Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 200 KM 2WD – przód i bok w ruchu

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 200 KM 2WD – słuszna tęsknota za wielkim dieslem | TEST

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 200 KM 2WD – słuszna tęsknota za wielkim dieslem | TEST

Z 6-cylindrowym rzędowym dieslem o pojemności 3,3 litra Mazda CX-60 zyskuje mocny argument w walce o kupujących – i udowadnia, że do osiągnięcia niskiego spalania nie potrzeba downsizingu.

Wraz z debiutem CX-60 awans Mazdy do klasy premium wszedł w nową, decydującą fazę. Japońska marka widzi dla siebie miejsce wśród tych, którzy jeszcze do niedawna aspirowali do tego grona – na czele z Volvo. 

Mazda CX-60  – między światami

Podobieństwa do XC60 nie ograniczają się zresztą do „składników” nazwy – CX-60 ma zbliżone wymiary zewnętrzne. Wnętrze w obu rzędach zapewnia sporą ilość miejsca, a 570-litrowy bagażnik nie pozostawia niedosytu co do wielkości. Szkoda, że brakuje haków na torby, a tylna pokrywa nie unosi się wyżej. Plus za przycisk służący nie tylko do zamykania klapy, ale i auta.

Mazda-CX-60-3.3-e-Skyactiv-D-bagaznik
Foremny, dobrze wykończony bagażnik jest duży (570 l) i oferuje wygodne składanie kanapy klamkami w burtach. Brakuje haków.

Z perspektywy kierowcy Mazda zasłużyła na lepsze fotele. Te bazowe mają skokową regulację oparcia i nieco za krótkie siedziska. Cała reszta pozwala CX-60 bez kompleksów konkurować z rywalami premium. Materiały już w tańszej wersji wyposażenia są przyjemne dla oka – nawet te w dolnych partiach wnętrza sprawiają wrażenie niezłych i są odporne na zarysowania. Także jakość montażu w miejscach, których na co dzień dotykają podróżujący, wypada solidnie.

Na tle niektórych rywali, w tym GLC, Mazda jest uboga w tzw. nowoczesne technologie. Cyfrowe zegary mają analogową formę, a system operacyjny oferuje podstawowe funkcje (w tym statyczną, ale użyteczną obsługę głosową). Ma to jednak sens – obsługa nie jest angażująca.

Tradycyjny panel wentylacji, czytelne wskaźniki, proste menu i niezatłoczona klawiszami kierownica tworzą przyjazne środowisko pracy, które nie rozprasza kierowcy. Przydałby się tylko wieniec z czujnikami dotyku, które wyeliminowałyby zdarzające się niepotrzebne komunikaty ze strony asystenta pasa ruchu.

Do wizerunku auta premium nie do końca pasuje też zestrojenie podwozia CX-60. Z 20-calowymi obręczami niekiedy brakuje mu tej decydującej dozy sprężystości i harmonii – skok bywa za krótki, a tłumienie niektórych poprzecznych nierówności odbywa się nieco za nerwowo. Mazda odpłaca się jednak zwartym, pewnym prowadzeniem z dużym buforem bezpieczeństwa oraz przewidywalnymi reakcjami. 

Mazda-CX-60-3.3-e-Skyactiv-D-bok
Nieco za sztywne tłumienie łagodnych nierówności Mazda wynagradza wysoką stabilności.

Diesel z pasją

Czas na najjaśniejszy punkt obok intuicyjnej obsługi – 6-cylindrowego diesla z układem miękkiej hybrydy (48 V), zbudowanego na bazie 2,2-litrowej jednostki R4. Dla zwiększenia efektywności zastosowano w nim m.in. jajowate komory spalania, a proces ten usprawniają nadwyżki powietrza.

Dane techniczne Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 200 KM
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 3283 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/24
Moc maksymalna 200 KM/3600
Maksymalny moment obrotowy 450 Nm/1400
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 475/195/168 cm
Rozstaw osi 287 cm
Średnica zawracania 12,0 m
Masa/ładowność 1815/685 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 570/1726 l
Poj. zbiornika paliwa 58 l (ON)
Opony 235/60 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s
Średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km
Zasięg 1180 km
Cena od 224 900 zł

Efekt jest zacny: ten silnik okazuje się wybitnie oszczędny. Na szosach jednopasmowych do 90 km/h potrzebuje 4,4 l, a na autostradzie – ok. 6,9 l/100 km. Jazda po mieście, w zależności od tempa, owocuje wynikiem 6,5-7,5 l.

Na tym jego walory się nie kończą. Silnik pracuje z wysoką kulturą i zwyczajnie przyjemnie brzmi – po rozgrzaniu na niskich obrotach wydaje z siebie jedynie stłumiony basowy dźwięk, a pod obciążeniem do kabiny dociera ochrypłe brzmienie przypominające benzynowe rzędowe „szóstki”.

 Dane testowe Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 200 KM 
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 15,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 55,6 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,3 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,3
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 7,0/4,4/5,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 1010 km

Także osiągi pozytywnie zaskakują – jak to u Mazdy, czas potrzebny na rozwinięcie prędkości 100 km/h jest krótszy, niż deklaruje producent (8,0 zamiast 8,4 s). 8-biegowy automat na zimno wykazuje co prawda drobne niespójności przy załączaniu niskich biegów, ale podobnie potrafią zachowywać się skrzynie rywali. Poza tym okazuje się przytomny i szybki.

Mazda-CX-60-3.3-e-Skyactiv-D-silnik-3.3-diesel
200-konny diesel z tylnym napędem zapewnia porządne osiągi. Jest też wersja 4x4 o mocy 254 KM.

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 200 KM 2WD – test: podsumowanie

  • wystarczająca przestronność, łatwa obsługa, świetny diesel, dobre wykonanie, 6 lat gwarancji
  •  przeciętne fotele i komfort tłumienia

Mazda-CX-60-3.3-e-Skyactiv-D-tyl

Mazda CX-60 to solidny SUV plasujący się między markami wolumenowymi a premium – nie bez wad, jednak dla tego diesla wart rozważenia.

Czytaj także