Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
20 miejskich samochodów – przody

Używane auta do miasta – 20 propozycji w cenie do 20 tys. zł

archiwum/Motor

Używane auta do miasta – 20 propozycji w cenie do 20 tys. zł

Są ekonomiczne, świetnie sprawdzają się w mieście, ale w razie konieczności można się nimi wybrać także na wakacje. Oto 20 modeli idealnych na kryzysowe czas. Poznaj ich wady, zalety, typowe usterki

Typowo miejskie auta, takie jak np. Smart, cieszą się zainteresowaniem tylko w bogatszych krajach, w których kierowców stać na utrzymywanie kilku samochodów na różne okazje. W Polsce, ze względu na gorsze zarobki, preferujemy modele bardziej uniwersalne.

Największym wzięciem cieszą się oczywiście kompakty. Ale nieco tańszy segment B także ma ugruntowaną pozycję. Do zestawienia wybraliśmy 20 modeli, które są zwrotne i oszczędne, ale w razie potrzeby bez problemu pomieszczą 4 osoby z podstawowym bagażem. Górna granica ceny zakupu to 20 tys. zł. Przy czym podkreślamy, że podajemy orientacyjne ceny z momentu przygotowywania artykułu, czyli z października 2021 r. Warto o tym pamiętać, bo także ceny aut używanych ostatnio sukcesywnie rosną. 

Najtrudniej było nam wskazać optymalną wersję silnikową. Teoretycznie w mieście wystarczają małe silniki benzynowe. Tyle że mając na uwadze uniwersalny charakter tych samochodów, warto pokusić się o kilka czy kilkanaście „koni” więcej, żeby w razie potrzeby mieć czym się rozpędzić na dalszej trasie. Co więcej – w niektórych przypadkach polecamy nawet diesle, ponieważ są tak udane, że naprawdę warto wziąć je pod uwagę.

Na koniec krótka, uniwersalna wskazówka. Od marki czy modelu zawsze ważniejszy jest stan techniczny. Akurat w tym segmencie liczą się niski przebieg i pełna historia serwisowa. Ostatnimi czasy za niezbędną w wyposażeniu uchodzi też – choćby ręczna – klimatyzacja.

Chevrolet Aveo T300 (2011-2014)

chevrolet aveo T300

Aveo T300 sprzedawało się doskonale. Jedynym powodem jego zniknięcia z rynku była decyzja General Motors o wycofaniu Chevroleta z Europy, ponieważ stał się wewnętrzną konkurencją dla Opla. Prezentowany model to nowoczesna konstrukcja, która dzieli większość podzespołów z Corsą D i Fiatem Grande Punto. Elementy deficytowe da się zamówić w ASO Opla, ewentualnie w internecie. Do wyboru jest – 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan.

Interesujące są aż trzy silniki. Bazowy 1.2/86 KM jak najbardziej wystarcza do miasta, 1.4/100 KM to optimum, a turbodiesel Fiata 1.3/95 KM jest bardzo oszczędny w mieście i najlepszy na trasę (ma 6 biegów). Wszystkie wersje benzynowe nadają się do LPG.

chevrolet aveo T300 kokpit
Oryginalnie: zegarowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz.
  • Orientacyjna cena: 18 tys. zł, rok 2013

Sytuacja rynkowa

Znacznie mniej ofert niż Cors czy Punto, ale za to sporo aut w idealnym stanie.

Zalety

  • Oryginalna stylizacja
  • Przestronne wnętrze
  • Atrakcyjne ceny

Wady

  • Przeciętne wyciszenie
  • Niska podaż
  • Niektóre części są deficytowe

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.4/100 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 12,2 s, prędkość maksymalna: 177 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

Typowe usterki

  • Awarie układu EGR w dieslach: objawem mogą być trudności z rozruchem
  • Wadliwe stacyjki: wybrane auta były objęte akcją serwisową

Citroen C3 II (2009-2017)

citroen c3 II

Opcjonalna panoramiczna szyba przednia to nietypowa atrakcja w tym segmencie. Auto jest komfortowe, starannie wykonane i dobrze zabezpieczone przed korozją. Koszty serwisowania są mocno uzależnione od silnika.

