Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dwie osoby trzymają pistolety do tankowania paliwa

Rzeczywiste zasięgi samochodów – od aut miejskich po luksusowe. Nie zapomnieliśmy o elektrykach

Rzeczywiste zasięgi samochodów – od aut miejskich po luksusowe. Nie zapomnieliśmy o elektrykach

Sprawdzamy różnice pomiędzy zasięgami samochodów wynikającymi z ich katalogowego zużycia paliwa a tymi osiąganymi podczas rzeczywistej eksploatacji. Różnice między obietnicami producentów a rzeczywistością sięgają nawet 53%!

Pojemność zbiornika i zużycie paliwa – wypadkowa tych składników daje nam zasięg auta. Pierwszy element jest stały (pomijając niuanse) dla konkretnego auta. Druga część to zupełnie inna sprawa. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę różnice, jakie wychodzą między realnym użytkowaniem auta a danymi podawanymi przez producenta.

Spalanie po staremu

Przez lata firmy samochodowe określały zużycie paliwa, korzystając ze standardu NEDC. Pomiary wykonywano na hamowni wg cyklu symulującego jazdę w mieście i na trasie, na podstawie wyników obliczano spalanie. Parametry w małym stopniu odpowiadały jednak rzeczywistości, np. średnia prędkość jazdy w trasie wynosiła tylko 63 km/h.

Nowe normy zużycia paliwa

W 2018 r. zaczęto wprowadzać bardziej przystającą do rzeczywistości normę WLTP. Kompletny cykl podzielono na cztery etapy, różniące się m.in. rozwijanymi prędkościami i intensywnością przyspieszania. Nie ma jednego standardu, według którego są one opisane po polsku: pojawiają się określenia typu fazy, cykle lub prędkości – wolne, niskie wysokie, szybkie itp.

Dodatkowo producent auta musi uwzględniać wpływ wszystkich czynników na zużycie paliwa w konkretnych wersjach, głównie ogumienia i różnic w masie. Wyniki przedstawiają zakres między skrajnymi konfiguracjami. Rezultaty podawane w oparciu o te dwie normy są zatem nieporównywalne, nie da się ich też przeliczyć.

Realne zasięgi aut

Poniżej podajemy przykładowe wyniki średniego zużycia paliwa oraz wynikającego z tego zasięgu dla aut różnych klas. W większości przypadków dotyczą one popularnych na naszych drogach modeli mających około 7-8 lat. Pod uwagę wzięliśmy rezultaty podawane przez producentów oraz uzyskiwane w naszych testach. Uzupełniliśmy je o przykłady nowych modeli, będących obecnie w sprzedaży, których pomiary fabryczne dokonywane były wg nowych zasad. Jak widać, zmiany przepisów znacząco poprawiły dokładność informacji.

Średnie spalanie i zasięgi samochodów

W tabelach porównujemy średnie zużycie paliwa (w przypadku samochodów elektrycznych – średnie zużycie prądu) i zasięg wg producenta z analogicznymi wartościami uzyskanymi w pomiarach testowych. 

Auta małe/miejskie

rzeczywiste_zasiegi_dacia sandero
Dacia Sandero: różnice nieduże, ale i tak dość odczuwalne.
Marka, model, wersja Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
  Wyniki fabryczne Wyniki testowe  
Dacia Sandero Eco-G 100 (nowa) 5,8 860 6,6 750 12,8
Honda Jazz 1.3 i-VTEC 5,1 780 5,8 690 13,7
Skoda Fabia 1.0 TSI (nowa) 5,4 800 6,2 640 20,0
Peugeot 208 1.6 GTi 5,4 920 6,5 760 20,4
Renault Clio 1.2 TCe 5,3 850 6,7 670 26,4
Fiat 500 1.2 4,9 710 6,2 560 26,5
Citroen C3 1.2 PureTech 110 4,6 980 6,0 750 30,4
Opel Karl 1.0 4,5 710 6,0 530 33,3
Skoda Fabia Combi 1.2 4,7 950 6,3 710 34,0
Peugeot 208 1.2 PureTech 110 4,3 1160 5,9 850 37,2
rzeczywiste_zasiegi_peugeot 208
Peugeot 208 1.2 PureTech: bardzo duży rozjazd między teorią a praktyką.

