Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda CX-5 2.5 4x4 6AT – test

Mazda CX-5 2.5 4x4 6AT – test

Mazda CX-5 2.5 4x4 6AT – test

CX-5 jest ciągle w dobrej formie. Ten topowy SUV Mazdy w Europie otrzymał właśnie zestaw modyfikacji. 

Druga generacja CX-5 ma już 5 lat rynkowego stażu. To kluczowy i najlepiej sprzedający się w skali globalnej model Mazdy, więc trudno się dziwić, że jest na bieżąco aktualizowany, a producent poświęca mu dużo uwagi.

Nowy rok, nowe poprawki

Z gamy silnikowej na naszym rynku wycofano diesla, a co za tym idzie, nie ma już w polskiej ofercie Mazdy żadnego auta z silnikiem wysokoprężnym. W CX-5 montowane są benzynowe 2.0 (165 KM) lub 2.5 o mocy 194 KM.

KSZ_MAZDA_CX5_II_FL_SKYG_INTERIOR_068
Od teraz do wyboru są tylko silniki benzynowe Skyactiv-G: 2.0 lub 2.5. Diesel znika z polskiej oferty.

Oba warianty występują zarówno w wersji z napędem na przód, jak i 4x4. Do wyboru są także 6-biegowa skrzynia ręczna lub automatyczna, również o sześciu przełożeniach. W porównywalnych wersjach wyposażenia dopłata do mocniejszego silnika wynosi 17 tys. zł. Sporo, jak na niecałe 30 KM.

DANE TECHNICZNE Mazda CX-5 2.5 4x4 6AT
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 2488 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 194 KM/6000
Maks. moment obrotowy 258 Nm/4000
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 455/190/168 cm
Rozstaw osi 270 cm
Średnica zawracania 11,0 m
Masa/ładowność 1571/569 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 506/1620 l
Poj. zbiornika paliwa 58 l (Pb 95)
Opony 225/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Średnie zużycie paliwa 8,1 l/100 km
Zasięg 710 km
Cena (SkyPrestige) 178 900 zł

Dobra informacja jest taka, że w ramach modyfikacji poprawiono reakcję silnika i skrzyni biegów na dodanie gazu. W przypadku testowanej wersji 2.5 ma to odbicie w osiągach. Według naszych pomiarów Mazda od 0 do 100 km/h przyspiesza w niezłe 8,8 sekundy, co jest rezultatem lepszym od deklarowanego w danych technicznych (9,2 s).

W parze z niezłymi, jak na wolnossący silnik, osiągami idzie rozsądne zużycie paliwa. W ruchu miejskim można „zejść” poniżej 10 l/100 km, a przy spokojnej jeździe w trasie zmieścić się w granicach 6-7 l/100 km. Co warte podkreślenia, bo niespotykane zbyt często, spalanie rzeczywiste nie odbiega od tego obiecywanego przez producenta.

KSZ_MAZDA_CX5_II_FL_SKYG_INTERIOR_003
Poza nowym panoramicznym wyświetlaczem centralnym kokpit CX-5 się nie zmienił. To nie wada, bo nadal jest świetnie wykończony i intuicyjny w obsłudze. To poziom, który pozwala na porównanie do marek premium.

Atutem Mazdy pozostają właściwości jezdne. Mimo zastosowania konwencjonalnego zawieszenia w rozsądny sposób łączy ona komfort ze zwinnością i pewnością prowadzenia na krętych drogach. Układ kierowniczy bezpośrednio reaguje na polecania kierowcy, a jedynym słabszym punktem jest galopowanie na odcinkach o pofałdowanej nawierzchni.

Aktualizacja systemu

W CX-5 na rok 2021 debiutuje nowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala. To standard w topowej i środkowej wersji wyposażenia (w bazowej stosowany jest dotychczasowy, 8-calowy). Pozbawiono go dotykowego sterowania, tłumacząc to kwestiami bezpieczeństwa. Można się z tym zgadzać lub nie, ale trzeba przyznać, że jakość obrazu robi bardzo dobre wrażenie.

KSZ_MAZDA_CX5_II_FL_SKYG_INTERIOR_085

Wyświetlacz ma teraz przekątną 10,25 cala, a jakość obrazu z kamery cofania bardzo się poprawiła.

Dotyczy to też działania systemu kamer 360 stopni, który po zmianach oferuje wreszcie poziom odpowiedni dla auta w tej cenie.

DANE TESTOWE Mazda CX-5 2.5 4x4 6AT
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 38,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,9 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 9,8/6,6/8,2 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 700 km

Użytkownik ma też do dyspozycji aplikację MyMazda, która pozwala m.in. zdalnie ryglować drzwi, przesłać do nawigacji auta zaplanowaną trasę czy uzyskać raport o stanie technicznym pojazdu.

PLUSY/MINUSY
+ jakość wykonania, umiarkowane zużycie paliwa, dobre osiągi, udane multimedia
– skuteczność układu hamulcowego, wysoka dopłata do 4x4 (16 tys. zł)

Mazda CX-5 2.5 4x4 6AT– test: podsumowanie

Ciągle doskonalone CX-5 dobrze wypełnia niszę między modelami premium a popularnymi.

Czytaj także