Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Kuga 2.5 Hybrid ST-Line X Black z akcesoriami Thule

Ford Kuga 2.5 Hybrid ST-Line X Black z akcesoriami Thule – jeszcze większe możliwości | TEST

Ford Kuga 2.5 Hybrid ST-Line X Black z akcesoriami Thule – jeszcze większe możliwości | TEST

SUV do idealny format auta dla miłośników aktywnego spędzania czasu i przebywania na łonie natury. Połączenie hybrydowego Forda Kugi z akcesoriami firmy Thule otwiera im dodatkowe możliwości.

Ford Kuga to jeden z bardziej udanych SUV-ów w swojej klasie. Mimo że debiutował już 5 lat temu, reprezentuje wysoki poziom, nawet na tle dużo młodszych rywali.

Co ciekawe, Ford daje klientom szeroki wybór wersji napędowych. Cennik otwiera odmiana z benzynowym silnikiem 1.5 Ecoboost (150 KM, napęd na przód, manualna skrzynia biegów), nie brakuje też diesla o pojemności 2.0 i mocy 120 KM (standardowo z 8-biegowym automatem, do wyboru 2WD lub AWD).

Są też aż dwie hybrydy – klasyczna o mocy 190 KM (napęd na przód lub na obie osie) oraz europejski bestseller, czyli hybryda typu plug-in, której systemowa moc wynosi 225 KM, a napęd kierowany jest na koła przedniej osi. Jest więc w czym wybierać i łatwo dopasować najlepszą wersję do swoich potrzeb i możliwości.

Hybrydowy złoty środek

Najciekawszą i jednocześnie odpowiadającą aktualnym trendom odmianą jest 190-konna wersja hybrydowa. Łączy ona 2,5-litrową jednostkę benzynową (152 KM) oraz elektryczną (125 KM) z bezstopniową skrzynią. Z punktu widzenia dynamiki jazdy i zużycia paliwa to optymalne rozwiązanie.

DANE TECHNICZNE Ford Kuga 2.5 Hybrid
Silnik benz. + elektryczny
Pojemność skokowa 2488 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna systemowa 190 KM
Maks. Moment obrotowy b.d.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 463/188/167 cm
Rozstaw osi 271 cm
Masa/ładowność 1773/507 kg
Poj. Bagażnika (min./maks) 475/1534 l
Poj. Zbiornika paliwa 54 l (Pb)
OSIĄGI, ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta)
Prędkość maksymalna 196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Średnie zużycie paliwa 5,7-5,8 l/100 km
Zasięg 940 km
CENA 189 890 zł

Hybrydowa Kuga według Forda przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s, a nasze redakcyjne pomiary dały taką samą wartość. Nie jest to może poziom GTI, ale subiektywne wrażenie, jakie robi ten napęd, jest lepsze niż suche dane pomiarowe. Kuga bez zwłoki reaguje na ruch prawej stopy i daje poczucie jazdy samochodem, któremu w większości drogowych sytuacji nie brakuje mocy.

Zużycie paliwa też powinno być satysfakcjonujące. W ruchu miejskim spalanie oscyluje w granicach 6 l/100 km, spokojna jazda w trasie oznacza 5,3 l/100 km, a podróżowanie autostradami z prędkością 140 km/h podnosi ten wynik do 9 litrów na każde przejechane 100 km. 

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-silnik
Hybrydowy napęd o mocy systemowej 190 KM to mocny punkt Kugi – dynamika jest wystarczająca, a zużycie paliwa zasługuje na miano niskiego. Średnie spalanie w teście wyniosło około 6 l/100 km.

Za kierownicą wyraźnie czuć DNA Forda, który od lat priorytetowo traktuje właściwości jezdne. Kuga jest zwinna, mimo sporej masy (ponad 1,7 tony) energicznie reaguje na zmiany kierunku jazdy, zachowując przy tym stabilność i obrany tor jazdy. Nie wychyla się w łukach, pewnie pokonuje ciasne zakręty, a układ kierowniczy zapewnia odpowiednią precyzję. To samochód dla kierowcy, który lubi prowadzić, a jazda jest dla niego czymś więcej niż pozbawionym emocji przemieszczaniem się z punktu A do punktu B.

