Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Volkswagen Passat Variant i BMW serii 3 Touring – przody w ruchu

BMW serii 3 Touring, Volkswagen Passat Variant – dobry i lepszy | PORÓWNANIE

fot. Frank Rattering/AZ

BMW serii 3 Touring, Volkswagen Passat Variant – dobry i lepszy | PORÓWNANIE

BMW 320d xDrive Touring kontra VW Passat Variant 2.0 TDI 4Motion, czyli model marki premium kontra przedstawiciel marki popularnej. Kiedyś nie do pomyślenia, ale dziś różnice w cenach są już niewielkie. A jak z pozostałymi? Porównujemy wersje z silnikami Diesla o mocy 190 i 193 KM i napędem na obie osie.

Oferowana od 2019 r. seria 3 G20 (sedan) i G21 (Touring) to już 7. generacja tego niemieckiego auta klasy średniej. Oba modele pozostają jednymi z najważniejszych w bogatych portfoliach producentów. W 2022 r. serię 3 poddano gruntownemu liftingowi, w ramach którego wyraźnie zmieniono wygląd auta i jego wnętrze.

Po zaledwie 2 latach BMW przeprowadziło kolejną modernizację modelu. Tym razem wprowadzono mniejsze zmiany stylistyczne, zamontowano nowszy system informacyjno-rozrywkowy, rozszerzono wyposażenie seryjne i zmieniono zestrojenie zawieszenia. Czy to wystarczy, aby stawić czoła nowemu VW Passatowi?

Duży kontra wielki – nadwozie, wnętrze

Jeżeli chodzi o wielkość kabin, to odpowiedź z pewnością brzmi: nie! Choć seria 3 nie jest ciasna, to o ponad 20 cm dłuższy Volkswagen oferuje pasażerom bezkonkurencyjną w tej klasie przestrzeń – z wyjątkiem blisko spokrewnionej Skody Superb Combi. Z przodu mamy więcej miejsca na łokcie i więcej centymetrów między głową a podsufitką, a w drugim rzędzie przestrzeń przed kolanami nie ustępuje tej oferowanej przez luksusowe sedany.

Ale to nie wszystko: bagażnik VW jest również znacznie obszerniejszy od tego w BMW. Kufer Passata bazowo pomieści aż 690 l, a przy dwumiejscowej konfiguracji wnętrza – nawet 1920 l. Bagażnik serii 3 Touring o pojemności od 500 do 1510 l nie może więc się z nim równać.

W kwestii funkcjonalności rywale w zasadzie nie ustępują sobie nawzajem. BMW w standardzie oferuje trójdzielne oparcie, podczas gdy w Volkswagenie seryjnie zamontowano dwudzielną kanapę z otworem umożliwiającym transport dłuższych przedmiotów. Po złożeniu oparć w Passacie powstaje całkowicie płaska powierzchnia ładunkowa, w BMW – minimalnie się ona unosi. W obu autach znajdziemy duży schowek pod podłogą bagażnika z niezwykle praktycznym miejscem na zdemontowaną roletę.

Choć seria 3 oferuje co najmniej tyle samo co VW opartych na kamerach i radarach systemów wsparcia, to zwykle wymagają one dopłaty. U BMW otrzymujemy natomiast pojazd wyższej jakości. VW nie zdradza żadnych niedociągnięć w wykonaniu, jednak materiały wykończeniowe ustępują tym z „trójki”, co szczególnie widać po wykładzinie i tworzywach sztucznych.

Różne zakresy ustawień – komfort

Kombi z Monachium bardziej przekonuje także izolacją akustyczną. Choć urządzenia pomiarowe zarejestrowały niemal identyczne wartości, to w serii 3 subiektywnie jest zauważalnie ciszej.

W kwestii komfortu jazdy na prowadzenie wysuwa się VW. W ramach drugiego face liftingu w BMW usztywniono mocowania tylnych amortyzatorów do karoserii, co miało na celu zapewnienie bardziej udanego kompromisu między sportowym charakterem a komfortem. Testowane auto korzysta z opcjonalnego adaptacyjnego zawieszenia M.

W rezultacie dość miękko tłumi drobne drgania i dysponuje wysokimi rezerwami. Wcześniej chronicznie aktywna tylna oś wydaje się powodować mniej wstrząsów niż przed modernizacją. Wciąż jednak sztywno zestrojone zawieszenie mniej skutecznie wybiera nierówności niż to w Passacie.

BMW serii 3 Touring, VW Passat Variant 3
Dzięki lekkości i precyzji BMW uosabia czystą przyjemność z jazdy. VW pewnie trzyma się drogi, ale nie prowadzi się tak przyjemnie.
fot. F. Rattering/AZ

Opisywanego Volkswagena wyposażono w adaptacyjne amortyzatory DCC Pro. Poza szerokim zakresem ustawień tłumienia między miękkim a sportowym błyszczy ono znakomitym pochłanianiem głębokich wybojów. VW spokojniej reaguje też na mniejsze nierówności podczas jazdy z wysoką prędkością.

Kolejną zaletą Passata są niezwykle wygodne seryjnie montowane fotele ergoActive, które lepiej sprawdzają się podczas długich podróży niż węższe sportowe siedzenia BMW. W długich trasach bardziej komfortowo podróżuje się również w drugim rzędzie auta z Wolfsburga.

Kwestia automatów – silnik, skrzynia biegów, spalanie

Ruszanie Passatem wymaga sporej koncentracji: ospale działająca dwusprzęgłowa skrzynia biegów utrudnia dozowanie mocy 193-konnego turbodiesla podczas startu. Po nieco za mocnym dodaniu gazu reakcja silnika może być niekontrolowana i gwałtowna. Dzięki bardziej spontanicznym reakcjom gazu na ruchy prawej stopy oraz znakomitej 8-biegowej automatycznej skrzyni ZF moc 190-konnego silnika BMW można dozować znacznie precyzyjniej, nie tylko przy ruszaniu spod świateł.

