Jedne auta służą do pokonywania bezdroży, inne do wożenia dzieci do szkoły czy rodziny na wakacje. Land Rover Defender stara się łączyć obie te funkcje. Z jakim skutkiem? W teście – wersja z 3-litrowym dieslem pod maską.
To już piąty rok obecności aktualnej generacji Land Rovera Defendera na rynku. W tym czasie stylizacja jego nadwozia i wnętrza zupełnie się nie zestarzały, co świadczy o tym, że to bardzo udany projekt, zapowiadający się na ponadczasowy.
Ale czy sensowny? Czy zamiana surowej „terenówki” w terenowego SUV-a była słuszna? Decyzje klientów wskazują, że jak najbardziej. Podczas gdy poprzedni, czysto terenowy Defender w ostatnich latach sprzedaży był swoistym dodatkiem do gamy, znajdował w Europie nie więcej niż 1300 nabywców rocznie, nowy zamknął ubiegły rok z wynikiem na poziomie 25 tys. sztuk i stał się najpopularniejszym modelem marki na naszym kontynencie.
Testujemy przebój Land Rovera w wariancie nadwoziowym 110, czyli środkowym (są jeszcze krótszy i dłuższy), z 3-litrowym dieslem oraz wyposażeniem XS Edition.
Opisywana wersja wyposażeniowa wyróżnia się lakierowanymi w kolorze nadwozia dachem oraz progami i dolną częścią zderzaków. W połączeniu ze srebrnym lakierem (w XS Edition dostępna jest tylko połowa z 8 w gamie) wygląda to bardzo efektownie. Trzeba jednak przyznać, że jeszcze bardziej oddala Defendera od twardego auta terenowego, jakim był do niedawna – przy przedzieraniu się przez bezdroża praktyczniejsze są czarne plastiki.
Pomijając ten szczegół, testowana wersja różni się od innych w gamie głównie wyposażeniem. Zachowuje jednak najważniejszą zaletę nowego Defendera – wszechstronność. Oczywiście w terenie nie dorównuje dzielnością poprzednikowi, ale i tak zawstydza każdego SUV-a na rynku. Bardzo sprawny napęd w połączeniu z pneumatycznym zawieszeniem z regulacją prześwitu (22-29 cm) i licznymi elektronicznymi „wspomagaczami” sprawia, że na wielu szlakach główne ograniczenie stanowi strach kierowcy przed zarysowaniem np. wspomnianych zderzaków.
Dane techniczne | Land Rover Defender 110 D250 XS Edition |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2996 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R6/24 |
Moc maksymalna | 249 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 570 Nm/1250 |
Napęd; skrzynia biegów | 4x4; aut./8-biegowa |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 502/201/197/302 cm |
Średnica zawracania | 12,8 m |
Masa/ładowność/masa przyczepy | 2415/785/3500 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 786/1875 l |
Poj. zbiornika paliwa | 89 l (ON) |
Opony | 255/60 R20 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,7 l/100 km |
Przy tym Defender równie fantastycznie odnajduje się w trasie, gdzie „pneumatyka” kapitalnie dba o niezmącony komfort i zapewnia stabilność na prostej, nawet przy znacznych prędkościach. W łukach Land Rover nie jest w stanie ukryć swojej masy i wychyla się po skręcie kierownicy, ale całkiem sprawnie podąża wyznaczonym torem jazdy, nie wykazując nadmiernej skłonności do opuszczania go. W razie czego na podorędziu jest gładko wkraczający do akcji system stabilizacji, którego interwencje nie okazują się brutalne.
W niczym jednak nie pomoże, kiedy Defenderowi przyjdzie się nagle zatrzymać. Rezultaty naszych pomiarów, czyli ponad 50 m potrzebne do zatrzymania z prędkości 100 km/h, są kiepskie nawet jak na zimowe ogumienie.
dane Testowe* | Land Rover Defender 110 D250 XS Edition |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s |
Przyspieszenie 0-140 km/h | 16,3 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 50,3 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 51,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 51,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 59,8 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,8 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 12,4/7,0/9,7 |
Rzeczywisty zasięg | 910 km |
* pomiary na oponach zimowych
Rzędowy 3-litrowy silnik testowanego samochodu udowadnia, że w dużym SUV-ie wciąż żaden elektryczny czy hybrydowy napęd nie zastąpi diesla. Jego 249 KM to solidny standard w aucie tej wielkości (w ofercie są też diesle o mocy 200 i 300 KM, 404-konna wersja PHEV oraz benzynowe rozwijające 300, 400 i 525 KM). W zestawie z 570 Nm momentu taka moc zapewnia ponad 2,4-tonowemu kolosowi wystarczającą dynamikę niezależnie od obciążenia („setkę” osiąga w nieco ponad 8 s) – ale tylko do ok. 130 km/h, potem rozpędzanie trwa zdecydowanie dłużej.
Nieprzekraczające 10 l na 100 km średnie spalanie w takim samochodzie zasługuje na uznanie. W mieście trzeba się liczyć z wynikami na poziomie 12-15 l (w zależności od gęstości ruchu), przy 140 km/h podobnie, za to gdy podróżuje się spokojniej, do 100 km/h, Land Roverowi wystarcza zaledwie 7 l.
Ceny Defendera 110 zaczynają się od 359 800 zł, a z 249-konnym dieslem – od 386 900 zł. Testowana wersja jest jednak dalej w cenniku. Błyszczy wyposażeniem, ale kosztuje prawie 450 tys. zł.
WYPOSAŻENIE/CENY | Land Rover Defender 110 D250 XS Edition |
---|---|
Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. | +/+/+/– |
Asyst. pasa ruchu/martwego pola | +/+ |
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji | +/+ |
Klimat. aut. 2-stref./okno dachowe | +/+ |
Nawigacja/ekran head-up | +/–* |
Kamery 360º/ładowarka indukc. | +/– |
Czujniki park. p. i t./cyfr. lusterko | +/+ |
Fotele elektr. ster./podgrz./went. | +/+/+ |
Alum. felgi 20''/światła LED matryc. | +/+ |
Pneumat. zawiesz./lakier metalik | +/(0 zł) |
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem | 386 900 zł |
Cena wersji testowanej | 449 500 zł |
* dostępne w innych wersjach
Land Rover Defender świetnie łączy cechy luksusowego SUV-a oraz „terenówki”. Niestety wystawia za to spory rachunek.
Zbudowany solidnie z materiałów dobrej i bardzo dobrej jakości kokpit Defendera jest ergonomiczny, intuicyjny w obsłudze oraz pełen schowków i półek – jedna, bardzo głęboka, rozciąga się od zegarów, za ekranem, aż do prawych drzwi.
Wysokiej jakości ekran wskaźników ma wiele trybów do zaoferowania, może np. pokazywać dużą mapę nawigacji.
Z tyłu wygodnie usiądą nawet trzy osoby. Dodatkowe okna w dachu wpuszczają do wnętrza więcej światła.