Rewelacyjne są np. diesle 1.4 HDi. Nie grzeszą mocą, ale w przeciwieństwie do mocniejszych 1.6 HDi okazują się wyjątkowo trwałe (nie ma się w nich co zepsuć). Jeśli ktoś preferuje silniki benzynowe, także powinien poprzestać na słabszych jednostkach z paskiem rozrządu. To sprawdzone francuskie konstrukcje, które sprawiają znacznie mniej problemów niż nowsze i mocniejsze silniki z łańcuchem opracowane wspólnie z BMW. Zawieszenie nie grzeszy trwałością, ale jest tanie w naprawach.

citroen c3 II kokpit
Kokpit jest przejrzysty, czytelny i na swój sposób sportowy.
  • Orientacyjna cena: 17 tys. zł, rok 2012 

Sytuacja rynkowa

Bardzo podobna podaż jak w przypadku opisywanego wyżej Chevroleta Aveo.

Zalety

  • Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją
  • Komfortowe zawieszenie
  • Sporo aut z niskim przebiegiem

Wady

  • Słaba dynamika podstawowych wersji
  • Za miękkie fotele

Polecana wersja silnikowa

Silnik Diesla 1.4/68 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 15,6 s, prędkość maksymalna: 163 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 4,0 l/100 km

Typowe usterki

  • Zużyty mechanizm wybieraka zmiany biegów (zacierają się linki)
  • Problemy z łańcuchami rozrządu w silnikach VTi (od BMW)

Dacia Sandero Stepway (2009-2012)

dacia sandero stepway

Budżet jest trochę za mały na Sandero II, ale z zapasem wystarcza na pierwszą generację, na dodatek w podwyższonej wersji Stepway. To budżetowy samochód, znacznie gorzej wykonany od klasowych rywali. Auto trafiło do zestawienia z jednego powodu: za 20 tys. zł da się kupić samochód ze znikomym przebiegiem, w idealnym stanie, garażowany, z pierwszej ręki. Warto się otworzyć na takie oferty, zwłaszcza jak ktoś nie ma w planie dużych przebiegów.

Raczej nie polecamy zakupu diesli 1.5 dCi – są oszczędne, ale przeciętnie trwałe. Lepiej zapolować na 8-zaworowy benzynowy silnik 1.6 i ewentualnie założyć LPG. Akceptując surowe wykonanie i marne osiągi, będziemy mogli cieszyć się bardzo niskimi kosztami eksploatacji.

dacia sandero stepway kokpit
 Nie ma się czym zachwycać. Druga generacja jest bez porównania lepsza.
  • Orientacyjna cena: 19 tys. zł, rok 2012

Sytuacja rynkowa

Bardzo mało aut, ale też bardzo ograniczony popyt i wynikające z niego niskie ceny.

Zalety

  • Prosta konstrukcja
  • Tanie części
  • Idealna współpraca z LPG

Wady

  • Mizerna jakość wykonania
  • Ograniczona podaż
  • Podatność na korozję

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.6/84 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 13,5 s, prędkość maksymalna: 160 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

Typowe usterki

  • Korozja śrub zawieszenia
  • Wycieki płynów eksploatacyjnych
  • Drobne usterki instalacji elektrycznej (głównie immobilisera)

Fiat Punto III (2009-2018)

fiat punto III

To samo auto ma wiele nazw w zależności od liftingów (Grande Punto, Punto Evo, Punto). Evo wygląda najładniej, ma też stylowe wnętrze. To samochód solidny, tani w naprawach i zaskakująco wygodny.

