Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
DPF Control

Kiedy filtr cząstek stałych się wypala?

Wypalanie filtra DPF – możesz sam zamontować kontrolkę, która Cię o tym poinformuje

Kiedy filtr cząstek stałych się wypala?

Wypalanie filtra DPF – możesz sam zamontować kontrolkę, która Cię o tym poinformuje

Przerywanie procesu wypalania filtra cząstek stałych jest szkodliwe, ale można temu zapobiec. Testujemy moduł informujący o regeneracji DPF-u, który zapobiega nieświadomemu i szkodliwemu przerywaniu tego procesu.

Aktywna regeneracja filtra to proces, w którym sterownik generuje dodatkowe wtryski paliwa w późnej fazie suwu pracy w celu podniesienia temperatury spalin. Przepływ gazów o odpowiednio wysokiej temperaturze pozwala na wypalenie zgromadzonych w DPF-ie cząstek stałych.

Procedura ta wykonuje się w określonych interwałach kilometrowych, zależnych od stylu jazdy, warunków, algorytmu sterującego oraz od samej pojemności filtra.

Algorytm aktywnej regeneracji w większości aut jest realizowany w taki sposób, by użytkownik nie orientował się, że z silnikiem dzieje się coś niestandardowego. W warunkach miejskich jest to łatwiejsze do zauważenia poprzez zwiększoną prędkość obrotowa biegu jałowego, co może jednak też wynikać trwającego z dogrzewania silnika lub dużego poboru prądu. W trasie jest to jeszcze trudniejsze do wychwycenia.

Kierowca bardzo często przerywa procedurę regeneracji, co jest dość szkodliwe dla filtra. Można jednak temu zaradzić.

Urządzenie DPF Control

kontrolka dpf urzadzenie2

Urządzenie wpinane w gniazdo OBD, które poinformuje o początku i końcu procedury regeneracji filtra cząstek stałych w samochodzie z grupy VAG (przy zakupie należy sprawdzić kod silnika pod kątem zgodności). Planowane jest rozszerzenie oferty o moduły do silników innych marek. Do kupienia przez stronę producenta ms-group.pl.

  • Cena: ok. 220 zł

Jak to działa

  1. Urządzenie należy wpiąć do standardowego gniazda diagnostycznego OBD. Nie wymaga wcześniejszego konfigurowania, ustawiania wersji silnika itp., jest gotowe do użytku po wyjęciu z pudełka.

    kontrolka dpf jak to dziala 1

    Odpowiedni dostęp:
    jeśli gniazdo OBD jest zabudowane głęboko, można dokupić stosowny przedłużacz – cena 40 zł.

  2. Do gniazda urządzenia można podpiąć diodę LED sygnalizującą rozpoczęcie i zakończenie procedury regeneracji filtra. Nie jest to jednak niezbędne, dostępna jest także sygnalizacja dźwiękowa.

    kontrolka dpf jak to dziala 2a

    Co kto woli: w zależności od upodobań możemy wykorzystać ostrzeżenia dźwiękowe, wizualne lub oba jednocześnie.

  3. Dioda znajdująca się w zestawie umieszczona jest na dość długim, cienkim i elastycznym przewodzie, co znacznie ułatwia jej dyskretne zamontowanie w aucie, np. przy przednim słupku.

    kontrolka dpf jak to dziala 2b

    Nieduże gabaryty: dioda jest bardzo mała, po zamontowaniu nie niszczy estetyki wnętrza. Przewód jest na tyle długi, że można ją umieścić nawet na tunelu środkowym.

  4. Świecenie się diody oznacza trwającą procedurę wypalania filtra cząstek stałych. Mogą jej towarzyszyć sygnały dźwiękowe – krótka seria na rozpoczęcie i trzy średniej długości na zakończenie.

    kontrolka dpf jak to dziala 2c

    Nie przegapisz: tego typu ostrzeżenia są na pewno bardziej czytelne od rozpoznawania oznak pracy filtra po zachowaniu silnika.

  5. Przycisk na urządzeniu pozwala na ustawienie preferowanego sposobu zabezpieczeń i sprawdzenie poziomu zapełnienia filtra – jeden sygnał dźwiękowy odpowiada 1 g sadzy.

    kontrolka dpf jak to dziala 3

    Kasowanie błędów: ciekawą funkcją urządzenia jest możliwość skasowania wszystkich błędów we wszystkich sterownikach silnika. Też po naciśnięciu przycisku.

  6. Jak urządzenie sprawdza się w praktyce? Po prostu – sprawdza się. Na podstawie odczytanych parametrów i danych z czujników wskazuje na trwającą procedurę wypalania DPF-u.

    kontrolka dpf jak to dziala 4

    Kwestia sterownika: w większości przypadków problemy w działaniu mogą wynikać z niekompatybilności z konkretną wersją sterownika silnika.

