Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nasadka i śruba zabezpieczająca koło

Duży problem przy wymianie koła

Co zrobić, gdy zginie „złodziejka” do kół?

Duży problem przy wymianie koła

Co zrobić, gdy zginie „złodziejka” do kół?

Brak adaptera-przejściówki do odkręcenia śruby zabezpieczającej koło oznacza spore kłopoty w podróży. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji?

Aluminiowe felgi z nowymi oponami do samochodu średniej klasy mogą kosztować nawet ponad 5 tys. zł. Nic więc dziwnego, że wciąż słyszy się o kradzieżach kół.

By zniechęcić złodziei, kierowcy montują śruby lub nakrętki zabezpieczające. Jest to dobry sposób, bo wydłuża czas potrzebny na odkręcenie, a to dla złodziei oznacza dodatkowe ryzyko. W praktyce omijają oni auta z zabezpieczeniem.

Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy to właściciel samochodu ma problemy z odkręceniem kół. Dzieje się tak gdy przejściówka do odkręcania śruby zabezpieczającej gdzieś się zgubi lub ulegnie uszkodzeniu (np. w trakcie próby odkręcenia zbyt mocno dokręconego koła). Problem jest poważny, ponieważ w większości przypadków kierowcy orientują się, że zgubili tzw. złodziejkę, kiedy muszą wymienić uszkodzone koło w trasie. Co zrobić w takiej sytuacji?

Gdy nasadki brakuje w trasie

Gdy taka sytuacja nas zaskoczy, pozostaje wezwanie pomocy drogowej. Na wyposażeniu wielu lawet znajdują się zestawy adapterów do popularnych marek. Często da się dopasować pasującą przejściówkę i odkręcić śrubę. Jeżeli zabezpieczenie jest nietypowe, trzeba użyć specjalistycznej nasadki do odkręcania śrub z obrobionymi łbami. Większość pomocy drogowych też posiada takie klucze.

Zestaw do odkręcania śrub zabezpieczających

Zestaw do odkręcania śrub zabezpieczających

Dobrym rozwiązaniem jest kupno specjalistycznej nasadki i wożenie jej w bagażniku. Zestaw czterech nasadek kosztuje 65 zł, a za pojedynczą zapłacimy około 20 zł.

W sklepach z narzędziami można kupić zestawy przeznaczone do wykręcania śrub z obrobionymi łbami. W podstawowym komplecie znajdują się 4 nasadki do najbardziej typowych dla kół łbów (17, 19, 21 i 22). Takie nasadki doskonale sprawdzają się przy wykręcaniu śrub zabezpieczających.  

Nasadka do odkręcania śrub zabezpieczających

Awaryjne odkręcanie śruby

  • Nabicie nasadki

Nabicie nasadki do awaryjnego odkręcania śruby zabezpieczającej od kół

Nasadkę specjalistyczną nabija się za pomocą młotka na łeb śruby zabezpieczającej.

  • Odkręcenie śruby

Odkręcenie śruby zabezpieczającej

Przy użyciu klucza do kół odkręca się śrubę. Podczas obracania nasadka klinuje się na śrubie.

  • Wybicie śruby z nasadki

Wybicie śruby z nasadki do odkręcania śrub zabezpieczajacych

Za pomocą dołączonego wybijaka wykręconą śrubę wybija się przy użyciu młotka.

  • Ocena stanu śruby

Ocena stanu śruby do kół

Na śrubie widać ślady działania nasadki, jednak nie jest ona zniszczona. Można jej ponownie użyć.

Warto wiedzieć

różne nasadki do śrub zabezpieczających koła

Kupowane w ASO systemy zabezpieczające koła bazują zwykle na kilkunastu wzorach przejściówek. W przypadku popularnych marek istnieje szansa na dobranie odpowiedniego adaptera. W przypadku nieoryginalnych zabezpieczeń praktycznie nie da się dobrać przejściówki

Czytaj także