Każdy silnik jest dobry. Odradzamy tylko przesadnie skomplikowany 1.4 MultiAir z hydraulicznie sterowanym rozrządem oraz półautomatyczne skrzynie.

fiat punto III kokpit

  • Orientacyjna cena: 19 tys. zł, rok 2013

Sytuacja rynkowa

Cierpliwość zwykle zostaje nagrodzona. W gąszczu ofert trafiają się idealne, krajowe egzemplarze.

Zalety

  • Wysoki komfort
  • Niezła przestronność wnętrza
  • Tania eksploatacja
  • Niezawodność
  • Prosta budowa

Wady

  • Szybkie zużycie plastików

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.4/77 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 13,2 s, pr. maksymalna: 165 km/h
  • Śr. zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

Typowe usterki

  • Śniedzieją połączenia elektryczne
  • Wycieki płynów eksploatacyjnych
  • Problemy z zaworem EGR i DPF-em w dieslach 1.3 Multijet

Fiat Panda III (od 2011 r.)

fiat panda III

Poprzednie generacje motoryzowały rynki. Trzecia jest graczem drugiego planu, ponieważ kosztuje prawie tyle samo co większe Punto. Jedyny sens zakupu tego modelu – zapolować na auto ze znikomym przebiegiem, w idealnym stanie. Taki samochód w bazowej wersji silnikowej 1.2 8V jest praktycznie niezniszczalny i nadaje się do LPG.

fiat panda III kokpit

  • Orientacyjna cena: 18 tys. zł, rok 2013

Sytuacja rynkowa

Ograniczona podaż, dominują drogie auta od prywatnych użytkowników.

Zalety

  • Wysoki poziom niezawodności
  • Prostota konstrukcji
  • Tanie części

Wady

  • Ciasne nadwozie (w porównaniu z Punto)
  • Niski komfort jazdy

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.2/69 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 14,2 s, pr. maksymalna: 164 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km

Typowe usterki

  • Problemy z zaworem EGR i DPF-em w dieslach 1.3 Multijet
  • Zużyte opony, wadliwa geometria zawieszenia (korekta jest tania)

Ford Fiesta Mk7 (2008-2016)

ford fiesta mk7

To jeden z najlepszych modeli w tym zestawieniu. Nie trzeba go reklamować – cieszy się olbrzymim zainteresowaniem na rynku wtórnym. Pozornie ogłoszeń jest bardzo dużo. W praktyce zadbane egzemplarze z prywatnych rąk giną w zalewie kiepsko wyposażonych i zajeżdżonych aut po flotach.

Prowadzenie Fiesty to sama przyjemność. Świetnie zestrojone zawieszenie jest trwałe i niedrogie w naprawach. To samo można napisać o silnikach wysokoprężnych – Ford opracował je wspólnie z grupą PSA. To 1.4/1.5/1.6 HDi, tyle że tu zostały oznaczone TDCi. Silniki benzynowe to już konstrukcje Forda (i Yamahy). Polecamy niezawodną jednostkę 1.25/82 KM oraz wszystkie mocniejsze.

ford fiesta mk7 kokpit
Solidnie wykonany, dość przestronny kokpit w sportowym stylu.
  • Orientacyjna cena: 19 tys. zł, rok 2012

Sytuacja rynkowa

Olbrzymia podaż, sporo samochodów z polskich salonów, zalew aut po flotach.

Zalety

  • Ładne i funkcjonalne nadwozie
  • Znakomite właściwości jezdne
  • Niezawodność

Wady

  • Wysokie ceny zadbanych aut
  • Brak prostego silnika idealnego do zasilania LPG

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.25/82 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 13,3 s, prędkość maksymalna: 168 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km

Typowe usterki

  • Podwyższone zużycie oleju w autach benzynowych z dużym przebiegiem
  • W pierwszej partii diesli 1.5 TDCi zacierały się panewki 

Hyundai i20 I (2008-2014)

hyundai i20 I

Budżet pozwala na zakup wersji po liftingu (po 2012 r.). Koreański model dał się poznać z jak najlepszej strony. Konstrukcyjnie jest spokrewniony z Kią Rio III, która została wprowadzona na rynek w 2012 r.

