Masz auto z przewodowym CarPlay? Dzięki użyciu adaptera będziesz mogł się połączyć z iPhone'em bez używania portu USB. Sprawdzamy działanie takiego sprzętu.
System CarPlay, który pozwala korzystać z aplikacji zainstalowanych w iPhonie na ekranie wyświetlacza sprzętu car-audio, dostępny jest na rynku od 2014 r. Już rok później producent udoskonalił system i zlikwidował największą bolączkę – dał możliwość łączenia bez potrzeby użycia kabla.
Pomimo upływu lat wielu producentów samochodów wciąż oferuje CarPlay w wersji przewodowej. Dlaczego? Zwykle wynika to z oszczędności i chęci pozbycia się wcześniej zamówionego sprzętu, który nie jest wyposażony w łączność Wi-Fi (z użyciem tej technologii iPhone łączy się z autem w przypadku bezprzewodowego CarPlay).
Co ciekawe, wiele aut ma lub może mieć indukcyjną ładowarkę do telefonu, a więc użycie kabla staje się zbędne i pozbawione sensu. Efekt? Szczególnie podczas krótszych podróży kierowcy nie korzystają z dobrodziejstwa CarPlay, ponieważ nie chce im się każdorazowo podpinać kabla do telefonu i samochodu, a nawet jeśli akumulator w smartfonie trzeba doładować, korzystają z ładowania indukcyjnego.
Dotychczas właściciele aut wyposażonych w klasyczny, przewodowy CarPlay musieli się pogodzić z tym faktem lub sporo zainwestować w unowocześnienie sprzętu car-audio. Jedynym rozwiązaniem na pozbycie się przewodów był zakup specjalnego modułu do fabrycznego radia lub ewentualnie jego wymiana. Niemal każda z tych operacji wiązała się nie tylko z wydatkami (około 2 tys. zł), ale również ingerencją w auto – rozbieraniem deski rozdzielczej, co raczej zniechęcało do usprawnienia radia w pojeździe.
Na szczęście są już tańsze i lepsze rozwiązania. Posiadacze aut z CarPlay zamiast wkładać do gniazda USB przewód łączący auto i iPhone'a mogą wpiąć specjalny moduł, który zapewnia łączność bezprzewodową. Urządzenie nie wymaga praktycznie żadnego montażu i jest kompatybilne z każdym pojazdem wyposażonym w „kablowy” CarPlay.
To niewielkie urządzenie jest przeznaczone dla pojazdów wyposażonych w CarPlay w wersji przewodowej. Po podłączeniu Carlinkit do gniazda USB (kabel jest w zestawie) oraz sparowaniu z iPhone'em (następnym razem łączy się automatycznie) zmienia on klasyczny CarPlay w wersję bezprzewodową. W urządzeniu znajduje się również gniazdo USB, które może służyć np. do zasilania telefonu.
PRÓBA 1. Czas włączania się
Podczas pierwszej próby zostało sprawdzone, po jakim czasie aktywuje się połączenie CarPlay przy wykorzystaniu Carlinkit oraz tradycyjnego przewodu.
Próbę przeprowadziliśmy w dwóch pojazdach różnych marek, za każdym razem zmierzony czas potrzebny na połączenie był niemal identyczny w przypadku zastosowania testowanego adaptera.
PRÓBA 2. Płynność i stabilność działania
Problemem pierwszych systemów CarPlay była niezbyt stabilna praca i zawieszanie się aplikacji. Porównujemy działanie CarPlay, korzystając z wersji bezprzewodowej, jak i po podłączeniu kablowym. Sprawdzamy szybkość przewijania menu głównego oraz wprowadzania celów i wyznaczania tras w aplikacjach, np. Yanosik czy Google Maps.
PRÓBA 3. Jakość dźwięku
Wiele osób obawia się, że połączenie bezprzewodowe może mieć istotny wpływ na jakość dźwięku odtwarzanego w samochodzie. Sprawdziliśmy to, zaczynając od połączenia telefonicznego, poprzez słuchanie radia internetowego, a kończąc na popularnym serwisie do streamingu muzyki.
Co zrobić, jeśli chcemy do samochodu podłączyć smartfon, a nasz system car-audio nie ma CarPlay, a nawet ekranu? Oto jak to wykonać w zależności od posiadanego samochodu.
AUTO BEZ WYŚWIETLACZA
Są stacje dostosowane do danego pojazdu, które nie wymagają dodatkowych ramek czy przejściówek oraz bezproblemowo współpracują ze sterowaniem w kierownicy lub po prostu uniwersalne, do których są potrzebne ramki, adaptery i manipulatory.
Cena: około 1300 zł
AUTO Z WYŚWIETLACZEM
Moduł podłącza się do sprzętu multimedialnego poprzez złącze HDMI bądź RCA, ewentualnie z zużyciem przejściówki. Dodatkowo trzeba w aucie zainstalować kontroler, który służy do obsługi aplikacji – fabryczny ekran dotykowy lub kontroler jest nieaktywny.
Cena: około 1150 zł
Po podłączeniu modułu do fabrycznego ekranu w samochodzie umożliwia on uruchomienie CarPlay oraz sterowanie aplikacjami poprzez ekran dotykowy lub fabryczny kontroler.
Cena: ponad 2 tys. zł
W BMW da się wymienić fabryczny wyświetlacz na ekran z Androidem, do którego można podłączyć moduł CarPlay.
Cena: 3 tys. zł
Testowany moduł Carlinkit pochodzi z Chin i oczywiście nie został zatwierdzony przez firmę Apple – twórcę CarPlay, a mimo to działa wręcz wzorcowo, a jego zakup nie zrujnuje naszej kieszeni. Pozostaje tylko refleksja, że producenci wielu drogich aut w pewnym sensie zmuszają kierowców do poszukiwania dodatkowego sprzętu, aby ci mogli wygodnie korzystać ze swoich iPhone'ów w samochodzie.