Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nissan Juke DIG-T 7DCT, Renault Captur TCe 100

Nissan Juke kontra Renault Captur – porównanie

Tygodnik „Motor”

Nissan Juke kontra Renault Captur – porównanie

Dwa crossovery tego samego koncernu. Dwa modele oparte na identycznych podzespołach. A jednak dwa zupełnie inne auta – Nissan Juke i Renault Captur.

Nissan wraz z Renault już od 21 lat tworzą wspólny alians motoryzacyjny. W 2016 r. dołączyło do niego borykające się z problemami Mitsubishi i w ten sposób powstała jedna z największych firm samochodowych na świecie. Ze sprzedażą ponad 9,2 mln sztuk w zeszłym roku uplasowała się na trzecim miejscu w światowym rankingu, ustępując jedynie dwóm gigantom – Volkswagenowi (10,4 mln) i Toyocie (ok. 9,7 mln).

Mimo że Juke i Captur należą do segmentu miejskich crossoverów i są wytworami jednego koncernu, absolutnie nie dają tego po sobie poznać. Różnią się praktycznie wszystkim, co widoczne gołym okiem – proporcjami swoich nadwozi, wystrojem kabin, a nawet takimi detalami jak... przyciski do otwierania okien. Ale wbrew pozorom więcej je łączy, niż dzieli. Tyle że wspólny mianownik w ich drugich wydaniach, które na rynku zadebiutowały na początku bieżącego roku, został skrzętnie ukryty pod karoserią. 

Wspólna platforma

Oba modele powstały na tej samej modułowej platformie (CMF-B), wyróżniającej się sztywną oraz lekką konstrukcją. To akurat można napisać o każdym tego typu rozwiązaniu. Płyta zastosowana przez francusko-japoński alians zapewnia jednak m.in. lepszą aerodynamikę oraz dostępność licznych nowoczesnych systemów wsparcia.

2020 Nissan Juke_Renault Captur_tyly

Seryjne w obu autach są takie elementy jak aktywny asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych oraz system zapobiegający kolizjom czołowym (z rozpoznawaniem rowerzystów i pieszych). W opcji występuje nawet unikatowy w gronie modeli miejskich asystent kierowania, przyspieszania i hamowania w ruchu miejskim oraz na autostradzie.

Tyle że w Nissanie dostępny jest on wyłącznie w droższych odmianach (Acenta to druga wersja z pięciu), natomiast w Capturze – od wariantu Intens (niżej niego jest tylko Zen). Zresztą Nissan, typowo dla modeli „made in Japan”, różnicuje oferowane wyposażenie w zależności od wersji. Dlatego lista opcji wariantu Acenta (na zdjęciach: N-Design) na tle tego, co można dokupić do Captura wygląda bardzo skromnie. Przykład? Choćby brak dostępu bezkluczykowego, czujników cofania, nie mówiąc już o dwubarwnym nadwoziu (elementy seryjne w porównywalnym Capturze). 

Z różnych światów

Skromniej prezentuje się też kabina Juke'a. Owszem, pod względem przestronności wykonał on ogromny skok na tle poprzednika, szczególnie w drugim rzędzie siedzeń, gdzie w końcu zmieszczą się dwie rosłe osoby, ale brakuje tu „fajerwerków” i dojrzałości Renault. Nie uświadczy się więc ani typowych dla poprzedniego i obecnego Captura obszernej szuflady w desce rozdzielczej czy przesuwanej kanapy (na odcinku 15 cm), ani też nawiewów dla pasażerów drugiego rzędu, wszystkich szyb z funkcją auto, nie wspominając o rozbudowanym i nowoczesnym systemie multimedialnym.

2020 Renault Captur 1.0_02
Renault: obszerny schowek w postaci szuflady po wysunięciu „atakuje” kolana.

Tak samo jak system Nissana wyróżnia się on mnogością funkcji, w tym dostępem do internetu, nawigacją online i łącznością ze smartfonami. Ma jednak pionowy ekran o przekątnej 9,3” (8” w Nissanie), menu o dużych możliwościach indywidualizacji oraz wysoką rozdzielczość. Poza tym odznacza się płynnymi reakcjami na dotyk i sprawnym działaniem. Na jego tle system Juke'a jest jak z innej epoki. Grafika okazuje się nieco niedzisiejsza, rozdzielczość przeciętna, a po oddaleniu skali mapy znika z niej większość dróg. Nad systemem Renault ma on jedną przewagę – wyposażono go w pokrętła (w tym głośności) i przyciski skróty dla najważniejszych ekranów. 

