Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
komis z autami używanymi – widok z góry

Import aut używanych do Polski po trzech kwartałach 2024 r. – najpopularniejsze modele, marki i kraje pochodzenia

fot. archiwum

Import aut używanych do Polski po trzech kwartałach 2024 r. – najpopularniejsze modele, marki i kraje pochodzenia

Import samochodów używanych do Polski wciąż rośnie, już piętnasty miesiąc z rzędu, z zaskakującą dynamiką szczególnie w przypadku dwóch krajów. Zeszłoroczny dominator – Audi A4 – też może być zaskoczony: będzie musiał się pogodzić z oddaniem tytułu najchętniej sprowadzanego modelu, jaki zdobył w 2023 r. Z tegoroczną liderką – Astrą – nie ma już raczej szans.

We wrześniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 81 310 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli o 16,2% więcej niż we wrześniu 2023 r. Samar podał też, że od początku roku dokonano już rejestracji 728 501 pojazdów (+22,5%)

To piętnasty z kolei miesiąc wzrostu. Jeżeli dynamika się utrzyma, to Samar prognozuje, że bieżący rok może zostać zamknięty z wynikiem ok. 940-960 tys. rejestracji używanych pojazdów. Tym samym rynek wtórny powróciłby do stanu sprzed pandemii, kiedy sprowadzaliśmy w granicach miliona aut osobowych i dostawczych. Dla porównania dodajmy, że w 2023 r. sprowadziliśmy 805 775 aut, co oznaczało wzrost o 4,3% względem 2022 r.

Wiek importowanych aut ustabilizował się i po trzech kwartałach bieżącego roku wynosi 12,33 roku – podał Samar. Dla aut benzynowych – 12,96 roku.

Skąd sprowadzamy używane samochody

import-aut-uzywanych-do-polski-2024-kraje
źródło: Samar

W czołowej dwudziestce krajów pochodzenia aut tylko import z Norwegii odnotował niewielki spadek. Najwięcej używanych samochodów od zawsze sprowadzamy z Niemiec. Warto zwrócić uwagę na imponujące wzrosty importu z USA (+55,4%) i Kanady (+40,9%). Tamtejsze aukcyjne systemy sprzedaży uszkodzonych pojazdów, ich nierzadko atrakcyjne ceny oraz kursy walut sprzyjają importowi – im większa wartość auta, tym więcej można zaoszczędzić względem zakupu u nas.

Import aut używanych – rodzaje napędu

import-aut-uzywanych-do-polski-I-III-2024-rodzaje-napedu
ŹRÓDŁO: SAMAR

Auta z silnikami benzynowymi niezbyt szybko, ale w sposób ciągły zwiększają swój udział w rynku. Do zakupu diesli zniechęca obawa o koszty serwisowania coraz bardziej skomplikowanych jednostek, a także widmo problemów z wjazdem do stref czystego transportu w wybranych miastach Polski.

Top 15 importowanych do Polski marek

Najczęściej importowane do Polski marki (I-III 2024)

  Marka Liczba egzemplarzy.
1 Volkswagen 65 814
2 Ford 62 598
3 Opel 60 288
4 Audi 54 440
5 BMW 42 631
6 Mercedes 31 897
7 Renault 30 859
8 Peugeot 30 718
9 Hyundai 28 895
10 Toyota 25 519
11 Volvo 24 251
12 Citroen 22 366
13 Kia 21 978
14 Skoda 20 961
15 Nissan 18 597
 

W kategorii ulubionych marek importowanych samochodów nie doszło do większych przetasowań – Mercedes awansował z 8. na 6. miejsce względem 2023 r., Hyundai przeskoczył z 11. na 9. miejsce, a Citroen z 9. spadł na 12. Pozostałe marki utrzymały pozycję lub zmieniły ją o jedno „oczko”.

Top 15 importowanych do Polski modeli

Najczęściej importowane do Polski modele (I-III 2024)

  Model Liczba egzemplarzy
1 Opel Astra 18 543
2 Volkswagen Golf 17 810
3 Audi A4 16 396
4 BMW serii 3 13 624
5 Ford Focus 12 502
6 Audi A3 11 100
7 Volkswagen Passat 10 603
8 Nissan Qashqai 10 049
9 Ford Fiesta 9722
10 Opel Corsa 9511
11 Audi A6 8771
12 Ford Kuga 8741
13 BMW serii 5 8510
14 Kia Sportage 8020
15 Ford Mondeo 7926

Co prawda lista najczęściej sprowadzanych modeli nie uległa istotnym zmianom względem podsumowującej cały 2023 rok, ale zanosi się na sporą zmianę na koniec 2024 r. – Audi A4 najprawdopodobniej nie utrzyma pozycji lidera, bo druga w ubiegłym roku Astra skutecznie zwiększa nad nim przewagę. Do tego na drugie miejsce awansował Volkswagen Golf – trzeci na koniec ubiegłego roku. W czołowej piętnastce modeli pojawiła się Kia Sportage. Wypadł z niej natomiast Opel Insignia.

Czytaj także