Sprawdzamy, czy i kiedy warto kupić polisę bezpośrednio u dealera samochodowego. Jakie są wady i zalety pakietów dealerskich, kiedy po ubezpieczenie auta warto wybrać się do agenta lub skorzystać z porównywarki ubezpieczeń.
Zanim wyjedziemy autem z salonu, musimy pamiętać o formalnościach. Najważniejsza jest rejestracja pojazdu. Na szczęście w tych sprawach może nas wyręczyć sprzedawca. Od czerwca 2021 r., po otrzymaniu upoważnienia, dealer ma prawo w naszym imieniu dokonać rejestracji fabrycznie nowego pojazdu.
Jednak bez względu na to, kto będzie załatwiał sprawy w wydziale komunikacji, na właścicielu pojazdu ciąży jeszcze jeden obowiązek – ubezpieczenie samochodu (uwaga! OC trzeba kupić w dniu jego rejestracji). I w tym przypadku również możemy liczyć na autosalon – niemal w każdym z nich otrzymamy ofertę na zakup pakietu dealerskiego. Jest to zestaw ubezpieczeń, który oprócz obowiązkowego OC zawiera również Autocasco, NNW (Następstwa Nieszczęśliwych Wypadków) oraz assistance, a czasem jeszcze inne dodatkowe opcje, np. ochronę szyb czy opon.
Co odróżnia ubezpieczenie wybrane w salonie od typowej polisy OC/AC kupionej bezpośrednio przez klienta u wybranego ubezpieczyciela, multiagenta bądź przez wyszukiwarkę polis? Zwykle są to oferty takich firm jak Allianz, Hestia, Generali, PZU czy Warta o dość szerokim zakresem ochrony AC, który nie zawsze jest dostępny w ramach standardowej oferty danej firmy ubezpieczeniowej.
Najczęściej możemy liczyć na naprawę wyłącznie w ASO z zastosowaniem nowych i oryginalnych części, bez potrąceń amortyzacyjnych lub udziału własnego. Zazwyczaj jest dostępna wyłącznie bezgotówkowa forma likwidacji szkody (mniej formalności), brak redukcji sumy ubezpieczenia (wypłata odszkodowania nie obniża wartości polisy) czy też utrzymanie sumy ubezpieczenia, więc przy szkodzie całkowitej (np. kradzież, pożar) – wypłata oparta o wartość samochodu z polisy w dniu jej zawarcia, a nie wartość rynkową na dzień zdarzenia.
Autem jest również ponadstandardowy czas korzystania z auta zastępczego (zwykle 10 dni) czy holowanie bez limitu kilometrów. Pakiet od dealera daje również większą pewność, że ubezpieczenie będzie zaakceptowane przez instytucję finansową jako zabezpieczenie kredytu czy leasingu.
Tym, co wyróżnia taką polisę, jest też sposób kalkulacji składki. W takim przypadku historia „szkodowości” kierowcy czy miejsce rejestracji (użytkowania) samochodu mają marginalne znaczenie. Ubezpieczyciel, szczególnie w pierwszym roku, stosuje dość prosty sposób – za całą polisę trzeba zapłacić od 2 do 4 proc. wartości pojazdu. Niestety istnieją również ograniczenia. Pakiety są zwykle dostępne dla osób kupujących nowe samochody lub kontynuujących taką polisę, ale tu również nie zawsze można ją odnowić po 4 czy 5 latach eksploatacji auta.
Ci, którzy chcieliby obniżyć cenę i np. zrezygnować z assistance czy wprowadzić amortyzację części, raczej nie mają co liczyć na sukces takich negocjacji – kierowcy mogą jedynie skorzystać z dodatkowych usług, ale bez zmian w zapisach umowy.
Jedno jest niezaprzeczalne – pakiet dealerski to wygodne rozwiązanie, ponieważ podczas zakupu samochodu w salonie bez większych formalności możemy kupić także polisę, która dobrze nas chroni.
