Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
test akumulatora trakcyjnego

Trwałość akumulatorów trakcyjnych – czy jest się czego bać? Te dane rozwiewają wątpliwości

fot. Łukasz Szewczyk/Motor

Trwałość akumulatorów trakcyjnych – czy jest się czego bać? Te dane rozwiewają wątpliwości

Czy nam się to podoba, czy nie, samochody elektryczne to już raczej nieuchronna i coraz bliższa przyszłość motoryzacji. Wciąż jednak budzą one dużo obaw – z tymi dotyczącymi trwałości baterii trakcyjnych na czele. A jak wyglądają fakty? Oto dane wynikające z przetestowania ponad 1300 używanych elektryków i hybryd plug-in.

  • Większość używanych „elektryków” i hybryd plug-in ma akumulator trakcyjny w dobrym stanie
  • Podaż używanych aut z napędem częściowo lub w pełni elektrycznym systematycznie rośnie

Pierwsze współczesne auta elektryczne pojawiły się w salonach w 2010 r. W kolejnych latach przybywało modeli zasilanych wyłącznie prądem, a z czasem dołączyły do nich hybrydy plug-in, które po naładowaniu akumulatora trakcyjnego energią z sieci bez zużywania kropli paliwa są w stanie przejechać od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów. Teraz ta pierwsza wezbrana fala e-aut uderza w rynek wtórny.

Sieć sprzedaży używanych samochodów AAA Auto raportuje, że w ujęciu rok do roku sprzedaż hybryd wzrosła o 73%, a pojazdów elektrycznych o 166%. Wzrosty są imponujące, choć trzeba pamiętać, że ich uzyskanie ułatwił relatywnie niski poziom obrotu hybrydami i elektrykami.

Czy trzeba obawiać się o stan akumulatorów trakcyjnych? Przez długi czas było to zagadką – na forach czy w ogłoszeniach pojawiały się szczątkowe informacje o kondycji ogniw. Sieć AAA Auto, jako pierwsza w Europie, postanowiła udostępnić wyniki testów akumulatorów – informacje o SoH znajdują się na samym początku treści ofert sprzedaży.

SoH, od State of Health, informuje, jaki procent deklarowanej przez producenta pojemności zachował akumulator w aucie.

Dodatkowo zaprezentowane zostały zbiorcze wyniki testów przeprowadzonych przez ostatnie 1,5 roku. Ich wyniki okazują się zaskakująco dobre. Oczywiście nie należy tego traktować jako reguły, zawsze trzeba sprawdzać kondycję baterii.

test akumulatora trakcyjnego – screen
Sieć AAA Auto bada akumulatory z wykorzystaniem rozwiązań austriackiej firmy Aviloo, która proponuje także wypożyczenie modułu testującego za ok. 100 euro, co może przydać się osobie chcącej samodzielnie sprawdzić baterię.
screen: AAA Auto

Czy akumulatory trakcyjne tracą pojemność?

W ciągu minionego 1,5 roku sieć sprzedaży używanych samochodów AAA Auto przeprowadziła ponad 1300 testów komponentów elektrycznych układów napędowych proponowanych jej do zakupu pojazdów elektrycznych lub plug-inów. Konieczne było odrzucenie tylko paru aut ze względu na zły stan baterii.

Wyniki testów akumulatorów trakcyjnych
  Hybrydy plug-in Auta elektryczne Elektryki i hybrydy
Liczba testowanych pojazdów 213 1131 1344
Średni przebieg 62 377 km 57 246 km 58 059 km
Średnia pojemność akumulatora 13,4 kWh 53,2 kWh 46,9 kWh
Średnia żywotność akumulatora (SoH) 0,935 0,927 0,928
Mediana SoH     0,93
Liczba pojazdów z SoH poniżej 80% 13 25 38
Udział pojazdów z SoH poniżej 80% 0,061 0,022 0,028
Liczba pojazdów z SoH poniżej 60% 2 2 4
Udział pojazdów z SoH poniżej 60% 0,009 0,002 0,003

Czytaj także