Dotyczy to zwłaszcza wersji ST-Line, która poza sportowymi akcentami stylistycznymi wyróżnia się sportowym zawieszeniem i 18-calowymi obręczami kół (z pakietem Black koła z oponami 245/45 R20). Co istotne, taka charakterystyka nie ma negatywnego wpływu na komfort jazdy – zawieszenie Kugi pracuje sprężyście i skutecznie tłumi większość nierówności napotkanych na drodze.

Taki charakter docenią aktywni, ale nie tylko kierowcy. Do opisywanej Kugi zamontowano fabryczny składany hak holowniczy (4950 zł) i belki dachowe Thule. W ten sposób SUV Forda stał się dobrą bazą dla przygód w terenie. Na belki powędrował bowiem namiot dachowy Thule Approach (w rozmiarze M), a na hak najnowszy bagażnik rowerowy tej szwedzkiej marki, czyli Thule Epos w wersji na 3 rowery.

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-tyl-na-drodze-miedzy-lakami
Testowaną Kugą z zamontowanymi na niej namiotem dachowym i rowerami pokonaliśmy około 1000 km. Nawet podczas jazdy po polnych drogach stabilność dodatkowych elementów nie pozostawiała nic do życzenia. 

Thule Approach – sypialnia na dachu

Popularność namiotów dachowych rośnie z każdym rokiem i trudno się temu dziwić, bo są ciekawą alternatywą zarówno dla klasycznych namiotów, jak i tzw. boksów kempingowych montowanych w samochodach typu SUV, kombi czy kombivan. Thule Approach jest co prawda jedną z droższych propozycji w tym segmencie (cena w zależności od rozmiaru to 11 889-16 639 zł), ale wyróżnia się perfekcyjnym wykonaniem, wysoką jakością materiałów, przemyślaną budową i funkcjonalnymi rozwiązaniami. Jego montaż na dachu nie jest skomplikowany, podobnie jak samo rozkładanie i składanie konstrukcji. 

Zamocowanie namiotu na belkach dachowych to łatwa operacja i zajmuje dwóm osobom kilka minut. Kiedy jest już na dachu, jego rozłożenie jest dziecinnie proste. Po zdjęciu ochronnego pokrowca, wystarczy rozłożyć konstrukcję, korzystając z teleskopowej drabiny, zablokować ją w odpowiedniej do podłoża pozycji i już można korzystać z „sypialni” na dachu.

A ta, dzięki sporemu i wygodnemu, dwuwarstwowemu materacowi jest zaskakująco wygodna. Opisywana wersja (rozmiar M, cena 14 259 zł, wymiary materaca 130 x 240 cm) według producenta przeznaczona jest dla 2-3 osób. Jednak w komfortowych warunkach może spać tu dwoje dorosłych.

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-namiot-od-srodka
Miejsca jest tu całkiem sporo, do tego duże okna, moskitiery, kieszenie na drobiazgi i uchwyty, na których można zamocować np. przenośną lampkę. Komfort spania na „5”.

W zależności od pogody czy pory dnia można uchylać boczne ściany czy okna dachowe i cieszyć się widokiem z perspektywy dachu Kugi. W ofercie jest też sporo dodatków podnoszących funkcjonalność produktu Thule Approach, w tym markiza, organizery na drobiazgi czy aneks do namiotu. 

W czasie weekendowego użytkowania namiotu mieliśmy także okazję przekonać się o jego skutecznej odporności na gorsze warunki atmosferyczne. Nocna ulewna była wyzwaniem dla szczelności namiotu i jego osłony przeciwdeszczowej, która okazała się odpowiednia. Warto tylko zdawać sobie sprawę, że nie należy składać mokrego namiotu – przed zamknięciem i wyruszeniem w drogę konstrukcja powinna zostać osuszona.

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-z-rozlozonym-namiotem-nad-woda
Opcjonalna markiza chroni przed słońcem i deszczem, tworząc dodatkową osłonioną przestrzeń wokół auta.

Podróżując z Thule Approach na dachu, trzeba także pamiętać, żeby nie przekraczać zalecanej przez producenta prędkości 120 km/h, a jeśli chodzi o zużycie paliwa, to wzrasta ono średnio o około 1 l/100 km.

