Niektóre samochody okazują się świetną lokatą kapitału. Mimo że są używane, zyskują na wartości i to w nieobserwowanym dotąd tempie! Inflacja szaleje, więc może warto zastanowić się nad inwestycją?
Pandemia oraz późniejsza stagnacja gospodarcza zmieniły część naszych przyzwyczajeń – przez internet zaczęliśmy zamawiać znacznie więcej towarów z dostawą do domu lub paczkomatu, a wolne środki, zamiast trzymać na koncie, niektórzy postanowili ulokować w nieruchomościach – jeszcze budowanych lub wymagających remontu.
Przełożyło się to na ogromne zapotrzebowanie na lekkie pojazdy dostawcze – niezbędne do dostaw drobnych towarów czy przewożenia ekip i materiałów budowlanych.
Dane pochodzące z analizy AAA Auto wykazały, że mediana cen używanych vanów wzrosła z 28 900 zł (w czerwcu 2021 r.) do 35 670 zł (w czerwcu br.). To aż 23,4% różnicy.
Jednocześnie okazuje się, że używane vany mają najwyższe przebiegi, ale też – zaraz za SUV-mi – najmniej lat. Obliczona przez AAA Auto mediana przebiegu używanych aut użytkowych w czerwcu 2022 r. wynosiła 220 000 km, a mediana wieku – 9,6 roku.
Oto 10 najpopularniejszych na rynku wtórnym modeli aut dostawczych.
Fordy Transity są dostępne w wielu specyfikacjach – nie tylko silnikowych, ale także z napędem na przednią czy tylną oś. Mimo pewnych problemów z osprzętem diesli są popularne na rynku wtórnym i szybko drożeją. Właściwości jezdne – jak przystało na Forda – bardzo dobre.
W ciągu roku mediana cen Vivaro wzrosła o 13%. Na dobrą sprawę można więc mówić o okazji, bo technicznie rzecz biorąc, jest to Renault Trafic ze znaczkami Opla. Statystyczne Vivaro jest do tego tańsze od Renault, ale ma również wyższy przebieg i jest prawie o dwa lata starsze.
Kolejnym owocem współpracy Fiata, Peugeota i Citroena jest użytkowy Jumper. Przy zakupie warto więc kierować się jedynie ceną danego egzemplarza, jego przebiegiem oraz wyposażeniem, a nie preferencjami w zakresie marki.
Flagowy dostawczy model Mercedesa jest ceniony za solidną mechanikę. Niestety, podobnie jak inne auta spod znaku trójramiennej gwiazdy z tego okresu, miewa problemy z korozją. Wnikliwe oględziny podwozia to więc konieczność. Podobnie jak kontrola mechaniki – mediana przebiegu jest wysoka.
Współpraca koncernu PSA z Fiatem zaczęła się dużo wcześniej, niż powstała grupa Stellantis. W jej ramach powstawały m.in. auta użytkowe. Przykładem kooperacji jest popularny na polskim rynku wtórnym Peugeot Boxer. Technicznie, a nawet optycznie to bliźniak Fiata Ducato, różniący się jedynie znaczkami
W zależności od konfiguracji Iveco Daily może być zarówno lekkim autem dostawczym o DMC do 3,5 tony, jak również samochodem ciężarowym, do którego prowadzenia jest wymagane przynajmniej prawo jazdy kategorii C1. Ceny ofertowe Daily są wysokie, ale auta są młode, a wiele z nich ma specjalistyczne zabudowy.
Na rynku pierwotnym w Polsce Trafic nie dorównuje popularnością Masterowi czy Ducato. Dzięki importowanym egzemplarzom jest jednak silnym graczem na rynku wtórnym, cenionym m.in. za mocne, kulturalne, a do tego wystarczająco trwałe oraz oszczędne diesle.
Niegasnący przebój włoskiej marki. Podobnie jak Transporter, także Ducato ma wiele zastosowań. Może być samochodem typowo dostawczym, osobowym, a do tego jest najczęściej wybierany jako baza do stworzenia kampera. Wpływ na ceny ofertowe mają także rozsądne koszty utrzymania i ogólna trwałość.
W ubiegłym roku Master był najpopularniejszym nowym autem dostawczym w Polsce. Przekłada się to na sytuację na rynku wtórnym. Podaż jest duża, ale ceny ofertowe cenionego za praktyczność, trwałość i rozsądne koszty napraw modelu rosną w zastraszającym tempie – w II kwartale 2021 r. ich mediana wynosiła 34 900 zł.
Mnogość wersji wyposażeniowych, nadwoziowych oraz silnikowych sprawia, że każdy jest w stanie dopasować Transportera do własnych potrzeb – zarówno ekipa budowlana, hotel szukający wygodnego busa, jak i turysta zainteresowany zakupem kampera. Zadbane egzemplarze trzymają cenę.