Każdy z prezentowanych przez nas diesli powinien „wykręcić” minimum 300-400 tys. km. W sprzyjających okolicznościach te jednostki mogą bez remontu przejechać nawet dwa razy tyle. W naszym zestawieniu – najlepsze silniki Diesla o pojemności 1,9-2,1 l, jakie powstały w ostatnich latach, a także popularne i polecane samochody używane, w których występowały.
Najpopularniejsze diesle pochodzą z Francji, Niemiec i Włoch. Czasy dominacji Volkswagena to już historia, co nie jest jednak problemem – jednostki innych marek w niczym nie ustępują współczesnym jednostkom TDI. Warto podkreślić, że chodzi nie tylko o awaryjność, ale także o osiągi, zużycie paliwa i koszty serwisowania.
W naszym zestawieniu zabrakło natomiast jednostek japońskich. Oczywiście, nie są złe, ale okazują się znacznie droższe w serwisowaniu.
Skupiliśmy się na silnikach o pojemności 1,9-2,1 l, które oferują dużo lepszą dynamikę od dostępnych w tych samych autach silników 1.5-1.7, palą niemal tyle samo, a bywają trwalsze.
Uwaga! Szukając pojazdu z importu, warto mieć świadomość, że jego konfiguracja może odbiegać od tej typowej dla rynku polskiego. Nie chodzi tu o bogatsze wyposażenie, ale o układy oczyszczające spaliny. Ekologiczne nowinki wprowadzano najszybciej w bogatych krajach. Praktykowano tam także doposażanie już sprzedanych diesli w DPF. Taki „upgrade” uprawniał do poruszania się w strefach zastrzeżonych dla aut o wyższej normie Euro. Szkoda, że umyka to naszym ustawodawcom.
Diesel Fiata jest żwawy, oszczędny i tani w serwisowaniu, a do tego trwały (oryginalne wtryskiwacze bez trudu wytrzymują ponad 200 tys. km). Ta jednostka jest chyba najtańszym w obsłudze dieslem tej klasy na rynku.
Silnik: diesel, pojemność: 1956 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 218 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Alfę 159 można kupić nawet za 8 tys. zł, ale będzie to starsza wersja 1.9 JTD. Tamten silnik jest jeszcze trwalszy, ale 2.0 też nie jest zły, a wyższa moc cieszy, zwłaszcza w takim modelu.
Auto ma zadatki na youngtimera, więc lepiej szukać zadbanych egzemplarzy, niż łakomić się na okazje cenowe. Godne szczególnego polecenia są np. sportowe wersje z pakietem Ti.
Orientacyjne ceny: od 15 do 70 tys. zł
Silnik: diesel, pojemność: 1956 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 380 Nm, prędkość maksymalna: 218 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km
Opel Insignia A był popularnym samochodem flotowym, więc używanych egzemplarzy nie brakuje. Królują diesle o mocy 130 oraz 163 KM – my polecamy ten drugi wariant, ponieważ model należy do najcięższych w swoim segmencie. Naszym zdaniem nie jest to jednak wada dyskwalifikująca – użytkownicy chwalą sobie wyjątkową stabilność Insignii podczas jazdy autostradą.
Silnik: diesel, pojemność: 1956 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 192 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Auto jest przemyślane, dobrze wykonane i zazwyczaj świetnie wyposażone. Dwulitrowy diesel idealnie pasuje do rodzinnego charakteru tego samochodu. W ogłoszeniach, oprócz najpopularniejszej, 130-konnej, spotykamy jeszcze 100- i 170 -konną wersję tego silnika
Pierwsza generacja tej jednostki miała kod OM611, kolejne – OM646 i OM651. To jeden z najlepszych silników wysokoprężnych na rynku. Pomijając aferę z wtryskiwaczami z 2008 roku, jednostka nie ma większych wad i osiąga gigantyczne przebiegi.
