Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volkswagen Transporter – bok

Rynek wtórny samochodów dostawczych

Te używane auta drożeją jak szalone. W ciągu roku aż o 23,4%

Rynek wtórny samochodów dostawczych

Te używane auta drożeją jak szalone. W ciągu roku aż o 23,4%

Niektóre samochody okazują się świetną lokatą kapitału. Mimo że są używane, zyskują na wartości i to w nieobserwowanym dotąd tempie! Inflacja szaleje, więc może warto zastanowić się nad inwestycją?

Pandemia oraz późniejsza stagnacja gospodarcza zmieniły część naszych przyzwyczajeń – przez internet zaczęliśmy zamawiać znacznie więcej towarów z dostawą do domu lub paczkomatu, a wolne środki, zamiast trzymać na koncie, niektórzy postanowili ulokować w nieruchomościach – jeszcze budowanych lub wymagających remontu.

Przełożyło się to na ogromne zapotrzebowanie na lekkie pojazdy dostawcze – niezbędne do dostaw drobnych towarów czy przewożenia ekip i materiałów budowlanych.

Dane pochodzące z analizy AAA Auto wykazały, że mediana cen używanych vanów  wzrosła z 28 900 zł (w czerwcu 2021 r.) do 35 670 zł (w czerwcu br.). To aż 23,4% różnicy.

Jednocześnie okazuje się, że używane vany mają najwyższe przebiegi, ale też – zaraz za SUV-mi – najmniej lat. Obliczona przez AAA Auto mediana przebiegu używanych aut użytkowych w czerwcu 2022 r. wynosiła 220 000 km, a mediana wieku – 9,6 roku.

Oto 10 najpopularniejszych na rynku wtórnym modeli aut dostawczych.

10. Używany Ford Transit

Ford Transit

  • Liczba ofert: 2085 szt.
  • Zmiana cen: 20%
  • Mediana ceny: 34 439 zł
  • Mediana przebiegu: 210 000 km
  • Mediana wieku: 9,7 roku

Fordy Transity są dostępne w wielu specyfikacjach – nie tylko silnikowych, ale także z napędem na przednią czy tylną oś. Mimo pewnych problemów z osprzętem diesli są popularne na rynku wtórnym i szybko drożeją. Właściwości jezdne – jak przystało na Forda – bardzo dobre.

9. Używany Opel Vivaro

Opel Vivaro_

  • Liczba ofert: 2122 szt.
  • Zmiana cen: 13%
  • Mediana ceny: 24 900 zł
  • Mediana przebiegu: 240 000 km 
  • Mediana wieku: 13,6 roku

W ciągu roku mediana cen Vivaro wzrosła o 13%. Na dobrą sprawę można więc mówić o okazji, bo technicznie rzecz biorąc, jest to Renault Trafic ze znaczkami Opla. Statystyczne Vivaro jest do tego tańsze od Renault, ale ma również wyższy przebieg i jest prawie o dwa lata starsze.

8. Używany Citroen Jumper

Citroen Jumper

  • Liczba ofert: 2138 szt.
  • Zmiana cen: 21% 
  • Mediana ceny: 39 900 zł
  • Mediana przebiegu: 215 616 km 
  • Mediana wieku: 8,7 roku

Kolejnym owocem współpracy Fiata, Peugeota i Citroena jest użytkowy Jumper. Przy zakupie warto więc kierować się jedynie ceną danego egzemplarza, jego przebiegiem oraz wyposażeniem, a nie preferencjami w zakresie marki.

7. Używany Mercedes Sprinter

Mercedes Sprinter

  • Liczba ofert: 2143 szt.
  • Zmiana cen: 23%
  • Mediana ceny: 45 900 zł
  • Mediana przebiegu: 267 934 km 
  • Mediana wieku: 10,7 roku

Flagowy dostawczy model Mercedesa jest ceniony za solidną mechanikę. Niestety, podobnie jak inne auta spod znaku trójramiennej gwiazdy z tego okresu, miewa problemy z korozją. Wnikliwe oględziny podwozia to więc konieczność. Podobnie jak kontrola mechaniki – mediana przebiegu jest wysoka.