Thule Epos – platforma rowerowa doskonała?

Thule to także ekspert w dziedzinie bagażników rowerowych, także tych montowanych na haku i zyskujących coraz większą popularność. Nowością w gamie jest platforma Epos dostępna w wariancie mogącym transportować 2 lub 3 rowery. Przeznaczona jest do wszystkich typów jednośladów, o czym mogliśmy przekonać się w czasie testu.

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-montaz-bagaznika-rowerowego
Montaż platformy Epos na haku jest intuicyjny i nie sprawia problemów.

Dzięki teleskopowym ramionom z obrotowym uchwytem bez problemu udało się wygodnie zainstalować zarówno rower gravelowy z karbonową ramą i stosunkowo wąskimi oponami, jak i dość ciężki rower górski z pełnym zawieszaniem, asymetryczną konstrukcją aluminiowej ramy i szerokimi oponami z rozbudowanym bagażnikiem. Standardowe paski pozwalają na zabezpieczenie opon o szerokości do 3,2 cala. Producent deklaruje wysoką ładowność platformy (nawet do 30 kg na rower), co umożliwia bezpieczny transport nawet ciężkich konstrukcji elektrycznych.

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-z-bagaznikiem-na-rowery
Szeroki rozstaw kół, agresywny bieżnik i asymetryczna konstrukcja ramy – to nie jest problem w przypadku platformy Thule Epos.

Transport rowerów, bez względu na rozstaw ich kół, okazał się bezproblemowy, a składana jednym ruchem konstrukcja pozwala na błyskawiczny dostęp do bagażnika. Zamykane na klucz uchwyty zapewniają podstawowy poziom bezpieczeństwa, ale pozostawienie na platformie drogich rowerów bez nadzoru wiąże się z ryzykiem. Warto dokupić dodatkowe zabezpieczenie przygotowane przez eksperta w tej dziedzinie – firmę Abus, które może powstrzymać amatorów cudzej własności.

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-rowery-1
Jednym ruchem można odchylić platformę (nawet z zamontowanymi na nim rowerami) i uzyskać dostęp do bagażnika samochodu.

Platforma Thule Epos jest jednym z droższych tego typu rozwiązań (cena dla dwóch rowerów to 4999 zł, a dla trzech 5499 zł), ale wyróżnia się wysoką jakością wykonania oraz przemyślaną i w pełni składaną konstrukcją, którą na haku montuje się szybko i w łatwy sposób.

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-tyl-z-namiotem-i-bagaznikiem-na-rowery
Bez względu na typ transportowanych rowerów platforma Thule sprawdza się bez zarzutu. Warto jednak zabezpieczyć dodatkowo elementy ramy i kół w miejscach mocowania, żeby uniknąć obtarć.

Czy poza wysoką ceną ma jakieś słabe strony? Rowerów nie da się zamontować idealnie sztywno – w czasie jazdy widać, że lekko się chwieją, ale nie ma to wpływu na bezpieczeństwo. Pokonaliśmy z tym zestawem około 1000 km i bez względu na jakość nawierzchni czy prędkość jazdy nie działo się nic niepokojącego. Jedynym skutkiem ubocznym okazały się niewielkie ślady obtarć od pasków montażowych na karbonowych kołach roweru. Warto je dodatkowo zabezpieczyć w miejscu, gdzie zaciska się pasek na obręczy. 

Ford Kuga z akcesoriami Thule Approach i Epos – test: podsumowanie

Ford-Kuga-2.5-Hybrid-ST-Line-X-Black-tyl-w-ruchu
Podróżując tak doposażoną Kugą, trzeba się liczyć z podwyższonym zużyciem paliwa – już sam namiot zamontowany na belkach dachowych podnosi je o ok. 1 l/100 km.

SUV Forda to jedna z ciekawszych propozycji w swojej klasie, zarówno z powodu szerokiej gamy silnikowej, jak i wyrazistego charakteru, na który wpływ mają wyróżniające się właściwości jezdne.

Produkty Thule, zarówno namiot dachowy i jak i platforma do transportu rowerów, to wiodące rozwiązania, które zapewniają wzorową funkcjonalność i wyśmienitą jakość. Z pewnością nie są tanie, ale zdecydowanie warte swojej ceny.

Czytaj także