Benzynowy silnik 1.2 jest wystarczający, 1.6 daje przyjemność z jazdy. Podobnie z dieslami 1.1/1.4 CRDi wystarczają, 1.6 CRDi jest świetny.

hyundai i20 I kokpit

  • Orientacyjna cena: 20 tys. zł, rok 2013

Sytuacja rynkowa

Ograniczona podaż, niewielki popyt. Duża szansa na zadbany samochód z krajowego salonu.

Zalety

  • Ogólna trwałość mechaniczna, poważne usterki to rzadkość
  • Funkcjonalne wnętrze
  • Niezłe silniki (wszystkie)

Wady

  • Trzeba uważać na korozję

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.4/100 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 11,6 s, prędkość maksymalna: 181 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,4 l/100 km

Typowe usterki

  • Nietrwałe łożyska kół
  • Szybko zużywa się przekładnia kierownicza, wycieki oleju
  • Delikatny lakier, ogniska rdzy

Mitsubishi Colt VII (2004-2012)

mitsubishi colt VII

Wyjątkowo niezawodny model. Co ciekawe, w Polsce był jedną z tańszych propozycji w tej klasie. Colta produkowano w Holandii, a do konstrukcji dorzucił swoje trzy grosze Daimler-Chrysler (auto dzieli płytę podłogową ze Smartem ForFour I).

Najlepszy wybór to benzynowe jednostki 1.3 oraz 1.5. Na zdjęciu prezentujemy model po liftingu (od 2008 roku).

mitsubishi colt VII kokpit

  • Orientacyjna cena: 19 tys. zł, rok 2011

Sytuacja rynkowa

Samochód trzyma ceny. Nie jest nowoczesny, ale za to trwały.

Zalety

  • Wysoki poziom niezawodności
  • Przestronne wnętrze
  • Trwałe silniki benzynowe

Wady

  • Niewygodne fotele
  • Ograniczona podaż
  • Wysokie ceny

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.3/95 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 11,1 s, pr. maksymalna: 180 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,4 l/100 km

Typowe usterki

  • Niska jakość lakieru, ogniska rdzy
  • Nierównomierne działanie hamulca pomocniczego
  • Zgrzytają biegi

Nissan Micra K13 (2010-2017)

nissan micra K13

Jedna wersja nadwoziowa i (w praktyce) tylko jedna wersja silnikowa – tak wygląda „polska” gama Nissana Micry K13. Podstawowy silnik ma tylko trzy cylindry i 80 KM. W katalogach znajdziemy jeszcze jego doładowaną (kompresorem) odmianę z bezpośrednim wtryskiem o mocy 98 KM, ale to bardziej ciekawostka niż realna propozycja.

Jak widać, nie ma w czym wybierać i to ogranicza popularność auta. Wniosek: jeśli trafimy na zadbany egzemplarz z niskim przebiegiem i nie przywiązujemy wagi do osiągów, warto się nim, zainteresować. Jeśli jednak szukasz atrakcyjnego modelu, nie trać na Micrę czasu. Tym bardziej że to nie jest oryginalny japoński samochód, tylko produkowany w Indiach mieszaniec Nissana i Renault.

nissan micra K13 kokpit
Staranny montaż, ale efekt psują niewyszukane, twarde plastiki.
  • Orientacyjna cena: 18 tys. zł, rok 2013

Sytuacja rynkowa

Bez problemu da się znaleźć auto z udokumentowanym, niskim przebiegiem.