6. Używany Peugeot Boxer

Peugeot Boxer

  • Liczba ofert: 2461 szt.
  • Wzrost cen: 12%
  • Mediana ceny: 42 900 zł
  • Mediana przebiegu: 208 253 km
  • Mediana wieku: 8,3 roku

Współpraca koncernu PSA z Fiatem zaczęła się dużo wcześniej, niż powstała grupa Stellantis. W jej ramach powstawały m.in. auta użytkowe. Przykładem kooperacji jest popularny na polskim rynku wtórnym Peugeot Boxer. Technicznie, a nawet optycznie to bliźniak Fiata Ducato, różniący się jedynie znaczkami

5. Używane Iveco Daily

Iveco Daily

  • Liczba ofert: 2508 szt. 
  • Wzrost cen: 18%
  • Mediana ceny: 52 700 zł
  • Mediana przebiegu: 247 549 km 
  • Mediana wieku: 9,8 roku

W zależności od konfiguracji Iveco Daily może być zarówno lekkim autem dostawczym o DMC do 3,5 tony, jak również samochodem ciężarowym, do którego prowadzenia jest wymagane przynajmniej prawo jazdy kategorii C1. Ceny ofertowe Daily są wysokie, ale auta są młode, a wiele z nich ma specjalistyczne zabudowy.

4. Używane Renault Trafic

Renault Trafic

  • Liczba ofert: 2532 szt.
  • Wzrost cen: 17%
  • Mediana ceny: 27 030 zł
  • Mediana przebiegu: 221 000 km 
  • Mediana wieku: 11,7 roku

Na rynku pierwotnym w Polsce Trafic nie dorównuje popularnością Masterowi czy Ducato. Dzięki importowanym egzemplarzom jest jednak silnym graczem na rynku wtórnym, cenionym m.in. za mocne, kulturalne, a do tego wystarczająco trwałe oraz oszczędne diesle.

3. Używany Fiat Ducato 

Fiat Ducato

  • Liczba ofert: 3734 szt.
  • Wzrost cen: 25%
  • Mediana ceny: 44 900 zł
  • Mediana przebiegu: 228 000 km 
  • Mediana wieku: 8,4 roku


Niegasnący przebój włoskiej marki. Podobnie jak Transporter, także Ducato ma wiele zastosowań. Może być samochodem typowo dostawczym, osobowym, a do tego jest najczęściej wybierany jako baza do stworzenia kampera. Wpływ na ceny ofertowe mają także rozsądne koszty utrzymania i ogólna trwałość.

2. Używane Renault Master

Renault Master

  • Liczba ofert: 3947 szt. 
  • Wzrost cen: 29%
  • Mediana ceny: 44 900 zł
  • Mediana przebiegu: 235 000 km 
  • Mediana wieku: 8,3 roku

W ubiegłym roku Master był najpopularniejszym nowym autem dostawczym w Polsce. Przekłada się to na sytuację na rynku wtórnym. Podaż jest duża, ale ceny ofertowe cenionego za praktyczność, trwałość i rozsądne koszty napraw modelu rosną w zastraszającym tempie – w II kwartale 2021 r. ich mediana wynosiła 34 900 zł.

1. Używany Volkswagen Transporter 

Volkswagen Transporter

  • Liczba ofert: 4015 szt.
  • Wzrost cen: 19% 
  • Mediana ceny: 24 500 zł
  • Mediana przebiegu: 275 000 km 
  • Mediana wieku: 15 lat

Mnogość wersji wyposażeniowych, nadwoziowych oraz silnikowych sprawia, że każdy jest w stanie dopasować Transportera do własnych potrzeb – zarówno ekipa budowlana, hotel szukający wygodnego busa, jak i turysta zainteresowany zakupem kampera. Zadbane egzemplarze trzymają cenę.

Czytaj także