Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW X3 IV (G45) 20 xDrive – przód w ruchu

Czy nowe BMW X3 z bazowym napędem to dobry wybór? | TEST

fot. Adam Mikuła/Motor

Czy nowe BMW X3 z bazowym napędem to dobry wybór? | TEST

Czy podstawowa wersja nowego BMW X3 ma sens? Sprawdzamy, jak miękka hybryda o mocy 208 KM spisuje się w roli bazowego napędu dla najnowszej generacji bawarskiego SUV-a. I czy pozwala czerpać z niego radość z jazdy, z której słynie BMW.

Dla osób przyzwyczajonych do poprzedniej generacji X3 pierwszy kontakt z jego nowym wcieleniem może być niemal szokujący. Tak bardzo zmieniło się bowiem wnętrze.

Stylizacja jest radykalnie inna, trzeba się także oswoić z obsługą. Brakuje np. klasycznego panelu klimatyzacji (całe sterowanie odbywa się na ekranie), fizycznych przycisków jest jak na lekarstwo, pojawiły się też dość nietypowe rozwiązania, jak regulowanie siły nawiewu na niewielkich panelach.

Poza tym, in minus, zaskakuje to, że część materiałów (np. na drzwiach czy obudowach foteli i zagłówków) jest pośledniej jakości, zdecydowanie niepasującej do samochodu premium. Do nowej kabiny trzeba się po prostu przyzwyczaić.

Szybko docenia się jednak znakomite sportowe siedzenia (standard), wyjątkowo wygodną pozycję za kierownicą, sprawnie działający ekran o wysokiej rozdzielczości, świetnej jakości kamery parkowania czy wreszcie dobrą przestronność i pojemny bagażnik. Po dłuższym czasie spędzonym z X3 efekt jest taki, że niedostatki przestają wybijać się na pierwszy plan i odbiór wnętrza staje się naprawdę pozytywny.

Dwa litry wystarczą

Podstawowe X3 ma benzynowy silnik 2.0 R4 turbo, rozwijający 190 KM i 310 Nm (w szerokim zakresie obrotów od 1500 do 4000 na min). Wspomaga go 48-woltowa instalacja mikrohybrydowa, generująca dodatkowe 18 KM. Dzięki niej X3 sprawnie i bez denerwującej zwłoki rusza z miejsca. Jednostka pracuje kulturalnie, bez nadmiernych wibracji i chętnie wkręca się na wyższe obroty. Wtedy jednak ma niezbyt przyjemny, metaliczny dźwięk.

Standardem są szybki i płynnie zmieniający przełożenia 8-biegowy automat oraz napęd 4x4 xDrive, dzięki któremu X3 bez względu na warunki popisuje się doskonałą trakcją. Osiągi są w zupełności wystarczające (zmierzone 7,9 s do „setki”), choć czuje się, że pod maską nie „siedzi” potężniejsze 3.0 R6 i by wykrzesać lepszą dynamikę, trzeba częściej głębiej wciskać pedał gazu.

2.0 R4 pozytywnie zaskakuje niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. W jeździe miejskiej jest ono niższe niż 8 l, a podczas spokojnej jazdy w trasie lekko przekracza 6 l. Jedynie podróż autostradą z prędkością 140 km/h podbija je w okolice 10 l.

Dane techniczne BMW X3 20 xDrive
Silnik  benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 190 KM/4400
Moc maksymalna (elektr./syst.) 18/208 KM
Maks. moment obr. (benz.) 310 Nm/1500
Maks. moment obr. (elektr./syst.) 200/330 Nm
Napęd; skrzynia biegów 4x4; aut./8-bieg.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 476/192/166/287 cm
Średnica zawracania 12,2 m
Masa/ładowność 1855/645 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 570/1700 l
Poj. zbiornika paliwa 65 l (Pb 95)
Opony 225/60 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
Średnie zużycie paliwa 6,9-7,6 l/100 km
Zasięg 940 km
Cena wersji podstawowej (testowanej) 256 500 zł
BMW-X3-IV-G45-20-xDrive-test-2025-silnik
Dwulitrową benzynową jednostkę wspomaga instalacja MHEV. Silnik pracuje spokojnie, ale jego brzmienie nie jest specjalnie przyjemne. 
fot. Adam Mikuła/Motor
 Dane testowe (pomiary na oponach zimowych) BMW X3 20 xDrive
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,9 s
Przyspieszenie 0-120 km/h 10,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 41,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 40,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) 7,6/6,3/7,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 920 km

Radość z jazdy? Tak

Od pierwszych kilometrów za kierownicą X3 sprawia bardzo dobre wrażenie – auta niezwykle solidnego, stabilnego i bardzo chętnego do współpracy z kierowcą. Zakręty pokonuje z lekkością i niewielkimi przechyłami, układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, acz nie za lekko.

Do tego nawet gdy na łukach pojawią się nierówności, nie robią one na X3 żadnego wrażenia.  Adaptacyjne zawieszenie (opcja) zapewnia sporą wygodę jazdy (najlepiej zostawić je w ustawieniu comfort), choć na większych wybojach zdarza mu się postukiwać.

BMW-X3-IV-G45-20-xDrive-test-2025-tyl
BMW X3 przekonuje pewnością prowadzenia i komfortem. 
fot. Adam Mikuła/Motor

BMW X3 20 xDrive – test: podsumowanie

  • Wystarczająca przestronność, duży bagażnik, niezłe osiągi, pewne prowadzenie, dobry komfort jazdy
  • Brzmienie silnika, materiały w kabinie

Bazowe BMW X3 to optymalny wybór – jest wystarczająco dynamiczne, a przy tym oszczędne oraz wygodne.

Czytaj także