Auta kompaktowe 

rzeczywiste_zasiegi_honda civic type r
Honda Civic Type R: sportowe wersja, a dane podawane są w punkt.
Marka, model, wersja Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
  Wyniki fabryczne Wyniki testowe  
Honda Civic Type R 2.0 7,8 680 7,8 680 0,0
Renault Megane 1.6 dCi 4,0 1170 4,7 1000 17,5
Fiat Tipo 1.4 5,7 780 6,8 660 19,3
Volkswagen Golf 1.4 TSI 5,2 960 6,4 780 23,1
Renault Megane 1.2 5,4 870 7,1 660 31,5
Peugeot 308 1.2 PureTech 4,6 1150 6,1 860 32,6
Toyota Auris 1.2 4,6 1080 6,3 790 37,0
Opel Astra 1.4 Turbo 5,1 940 7,0 680 37,3
Kia Cee'd 1.0 4,9 1080 7,1 740 44,9
Ford Focus 1.0 EcoBoost 4,7 1170 7,0 780 48,9
rzeczywiste_zasiegi_ford focus
Ford Focus: wynik o połowę gorszy od zapowiadanego.

Auta klasy średniej 

rzeczywiste_zasiegi_opel insignia
Opel Insignia : blisko jedna piąta różnicy w zasięgu auta.
Marka, model, wersja Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
  Wyniki fabryczne Wyniki testowe    
Opel Insignia 1.8 7,3 950 8,6 810 17,8
BMW serii 3 xDrive 3.0 5,5 1030 6,9 820 25,5
Peugeot 508 1.6 e-THP 5,8 1240 7,3 980 25,9
Lexus IS 200t 2.0 7,7 860 10,4 630 35,1
Skoda Superb 2.0 4x4 5,1 1290 7,0 940 37,3
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4,2 1470 5,9 1050 40,5
Renault Talisman 1.6 TCe 5,6 910 7,9 640 41,1
Ford Mondeo 2.0 5,0 1200 7,1 840 42,0
Volkswagen Passat 2.0 TDI 4,0 1650 5,7 1150 42,5
Kia Optima 1.7 CRDi 4,4 1590 6,3 1110 43,2
rzeczywiste_zasiegi_kia optima
Kia optima: w tym modelu dane zupełnie się rozminęły.

Auta klasy wyższej/luksusowe

rzeczywiste_zasiegi_audi rs6
Audi RS 6 Performance: umiarkowane rozbieżności w uzyskanych wynikach.
Marka, model, wersja Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
  Wyniki fabryczne Wyniki testowe  
Audi RS 6 Performance (nowy) 12,5 590 13,4 540 8,5
Mercedes S 400 d 4M. L. (nowy) 6,8 1110 7,8 970 12,6
Audi S8 (nowy) 11,6 710 13,1 620 12,7
BMW 740d xDrive (nowy) 6,1 1210 7,0 1050 13,2
BMW 750i xDrive 4.4 8,1 950 9,5 820 17,3
Audi S8 4.0 9,4 870 11,9 680 26,6
Audi A7 3.0 TDI 6,3 1150 8,0 910 27,0
Audi RS 6 Avant 4.0 9,6 780 13,1 570 36,5
Mercedes E 220 d 2.2 4,3 830 6,5 530 51,2
BMW 525d xDrive 2.0 5,1 1370 7,8 890 52,9
rzeczywiste_zasiegi_bmw serii 7
BMW 740d xDrive: znowu – duże auto, dość wiarygodne dane.

SUV-y i crossovery

rzeczywiste_zasiegi_hyundai tucson
Hyundai Tucson: nie można polegać na oficjalnych zapewnieniach.
Marka, model, wersja Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
  Wyniki fabryczne Wyniki testowe  
Hyundai Tucson 2.0 CRDi 5,9 1050 7,1 870 20,3
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BJ 4x4 5,6 830 6,8 690 21,4
Mazda CX-3 2.0 5,9 810 7,2 660 22,0
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 5,7 1050 7,0 850 22,8
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 5,6 980 6,9 790 23,2
Mitsubishi ASX 1.6 5,0 1200 6,2 960 24,0
VW Tiguan 2.0 TFSI 4Motion DSG 7,4 810 9,4 630 27,0
Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD 7,5 830 9,7 640 29,3
Toyota RAV4 2.0 D-4D 4,7 1280 6,1 980 29,8
Jeep Renegade 1.4 T Mair 170 6,9 690 9,3 510 34,8
rzeczywiste_zasiegi_jeep renegade
Jeep Renegade: wynik o 1/3 gorszy od oficjalnych danych.

