Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
samochody elektryczne

Rośnie dostępność używanych aut elektrycznych

Polacy nie chcą aut na prąd? Wręcz przeciwnie!

archiwum

Rośnie dostępność używanych aut elektrycznych

Polacy nie chcą aut na prąd? Wręcz przeciwnie!

Podaż używanych aut elektrycznych rośnie. Kto rozważa zakup jednego z modeli na prąd, jest w podwójnie dobrej sytuacji, bo ceny ofertowe systematycznie spadają.  Z roku na rok maleje natomiast dostępność diesli.

Mimo że polski rynek samochodów używanych w dużej mierze bazuje na sprowadzanych pojazdach, ogólne trendy okazują się zbieżne z obserwowanymi na Zachodzie – tyle że są przesunięte w czasie.

Jednym z nich jest niezbyt szybki, ale systematyczny rozwój elektromobilności, któremu towarzyszy stopniowe odchodzenie od diesli. Potwierdza to najnowszy raport AAA Auto. Wynika z niego, że w ciągu ostatnich pięciu lat liczba ofert sprzedaży używanych samochodów elektrycznych w Polsce zwiększyła się aż o 9358%.

W 2018 r. zainteresowani autami z drugiej ręki mogli wybierać wśród zaledwie 60 ofert. Wówczas mediana ceny samochodu elektrycznego wynosiła 77 750 zł. Natomiast w ubiegłym roku na chętnych czekało 5675 ofert, ale mediana ceny była już zdecydowanie wyższa, bo wynosiła 115 000 zł.

Jednocześnie niemal o 60% zmniejszył się dystans pomiędzy używanymi autami z napędem benzynowym a dieslami. Tendencja będzie się pogłębiała, bo zarówno import używanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi, jak i sprzedaż nowych hamują.

Ceny jednak rosną. O ile w 2018 r. mediana cen aut z silnikiem na olej napędowy wynosiła 18 500 zł, to w ubiegłym roku znajdowała się na poziomie 25 900 zł.

Tańsze są auta zasilane benzyną, co może wynikać m.in. z ich wyższego wieku. W 2018 r. mediana ceny wynosiła 14 900 zł, a w 2022 r. – 22 900 zł.

Najpopularniejsze używane auta na prąd na polskim rynku wtórnym

Sieć AAA Auto przygotowała listę 10 najczęściej wystawianych na sprzedaż używanych aut elektrycznych w Polsce w I kwartale 2023 r. Posłużono się przy tym medianami wartości, które są bardziej odporne na odchylenia od średnich.

10. Skoda Enyaq

Skoda Enyaq przód

  • Mediana ceny: 239 000 zł
  • Mediana przebiegu: 15 001 km
  • Mediana wieku: 1,4 roku
  • Liczba ofert: 45

9. BMW iX

BMW iX przód

  • Mediana ceny: 449 900 zł
  • Mediana przebiegu: 8318 km
  • Mediana wieku: 0,9 roku
  • Liczba ofert: 46

8. Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf przód

  • Mediana ceny: 88 450 zł
  • Mediana przebiegu: 82 288 km
  • Mediana wieku: 4,9 roku
  • Liczba ofert: 48

7. Audi e-tron

Audi e-tron przód

  • Mediana ceny: 349 900 zł
  • Mediana przebiegu: 18 678 km
  • Mediana wieku: 1,5 roku
  • Liczba ofert: 62

6. Fiat 500

Fiat 500 elektryczny przód

  • Mediana ceny: 60 000 zł
  • Mediana przebiegu: 35 000 km
  • Mediana wieku: 1,9 roku
  • Liczba ofert: 73

5. Tesla Model S

Tesla Model S przód

  • Mediana ceny: 202 400 zł
  • Mediana przebiegu: 122 000 km
  • Mediana wieku: 6,2 roku
  • Liczba ofert: 90

4. Tesla Model 3

Tesla Model 3 bok i przód

  • Mediana ceny: 210 502 zł
  • Mediana przebiegu: 37 500 km
  • Mediana wieku: 2,4 roku
  • Liczba ofert: 107

3. Renault Zoe

Renault Zoe przód

  • Mediana ceny: 74 900 zł
  • Mediana przebiegu: 41 790 km
  • Mediana wieku: 4,8 roku
  • Liczba ofert: 109

2. BMW i3

BMW i3 bok i przód

  • Mediana ceny: 118 250 zł
  • Mediana przebiegu: 49 000 km
  • Mediana wieku: 4,9 roku
  • Liczba ofert: 154

1. Nissan Leaf

Nissan Leaf przód

  • Mediana ceny: 72 400 zł
  • Mediana przebiegu: 68 500 km
  • Mediana wieku: 5,3 roku
  • Liczba ofert: 304

Czytaj także