Import samochodów używanych do Polski wciąż rośnie, już piętnasty miesiąc z rzędu, z zaskakującą dynamiką szczególnie w przypadku dwóch krajów. Zeszłoroczny dominator – Audi A4 – też może być zaskoczony: będzie musiał się pogodzić z oddaniem tytułu najchętniej sprowadzanego modelu, jaki zdobył w 2023 r. Z tegoroczną liderką – Astrą – nie ma już raczej szans.
We wrześniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 81 310 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli o 16,2% więcej niż we wrześniu 2023 r. Samar podał też, że od początku roku dokonano już rejestracji 728 501 pojazdów (+22,5%).
To piętnasty z kolei miesiąc wzrostu. Jeżeli dynamika się utrzyma, to Samar prognozuje, że bieżący rok może zostać zamknięty z wynikiem ok. 940-960 tys. rejestracji używanych pojazdów. Tym samym rynek wtórny powróciłby do stanu sprzed pandemii, kiedy sprowadzaliśmy w granicach miliona aut osobowych i dostawczych. Dla porównania dodajmy, że w 2023 r. sprowadziliśmy 805 775 aut, co oznaczało wzrost o 4,3% względem 2022 r.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i po trzech kwartałach bieżącego roku wynosi 12,33 roku – podał Samar. Dla aut benzynowych – 12,96 roku.
W czołowej dwudziestce krajów pochodzenia aut tylko import z Norwegii odnotował niewielki spadek. Najwięcej używanych samochodów od zawsze sprowadzamy z Niemiec. Warto zwrócić uwagę na imponujące wzrosty importu z USA (+55,4%) i Kanady (+40,9%). Tamtejsze aukcyjne systemy sprzedaży uszkodzonych pojazdów, ich nierzadko atrakcyjne ceny oraz kursy walut sprzyjają importowi – im większa wartość auta, tym więcej można zaoszczędzić względem zakupu u nas.
Auta z silnikami benzynowymi niezbyt szybko, ale w sposób ciągły zwiększają swój udział w rynku. Do zakupu diesli zniechęca obawa o koszty serwisowania coraz bardziej skomplikowanych jednostek, a także widmo problemów z wjazdem do stref czystego transportu w wybranych miastach Polski.
Marka | Liczba egzemplarzy. | |
---|---|---|
1 | Volkswagen | 65 814 |
2 | Ford | 62 598 |
3 | Opel | 60 288 |
4 | Audi | 54 440 |
5 | BMW | 42 631 |
6 | Mercedes | 31 897 |
7 | Renault | 30 859 |
8 | Peugeot | 30 718 |
9 | Hyundai | 28 895 |
10 | Toyota | 25 519 |
11 | Volvo | 24 251 |
12 | Citroen | 22 366 |
13 | Kia | 21 978 |
14 | Skoda | 20 961 |
15 | Nissan | 18 597 |
W kategorii ulubionych marek importowanych samochodów nie doszło do większych przetasowań – Mercedes awansował z 8. na 6. miejsce względem 2023 r., Hyundai przeskoczył z 11. na 9. miejsce, a Citroen z 9. spadł na 12. Pozostałe marki utrzymały pozycję lub zmieniły ją o jedno „oczko”.
Model | Liczba egzemplarzy | |
---|---|---|
1 | Opel Astra | 18 543 |
2 | Volkswagen Golf | 17 810 |
3 | Audi A4 | 16 396 |
4 | BMW serii 3 | 13 624 |
5 | Ford Focus | 12 502 |
6 | Audi A3 | 11 100 |
7 | Volkswagen Passat | 10 603 |
8 | Nissan Qashqai | 10 049 |
9 | Ford Fiesta | 9722 |
10 | Opel Corsa | 9511 |
11 | Audi A6 | 8771 |
12 | Ford Kuga | 8741 |
13 | BMW serii 5 | 8510 |
14 | Kia Sportage | 8020 |
15 | Ford Mondeo | 7926 |
Co prawda lista najczęściej sprowadzanych modeli nie uległa istotnym zmianom względem podsumowującej cały 2023 rok, ale zanosi się na sporą zmianę na koniec 2024 r. – Audi A4 najprawdopodobniej nie utrzyma pozycji lidera, bo druga w ubiegłym roku Astra skutecznie zwiększa nad nim przewagę. Do tego na drugie miejsce awansował Volkswagen Golf – trzeci na koniec ubiegłego roku. W czołowej piętnastce modeli pojawiła się Kia Sportage. Wypadł z niej natomiast Opel Insignia.