Zalety

  • Ponadprzeciętna niezawodność
  • Prosty i oszczędny silnik
  • Dość tanio można kupić automat CVT (działa przyzwoicie)

Wady

  • Niski komfort jazdy
  • Nie ma w czym wybierać

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.2/80 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 13,7 s, prędkość maksymalna: 170 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km

Typowe usterki

  • Delikatny lakier łatwo się rysuje
  • Problemy ze wspomaganiem hamulców (była akcja serwisowa)
  • Szwankuje elektryka 

Nissan Note I (2006-2012)

nissan note I

Note to krewniak konstrukcyjny Renault Modusa. Nadwozie było modernizowane raz, w 2008 roku (auto otrzymało nowy przód). Tak jak w modelu Micra, tylna kanapa jest przesuwana, co pozwala powiększyć bagażnik. To nudny, ale bardzo pakowny samochód. Polecamy niezawodne odmiany benzynowe. Diesle to niepotrzebne ryzyko.

nissan note I kokpit

  • Orientacyjna cena: 19 tys. zł, rok 2011

Sytuacja rynkowa

Zadbane egzemplarze są bardzo poszukiwane. Wersje benzynowe okazują się droższe niż diesle.

Zalety

  • Funkcjonalność (Note to mikrovan)
  • Niezawodne silniki benzynowe
  • Dobre osiągi

Wady

  • Szybkie zużycie plastików
  • Kiepskie wyciszenie

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.4/88 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 13,1 s, prędkość maksymalna: 165 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km

Typowe usterki

  • Awarie elektrycznego wspomagania kierownicy
  • W dieslach obracają się panewki
  • W silnikach benzynowych naciąga się rozrząd

Opel Corsa D (2006-2014)

opel corsa d

Opel Corsa D to konstrukcyjny krewniak Fiata Grande Punto. Jest równie bezawaryjny, ale nieznacznie lepiej wykonany wewnątrz. Popularne diesle (włoski 1.3 oraz japoński 1.7) nie są złe, ale bardziej niezawodne będą odmiany benzynowe.

Polecamy np. silnik 1.4 16V, który sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na trasie. Tylko do miasta można rozważyć także 1.0.

opel corsa d kokpit

  • Orientacyjna cena: 20 tys. zł, rok 2013

Sytuacja rynkowa

Olbrzymia popularność, podaż Corsy przewyższa popyt. Sporo samochodów jeździło kiedyś we flotach.

Zalety

  • Przestronność
  • Atrakcyjne wykończenie
  • Duży wybór silników

Wady

  • Przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.4/100 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 12,4 s, prędkość maksymalna: 173 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

Typowe usterki

  • Problemy z EGR-em, DPF-em, łańcuchem rozrządu i sprzęgłem w dieslach 1.3 CDTI
  • Awaryjna i wolno działająca półautomatyczna skrzynia biegów

Peugeot 207, 207 SW (2006-2012)

peugeot 207 sw

Nieprzypadkowo zamiast hatchbacka pokazujemy kombi – niewiele miejskich aut występuje w takiej odmianie. Gamę benzynową tworzą starsze silniki opracowane przez Peugeota oraz nowsze skonstruowane wspólnie z BMW. Te ostatnie to wersje benzynowe z łańcuchem rozrządu – 1.4/95 KM, 1.6/120 KM i 1.6/150-175 KM (silnik 1.6 z turbodoładowaniem). Wszystkie pracują kulturalnie i mają dobre osiągi, ale nie nadają się zbytnio do zasilania LPG i są kosztowne w naprawach.

Jeśli ktoś liczy się z gotówką wydawaną w serwisie, powinien wybrać starsze silniki francuskie. Najtrwalszy z nich to 1.4 o mocy 73 lub 88 KM. Dobrą opinią cieszą się diesle. 1.6 HDi ma optymalne osiągi, a 1.4 HDi – wyjątkową trwałość.

peugeot 207 kokpit
Za kierownicą siedzi się dość wysoko. Niektóre wersje mają białe zegary.
  • Orientacyjna cena: 18 tys. zł, rok 2012

Sytuacja rynkowa

Auto o stabilnej pozycji na rynku, wyrównany udział diesli i odmian benzynowych.