DANE TECHNICZNE I CENY BMW 320d xDrive Touring pakiet M Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG Elegance
Silnik  turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1995 cm3 1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 190 KM/4000 193 KM/3400
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750 400 Nm/1750
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./7biegowa
Długość/szerokość/wysokość 471/183/145 cm 492/185/152 cm
Rozstaw osi 285 cm 284 cm
Średnica zawracania 12,0 m 12,0 m
Masa/ładowność/masa przyczepy 1725/595/1800 kg 1765/555/2200 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 500/1510 l 690/1920 l
Poj. zbiornika paliwa 59 l (ON) 66 l (ON)
Opony (przód; tył) 225/45 R18; 255/40 R18 215/55 R18; 215/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 225 km/h 232 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s 7,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,4-6,1 l/100 km 5,7-5,8 l/100 km
Zasięg teoretyczny 1090 km 1150 km
Cena od 244 000 zł od 242 890 zł
Cena testowanej wersji 254 000 zł
242 890 zł

Z drugiej strony, wysokoobrotowy i skutecznie wyizolowany czterocylindrowy silnik z Monachium przy wysokich prędkościach okazuje się mniej żwawy niż brzmiące nieco bardziej gardłowo TDI w VW. Obaj rywale oszczędnie obchodzą się z paliwem: w naszym teście BMW zużyło 6,1 l/100 km, a VW – 6,4 l.

Ważna rola hamulców – prowadzenie

Jeśli któryś model uosabia motto BMW, „radość z jazdy”, to właśnie seria 3. Potwierdza to także Touring, który dzięki imponującej zwinności, faworyzującemu tył napędowi na wszystkie koła i bardzo bezpośredniemu przełożeniu układu kierowniczego jest znacznie przyjemniejszy w prowadzeniu niż „rozsądny” Passat. I szybko rozprawia się ze swoim przeciwnikiem w slalomie.

Passatowi podczas skręcania brakuje ostrości BMW, a niedające się wyłączyć ESP reaguje czasem nazbyt ostrożnie. Nieco więc zaskakuje, że VW pokonuje tor o mgnienie oka szybciej niż sportowy rywal. To pewnie zasługa odrobinę mocniejszego silnika i skuteczniejszych hamulców.

DANE TESTOWE BMW 320d xDrive Touring Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s 7,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,8 m 34,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,6 m 33,7 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 60,0 dB 60,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,0 dB 64,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:48,7 min 1:48,6 min
Prędkość w slalomie (co 18 m) 65,9 km/h 61,5 km/h
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 6,1 l/100 km 6,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 960 km 1030 km

Bezpieczeństwo jazdy jest priorytetem VW. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu reaguje jednak nadmiernie, starając się utrzymać pojazd skrupulatnie na środku pasa. Niekiedy dosłownie wyrywa kierownicę z rąk, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji np. na zwężeniach spowodowanych przez roboty drogowe.

W codziennym użytkowaniu BMW irytują opcjonalne sportowe hamulce. Podczas jazdy z niższą prędkością trudno dozować ich siłę, co często prowadzi do niezamierzonego gwałtownego hamowania.

Zbliżone, choć nie całkiem – cena

Passat jest bazowo nieco (o 1110 zł) tańszy i lepiej wyposażony. Testowana seria 3, choć nie ma wszystkich dostępnych opcji, kosztuje ok. 320 tys. zł, wyraźnie więcej od opisywanego VW (z dodatkami blisko 280 tys. zł). W tej kategorii walka jest jednak wyrównana. Seria 3 powinna mniej tracić na wartości, jest tańsza w tankowaniu. Passata natomiast taniej ubezpieczymy.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów BMW 320d xDrive Touring Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 28 30
Wykończenie i ergonomia 10 9 8
Wyciszenie 10 5 5
Multimedia i obsługa 10 9 8
Bagażnik 20 11 16
SUMA 100 62 67
Układ napędowy
Osiągi 30 17 17
Praca silnika 10 9 8
Skrzynia biegów 10 9 8
Zużycie paliwa 30 23 22
SUMA 80 58 55
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 24 21
Komfort jazdy 30 21 24
Układ kierowniczy 10 9 8
Hamulce 20 14 14
SUMA 90 68 67
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 10 12
Poziom wyposażenia 40 17 21
Systemy bezpieczeństwa 30 15 18
Wyposażenie dodatkowe 10 6 4
SUMA 130 48 55
RAZEM 400 236 244
MIEJSCA   2 1

BMW serii 3 Touring, Volkswagen Passat Variant – podsumowanie porównania niemieckich kombi

Dla lubiących sportową jazdę, dużo podróżujących i dysponujących większym budżetem BMW 320d xDrive Touring nadal może być – mimo młodszych rywali – jednym z najlepszych aut na świecie. Jest dynamiczne, żwawe, wydajne, oferuje wystarczającą ilość miejsca i sprawia, że codzienna jazda staje się przyjemnością. Passat 2.0 TDI 4Motion punktuje przede wszystkim przestronnością czy wyższym komfortem podróżowania – i choć nie jest dużo tańszy, to zapewnia znacznie bogatsze wyposażenie. Rozsądny VW nie jest jednak wyborem serca.

BMW serii 3 Touring, VW Passat Variant 1

BMW 320d xDrive Touring pakiet M – galeria zdjęć

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG – galeria zdjęć

Czytaj także