Czy nam się to podoba, czy nie, samochody elektryczne to już raczej nieuchronna i coraz bliższa przyszłość motoryzacji. Wciąż jednak budzą one dużo obaw – z tymi dotyczącymi trwałości baterii trakcyjnych na czele. A jak wyglądają fakty? Oto dane wynikające z przetestowania ponad 1300 używanych elektryków i hybryd plug-in.
Pierwsze współczesne auta elektryczne pojawiły się w salonach w 2010 r. W kolejnych latach przybywało modeli zasilanych wyłącznie prądem, a z czasem dołączyły do nich hybrydy plug-in, które po naładowaniu akumulatora trakcyjnego energią z sieci bez zużywania kropli paliwa są w stanie przejechać od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów. Teraz ta pierwsza wezbrana fala e-aut uderza w rynek wtórny.
Sieć sprzedaży używanych samochodów AAA Auto raportuje, że w ujęciu rok do roku sprzedaż hybryd wzrosła o 73%, a pojazdów elektrycznych o 166%. Wzrosty są imponujące, choć trzeba pamiętać, że ich uzyskanie ułatwił relatywnie niski poziom obrotu hybrydami i elektrykami.
Czy trzeba obawiać się o stan akumulatorów trakcyjnych? Przez długi czas było to zagadką – na forach czy w ogłoszeniach pojawiały się szczątkowe informacje o kondycji ogniw. Sieć AAA Auto, jako pierwsza w Europie, postanowiła udostępnić wyniki testów akumulatorów – informacje o SoH znajdują się na samym początku treści ofert sprzedaży.
SoH, od State of Health, informuje, jaki procent deklarowanej przez producenta pojemności zachował akumulator w aucie.
Dodatkowo zaprezentowane zostały zbiorcze wyniki testów przeprowadzonych przez ostatnie 1,5 roku. Ich wyniki okazują się zaskakująco dobre. Oczywiście nie należy tego traktować jako reguły, zawsze trzeba sprawdzać kondycję baterii.
W ciągu minionego 1,5 roku sieć sprzedaży używanych samochodów AAA Auto przeprowadziła ponad 1300 testów komponentów elektrycznych układów napędowych proponowanych jej do zakupu pojazdów elektrycznych lub plug-inów. Konieczne było odrzucenie tylko paru aut ze względu na zły stan baterii.
Hybrydy plug-in | Auta elektryczne | Elektryki i hybrydy | |
---|---|---|---|
Liczba testowanych pojazdów | 213 | 1131 | 1344 |
Średni przebieg | 62 377 km | 57 246 km | 58 059 km |
Średnia pojemność akumulatora | 13,4 kWh | 53,2 kWh | 46,9 kWh |
Średnia żywotność akumulatora (SoH) | 0,935 | 0,927 | 0,928 |
Mediana SoH | 0,93 | ||
Liczba pojazdów z SoH poniżej 80% | 13 | 25 | 38 |
Udział pojazdów z SoH poniżej 80% | 0,061 | 0,022 | 0,028 |
Liczba pojazdów z SoH poniżej 60% | 2 | 2 | 4 |
Udział pojazdów z SoH poniżej 60% | 0,009 | 0,002 | 0,003 |