Zalety

  • Szeroka gama silnikowa i nadwoziowa
  • Bardzo oszczędne diesle
  • Wysoka funkcjonalność

Wady

  • Dosyć wąskie wnętrze
  • Nowsze silniki benzynowe są mniej trwałe od starszych

Polecana wersja silnikowa

Silnik Diesla 1.4 HDi/68 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 13,6 s, prędkość maksymalna: 162 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km

Typowe usterki

  • Podwyższone zużycie oleju w autach benzynowych z dużym przebiegiem
  • W dieslach 1.6 HDi czuć spaliny w kabinie – to objaw zużytych podkładek pod wtryskiwaczami 

Peugeot 208 I (2012-2019)

peugeot 208 I

208 w stosunku do 207 praktycznie wcale nie urosło, ale jest znacznie lepiej wykonane. W najdroższych wersjach ociera się o segment premium. Wszystkie benzynowe silniki są nowoczesne i skomplikowane technicznie.

W takiej sytuacji z czystym sumieniem polecamy sprawdzone diesle. Powolny, ale pancerny 1.4 HDi oraz żwawe 1.5/1.6 HDi.

peugeot 208 I kokpit

  • Orientacyjna cena: 20 tys. zł, rok 2012

Sytuacja rynkowa

Popularny model, do wyboru auta sprowadzane, krajowe, po flotach.

Zalety

  • Wykonanie z dbałością o detale
  • Dobre osiągi i wyciszenie
  • Niezłe zawieszenie

Wady

  • Kontrowersyjny kokpit, kierownica może przesłaniać zegary (zależy to od wzrostu kierowcy)

Polecana wersja silnikowa

Silnik Diesla 1.4 HDi/68 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 13,5 s, prędkość maksymalna: 163 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 3,8 l/100 km

Typowe usterki

  • Problemy z łańcuchowymi rozrządami w silnikach benzynowych
  • Niska precyzja zmiany biegów – zużywają się wodziki lewarka

Seat Ibiza IV (2008-2017)

seat ibiza IV

Techniczny krewniak Skody Fabii II i VW Polo V. Dostępny także w wersji kombi. Nie sposób omówić wszystkich silników. Najtrwalsze propozycje to benzynowy 1.6 8V oraz 1.4 16V (w tej kolejności). Diesel 1.4 TDI mało pali, ale ma tylko 3 cylindry, natomiast 1.9 TDI jest hałaśliwy i często mocno zużyty. 1.6 TDI to dużo lepszy wybór, niestety wyraźnie droższy.

seat ibiza IV kokpit

  • Orientacyjna cena: 20 tys. zł, rok 2012

Sytuacja rynkowa

Mniej ofert niż w przypadku Fabii czy Polo, ale łatwiej o okazję cenową.

Zalety

  • Niezła funkcjonalność
  • Dobre zawieszenie
  • Szeroka oferta wersji silnikowych
  • Gama obejmuje kombi

Wady

  • Dużo aut odbudowanych po wypadkach

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.6/105 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 10,5 s, prędkość maksymalna: 189 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km

Typowe usterki

  • Wersje sportowe 1.4 TSI z turbosprężarką i doładowaniem mechanicznym rozlatywały się jeszcze na gwarancji
  • Awaryjny panel klimatyzacji

Skoda Citigo (2011-2019)

skoda citigo

To typowy samochód miejski. Jest mniejszy od Punto, Fiesty czy Polo. Ale pudełkowate nadwozie sprawia, że cztery dorosłe osoby jakoś mieszczą się na pokładzie. Niestety – bagażnik jest tylko symboliczny. Uwzględniając ten model w zestawieniu, traktujemy go jako propozycję auta dla dwóch osób (po złożeniu kanapy robi się sensowne miejsce na bagaż).

Idea jest taka: maksymalnie młody samochód w założonym budżecie, minimalne koszty eksploatacji bez „zabawy” w diesle czy instalację LPG. Pojemność 1.0, trzy cylindry. Osiągi są wystarczające, spalanie niskie, do wytrzymałości nie można mieć większych zastrzeżeń. Prawdopodobnie tak wyglądałoby Mini, gdyby sir Issigonis projektował je w obecnych czasach.

skoda citigo kokpit
Surowo, ale estetycznie. Nawigacja to oczywiście dodatkowa opcja.
  • Orientacyjna cena: 19 tys. zł, rok 2013

Sytuacja rynkowa

Dwie grupy aut: tanie, z dużymi przebiegami po flotach i drogie „jak nowe” od prywatnych użytkowników.

