Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
używane auta hybrydowe

Systematycznie poprawia się dostępność modeli „podszytych prądem”

Kiedyś Polacy gardzili tymi autami. Teraz coraz chętniej je kupują – także używane

archiwum/Motor

Systematycznie poprawia się dostępność modeli „podszytych prądem”

Kiedyś Polacy gardzili tymi autami. Teraz coraz chętniej je kupują – także używane

Hybryda? Przecież to się zepsuje. „Elektryk”?! Jest drogi, a do tego ma mały zasięg. Złych opinii na temat pojazdów z alternatywnymi napędami nie brakuje, ale Polacy powoli się do nich przekonują, co przekłada się na ich rosnącą popularność na rynku wtórnym.

Samochody hybrydowe nie są rynkową nowością. Toyota wraz z Lexusem starają się popularyzować spalinowo-elektryczny napęd od przeszło 25 lat. Z czasem do gry dołączyli także inni producenci, ale ze względu na skalę produkcji oraz jej długość na rynku wtórnym wciąż najłatwiej o japońską hybrydę. O tym, na które używane hybrydy (nie tylko te japońskie) warto zwrócić uwagę, przeczytasz TUTAJ.

Również napęd elektryczny nie jest nowinką. We współczesnym jego rozumieniu zadebiutował w modelach produkowanych od okolic 2010-2012 roku. Nawet te elektryki były dalekie od ideału, jednak znacznie lepsze od starszych, pionierskich wręcz konstrukcji z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi.

Ostatnie lata upłynęły pod znakiem rosnącej podaży elektryków i hybryd. Z kolei samochody spalinowe zaczęły drożeć, a do tego wystąpiły problemy z ich dostępnością. Rynek wtórny odzwierciedla sytuację na rynku pierwotnym z kilkuletnim przesunięciem czasowym – kupione w salonach auta zwykle po przynajmniej 2-5 latach zaczynają szukać kolejnego właściciela, a oferty ich sprzedaży pojawiają się w serwisach ogłoszeniowych.

W ostatnich latach systematycznie rosła sprzedaż nowych hybryd i „elektryków”, więc zaskoczeniem nie jest ich rosnąca pula na rynku wtórnym. Według analityków sieci AAA Auto liczba oferowanych w 2022 r. w Polsce używanych samochodów elektrycznych wzrosła o 32% względem 2021 roku. W przypadku hybryd wzrost podaży rok do roku wyniósł ponad 23%. Trend wzrostowy powinien się utrzymać w związku z rosnącą liczbą modeli elektrycznych oraz wersji z napędem hybrydowym.

Top 10 używanych modeli hybrydowych

toyota auris

Wyniki trudno uznać za zaskoczenie. Toyota od przeszło 25 lat rozwija technologię hybrydową i oferuje ją w wielu modelach, które zyskały popularność ze względu na niskie zapotrzebowanie na paliwo, trwałość oraz rozsądne ceny ofertowe – przypomnijmy, że Toyota i Lexus raczej stawiały na pełne hybrydy, ale dość szerokim łukiem omijały znacznie droższą technologię plug-in. Takie modele w większej liczbie pojawią się na rynku wtórnym dopiero za kilka lat.

Najpopuraniejsze używane modele hybrydowe w 2021 r.
Marka i model Liczba ofert Mediana ceny Mediana przebiegu Mediana wieku
Toyota Auris 3082 60 875 zł 95 210 km 5,3 roku
Toyota C-HR 2245 93 900 zł 32 257 km 3,2 roku
Toyota Prius 1950  29 994 zł 198 466 km 11,9 roku
Toyota Corolla 1921 94 900 zł 19 849 km 1,9 roku
Toyota Yaris 1573 52 900 zł 49 800 km 4,7 roku
Toyota RAV4 1188 109 900 zł 62 153 km 4,4 roku
Lexus CT 548 64 900 zł 82 006 km 6,3 roku
Lexus RX 511 72 000 zł 166 772 km 10 lat
Lexus NX 476  133 000 zł 59 225 km 4,5 roku
Ford Mondeo 390 83 450 zł 49 600 km 3,2 roku
Najpopuraniejsze używane modele hybrydowe w 2022 r.
Marka i model Liczba ofert Mediana ceny Mediana przebiegu Mediana wieku
Toyota Corolla 2773 104 900 zł 40 226 km 2,9 roku
Toyota C-HR 2586 109 900 zł 39 370 km 3,7 roku
Toyota Auris 2487 66 900 zł 112 000 km 6,4 roku
Toyota Yaris 2112 59 900 zł 59 136 km 5,3 roku
Toyota Prius 2031 37 500 zł 213 000 km 12,8 roku
Toyota RAV4 2030 129 800 zł 62 994 km 4,4 roku
Lexus NX 723 155 000 zł 55 000 km 4,6 roku
Toyota Camry 647 139 900 zł 42 229 km 2,9 roku
Lexus RX 618 88 000 zł 167 000 km 10,3 roku
Lexus CT 529 73 800 zł 88 206 km 7 lat

Top 10 używanych samochodów elektrycznych

Nissan Leaf

Nissan z modelem Leaf na dobrą sprawę przetarł szlak – nie kosztował fortuny, a do tego był nieźle wykończony i wystarczająco przestronny. Poprzeczka powędrowała w górę, m.in. w kwestii mocy i zasięgu, wraz z Leafem II (na fot.). Nie brakuje też ogłoszeń sprzedaży futurystycznego BMW i3, które okazuje się jednak znacznie droższe od Leafa. W zupełnie innej lidze cenowej grają Tesle, Audi i Porsche. Z kolei przystępne cenowo Fiaty 500 (zwykle pierwszej generacji) czy Smarty rozczarowują ograniczonym zasięgiem.

Najpopuraniejsze używane modele elektryczne w 2021 r.
Marka i model Liczba ofert Mediana ceny Mediana przebiegu Mediana wieku
Nissan Leaf 654 55 950 zł 49 000 km 5 lat
BMW i3 561  95 000 zł 20 981 km 3,6 roku
Renault Zoe 234 69 900 zł 21 071 km 3,6 roku
Tesla Model S 195 198 999 zł 88 865 km 5,9 roku
Fiat 500 140 55 450 zł 30 070 km 4,5 roku
Tesla Model 3 120 199 000 zł 20 900 km 2,1 roku
Audi e-tron 117 329 900 zł 6023 km 1,6 roku
Hyundai Kona Electric 103 148 900 zł 5915 km 1,7 roku
Kia e-Niro 85 159 900 zł 4250 km 1,4 roku
Volkswagen e-Golf 78 71 950 zł 45 918 km 5,3 roku
Najpopuraniejsze używane modele elektryczne w 2022 r.
Marka i model Liczba ofert Mediana ceny Mediana przebiegu Mediana wieku
Nissan Leaf 694 59 900 zł 76 304 km 5,9 roku
BMW i3 332 109 900 zł 47 200 km 4,7 roku
Renault Zoe 263 64 900 zł 43 900 km 5,3 roku
Tesla Model S 253 225 000 zł 100 609 km 6,3 roku
Audi e-tron 233 389 000 zł 10 039 km 1,5 roku
Tesla Model 3 228 228 890 zł 25 300 km 2,1 roku
Fiat 500 164 60 000 zł 35 000 km 1,9 roku
Volkswagen e-Golf 125 78 000 zł 62 913 km 5,3 roku
Porsche Taycan 115 599 000 zł 10 300 km 1,5 roku
Smart Fortwo ED 95 59 900 zł 23 000 km 4,8 roku

Czytaj także