Minivany

rzeczywiste_zasiegi_ford smax
Ford S-Max: nawet czołowy minivan nie zachwyca rezultatami.
Marka, model, wersja Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
  Wyniki fabryczne   Wyniki testowe    
Ford S-Max 1.5 EcoBoost 6,5 1070 7,8 890 20,0
Dacia Lodgy 1.5 dCi 110 4,4 1130 5,7 880 22,1
Citroen Grand C4 Picasso 2.0 HDi 4,4 1250 5,6 840 27,3
Ford C-Max 1.5 EcoBoost 6,1 900 7,9 690 29,5
Ford S-Max 2.0 TDCi 5,4 1290 7,1 980 31,5
VW Golf Sportsvan 1.4 TSI 5,6 890 7,4 670 32,1
Seat Alhambra 2.0 TDI 5,3 1320 7,1 980 34,0
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi 6,1 950 8,2 700 34,4
VW Touran 2.0 TDI 4,8 1200 6,8 850 41,7
Ford Galaxy 2.0 TDCi AWD 5,8 1210 8,9 790 53,4
rzeczywiste_zasiegi_ford galaxy
Ford Galaxy: ciekawe: na dole tabeli też Ford, ale z innym silnikiem.

Pick-upy

rzeczywiste_zasiegi_ford ranger
Ford Ranger Raptor: kto by się pomyślał - fabryczny wynik potwierdzony.
Marka, model, wersja Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Spalanie (l/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
  Wyniki fabryczne Wyniki testowe  
Ford Ranger 3.0 Raptor (nowy) 13,6 580 13,7 580 0,0
Jeep Gladiator 3.0 V6 (nowy) 9,5 740 9,5 740 0,0
VW Amarok 3.0 V6 TDI 4M. (nowy) 10,3 770 11,2 710 7,8
Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 A/T 7,2 1110 9,5 840 31,9
Ford Ranger 2.2 TDCi 160 A6 7,8 1040 10,3 770 32,1
VW Amarok 3.0 V6 7,8 1020 10,3 770 32,1
Fiat Fullback 2.4 MJ 180 A/T 7,2 1040 9,8 760 36,1
Mitsubishi L200 2.4 DID 181 A/T 7,2 1040 9,9 750 37,5
Nissan Navara dCi 190 A/T 6,9 1050 9,5 760 37,7
Nissan Navara 2.3 7,0 1140 10,0 800 42,9
rzeczywiste_zasiegi_vw amarok
Volkswagen Amarok: bliźniak Rangera w cywilnej wersji – też dobry wynik.

Auta elektryczne

rzeczywiste_zasiegi_audi sqq8 etron
Audi SQ8 E-Tron: zużycie prądu wysokie, ale powtarzalne w praktyce.
Marka, model, wersja Zuzycie prądu (kWh/100 km) Zasięg (km) Zuzycie prądu (kWh/100 km) Zasięg (km) Różnica (%)
  Wyniki fabryczne Wyniki testowe  
Audi SQ8 Sportback e-tron 26,4 450 27,0 440 2,2
Ford Mustang Mach-E 18,8 550 21,0 490 10,9
Renault Megane E-Tech 16,1 450 17,7 400 11,1
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh 17,0 500 19,3 440 12,0
Jeep Avenger 15,7 400 18,0 350 12,5
Fiat 500 14,9 300 17,2 260 13,3
BMW i7 18,4 620 22,7 500 19,4
Peugeot e-208 15,4 360 19,0 290 19,4
Skoda Enyaq Coupe RS 16,7 520 20,8 410 21,2
Dacia Spring 11,9 230 15,8 170 26,1
rzeczywiste_zasiegi_dacia spring
Dacia Spring: mały, lekki samochód, ale dojedzie bliżej, niż twierdzi Dacia.

Czytaj także