Zalety

  • Bardzo niskie koszty eksploatacji
  • Sztywna, solidna konstrukcja
  • Wysoka niezawodność
  • Silnik nadaje się do LPG

Wady

  • Bardzo mały bagażnik

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.0/75 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 13,2 s, prędkość maksymalna: 171 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 4,7 l/100 km

Typowe usterki

  • Szwankują skrzynia biegów i sprzęgło
  • Nieszczelności nadwozia (pewna partia aut miała kiepską jakość uszczelek)
  • Awarie elektrycznego wspomagania kierownicy 

Skoda Fabia II (2007-2014)

skoda fabia II

Takie same ceny jak Citigo? Tak, ale kupuje się auto znacznie bardziej zużyte, z większym przebiegiem. To także starsza konstrukcja. Rynek jest zdominowany przez niezbyt ciekawe wersje benzynowe 1.2. Lepiej poszukać odmian 1.6 8V, 1.4 16V lub sięgnąć po dowolnego diesla. Bazowy 1.4 TDI ma 3 cylindry. Lepszy jest 1.6 TDI (4 cylindry).

skoda fabia II kokpit

  • Orientacyjna cena: 19 tys. zł, rok 2013

Sytuacja rynkowa

To jeden z najpopularniejszych modeli w klasie. Dominują samochody krajowe, ale często pochodzą z flot.

Zalety

  • Wzorowe zaplecze części
  • Funkcjonalność, gama obejmuje kombi
  • Duży wybór silników

Wady

  • Większość aut jest już zużyta

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.6/105 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 10,1 s, prędkość maksymalna: 190 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

Typowe usterki

  • Awarie elektrycznego wspomagania kierownicy
  • W dieslach obracają się panewki
  • W 1.2 TSI rozciąga się rozrząd

Suzuki Swift IV (2004-2010)

suzuki swift IV

Maluch z aspiracjami. Miał zagrozić pozycji Mini. Świetnie się prowadzi, ma dynamiczne i niezawodne silniki benzynowe. Diesle (1.3 Fiata) nie stanowią dla nich interesującej alternatywy. To doskonała propozycja dla osób, które lubią dynamiczną jazdę.

Pod względem ilości miejsca w kabinie Swift nie rozczarowuje. Rodzina 2+1 z łatwością zapakuje się do niego na wakacje.

suzuki swift IV kokpit

  • Orientacyjna cena: 17 tys. zł, rok 2009

Sytuacja rynkowa

Handlarze chętnie sprowadzają diesle, a kupujący polują na... odmiany benzynowe.

Zalety

  • Przemyślany, solidny samochód
  • Trwałe, oszczędne i dynamiczne silniki benzynowe
  • Sportowe zestrojenie zawieszenia

Wady

  • Wysokie ceny ofertowe

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.3/92 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 11,0 s, prędkość maksymalna: 175 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km

Typowe usterki

  • Problemy z korozją (na szczęście jest tylko powierzchowna)
  • Szybko zużywają się łożyska w skrzyni biegów

Suzuki SX4 (2006-2014)

suzuki sx4

Coś zupełnie z innej beczki. To przodek współczesnych crossoverów, czyli małych „terenówek” do miasta. Olbrzymią zaletą SX4 (i jego bliźniaka, Fiata Sedici) jest fakt, że prawie połowa ofert to wersje z niezawodnym, dołączanym napędem na tylne koła. Dzięki temu auto nie tylko bojowo wygląda, ale też wiele potrafi.

