Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Kia Rio III

Jedno z najciekawiej stylizowanych aut w segmencie. Za trzecią generacją Rio przemawia też prosta i solidna mechanika.

  • Lata produkcji: 2011-2017
  • Silniki: benz 1.2-1.4 (84-109 KM), diesle 1.1-1.4 (75-90 KM)
  • Wersje: htb 5d, sed
  • Długość/rozstaw osi: 405-438/257 cm, szerokość/wysokość: 170-172/146-147 cm, bagażnik: htb 288-923 l, sed 400 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Rio III ma efektownie stylizowane nadwozie i wnętrze. Design nie odcisnął piętna na funkcjonalności czy ergonomii. Kolejnym plusem jest przestronność wnętrza, swobodnie mieszczącego cztery dorosłe osoby. Kabina została wykończona twardymi materiałami, co jest typowe dla miejskich aut. W droższych wersjach nie brakuje kolorowych wstawek, które ożywiają wnętrze.

Kia-Rio-III_3
Wnętrze jest ergonomiczne, elegancko stylizowane oraz wystarczająco przestronne.

SILNIKI

Najlepszym wyborem będzie benzynowy silnik 1.4 (109 KM). Bazowy 1.2, podobnie jak trzycylindrowy diesel 1.1 CRDi, jest trochę za słaby. Demonem prędkości nie jest również wysokoprężne 1.4 CRDi, ale pali mało, a czwarty cylinder podniósł kulturę pracy. Dyskusyjnym pomysłem jest montaż instalacji LPG – silniki nie posiadają hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego.

AWARYJNOŚĆ

Trzecia generacja Rio jest wolna od poważnych i powtarzających się usterek.

KOSZTY

Relacja ceny do wieku jest korzystna. Najprzyjemniejsza okazuje się późniejsza eksploatacja auta – awarie to rzadkość, a zamienników części eksploatacyjnych nie brakuje, więc jazda Rio nie kosztuje dużo.

SYTUACJA RYNKOWA

Na rynku wtórnym nie brakuje kupionych w Polsce Rio. Auta z prywatnych rąk mają niskie przebiegi i trzymają cenę. Tańsze są auta poflotowe czy sprowadzone z Niemiec.

Kia-Rio-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Benzynowy silnik 1.6 oraz oba diesle standardowo wyposażano w 6-biegowe skrzynie. Bazowy silnik 1.2 otrzymywał „piątkę”, która nieco gorzej sprawdza się przy szybkiej jeździe autostradami.
  • Opcją dla benzynowego silnika 1.4 była automatyczna skrzynia. Jest trwała, ale ma tylko cztery biegi, które ograniczają osiągi i podnoszą zużycie paliwa.
  • Wersje z dopiskiem ISG są wyposażone w system stop-start.

CENY

15 000 zł – Rio z dieslami 1.1 oraz wysokimi przebiegami, które często nie zostały jeszcze zarejestrowane w Polsce.
26 000 zł – Optymalny budżet. Pozwala myśleć o zadbanym i dobrze wyposażonym Rio z przebiegiem ok. 100 tys. km.
42 000 zł – Zadbane Rio z 2016-2017 z krajowego salonu, od pierwszego właściciela i wciąż aktywną gwarancją.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 CVVT 1.2 CVVT 1.4 CVVT 1.1 CRDi 1.4 CRDi
Pojemność skokowa 1248 cm³ 1248 cm³ 1396 cm³ 1120 cm³ 1396 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 84 KM 86 KM 109 KM 75 KM 90 KM
Maks. moment obr. 121 Nm 121 Nm 137 Nm 170 Nm 220 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,4 s 13,1 s 11,5 s 16,1 s 14,2 s
Prędkość maks. 168 km/h 172 km/h 186 km/h 162 km/h 172 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,0 l/100 km 5,1 l/100 km 5,5 l/100 km 3,8 l/100 km 4,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2011 - debiut Rio trzeciej generacji
2014 - modernizacja, w ramach której zmieniono przód, na znany z innych modeli Kia motyw „tygrysiego nosa”
2015 - dopasowany do norm emisji silnik 1.2 CVVT stracił 2 KM
2017 - zakończenie produkcji, debiutuje czwarta generacja Kia Rio

Kia-Rio-III_5
Kia Rio III w wersji sedan.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Uszkodzenia lakieru
    Rio ma miękki lakier. Efektem są liczne zarysowania i odpryski. Pomóc może woskowanie.
    Koszt woskowania: od 250 zł
  • Problemy z elektroniką
    Błędy elektroniczne mogą np. zawieszać system audio. Dzieje się to jednak rzadko, więc radia nie ma sensu wymieniać.
  • Problemy z wrzucaniem „wstecznego”
    Remont skrzyni nie jest konieczny. Wystarczy podwójne naciśnięcie sprzęgła przed włączeniem biegu wstecznego.
  • Głośna praca przedniego zawieszenia
    Najczęściej winę ponoszą zużyte łączniki lub tuleje stabilizatora.
    Koszt naprawy (2 łączniki + tuleje): od 220 zł

ZALETY I WADY

+ Wciąż aktualna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Prosta i zarazem trwała konstrukcja.
+ Ergonomia i funkcjonalność.

- Brak mocniejszych silników.
- Zawiasy klapy sedana wnikają do bagażnika.
- Silniki benzynowe nie przepadają za instalacjami LPG.

Kia-Rio-III_4
Bagażnik ma przeciętną pojemność, ale jest ustawny dzięki regularnym kształtom.

WARTO KUPIĆ

Dobrze wyposażone Rio z polskiego salonu. Najlepiej z benzynowym silnikiem 1.4 CVVT oraz bez instalacji LPG.

UWAŻAJ NA

Tanie auta bez udokumentowanej historii. Samochody z wysokimi przebiegami oraz instalacją gazową – mogą być zużyte.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 3/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także