Rzeczywiste zasięgi samochodów – od aut miejskich po luksusowe. Nie zapomnieliśmy o elektrykach
archiwum
Rzeczywiste zasięgi samochodów – od aut miejskich po luksusowe. Nie zapomnieliśmy o elektrykach
Bartosz Zienkiewicz
12.09.2023 09:00
Sprawdzamy różnice pomiędzy zasięgami samochodów wynikającymi z ich katalogowego zużycia paliwa a tymi osiąganymi podczas rzeczywistej eksploatacji. Różnice między obietnicami producentów a rzeczywistością sięgają nawet 53%!
Pojemność zbiornika i zużycie paliwa – wypadkowa tych składników daje nam zasięg auta. Pierwszy element jest stały (pomijając niuanse) dla konkretnego auta. Druga część to zupełnie inna sprawa. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę różnice, jakie wychodzą między realnym użytkowaniem auta a danymi podawanymi przez producenta.
Przez lata firmy samochodowe określały zużycie paliwa, korzystając ze standardu NEDC. Pomiary wykonywano na hamowni wg cyklu symulującego jazdę w mieście i na trasie, na podstawie wyników obliczano spalanie. Parametry w małym stopniu odpowiadały jednak rzeczywistości, np. średnia prędkość jazdy w trasie wynosiła tylko 63 km/h.
W 2018 r. zaczęto wprowadzać bardziej przystającą do rzeczywistości normę WLTP. Kompletny cykl podzielono na cztery etapy, różniące się m.in. rozwijanymi prędkościami i intensywnością przyspieszania. Nie ma jednego standardu, według którego są one opisane po polsku: pojawiają się określenia typu fazy, cykle lub prędkości – wolne, niskie wysokie, szybkie itp.
Dodatkowo producent auta musi uwzględniać wpływ wszystkich czynników na zużycie paliwa w konkretnych wersjach, głównie ogumienia i różnic w masie. Wyniki przedstawiają zakres między skrajnymi konfiguracjami. Rezultaty podawane w oparciu o te dwie normy są zatem nieporównywalne, nie da się ich też przeliczyć.
Poniżej podajemy przykładowe wyniki średniego zużycia paliwa oraz wynikającego z tego zasięgu dla aut różnych klas. W większości przypadków dotyczą one popularnych na naszych drogach modeli mających około 7-8 lat. Pod uwagę wzięliśmy rezultaty podawane przez producentów oraz uzyskiwane w naszych testach. Uzupełniliśmy je o przykłady nowych modeli, będących obecnie w sprzedaży, których pomiary fabryczne dokonywane były wg nowych zasad. Jak widać, zmiany przepisów znacząco poprawiły dokładność informacji.
Średnie spalanie i zasięgi samochodów
W tabelach porównujemy średnie zużycie paliwa (w przypadku samochodów elektrycznych – średnie zużycie prądu) i zasięg wg producenta z analogicznymi wartościami uzyskanymi w pomiarach testowych.
Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem z serwisu magazynauto.pl jest Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Klikając w „akceptuję i przechodzę do serwisu” wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak pliki cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wydawnictwo Bauer i zaufanych partnerów zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analityki internetowej oraz marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać za pośrednictwem ustawień zaawansowanych.
Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz sposobu realizacji Twoich uprawnień.
Ustawienia prywatności
Poniżej możesz wprowadzić ustawienia w zakresie przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu i wykorzystywania ich w poniższych celach.
Informacje przetwarzane za pomocą plików cookies lub innych podobnych technologii dotyczą aktywności użytkownika na odwiedzanych stronach internetowych, historii wizyt, a także informacji o lokalizacji urządzenia. Osobno możesz określić swoje preferencje wobec wykorzystywania tych informacji przez naszych partnerów (wycofanie zgody na przetwarzanie informacji zapisanych w plikach cookies) oraz osobno przez Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. (zgłoszenie sprzeciwu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 RODO). Za pomocą ustawień możesz skonfigurować ustawienia prywatności i określić w jaki sposób chcesz, aby Twoje dane były używane w oparciu o poniższe cele.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. oraz wybrani partnerzy używają plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia poprzez zmiany ustawień przeglądarki, szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.