Benzynowe wersje słyną z niemal 100-procentowej niezawodności. Ze względu na mechaniczną regulację luzu zaworowego nie warto nadwyrężać ich instalacjami LPG. Oszczędnym polecamy diesle. Nie są już tak bezobsługowe, ale bez wątpienia to także udane konstrukcje. Mniejsza (1.6 DDiS) to silnik Peugeota (1.6 HDi). Większe – 1.9/2.0 DDiS – to mocne jednostki Fiata (JTD/Multijet).

suzuki sx4 kokpit
Bardzo dobry efekt wizualny psują trochę twarde plastiki.
  • Orientacyjna cena: 18 tys. zł, rok 2008

Sytuacja rynkowa

Sporo ofert, zwłaszcza jeśli poszerzymy poszukiwania o bliźniaka – Fiata Sedici.

Zalety

  • Najbardziej uniwersalny model w naszym zestawieniu – pod tym względem Suzuki SX4 w zasadzie nie ma konkurencji
  • Wzorowa niezawodność wersji benzynowych

Wady

  • Surowe wykończenie wnętrza

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.6 16V/120 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 10,1 s, prędkość maksymalna: 185 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 6,8 l/100 km

Typowe usterki

  • Nie działa napęd na tył – powodem jest... poluzowana wtyczka do elektrycznie sterowanego sprzęgła międzyosiowego
  • Nietrwałe przekładnie kierownicze 

Toyota Yaris II (2005-2011)

toyota yaris II

Tego modelu nie trzeba reklamować. Każdy zadbany egzemplarz sprzedaje się niemal od ręki. Pojemność bazowej jednostki 1.0 jest taka sama jak w Yarisie I‚ ale to zupełnie inny, 3-cylindrowy silnik. 1.3 VVT-i oraz nowszy – 1.33 Dual VVT-i są już 4-cylindrowe. Wszystkie mają łańcuch rozrządu. Jeśli diesel, to tylko do 2008 r. (nowsze mają droższy osprzęt).

toyota yaris II kokpit

  • Orientacyjna cena: 20 tys. zł, rok 2010

Sytuacja rynkowa

Spory popyt sprawia, że to udane auto staje się mimo wszystko trochę przewartościowane.

Zalety

  • Niska utrata wartości
  • Niski poziom awaryjności
  • Sporo aut krajowych

Wady

  • Dostępne auta mają spore przebiegi i są już wyeksploatowane

Polecana wersja silnikowa

Silnik benzynowy 1.0 VVT-i/69 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 15,7 s, prędkość maksymalna: 155 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,4 l/100 km

Typowe usterki

  • Delikatny lakier
  • Porysowane plastiki w kabinie
  • Ogólne zużycie eksploatacyjne (jeśli oszczędzano na serwisie)

Volkswagen Polo V (2009-2017)

volkswagen polo V

Bardzo solidne nadwozie, świetnie wykończone wnętrze i zaawansowana technika, która sprawia, że nieobce są mu awarie. Paradoksalnie najwięcej problemów jest z wersjami benzynowymi. Jeśli ktoś myśli o dowolnym silniku TSI, zrobi lepiej, jeśli wybierze... TDI. 1.2 jest za słaby i terkoce, ale 1.6 to już całkiem niezła propozycja – zarówno do miasta, jak i na trasę.

volkswagen polo V kokpit

  • Orientacyjna cena: 20 tys. zł, rok 2011

Sytuacja rynkowa

Na rynku dominują wersje benzynowe. Większość to samochody sprowadzane.

Zalety

  • Niezła funkcjonalność
  • Dobre zawieszenie
  • Szeroka gama wersji silnikowych
  • Wysoka jakość wykończenia

Wady

  • Awaryjne wersje benzynowe

Polecana wersja silnikowa

Silnik Diesla 1.6 TDI/90 KM

  • Osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h – 11,5 s, prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km

Typowe usterki

  • Problemy z łańcuchem rozrządu w silnikach benzynowych 1.2 TSI oraz 1.4 TSI
  • Jest duże ryzyko, że jeśli auto ma skrzynię DSG, będzie już do naprawy 

Czytaj także