale mogą zwiastować poważną niesprawność. Warto zwrócić szczególną uwagę na objawy usterek opisane poniżej. W razie wątpliwości trzeba sprawdzić stan techniczny samochodu w warsztacie lub stacji kontroli pojazdów. Zajmuje to kilkanaście minut, a pozwala wykryć niebezpieczne usterki lub upewnić się, że auto nie stwarza zagrożenia.

Luz na sworzniu wahacza

Luz na sworzniu wahacza

Zwykle usterce towarzyszą stuki z okolicy koła występujące podczas jazdy po nierównościach. Pojawia się też luz wyczuwalny podczas szarpania za koło.

  • Konsekwencje zaniedbania: oderwanie koła od wahacza, utrata panowania nad jadącym pojazdem, gwałtowna zmiana kierunku jazdy, wyrwanie półosi ze skrzyni biegów, zerwanie przewodu hamulcowego.
  • Koszt naprawy: od 70 zł.

Korozja przewodów hamulcowych

Korozja przewodów hamulcowych

Zużycie metalowych przewodów hamulcowych da się poznać po korozji ścianek. W przypadku przewodów elastycznych niedopuszczalne są pęknięcia i deformacje powierzchni gumowej.

  • Konsekwencje zaniedbania: pęknięcie przewodu hamulcowego, raptowna utrata siły hamowania, w wielu przypadkach brak sterowania sprzęgłem związany z wyciekiem płynu.
  • Koszt naprawy: od 120 zł.

Zapieczenie zacisków hamulcowych

Zapieczenie zacisków hamulcowych

Niewłaściwą pracę zacisków najczęściej powodują zapiekające się prowadnice lub tłoczki. Usterkę da się poznać po charakterystycznym zapachu związanym z przegrzewaniem hamulców oraz osłabieniu swobodnego wytaczania samochodu.

  • Konsekwencje zaniedbania: niewłaściwa praca zacisku prowadząca do przegrzewania się hamulców, gwałtowna utrata skuteczności hamowania, zablokowanie koła.
  • Koszt naprawy: od 50 zł.

Niesprawność poduszek powietrznych

Niesprawność poduszek powietrznych

Niesprawność układów bezpieczeństwa sygnalizowana jest przez charakterystyczną kontrolkę lub świecący na czerwono napis AIR-BAG. Poza poduszkami w skład systemu wchodzą także m.in. napinacze pasów bezpieczeństwa czy czujniki obecności pasażerów zamontowane w siedziskach foteli. Warto wiedzieć, że za niesprawność układu często odpowiadają niewłaściwe połączenia elektryczne, których naprawa nie jest droga.

  • Konsekwencje zaniedbania: niezadziałanie poduszek powietrznych podczas kolizji.
  • Koszt naprawy: od 50 zł.

Korozja elementów nośnych

Korozja elementów nośnych

W niektórych przypadkach niebezpieczna rdza znajduje się na elementach wymiennych, takich jak np. rama pomocnicza zawieszenia. Wtedy naprawa oznacza koszt kilkuset złotych. Jednak gdy korozja dotyczy fragmentów podwozia, remont zwykle jest nieopłacalny.

  • Konsekwencje zaniedbania: utrata sztywności konstrukcji samochodu, oderwanie koła, rozregulowanie geometrii kół i podwozia, nagła zmiana kierunku jazdy samochodu, zmniejszenie wysokości zawieszenia.
  • Koszt naprawy: od 600 zł.

Pęknięcia opon

Pęknięcia opon

Problem najczęściej dotyka ogumienia starszego niż 10 lat, ale może występować także w przypadku młodszych opon, gdy te były nieodpowiednio przechowywane. Do pęknięcia sparciałej opony często dochodzi przy większym obciążeniu auta, np. podczas jazdy z kompletem pasażerów.

  • Konsekwencje zaniedbania: pęknięcie opony wiążące się z raptowną utratą ciśnienia w kole, nagła zmiana kierunku jazdy samochodu, utrata kontroli nad pojazdem, uszkodzenie felgi, a nawet błotnika.
  • Koszt naprawy: od 200 zł.

Luz na przegubach układu kierowniczego

Luz na przegubach układu kierowniczego

Luzy na przegubach drążków kierowniczych i ich końcówek dają o sobie znać w postaci stuków towarzyszących gwałtownym ruchom kierownicą. Pukanie pojawia się też podczas przejeżdżania przez nierówności. Zużycie końcówek i drążków kierowniczych można również poznać po luzach na kołach podczas szarpania na boki oraz po nierównomiernym zużywaniu się bieżnika.

  • Konsekwencje zaniedbania: utrata właściwej geometrii kół, trudności z utrzymaniem kierunku jazdy na wprost, oderwanie koła, utrata panowania nad jadącym samochodem, gwałtowna zmiana kierunku jazdy.
  • Koszt naprawy: od 70 zł.

Niesprawność systemu ABS

Niesprawność systemu ABS

O awarii układu ABS informuje charakterystyczna kontrolka.

  • Konsekwencje zaniedbania: zablokowanie kół w trakcie gwałtownego hamowania, niesprawność układu ESP.
  • Koszt naprawy: od 150 zł.

Zużycie płynu hamulcowego

Zużycie płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy powinien być wymieniany co 2 lata, tymczasem w wielu autach jest nawet kilkakrotnie starszy. W wyniku pochłaniania wilgoci płyn hamulcowy z czasem traci swoje właściwości i obniża się jego temperatura wrzenia. To z kolei jest bardzo niebezpieczne podczas intensywnego hamowania.

  • Konsekwencje zaniedbania: zagotowanie płynu podczas hamowania skutkujące raptowną utratą siły hamowania.
  • Koszt naprawy: od 150 zł.