Silnik: diesel, pojemność: 2143 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 270 Nm, prędkość maksymalna: 215 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Ten model sprawuje się znacznie lepiej od poprzednika. Sprawdzony silnik 220 CDI pasuje tu idealnie. Stosowano dwie różne rodziny: OM646 (2148 cm3) i OM651 (2143 cm3). Typowych usterek jest bardzo mało. Filtry cząstek nie sprawiają problemów. Diesel 2,1 litra jest podstawowym silnikiem w gamie, więc z zakupem takiej odmiany nie ma problemów.
Silnik: diesel, pojemność: 2143 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km
Opisywany diesel jest najtańszą w eksploatacji jednostką występującą w tym modelu. Obok polecanej, bazowej wersji 200 CDI są jeszcze mocniejsze 220 i 250 CDI, ale to już odmiany biturbo. Egzemplarze za 25-30 tys. to zazwyczaj taksówki z przebiegiem 600-800 tys. km.
Silnik: diesel, pojemność: 2143 cm3, moc: 204 KM, maksymalny moment obrotowy: 500 Nm, prędkość maksymalna: 240 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km
Ten model umieściliśmy tu jako ciekawostkę. Nie wszyscy wiedzą bowiem, że silnik OM651 trafił nawet pod maskę klasy S, czyniąc z niej najbardziej ekonomiczną wersję w historii. Niestety jest to silnik biturbo, w wersji 204 KM, a więc nie do końca pasuje do naszego zestawienia „prostych diesli”. Ale dla klasy S można chyba zrobić wyjątek.
Dwulitrowy diesel opracowany wspólnie przez francuską grupę PSA i Forda. Jednostki HDi różnią się jednak minimalnie od TDCi. Dla przykładu: w 2.0 HDi (auta francuskie) filtr cząstek wymaga uzupełniania płynu Eolys, w 2.0 TDCi (w Fordach) to tzw. filtr suchy. Na szczęście obie wersje działają bez zarzutu.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km
Kiedyś to francuskie auto było niedoceniane, ale obecnie cieszy się znacznie większym wzięciem, ponieważ okazało się, że jest nie tylko komfortowe, ale również niezawodne. Filtr cząstek stałych nie uprzykrza życia, ale trzeba pamiętać, że wymaga uzupełniania płynu, który obniża temperaturę spalania sadzy.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km
Olbrzymi, rodzinny samochód, który na dodatek świetnie się prowadzi. Dominują srebrne, białe i granatowe kombi po flotach. Większość ma właśnie silnik 2.0 TDCi. Alternatywny – 1.8 TDCi – to stara konstrukcja Forda, ma gorsze osiągi i niższą trwałość układu wtryskowego.
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 226 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
Ostatni konserwatywny Peugeot. Wygodny, cichy, świetnie nadaje się na dalsze trasy. Do wyboru są trzy wersje wysokoprężne: 1.6 HDi, 2.0 HDi oraz 2.2 HDi. Polecana 2.0 HDi – pojawia się w tej grupie najczęściej. Ciekawostka: podstawowe odmiany mają z przodu zawieszenie typu McPherson, a sportowe GT – układ wielowahaczowy, taki jak w starszym modelu 407.
W przeciwieństwie do przeciętnego 1.9 dCi opisywany 2.0 dCi (opracowany z Nissanem) okazał się udaną konstrukcją. Pracuje kulturalnie, jest ekonomiczny i dość żywotny. Na rynku występuje wiele wersji tej jednostki. Polecamy 130- i 150-konną.
Silnik: diesel, pojemność: 1994 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 191 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km
Zgrabny kompaktowy SUV wciąż może się podobać. Wersja z polecanym silnikiem 2.0 dCi jest znacznie mniej popularna od modeli 1.5 dCi i 1.6 dCi. Była oferowana wyłącznie z napędem na cztery koła, najczęściej w topowych konfiguracjach wyposażenia.
Silnik: diesel, pojemność: 1995 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km
Laguna III jest dużo lepsza od poprzedniczki. 2-litrowy diesel należy do najpopularniejszych silników w całej gamie. Koło dwumasowe i filtr cząstek nie sprawiają problemów. Wersje 4Control mają system skrętnych kół tylnej osi (jest niezawodny).
Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 160 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 217 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Talisman debiutował w 2015 roku, ale wersja 2.0 dCi dołączyła do gamy dopiero w 2018 roku. Ta konfiguracja występowała w trzech wersjach mocy: 160, 190 i 200 KM. Wszystkie są wyposażone w przekładnię dwusprzęgłową EDC. O ile finanse na to pozwalają, warto szukać aut z końca produkcji – są one lepiej zmontowane i mniej awaryjne.
Ten silnik zrewolucjonizował segment kompaktowych diesli, oferując niespotykane wcześniej osiągi przy zaskakująco niskim zużyciu paliwa. Udało się to uzyskać za sprawą bezpośredniego wtrysku paliwa. Początkowo był zasilany pompą wtryskową, później pompowtryskiwaczami.
Silnik: diesel, pojemność: 1896 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 285 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Silnik 1.9 TDI debiutował w Audi 80 B4, ale te samochody już praktycznie nie występują na rynku. Jednostkę tę możemy natomiast znaleźć jeszcze w Audi A4 B6 oraz B7 (100-130 KM). Auta te doskonale zabezpieczono przed korozją, ale ze względu na wiek i przebieg (zwykle ponad 500 tys. km) nie można już zbyt wiele oczekiwać od ich mechaniki.
Silnik: diesel, pojemność: 1896 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 285 Nm, prędkość maksymalna: 205 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Pierwsza generacja współczesnej Skody Superb powstała w oparciu o technikę Volkswagen Passata B5, ale otrzymała dłuższy o ok. 10 cm rozstaw osi i dzięki temu oferuje znacznie więcej miejsca na kolana pasażerów jadących z tyłu.
Silnik: diesel, pojemność: 1896 cm3, moc: 130 KM, maksymalny moment obrotowy: 285 Nm, prędkość maksymalna: 208 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
W tamtych czasach Passat był konstrukcyjnym krewniakiem Audi A4 – różnił się stylizacją, jakością wykończenia i gamą silnikową, ale jednostka 1.9 TDI była jego podstawowym dieslem. Auta z końcówki produkcji nadal spisują się nieźle, aczkolwiek wiele z nich wymaga remontu wielowahaczowego zawieszenia.
Polecana wersja z zasilaniem common rail to lepsza konstrukcja od starszej generacji tej jednostki wyposażonej w pompowtryskiwacze. Nie chodzi tylko o kulturę pracy, ale o niższy poziom awaryjności. Wraz z tą jednostką grupa Volkswagen powróciła do czołówki producentów diesli.
Orientacyjne ceny: od 24 do 150 tys. zł
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km
To wyjątkowo udana generacja Audi A4. Wysoka jakość wykonania nadwozia idzie w parze z niezłymi dieslami. Silnik 2.0 TDI jest tu jednostką podstawową, ale w popularnej, 170-konnej wersji okazuje się więcej niż wystarczający. Te auta mają już swoje lata, ale jeśli są zadbane, w niczym nie ustępują współczesnym konstrukcjom, przynajmniej jeśli chodzi o osiągi i prowadzenie. Polecamy zarówno wersje z napędem przednim, jak też quattro
Orientacyjne ceny: od 25 do 65 tys. zł
Silnik: diesel, pojemność: 1968 cm3, moc: 170 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 217 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km
Passat B7 to wersja poliftingowa modelu B6 produkowanego od 2005 r. Silnik 2.0 TDI CR trafił do B6 w 2008 roku. W modelu B7 dostępny był przez cały okres produkcji. Polecamy generację B7, ponieważ jest znacznie mniej awaryjna od starszej, która uchodzi za najgorszą w całej historii Passata.
Szukając dobrego 4-cylindrowego diesla, nie warto upierać się przy jednej z wymienionych marek. Każdy z prezentowanych silników będzie sensownym wyborem, pod warunkiem że trafimy na egzemplarz w dobrym stanie. Oczywiście, najlepiej szukać auta z przebiegiem niższym niż 300 tys. km, ale nie należy odrzucać samochodów, które przejechały więcej, ale były odpowiednio serwisowane.