Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla na torze

Jedziesz obciążonym autem – podnieś ciśnienie w oponach. To bardzo ważne dla bezpieczeństwa

archiwum

Jedziesz obciążonym autem – podnieś ciśnienie w oponach. To bardzo ważne dla bezpieczeństwa

Notoryczne „zapominanie” o regularnej kontroli ciśnienia w oponach to jeden z grzechów głównych bardzo wielu kierowców. Jeszcze większy ich odsetek w ogóle nie zawraca sobie głowy zwiększeniem ciśnienia w ogumieniu po dociążeniu auta – np. przed wakacyjnymi wyjazdami. Dlaczego to takie ważne i czym może grozić jazda mocno obciążonym samochodem z niedopompowanymi oponami?

Już samo kontrolowanie ciśnienia powietrza w ogumieniu jest nagminnie ignorowane, prowadzone cyklicznie badania pokazywały, że około 2/3 aut jeżdżących w naszym kraju może mieć źle napompowane koła.

Ale nawet ci, którzy regularnie ciśnienie sprawdzają, raczej rzadko pamiętają o tym, aby je zwiększyć po dociążeniu samochodu.

Ciśnienie powietrza według zaleceń

tabelka cisnienia opon

Informacje, o ile trzeba dopompować koła obciążonego samochodu znajdują się zazwyczaj na naklejkach umieszczonych na klapce wlewu paliwa lub słupku nadwozia.

Warto zwrócić uwagę, że w przypadku niektórych samochodów korekcja ciśnienia jest bardzo znaczna, sięga 50 proc.

Zignorowanie zaleceń producenta auta może mieć poważne konsekwencje. Przede wszystkim samochód ze zbyt niskim w stosunku do aktualnej masy ciśnieniem w ogumieniu będzie prowadził się w zaskakujący, nieprzewidziany sposób. Grozi to trudnym do opanowania poślizgiem. Opony będą też bardziej podatne na poślizg na mokrym, nie można też zapominać o znacznym ograniczeniu trwałości ogumienia. Warto więc po dociążeniu auta zwiększyć ciśnienie w kołach. To naprawdę się opłaca. 

Zagrożenia związane z niskim ciśnieniem 

  • Podsterowność i słaba reakcja na wejściu w zakręt

cisnienie w kolach podsterownosc

Obciążone auto bez podniesienia ciśnienia w kołach niechętnie i z opóźnieniem reaguje na skręt kierownicą i w efekcie może wypaść na drugi pas lub wylecieć z drogi. 

wypadek volvo xc60

  • Nadsterowność na wyjściu z zakrętu

cisnienie w kolach nadsterownosc

Bez skorygowania ciśnienia obciążony samochód ma tendencję do nadsterowności w czasie jazdy po łuku, czyli wyrzucania tylnej osi z zakrętu. Jest to szczególnie niebezpieczne w autach bez systemu ESP.

nadsterowne bmw

Przywrócenie neutralnego zachowania auta

sprawdzanie cisnienia w oponach

Po skorygowaniu ciśnienia zgodnie z zaleceniami (w tylnej osi w niektórych autach oznacza to wzrost nawet o 50%), samochód odzyskuje neutralną charakterystykę prowadzenia. Po odciążeniu warto jednak szybko powrócić do ciśnienia zalecanego do jazdy pustym autem.

Warto wiedzieć

  • Ciśnienie w kołach trzeba kontrolować na zimno

Podczas jazdy opony się nagrzewają, a przez to ciśnienie powietrza w nich rośnie – nawet o 0,3 bara. Dlatego kontrola czy regulacja ciśnienia powinny się odbywać dopiero godzinę po dłuższej jeździe lub nie więcej niż 3 km od ruszenia po dłuższym postoju, kiedy opony są jeszcze zimne.

  • Kontrola powietrza powinna odbywać się regularnie

 Ciśnienie powinno się sprawdzać co najmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą trasą.

  • Manometry na stacjach paliw są dość dokładne

Wiele akcesoryjnych, domowych ciśnieniomierzy mierzy z dużym błędem – w razie wątpliwości warto skorzystać z cyfrowego manometru na stacji paliw. Jak pokazały nasze testy, prawie zawsze pokazują one właściwe wskazania.

  • Do szybkiej jazdy warto podnieść ciśnienie w kołach

Napompowanie opon do nieco większej wartości niż zaleca producent zapewnia większą stabilność przy wyższych prędkościach. 

  • Pamiętaj o indeksach prędkości

Opony o wysokich indeksach prędkości (np. Y) mogą być rozpędzane do maksymalnej prędkości jedynie przy określonym obciążeniu i odpowiednim napompowaniu. 

  • Pamiętaj o kole zapasowym

Zapas warto na stałe dopompować do ciśnienia zalecanego do jazdy z dużym załadunkiem. Nie będzie problemów z wymianą na trasie podczas wakacyjnej podróży.

Czytaj także