2020_nissan Juke_010
Nissan: po oddaleniu skali z mapy nawigacji znika większość lokalnych dróg.

Obsługa podstawowych funkcji w obu modelach nie jest skomplikowana, choć i tutaj lekką przewagę notuje Renault. Ma mniej przeładowaną przyciskami kierownicą i mniej rozbudowany komputer pokładowy. Dobrze, że obaj producenci oparli się modzie na panele dotykowe, a także nie powierzyli regulacji podświetlenia multimediom. Zarówno w Juke'u, jak i w Capturze służą do tego osobne przyciski. 

Dynamiczny charakter

Zza kierownicy Juke, ze względu na wysoko zabudowaną konsolę środkową i sztywno wyściełane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, sprawia wrażenie auta o nieco sportowym charakterze. W testowanym egzemplarzu wrażenie to pogłębia czarna podsufitka, a w każdym innym – mocno wznosząca się linia bocznych okien zwieńczona wysoko umieszczoną klamką oraz bardzo szerokie słupki C.

2020 Nissan Juke_Renault Captur_razem

Widoczność w przód po przekątnej, dzięki osadzeniu lusterek na drzwiach, byłaby już zdecydowanie lepsza, gdyby nie mały szczegół. Otóż w narożnikach bocznych okien pozostawiono maskownice kradnące dodatkową powierzchnię do obserwowania otoczenia. O tym, jak powinno to wyglądać, przekonuje Captur, u którego próżno szukać podobnego rozwiązania. Na dodatek w jego tylnych słupkach znalazły się niewielkie okienka.

Dane testowe Nissan Renault
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s 4,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 11,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,6 m 43,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,7 m 43,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,8 dB 55,7 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,4 dB 64,6 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,4 2,4
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 9,7/5,4/7,6 l/100 km 8,7/5,2/7,0 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 600 km 680 km

Juke dostępny jest tylko z jednym silnikiem – 1.0 R3 w odmianie 117-konnej – ale i z przekładniami ręczną lub 7-stopniową, dwusprzęgłową automatyczną. W podstawowej wersji Captura pracuje z kolei 100-konna jednostka napędowa o tej samej pojemności, ale zaopatrzona w wielopunktowy wtrysk paliwa (Juke – w bezpośredni). Jest ona łączona wyłącznie ze skrzynią manualną. I to 5-stopniową.

Renault wytwarza jedyne 160 Nm, podczas gdy rywal aż 200, i według danych do 100 km/h rozpędza się aż w 13,3 s; Juke – o 2,1 s szybciej. Ale rzeczywistość dla francuskiego, lżejszego o 167 kg auta okazuje się bardziej przychylna. Otóż to pierwszą „setkę” według pomiarów osiąga on już po 11,5 s, co oznacza, że do Nissana (10,5 s) traci zaledwie 0,7 s. Oba auta wykazują się więc zbliżoną dynamiką, a  ich silniki w bardzo podobny sposób rozwijają moc. Są więc „zmulone” poniżej 2000 obr./min, kiedy to łapią pierwszy oddech, a pełnię swoich możliwości pokazują o 750 obr./min wyżej. Później chętnie pchają wskazówkę obrotomierza w kierunku czerwonego pola.

2020 Renault Captur 1.0_07
Renault: skrzynia biegów ma tylko 5 przełożeń. Wysoko umieszczony lewarek wymaga wyczucia przy zmianie przełożeń. Inaczej delikatnie haczy. 

Wspólny mianownik obu silników to niestety także wyraźnie wibracje, zarówno podczas postoju (drżą fotele), jak i w czasie jazdy, co odczuwa się na kierownicy, a w Capturze – także na umieszczonym wysoko drążku przyzwoicie pracującego lewarka skrzyni biegów. Przekładnia 7DCT wymaga 5500 zł dopłaty i poza „uwolnieniem” prawej ręki oraz szybką zmianą przełożeń, absolutnie nie zachwyca. Owszem, wydajnie redukuje o 1 bieg, ale przy kickdownie, gdy musi zbić np. z „szóstki” na „trójkę”, po drodze zahacza o kolejne przełożenia, co oczywiście zabiera cenny czas. Poza tym bywa niezbyt zdecydowana i szarpie.

