W Polsce dochodzi do 2 mln transakcji kupna-sprzedaży pojazdów rocznie. Jakie samochody najchętniej kupujemy? Przedstawiamy 15 najczęściej wybieranych modeli – ich wady, zalety i typowe usterki. Doradzamy też, którymi wersjami silnikowymi warto się zainteresować.
Polski rynek wtórny należy do najprężniej działających w Europie. Każdego roku z zachodu i południa kontynentu sprowadzamy milion używanych aut. Rynek wtórny zasilają także setki tysięcy pojazdów z krajowych salonów. Firma Carfax szacuje, że rocznie średnio 2 mln pojazdów w Polsce zmienia właściciela, a 75% transakcji odbywa się pomiędzy osobami fizycznymi.
Do możliwie pełnego opisania sytuacji na rynku wtórnym potrzebne są dane, których nie sposób zebrać od osób prywatnych. Udostępniła je działająca na terenie całej Polski sieć komisów AAA Auto. Przedstawiła ona listę 15 najczęściej wybieranych modeli (w kolejności od najchętniej wybieranego). Pokusiliśmy się o wskazanie ich generacji, które odznaczają się najlepszą relacją ceny do wieku, stanu technicznego oraz wyposażenia.
Klienci AAA Auto najczęściej kupowali samochody z dieslami. Nigdy nie oddały one palmy pierwszeństwa jednostkom benzynowym, jednak ich przewaga od połowy 2021 r. zaczyna topnieć. Stałe grono nabywców mają auta z instalacjami LPG. Najczęściej sprzedawane oraz wyszukiwane w ogłoszeniach były auta z napędem na jedną oś i ręczną skrzynią.
Oczywiście warto mieć na uwadze, że sytuacja w komisach AAA Auto, które sprzedają samochody będące ich własnością, różni się od występujących w firmach handlujących wyłącznie drogimi, najwyżej kilkuletnimi pojazdami marek premium czy obrazu, jaki tworzy lektura ofert w bezpłatnych serwisach ogłoszeniowych. Rynek wtórny niejedno ma imię...
Czwarta odsłona Astry wyszła z cienia Golfa – auto wygląda i prowadzi się dobrze, ma należycie wykończone i wystarczająco przestronne wnętrze oraz szeroką paletę udanych silników.
Kombi to najlepszy wybór do rodzin, ale nie należy również skreślać hatchbacka z bagażnikiem mieszczącym 370-1235 l.
Za Astrą przemawia ogromna baza zamienników i części używanych, która w połączeniu z wiedzą serwisów wyspecjalizowanych w obsłudze Opli pozwala trzymać koszty eksploatacji na kusząco niskim poziome. Oszczędni mogą wybrać diesla lub benzynowy silnik 1.4 Turbo, który świetnie pracuje na LPG.
Wciąż atrakcyjny wygląd, ponadprzeciętne właściwości jezdne oraz udane silniki – w tym oszczędne diesle koncernu PSA, prosta benzynowa jednostka 1.6, a także zaskakujące osiągami, trwałością i kulturą pracy doładowane 1.0 EcoBoost.
Pewne powody to narzekania dają ergonomia wnętrza czy niezbyt udane systemy multimedialne. W gamie nie ma silnika polecanego do montażu LPG.
Insignia była jednym z najpopularniejszych aut flotowych. Dzięki temu na rynku wtórnym nie brak egzemplarzy z polskich salonów, które mają udokumentowaną historię serwisową oraz przebieg. Stanu licznika nie trzeba się obawiać. Znane są auta, które bez większych awarii pokonały już ponad 400 tys. km.
Polecamy praktyczne wersje liftback i kombi. Sedan może być trudniejszy do sprzedania. Do montażu LPG polecamy odmianę 1.4 Turbo.
Każda generacja Octavii jest przebojem na polskim rynku pierwotnym i wtórnym. „Trójka” przestronnością wnętrza i pojemnością bagażnika (liftback: 590-1580 l, kombi: 610-1740 l) zawstydza wiele aut klasy średniej. Skodą warto zainteresować się także ze względu na przyzwoity stan techniczny większości egzemplarzy.
Starsze Octavie II bywają już skrajnie zużyte, a decyzja o sprzedaży nierzadko zapada z powodu prognozowanych kosztów niezbędnych napraw.
Następca nieudanego Passata B6 udowodnił, że VW potrafi tworzyć trwałe limuzyny. W modelu B7 większość problemów wynika ze zużycia eksploatacyjnego pojazdu, a nie z wad konstrukcyjnych. Trzonem rynku są diesle 2.0 TDI. Nie należy jednak skreślać 1.6 TDI – są trwałe, oszczędne i w zupełności wystarczające do spokojnej jazdy.
Silników benzynowych w tym modelu nie polecamy. Mają problem z łańcuchowym napędem rozrządu i nadmiernym spalaniem oleju.
Trzecia odsłona Fabii nie porywa stylizacją nadwozia. Trudno również zachwycać się mocno „plastikowym” wnętrzem. Ale pod względem funkcjonalności, przestronności kabiny czy kosztów serwisowania ten model okazuje się jedną z najlepszych propozycji w swojej klasie. Poza hatchbackiem Skoda oferowała kombi z ogromnym, jak na rozmiary nadwozia, bagażnikiem (530-1395 l).