Czy jednak nie przepłacamy za nią? Tu nie ma prostej odpowiedzi. Oczywiście, niemal na 100 proc. znajdziemy ofertę w niższej cenie, jednak trzeba pamiętać, że taka polisa będzie zwykle zawierała udział własny w szkodzie oraz zgodę na amortyzację części (zmniejszenie ich ceny wraz z wiekiem pojazdu). Natomiast wybrana oferta po zniesieniu udziału własnego (dopłaceniu do polisy) nie musi już być tak atrakcyjna cenowo.
Również „młodzi” kierowcy czy ci „szkodowi” zapłacą więcej, kupując ubezpieczenie poza salonem – co wynika ze wcześniej wspomnianego sposobu kalkulacji składki. Natomiast kierowcy z kompletem zniżek, zanim zakupią polisę w autosalonie, powinni jednak wybrać się do niezależnego multiagenta lub skorzystać z wyszukiwarki.
Nie ruszając się z domu, można kupić polisy OC i AC. Do wyboru mamy wchodzenie na strony www poszczególnych ubezpieczycieli i obliczanie składki (co jest czasochłonne), wizytę u multiagenta lub skorzystanie z porównywarki ubezpieczeniowej. W tym ostatnim przypadku wystarczy poświęcenie kilku minut na wpisanie swoich danych (m.in. wiek, czas posiadania prawa jazdy, liczba szkód w przeszłości).
Atutem zakupu u multiagenta ubezpieczeniowego jest komfort kupowania ubezpieczenia, a przy tym możliwość sprawdzenia ceny w różnych firmach. Wystarczy zgłosić się z dokumentami pojazdu oraz prawem jazdy, aby po chwili mieć w kieszeni polisę. Niestety, cena nie zawsze musi być atrakcyjna, ponieważ agencje współpracują zwykle z maksymalnie kilkoma ubezpieczycielami, przy czym zwykle nie są to ci oferujący tanie polisy. I choć teoretycznie ceny niezależnie od kanału dystrybucji nie różnią się, to jednak częściej można liczyć na jakieś promocje podczas zakupu przez internet. Choć trzeba przyznać, że czasem agenci dysponują zniżkami, których nie mają porównywarki.
Z kolei porównywarki chwalą się, że korzystając z ich usług, kupuje się najtańsze ubezpieczenie. Powód? Różnice w cenach pomiędzy poszczególnymi firmami są spore. Wpływają na to wysokość prowizji, która zawarta jest w cenie polisy, czy ewentualne promocje. Trzeba też pamiętać, że wyszukiwarki, szczególnie te mniejsze, sprawdzają ceny nie u wszystkich ubezpieczycieli. Może się więc okazać, że w danym przypadku wyszukiwarka nie znajdzie rzeczywiście najtańszego ubezpieczyciela, ponieważ nie podpisała z nim umowy.
Z tego powodu warto korzystać z największych porównywarek, np. Rankomat, które obsługują większość ubezpieczycieli w Polsce. Sprawa komplikuje się bardziej, jeśli kierowca oprócz obowiązkowej polisy chce zakupić także autocasco.
W tym przypadku porównywarki rzeczywiście wskażą najniższą cenę, jednak trzeba pamiętać, że taka polisa będzie zwykle zawierała udział własny w szkodzie oraz zgodę na amortyzację części (zmniejszenie ich ceny wraz z wiekiem pojazdu). Natomiast wybrana oferta po zniesieniu udziału własnego (dopłaceniu do polisy) nie musi już być tak atrakcyjna cenowo.
Główne atuty, jakie oferuje nabywcy pakiet dealerski, to możliwość dokonywania napraw w autoryzowanych serwisach samochodowych przy użyciu oryginalnych części, brak konieczności stosowania amortyzacji cen części oraz udziału własnego, a także wygodna, bezgotówkowa procedura rozliczania szkód. Ponadto polisa AC z tego pakietu jest akceptowana jako zabezpieczenie przy zawieraniu umów kredytowych lub leasingowych. To szczególnie korzystne dla kierowców, którzy mieli wcześniejsze szkody.