Zatarcie łożysk amortyzatorów

Zatarcie łożysk amortyzatorów

Zużycie łożysk górnego mocowania amortyzatorów można poznać po chrobotaniu dochodzącym spod maski w trakcie skręcania kołami. W pierwszej fazie wystarczy wymiana łożysk. Zaniedbanie prowadzi do zablokowania łożyska i pęknięcia sprężyny.

  • Konsekwencje zaniedbania: pęknięcie sprężyny zawieszenia, przebicie opony podczas jazdy, gwałtowna utrata ciśnienia w kole, zmiana kierunku jazdy auta, utrata panowania nad pojazdem.
  • Koszt naprawy: od 160 zł.

Zużycie amortyzatorów

Zużycie amortyzatorów

Badanie techniczne obejmuje obecnie jedynie wizualną kontrolę amortyzatorów pod kątem wycieków. Tymczasem nawet szczelne mogą być niesprawne. Ich zużycie poznamy po stukach podczas jazdy oraz obniżeniu skuteczności hamowania i precyzji prowadzenia.

  • Konsekwencje zaniedbania: znaczne wydłużenie drogi hamowania, utrata panowania nad autem, oderwanie kół samochodu od nawierzchni.
  • Koszt naprawy: od 200 zł.

Luz na przekładni kierowniczej

Luz na przekładni kierowniczej

Wyrobienie wewnętrznych elementów przekładni przyspiesza uszkodzenie gumowych osłon drążków kierowniczych. W wyniku nieszczelności do wnętrza podzespołu dostają się brud i wilgoć, które powodują przedwczesne zużywanie się listwy zębatej oraz trybów. Na początku pojawiają się luzy oraz stuki, a towarzyszy im nierównomierne ścieranie bieżnika opon. Z czasem dochodzi do trudności ze skręcaniem kołami, a nawet zablokowania przekładni podczas jazdy.

  • Konsekwencje zaniedbania: obniżenie precyzji prowadzenia samochodu, zwiększenie oporu na kierownicy, zablokowanie kierownicy podczas jazdy, brak możliwości skręcenia kołami.
  • Koszt naprawy: od 900 zł.

Luz na łożyskach kół

Luz na łożyskach kół

Zużycie łożyska daje o sobie znać w postaci charakterystycznego wycia podczas toczenia się koła. Zwykle hałas zmienia barwę oraz głośność w trakcie jazdy po zakręcie, gdy koła jednej strony auta są bardziej obciążone. Usterce łożyska najczęściej towarzyszy także luz na kole wyczuwalny podczas szarpania we wszystkich płaszczyznach.

  • Konsekwencje zaniedbania: utrata właściwej geometrii koła, obniżenie precyzji prowadzenia auta, zablokowanie koła podczas jazdy, oderwanie koła od samochodu.
  • Koszt naprawy: od 180 zł.

Stukanie przegubów napędowych

Stukanie przegubów napędowych

Stukające podczas ruszania ze skręconymi kołami przeguby bagatelizuje wielu kierowców. Tymczasem zerwanie przegubu, np. podczas pokonywania przejazdu kolejowego, może doprowadzić do tragedii – auto nagle straci napęd.

  • Konsekwencje zaniedbania: zerwanie przegubu podczas ruszania lub przyspieszania, utrata siły napędowej na kołach auta, brak możliwości ruszenia z miejsca.
  • Koszt naprawy: od 200 zł.

Zmatowienie kloszy reflektorów

Zmatowienie kloszy reflektorów

Utrata przejrzystości wykonanych z tworzywa sztucznego kloszy reflektorów dotyka wielu samochodów, nawet kilkuletnich. Proces postępuje powoli, a kierowcy często przyzwyczajają się do stopniowego pogarszania skuteczności świateł. Z czasem ich zasięg i jasność pogarszają się do tego stopnia, że kierujący nie jest w stanie zauważyć na czas przeszkody w postaci pieszego czy rowerzysty. Warto pamiętać, że większość z takich kloszy da się spolerować.

  • Konsekwencje zaniedbania: osłabienie oświetlania drogi przez światła mijania i drogowe, skrócenie zasięgu świateł, znaczne pogorszenie widoczności po zmroku.
  • Koszt naprawy: od 130 zł.

Skrajne zużycie klocków i tarcz hamulcowych

Skrajne zużycie klocków i tarcz hamulcowych

Zużycie elementów ciernych układu hamulcowego da się poznać po charakterystycznym wyciu i szuraniu towarzyszącym hamowaniu. Zdarza się, że kierowcy świadomie doprowadzają do całkowitego zużycia okładzin klocków hamulcowych wiedząc, że nadchodząca naprawa obejmuje także wymianę tarcz. Nie zdają sobie jednak sprawy, że metalowa powierzchnia klocków trąca o tarcze nie zapewnia właściwej siły hamowania. Ponadto nadmiernie zużyte klocki hamulcowe mogą wypaść z zacisków, klinując się o tarcze i blokując koło w czasie jazdy. Z kolei skrajnie wytarte tarcze mogą pęknąć, uniemożliwiając sprawne zatrzymanie samochodu.

  • Konsekwencje zaniedbania: obniżenie lub utrata siły hamowania, uszkodzenie elementów zacisków hamulcowych, zablokowanie koła podczas jazdy.
  • Koszt naprawy: od 350 zł.

PODSUMOWANIE

Utrzymywanie samochodu w dobrej kondycji mechanicznej znacznie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Dlatego warto, by auto co roku przeszło gruntowny przegląd w warsztacie, a jego użytkownik nie powinien zwlekać z wykonaniem napraw. W żadnym wypadku nie wolno bagatelizować pojawienia się niepokojących objawów.

Czytaj także