Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Terenówka z 525 KM pod maską – Land Rover Defender V8

Najmocniejszy seryjny Defender w historii ma pod maską silnik 5.0 V8 z kompresorem rozwijający 525 KM.

Wcześniej pisaliśmy już o tym, że udało się przyłapać Defendera V8 podczas testów. Teraz zadebiutowała wersja seryjna i zniknęły wątpliwości odnośnie jednostki, jaką zastosowano w topowej odmianie.

To własny silnik JLR 5.0 V8 z czterema zaworami na cylinder, w którym doładowanie jest realizowane za pomocą kompresora. Do dyspozycji: aż 525 KM i 625 Nm. Napęd jest oczywiście przenoszony na 4 koła, a skrzynia biegów to 8-biegowy automat (zmodyfikowany w stosunku do pozostałych wariantów). Defender V8 będzie oferowany w wersji krótkiej 90 (432 cm) i długiej 110 (476 cm). Dynamika jest bardzo dobra – przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi, odpowiednio, 5,2 i 5,6 s. Prędkość maksymalna obu wariantów to 240 km/h.

Defender V8 ma seryjnie zawieszenie pneumatyczne o specyficznym zestrojeniu i sztywniejsze stabilizatory oraz elementy gumowe. Ponadto zastosowano tu nowy elektronicznie sterowany aktywny tylny dyferencjał odpowiadający za poprawę prowadzenia na granicy przyczepności.

W systemie Terrain Response 2 pojawił się nowy program – Dynamic (zarezerwowany dla wersji V8), w którym odpowiedź na dodanie gazu jest bardziej zdecydowana, zmienia się brzmienie wydechu, a zawieszenie usztywnia (co przy okazji poprawia reakcję na ruchy kierownicą).

Standardowo opony mają rozmiar 265/60 R20, a opcjonalnie 275/45 R22. Nowa flagowa odmiana będzie oferowana jako V8 i najbogatsza – V8 Carpathian Edition wyróżniającą się m.in. lakierem pokrytym specjalną matową folią zabezpieczającą.

LR_DEF_V8_22MY_250221_02
Defender V8 będzie sprzedawany w wariancie 90 i 110 (z lewej).
LR_DEF_V8_90_22MY_250221_23
Do wyboru są felgi 20- lub 22-calowe.
LR_DEF_V8_90_22MY_250221_34
Charakterystyczny detal – błękitne przednie zaciski hamulcowe.
LR_DEF_V8_90_22MY_250221_29
Defender V8 może być czarny, biały lub szary.
LR_DEF_V8_ENGINE_22MY_250221_01
Dzięki silnikowi 5.0 V8 ten Defender jest najmocniejszy w historii – ma 525 KM.
LR_DEF_V8_INTERIOR_22MY_250221_02
Wersja V8 ma kierownicę wykończoną Alcantarą i specjalny wzór tapicerki. W każdym Defenderze można teraz mieć za dopłatą nowy system multimedialny Pivi Pro z dotykowym ekranem o przekątnej 11,4 cala.

Land Rover 90 i 110 oraz Defender (te nazwę przyjęto w 1990 r.) już wcześniej miały wersje z silnikami V8.

LR_1977_SERIES_III_STAGE_ONE_V8_250221_01
Pierwszy z "V-ósemką": model 110  Series III Stage 1 ma gaźnikowe 3.5 V8 Rovera o mocy 90 KM.
LR_1983_One_Ten_V8_County_01_110_V8_01
Land Rover 110 z 1983 r. z jednostką 3.5 V8 o mocy 113 KM (135 KM od 1987 r.).
LR_1986_NINETY_V8_COUNTY_250221_04
Od 1984 r. ten sam silnik 3.5 V8 113 KM trafiał do wersji 90. 
LR_1997_DEF_90_NAS_V8_250221_04
Od 1992 r. na rynek amerykański montowano 182-konne 3.9 V8 połączone z 4-biegowym automatem. W 1998 r. pod maskę wersji limitowanej trafiła jednostka 4.0 V8 z wtryskiem (190 KM) z 2. generacji Range Rovera.
LR_2018_DEF_90_WORKS_V8_70TH_250221_02
W 2018 r., po 10 latach przerwy, powstał Defender V8 Works z wolnossącym silnikiem 5.0 (405 KM).

A oto inne inne klasyczne terenówki z silnikami V8:

Jeep Wrangler Rubicon 392 (wersja na rynek USA)

JP021_375WR
Jeep ma silnik 6.4 V8 o mocy 470 KM. 0-96 km/h w 4,5 s.

Mercedes klasy G

18C0089_007
Mercedes klasy G ma w gamie dwa silniki V8. W G 500 pracuje 4.0 V8 biturbo o mocy 422 KM (0-100 km/h w 5,9 s), a w AMG G 63 jego 585-konna odmiana (0-100 km/h w 4,5 s). 

 

Czytaj także