Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Czyszczenie filtra DPF

Gdy filtr cząstek stałych sprawia problemy

Preparaty do czyszczenia DPF – procedura bez demontażu filtra. Sprawdzamy skuteczność metody

Gdy filtr cząstek stałych sprawia problemy

Preparaty do czyszczenia DPF – procedura bez demontażu filtra. Sprawdzamy skuteczność metody

Sprawdzamy skuteczność preparatu do czyszczenia filtra cząstek stałych bez konieczności demontowania go z samochodu. Taka metoda pozwala sporo zaoszczędzić.

Rdzeń filtra cząstek stałych to drobne sito z długimi kanałami o porowatej powierzchni. To tam osadzają się toksyczne cząstki sadzy. Co jakiś czas – zależący od warunków eksploatacji auta – zalegająca w filtrze sadza jest wypalana (w wysokiej temperaturze zamienia się na dwutlenek węgla i wodę). Tak to wygląda w teorii. A jak jest w praktyce?

Przyczyny problemów z filtrem sadzy

Okazuje się, że w wielu przypadkach dokładnie tak. Jeżeli auto jest sprawne i eksploatowane w cyklu mieszanym, kierowca często nawet nie zauważa, kiedy filtr się oczyszcza.

Gorzej jest z samochodami, których podzespoły są już zużyte. Warto wiedzieć, że niesprawność elementów takich jak wtryskiwacze, turbosprężarka czy zawór EGR może mieć duży wpływ na przyspieszone zapychanie się filtra.

Równie niezdrowa dla DPF-u jest jazda miejska na krótkich dystansach. W takich warunkach nie zostają spełnione warunki do uruchomienia oczyszczania rdzenia lub proces jest przerywany po wyłączeniu silnika przez kierowcę. Niedokończone wypalania skutkują gromadzeniem się zbyt dużej ilości sadzy wewnątrz filtra.

Konsekwencje zabrudzonego filtra cząstek stałych

Auto często traci moc, a sterownik próbuje oczyścić filtr, jednak jest to już niemożliwe. Pomocne może się wtedy okazać wymuszone wypalenie sadzy. Proces inicjuje się za pomocą komputera diagnostycznego. Urządzenie wprowadza sterownik silnika w tryb regeneracji filtra – parametry takie jak m.in. dawka czy kąt wyprzedzenia wtrysku ustawiane są tak, by znacznie podniosła się temperatura spalin. To z kolei umożliwia utlenienie zalegającej sadzy.

Chemia samochodowa wspomagająca DPF

W praktyce okazuje się, że sama wysoka temperatura często nie wystarcza. Dlatego producenci chemii samochodowej opracowali specjalne preparaty, które mają zmiękczyć i wypłukać sadzę z rdzenia filtra przed jego wypalaniem. Takie środki aplikuje się bezpośrednio na rdzeń filtra poprzez dostępne otwory, np. czujnika temperatury spalin.

Postanowiliśmy przetestować podobny specyfik markowego producenta olejów i dodatków. Wizyta w warsztacie trwała 45 minut, bo taka metoda nie wymaga demontażu filtra. Koszt chemii wraz z usługą wyniósł około 600 zł.

Środki do DPF Liqui Moly

czyszczenie dpf preparaty

  • Rozpuszczają sadzę
  • Czyszczą rdzeń filtra
  • Nie wymagają demontażu DPF
  • Cena: ok. 400 zł (za 2 produkty)

W skład zestawu wchodzą dwa preparaty. Pierwszy rozpuszcza zanieczyszczenia wewnątrz filtra, a drugi wypłukuje je z rdzenia. Takie czyszczenie ma przywrócić właściwości filtra i ograniczyć jego przepełnianie się.

czyszczenie dpf aplikator
Do aplikacji preparatu potrzebne jest specjalne urządzenie. Ze względu na koszt (ponad 400 zł) posiadają je głównie warsztaty.

Sprawdzamy działanie preparatów do DPF

Diagnostyka komputerowa

diagnostyka komputerowa auta

Przed rozpoczęciem czyszczenia filtra cząstek stałych sprawdziliśmy stopień jego zapełnienia za pomocą komputera diagnostycznego.

Na test wybraliśmy moment, gdy zapełniony był w 83 proc., tuż przed uruchomieniem przez auto procedury wypalania (poprzednia była prawie 1300 km wcześniej).

diagnostyka filtra przed testem

Uzyskanie dostępu

czyszczenie dpf dostep

Aplikacja preparatu odbywa się bezpośrednio na rdzeń filtra. By uzyskać do niego dostęp, należy odkręcić np. czujnik temperatury czy sondę lambda.

