CX-5 jest ciągle w dobrej formie. Ten topowy SUV Mazdy w Europie otrzymał właśnie zestaw modyfikacji.
Druga generacja CX-5 ma już 5 lat rynkowego stażu. To kluczowy i najlepiej sprzedający się w skali globalnej model Mazdy, więc trudno się dziwić, że jest na bieżąco aktualizowany, a producent poświęca mu dużo uwagi.
Z gamy silnikowej na naszym rynku wycofano diesla, a co za tym idzie, nie ma już w polskiej ofercie Mazdy żadnego auta z silnikiem wysokoprężnym. W CX-5 montowane są benzynowe 2.0 (165 KM) lub 2.5 o mocy 194 KM.
Oba warianty występują zarówno w wersji z napędem na przód, jak i 4x4. Do wyboru są także 6-biegowa skrzynia ręczna lub automatyczna, również o sześciu przełożeniach. W porównywalnych wersjach wyposażenia dopłata do mocniejszego silnika wynosi 17 tys. zł. Sporo, jak na niecałe 30 KM.
DANE TECHNICZNE | Mazda CX-5 2.5 4x4 6AT |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 2488 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 194 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 258 Nm/4000 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 455/190/168 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Średnica zawracania | 11,0 m |
Masa/ładowność | 1571/569 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 506/1620 l |
Poj. zbiornika paliwa | 58 l (Pb 95) |
Opony | 225/55 R19 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,1 l/100 km |
Zasięg | 710 km |
Cena (SkyPrestige) | 178 900 zł |
Dobra informacja jest taka, że w ramach modyfikacji poprawiono reakcję silnika i skrzyni biegów na dodanie gazu. W przypadku testowanej wersji 2.5 ma to odbicie w osiągach. Według naszych pomiarów Mazda od 0 do 100 km/h przyspiesza w niezłe 8,8 sekundy, co jest rezultatem lepszym od deklarowanego w danych technicznych (9,2 s).
W parze z niezłymi, jak na wolnossący silnik, osiągami idzie rozsądne zużycie paliwa. W ruchu miejskim można „zejść” poniżej 10 l/100 km, a przy spokojnej jeździe w trasie zmieścić się w granicach 6-7 l/100 km. Co warte podkreślenia, bo niespotykane zbyt często, spalanie rzeczywiste nie odbiega od tego obiecywanego przez producenta.
Atutem Mazdy pozostają właściwości jezdne. Mimo zastosowania konwencjonalnego zawieszenia w rozsądny sposób łączy ona komfort ze zwinnością i pewnością prowadzenia na krętych drogach. Układ kierowniczy bezpośrednio reaguje na polecania kierowcy, a jedynym słabszym punktem jest galopowanie na odcinkach o pofałdowanej nawierzchni.
W CX-5 na rok 2021 debiutuje nowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala. To standard w topowej i środkowej wersji wyposażenia (w bazowej stosowany jest dotychczasowy, 8-calowy). Pozbawiono go dotykowego sterowania, tłumacząc to kwestiami bezpieczeństwa. Można się z tym zgadzać lub nie, ale trzeba przyznać, że jakość obrazu robi bardzo dobre wrażenie.
Dotyczy to też działania systemu kamer 360 stopni, który po zmianach oferuje wreszcie poziom odpowiedni dla auta w tej cenie.
DANE TESTOWE | Mazda CX-5 2.5 4x4 6AT |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,7 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,1 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 57,9 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,5 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 9,8/6,6/8,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 700 km |
Użytkownik ma też do dyspozycji aplikację MyMazda, która pozwala m.in. zdalnie ryglować drzwi, przesłać do nawigacji auta zaplanowaną trasę czy uzyskać raport o stanie technicznym pojazdu.
PLUSY/MINUSY
+ jakość wykonania, umiarkowane zużycie paliwa, dobre osiągi, udane multimedia
– skuteczność układu hamulcowego, wysoka dopłata do 4x4 (16 tys. zł)
Ciągle doskonalone CX-5 dobrze wypełnia niszę między modelami premium a popularnymi.
Od teraz do wyboru są tylko silniki benzynowe Skyactiv-G: 2.0 lub 2.5. Diesel znika z polskiej oferty.
Fotele dobrze wyglądają i są wygodne, ale wysocy kierowcy mogą narzekać na nieco za krótkie siedzisko.
Może nie jest to rekordowa przestronność w klasie, ale komfort dla dwóch dorosłych okazuje się odpowiedni.
Poza nowym panoramicznym wyświetlaczem centralnym kokpit CX-5 się nie zmienił. To nie wada, bo nadal jest świetnie wykończony i intuicyjny w obsłudze.
Centralny zegar, mimo że na to nie wygląda, jest wyświetlaczem. Dobra jakość, choć niewiele możliwości zmian treści.