Rzeczywiste zasięgi samochodów – od aut miejskich po luksusowe. Nie zapomnieliśmy o elektrykach
archiwum
Rzeczywiste zasięgi samochodów – od aut miejskich po luksusowe. Nie zapomnieliśmy o elektrykach
Bartosz Zienkiewicz
12.09.2023 09:00
Sprawdzamy różnice pomiędzy zasięgami samochodów wynikającymi z ich katalogowego zużycia paliwa a tymi osiąganymi podczas rzeczywistej eksploatacji. Różnice między obietnicami producentów a rzeczywistością sięgają nawet 53%!
Pojemność zbiornika i zużycie paliwa – wypadkowa tych składników daje nam zasięg auta. Pierwszy element jest stały (pomijając niuanse) dla konkretnego auta. Druga część to zupełnie inna sprawa. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę różnice, jakie wychodzą między realnym użytkowaniem auta a danymi podawanymi przez producenta.
Przez lata firmy samochodowe określały zużycie paliwa, korzystając ze standardu NEDC. Pomiary wykonywano na hamowni wg cyklu symulującego jazdę w mieście i na trasie, na podstawie wyników obliczano spalanie. Parametry w małym stopniu odpowiadały jednak rzeczywistości, np. średnia prędkość jazdy w trasie wynosiła tylko 63 km/h.
W 2018 r. zaczęto wprowadzać bardziej przystającą do rzeczywistości normę WLTP. Kompletny cykl podzielono na cztery etapy, różniące się m.in. rozwijanymi prędkościami i intensywnością przyspieszania. Nie ma jednego standardu, według którego są one opisane po polsku: pojawiają się określenia typu fazy, cykle lub prędkości – wolne, niskie wysokie, szybkie itp.
Dodatkowo producent auta musi uwzględniać wpływ wszystkich czynników na zużycie paliwa w konkretnych wersjach, głównie ogumienia i różnic w masie. Wyniki przedstawiają zakres między skrajnymi konfiguracjami. Rezultaty podawane w oparciu o te dwie normy są zatem nieporównywalne, nie da się ich też przeliczyć.
Poniżej podajemy przykładowe wyniki średniego zużycia paliwa oraz wynikającego z tego zasięgu dla aut różnych klas. W większości przypadków dotyczą one popularnych na naszych drogach modeli mających około 7-8 lat. Pod uwagę wzięliśmy rezultaty podawane przez producentów oraz uzyskiwane w naszych testach. Uzupełniliśmy je o przykłady nowych modeli, będących obecnie w sprzedaży, których pomiary fabryczne dokonywane były wg nowych zasad. Jak widać, zmiany przepisów znacząco poprawiły dokładność informacji.
Średnie spalanie i zasięgi samochodów
W tabelach porównujemy średnie zużycie paliwa (w przypadku samochodów elektrycznych – średnie zużycie prądu) i zasięg wg producenta z analogicznymi wartościami uzyskanymi w pomiarach testowych.