W skrajnych przypadkach, kiedy takie czujniki są w niedostępnych miejscach, obudowę filtra można naciąć, a po skończeniu czyszczenia zaspawać.

Aplikacja preparatów na rdzeń filtra

czyszczenie dpf dolewanie preparatu

Po uzyskaniu dostępu do wnętrza filtra przy użyciu specjalnego urządzenia podaje się preparat zmiękczający. Substancję wprowadza się za pomocą końcówki rozpylającej ją pod ciśnieniem. W trakcie aplikacji cieczy wykonuje się ruchy dyszą – tak, by preparat pokrył całą powierzchnię filtra. Po odczekaniu 15 minut na rdzeń nanosi się w taki sam sposób substancję czyszczącą.

Po opróżnieniu zawartości opakowania przywraca się obudowę filtra do wyjściowego stanu (wkręca się czujnik lub zaspawuje otwór).

aplikowanie preparatu dpf

Jazda na dystansie 10-20 km

dymiace auto na ulicy

Na zakończenie procesu należy przejechać autem 10-20 km. W tym czasie płyny wraz z wymytą sadzą zostają wyrzucone z filtra. Silnik na początku nie ma mocy, a z wydechu wydobywa się obfity dym. Po około 5 km osiągi powracają, a dymienie ustaje.

diagnostyka filtra dpf po tescie

Czynności dodatkowe

Wymuszone wypalanie

wymuszone wypalanie filtra dpf

W naszym przypadku po jeździe zapełnienie filtra spadło do 29 procent. Kiedy podczas jazdy filtr nie oczyści się wystarczająco, można przeprowadzić procedurę wymuszonego wypalania. Ze względu na fakt, że ten sposób nie jest zdrowy dla silnika, takie wypalanie powinno się ograniczyć do minimum.

Wymiana oleju

dolewanie oleju

Podczas wypalania sadzy, by podnieść temperaturę spalin, sterownik silnika podaje znacznie większe dawki paliwa. Olej napędowy spływający po ściankach cylindrów przedostaje się wtedy do oleju. To z kolei znacznie obniża jego parametry smarujące. Dlatego po wypalaniu filtra DPF powinno się wymienić olej z filtrem.

Inne sposoby na problemy z DPF

Wymiana

demontaz dpf

Skuteczną, ale najdroższą metodą postępowania w przypadku problemów z zapełnionym filtrem jest jego wymiana na nowy. Tu jednak trzeba się liczyć z wydatkami rzędu kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku silnego zapełnienia często to jedyne wyjście.

Płukanie rdzenia na maszynie

czyszczenie rdzenia dpf

Obecnie sporo firm posiada maszyny do regeneracji filtrów cząstek stałych. Taki proces polega na wielokrotnym płukaniu rdzenia pod odpowiednim ciśnieniem. Usługa kosztuje 400-800 zł. W tym przypadku filtr należy zdemontować z samochodu i dostarczyć go do firmy czyszczącej. To kosztuje dodatkowo 100-400 zł.

Usuwanie – metoda nielegalna!

wycinanie dpf

Wielu kierowców decyduje się na usunięcie filtra sadzy z auta. Taka przeróbka, choć nielegalna, jest trudna do wykrycia przy obecnych normach zadymienia spalin dla diesli. Wycinaniem DPF-ów często zajmują się firmy tuningowe. By auto po  mechanicznym usunięciu rdzenia filtra funkcjonowało poprawnie, powinno się odpowiednio zmodyfikować oprogramowanie sterownika silnika. Kompleksowy koszt takiej usługi zależy od samochodu i waha się w granicach 500-1000 zł.

Jak wydłużyć życie DPF

srodek do ochrony dpf

Na rynku dostępne są preparaty przedłużające żywotność filtrów cząstek stałych. W ich składzie znajduje się m.in. tlenek ceru, który po osadzeniu się na powierzchni rdzenia filtra znacznie obniża temperaturę utleniania sadzy (z 600°C do 400°C). W efekcie do zapełnienia filtra dochodzi znacznie później. Taki dodatek wlewa się do paliwa co 2-3 tys. km. Tego rodzaju preparaty najlepiej stosować zanim DPF zacznie przysparzać problemów oraz po czyszczeniu. Cena preparatu to około 40 zł.

Czytaj także