Warto pamiętać, że wiele Fabii wcześniej służyło we flotach – to niemal pewne w przypadku diesli 1.4 TDI i bardzo prawdopodobne w wersji 1.0 MPI z LPG.
Najlepszym wyborem byłby dopracowany w najmniejszych szczegółach Golf VII, ale ze względu na jego wciąż wysokie ceny polecamy „szóstkę”. Najlepiej z trwałym i oszczędnym dieslem lub prostym silnikiem benzynowym 1.6, który idealnie pracuje na LPG.
Pozostałe jednostki benzynowe mają problem z nadmiernym zużyciem paliwa, a 1.4 TSI – również z napinaczami i łańcuchami rozrządu, w mocniejszych wersjach także z pękającymi tłokami.
Nowy Duster sprzedawał się doskonale. Firmy kupowały dla swoich pracowników ubogo wyposażone wersje, a nabywcy indywidualni – auta w topowej konfiguracji. Teraz używane egzemplarze coraz częściej pojawiają się na rynku wtórnym.
Choć jest to budżetowy model, duży popyt sprawia, że o okazjach nie ma mowy. Lepiej dołożyć i kupić przyzwoicie wyposażonego oraz utrzymanego Dustera.
Trzecia odsłona Megane udowodniła, że francuskie auto może być trwałe i mieć stabilną elektronikę. W połączeniu z dobrze wykończonym wnętrzem, właściwie zestrojonym zawieszeniem i szeroką paletą udanych silników oraz rozsądnymi cenami czyni to z tego modelu jedną z najlepszych propozycji na rynku.
Ciekawą alternatywą dla hatchbacka jest kombi, które ma spory bagażnik (od 485 do 1600 l) i zwiększony o 6 cm rozstaw osi, dający więcej miejsca w kabinie.
Efektowny wygląd wraz ze sprawdzoną mechaniką i 7-letnią gwarancją przełożyły się na sukces SUV-a marki Kia. Na rynku nie brakuje rzetelnie serwisowanych egzemplarzy z polskiego salonu i prywatnych rąk. Warto zainteresować się dieslami. Do benzynowych jednostek 1.6/2.0 GDI z bezpośrednim wtryskiem raczej nie uda się niskim kosztem założyć instalacji gazowej.
Ilość miejsca w drugim rzędzie jest przeciętna, wiele aut ma napęd tylko na przednie koła.
Jeden z nielicznych miejskich modeli dostępnych nie tylko jako hatchback, ale również jako kombi. Najbezpieczniejszym wyborem będzie prosty, benzynowy silnik 1.2 16V, który można z powodzeniem wyposażyć w instalację LPG.
Trzycylindrowy 0.9 TCe nie przekonuje kulturą pracy, diesle 1.5 dCi, choć nie mają już problemów z panewkami, zwykle zwiastują flotową przeszłość auta.
Niegasnący przebój Forda. Trudno wskazać równie przestronny, dobrze wykończony, przyjemny w prowadzeniu i trwały samochód za podobną kwotę. Rozrzut cen ofertowych jest ogromny, bo na rynku nie brakuje poflotowych aut, jak również egzemplarzy z prywatnych rąk z wyposażeniem na miarę modeli z półki premium.
Auto stanowi rozwinięcie znanej i cenionej na rynku wtórnym Corsy D (która również jest warta uwagi). Poza udanymi silnikami benzynowymi Opel proponował diesle 1.3 CDTI (chętnie wybierane przez floty). Ze względu na świetne zaopatrzenie w zamienniki oraz prostą budowę serwisowanie Corsy nie nastręcza trudności.
Koszty eksploatacji można obniżyć poprzez montaż instalacji LPG. Na rynku dostępne są też auta z fabrycznym „gazem”.
Qashqai rozpoczął trwający do dziś boom na crossovery. Polecamy jego pierwszą generację po liftingu z 2009 r. Stan interesującego nas auta warto dokładnie sprawdzić, bo w przypadku tego modelu zaawansowana już korozja ram pomocniczych zawieszenia czy zużycie jego sworzni albo tulei nie jest rzadkie.
Qashqai II jest znacznie droższy. Wygląda nowocześniej, ale nie każdego przekona wykończeniem wnętrza.
Kompaktowy Hyundai nie jest propozycją dla osób szukających futuryzmu w motoryzacji. Pod względem wizualnym czy technicznym to zachowawczy wręcz model, co po latach jednak procentuje. Poważnych awarii praktycznie się nie stwierdza, a koszty usuwania pozostałych nie okazują się wysokie (baza zamienników jest całkiem spora).
Problemów nie sprawiają nawet diesle – ich niektóre wersje nie mają dwumasowego koła czy turbo o zmiennej geometrii.
Wśród używanych aut Polacy najchętniej kupują te praktyczne, przestronne i z korzystną relacją ceny do wieku. Czołówka najczęściej sprzedawanych modeli w sieci AAA Auto potwierdza ten trend. Popularność modeli na rynku wtórnym warto wziąć pod uwagę nie tylko wtedy, gdy chcemy kupić dobry samochód, ale również kiedy nie zamierzamy się z nim wiązać na dłuższy czas. Wybierając poszukiwane auto, mamy pewność, że szybko je sprzedamy –przy obecnej sytuacji może nawet drożej, niż kupiliśmy.