2020_nissan Juke_09,jpg
Nissan: przełącznik trybów jazdy. Do wyboru: sportowy, standardowy lub eco.

Zużycie paliwa, jak na tak małe silniki, nie zachwyca. Średnio w Juke'u to 7,6, a w Capturze – 7,0 l/100 km.

Odmienne charaktery

Wygląd nadwozi Nissana i Renault świetnie odzwierciedla ich charaktery. Czarno-czerwone auto z Japonii wyróżnia się wysoką przyczepnością poprzeczną, szczątkowymi przechyłami nadwozia oraz skorą do zabawy tylną osią. Na granicy przyczepności jest łatwe do opanowania, a jego bezpośredni układ kierowniczy wysyła sporo sygnałów do rąk kierowcy. Może i Juke nie ma ostrych reakcji, ale na drodze wzbudza duże zaufanie.

2020 Renault Captur 1.0_05
Renault: do wyboru trzy tryby jazdy – My Sense, Sport i Eco – w których niektóre układy można konfigurować.

Captur odznacza się z kolei spokojniejszą naturą, jednak bez uszczerbku na precyzji prowadzenia. Podobnie jak rywal stawia na przewidywalne i łatwe do opanowania reakcje, w czym pomaga identycznie działające ESP. A więc reagujące błyskawicznie i nieco zbyt brutalnie. Tutaj jednak pewność na drodze idzie w parze z dobrym komfortem, podkreślonym przez sprężystą oraz cichą pracę zawieszenia. Nissan praktycznie zawsze naraża pasażerów na wzdłużne bujanie, a wyłącznie pojedyncze zagłębienia tłumi przyzwoicie.

Brawa dla Nissana i Renault, że stworzyły dwa tak różne auta. Szkoda, że oba nie trzymają równego poziomu. 

Dane techniczne Nissan Renault
Silnik benz., turbo benz., turbo
Pojemność skokowa 999 cm3 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R3/12
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna 117 KM/5250 100 KM/5000
Maks. moment obrotowy 200 Nm/1750 160 Nm/2750
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./7-biegowa man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. tarcz. went./bębny
Długość/szerokość/wysokość 421/180/160 cm 423/180/158 cm
Rozstaw osi 264 cm 264 cm
Średnica zawracania 10,6 m b.d.
Masa/ładowność 1282/443 kg 1115/636 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 422/1305 l 422-536/1275 l
Poj. zbiornika paliwa 46 l (Pb 95) 48 l (Pb 95)
Opony 215/60 R17 215/60 R17
Osiągi (dane producenta)    
Prędkość maksymalna 180 km/h 173 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s 13,3 s
Średnie zużycie paliwa 6,1-6,5 l/100 km 5,9-6,2 l/100 km
Zasięg 750 km 810 km

2020_nissan Juke_01

PUNKTACJA Maks. liczba pkt. Nissan Renault
Nadwozie i wnętrze      
Wymiary wnętrza 40 20 22
Wykończenie i ergonomia 20 16 18
Wyciszenie 10 6 7
Bagażnik 20 8 9
suma 90 50 56
       
Układ napędowy      
Osiągi 20 14 13
Praca silnika 10 6 6
Skrzynia biegów/napęd 10 6 8
Zużycie paliwa 20 16 17
suma 60 42 44
       
Właściwości jezdne      
Trzymanie się drogi 20 17 16
Komfort jazdy 20 12 16
Układ kierowniczy 10 8 8
suma 50 37 40
       
Bezpieczeństwo      
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 13 13
Hamulce 10 4 4
suma 30 17 17
       
SUMA (bez kosztów) 230 146 157
MIEJSCA   2. 1.

PODSUMOWANIE

Mimo że mają wspólny mianownik w postaci tej samej platformy, to dwa zupełnie inne auta. Renault jest większe wewnątrz, lepiej wykończone i wyposażone, bardziej dojrzałe, a także wygodniejsze. Nissan ma dynamiczny charakter, ale też „sztywny” cennik i oferuje mocno ograniczony komfort.

Nissan Juke – galeria zdjęć

Renault Captur – galeria zdjęć

 

Czytaj także