Jak inaczej rozpoznać regenerowanie się filtra DPF

jak rozpoznac kontrolka dpf regeneracje
Podwyższone chwilowe zużycie paliwa na biegu jałowym może świadczyć o procesie wypalania filtra.
  • Większe spalanie na postoju

Trwające oczyszczanie filtra zdradza też chwilowe zużycie paliwa na postoju. W zależności od auta w normalnych warunkach jest to 0,5-0,9 l/h przy rozgranym silniku, a w trakcie wypalania filtra parametr ten może nawet przekroczyć 2 l/h.

  • Podwyższone obroty biegu jałowego

Procedurze wypalania DPF-u zwykle towarzyszy wzrost obrotów na biegu jałowym rozgrzanego silnika. Najczęściej jest to o około 200 obr./min więcej w stosunku do normalnej pracy.

 

  • Spalanie przy hamowaniu silnikiem

W normalnych warunkach podczas hamowania silnikiem dawkowanie paliwa jest przerywane, a wskazanie chwilowego zużycia na komputerze pokładowym spada do zera. Gdy trwa proces oczyszczania DPF-u, przy hamowaniu silnikiem zużycie utrzymuje się na poziomie ok. 1,5 l/100 km.

  • Załączanie się wentylatora chłodnicy

Jeśli po wyłączeniu silnika zauważymy włączenie się wentylatora chłodnicy – przede wszystkim po łagodnej jeździe w niezbyt ciepły dzień – też możemy wnioskować, że właśnie trwała procedura wypalania filtra, a obecnie schładzane są rozgrzane podzespoły.

Czym grozi przerwanie wypalania DFF-u

kontrolka dpf turbosprezarka
Jednym z droższych podzespołów, który cierpi na przerywaniu procesu wypalania DPF-u, jest turbo.
  • Zużycie podzespołów

Wypalanie sadzy z filtra DPF wiąże się ze znaczącym podniesieniem temperatury tego elementu. Znajduje się on jednocześnie dość blisko np. turbosprężarki, a dodatkowe ciepło nie wpływa pozytywnie na jej trwałość – zwłaszcza gdy procedura jest często powtarzana z uwagi na brak możliwości doprowadzenia jej do końca. Na dłuższą metę straty mogą więc być poważne. 

  • Powtarzanie procedury

Silniki aut używanych na krótkich dystansach najczęściej nie osiągają optymalnej temperatury pracy, a odpowiednie wygrzanie jest głównym warunkiem uruchomienia procedury oczyszczana filtra. W takiej sytuacji wypalenie DPF-u staje się po prostu niemożliwe, a procedura jest powtarzana przy kolejnej nadarzającej się okazji. A to niesie dalsze konsekwencje – m.in. w postaci rozcieńczania oleju silnikowego niespalonym paliwem i większego spalania.

  • Zapychanie rdzenia DPF

Samoczynna regeneracja filtra prowadzona jest w cyklach  – jeśli systemy diagnostyczne wykryją pewien poziom zapełnienia DPF-u i spełnione są odpowiednie warunki (m.in. temperatura silnika), rozpoczyna się procedura jego oczyszczania. Nigdy nie jest ona prowadzona do pełnego wypalenia sadzy, ale przy częstych przerwach procesu poziom ten będzie narastał aż do zablokowania rdzenia DPF-u.

Warto wiedzieć

kontrolka dpf wypalanie filtra

  • Jak często wypalana jest sadza

Na czas zapełniania filtra wpływ ma mnóstwo czynników (sposób użytkowania auta, wiek DPF-u, rodzaj sterownika silnika), ale zwykle mieści się on w przedziale 200-600 km.

  • W jakich warunkach dochodzi do regeneracji DPF

Idealna sytuacja to stabilna jazda na wysokim biegu i ok. 2000 obr./min. Wbrew pozorom w czasie szybkiej jazdy autostradowej procedura nie będzie aktywowana.

PODSUMOWANIE

Producenci aut prześcigają się w montowaniu na pokładzie kolejnych systemów wspomagających jazdę, ale tak potrzebnej kontrolki, jak ta informująca o prowadzonej właśnie procedurze oczyszczania filtra cząstek stałych, jakoś nie chcą zastosować. Samochód ma najwyraźniej nie irytować kierowcy takim detalami, powinien stać się zupełnie bezobsługowy pod kątem mechanicznym, a w razie kłopotów należy skontaktować się z warsztatem. Aby jednak tego uniknąć, warto może zabezpieczyć się przed problemami we własnym zakresie.

Czytaj także