Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Sześciocylindrowy silnik BMW

Poradnik kupującego

Używane auta z 6-cylindrowymi silnikami – są mocne, szybkie, świetnie brzmią i... za chwilę ich już nie będzie

archiwum

Poradnik kupującego

Używane auta z 6-cylindrowymi silnikami – są mocne, szybkie, świetnie brzmią i... za chwilę ich już nie będzie

W czasach hybryd i rosnącej elektryfikacyjnej presji silniki R6 i V6 – ku rozpaczy fanów motoryzacji – powoli znikają z ofert producentów. To może być ostatnia szansa na zakup używanego auta z 6-cylindrową jednostką. Czy warto? Niech każdy sam sobie odpowie. My przedstawiamy 14 interesujących propozycji do wyboru. Ceny? Już od 10 tys. zł. 

Przy dzisiejszych cenach paliw polowanie na samochody z sześciocylindrowymi silnikami może wydawać się czystym szaleństwem, ale być może to już ostatnia okazja, żeby kupić sobie takie cacko i jeszcze nim trochę pojeździć.

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo zmienia się komfort jazdy, kiedy zamiast czterech cylindrów pod maską pracuje sześć. Koszty eksploatacji rosną, ale każda podróż wydaje się krótsza, a po dotarciu na miejsce odczuwa się nawet pewien niedosyt.

Zużycie paliwa silników 6-cylindrowych

Wysokie zużycie paliwa przeszkadza głównie w mieście. Podczas spokojnej jazdy w trasie wcale nie musi być dużo wyższe od wartości typowych dla „4-cylindrówek”.

Nie da się oczywiście pominąć kwestii serwisowych – naprawy są zwykle droższe z dwóch powodów. Pierwszy to większa liczba cylindrów i rozbudowany osprzęt. Drugi – ciasna zabudowa pod maską i wynikające z tego wyższe koszty robocizny (do niektórych napraw trzeba nawet wyciągać silnik). Ale jeśli tylko kogoś stać na taki luksus, to polecamy. Bo zabawa jest przednia, a jednocześnie znacznie tańsza niż w V8, V10 czy V12...

Silniki V6 (widlaste)

silnik v6

Nazwa wynika z rozwidlenia tłoków. Zwykle jest to kąt pomiędzy 60 a 90 stopni (mniejszy stosowano np. w jednostkach VR6 Volkswagena).

  • Główną zaletą silników V6 jest kompaktowa budowa, idealna do zabudowy poprzecznej
  • Silniki widlaste mają zazwyczaj dwie głowice, co podnosi koszty produkcji i niektórych napraw (w porównaniu z rzędowymi)
  • W zależności od kąta rozwidlenia konieczny może być dodatkowy wałek wyrównoważający

Silniki R6 (rzędowe)

silnik r6

Silniki rzędowe są konstrukcyjnie starsze od jednostek widlastych. Opracowano je z myślą o wzdłużnej zabudowie, choć trafiają się na rynku auta z takimi jednostkami zabudowanymi poprzecznie. Są uznawane za bardziej prestiżowe od wersji widlastych.

  • Prostsza konstrukcja niż silników V6, niższe koszty serwisowania
  • Długa, wspólna głowica wymaga szczególnej dbałości przy montażu i wyjątkowej troski o układ chłodzenia

Alfa Romeo 156 (1997-2006)

alfa romeo 156

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 2.5 V6, 192 KM, 218 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 7,2 s, prędkość maksymalna: 230 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 14 l/100 km
  • Ceny: od 10 000 zł

Ten model jest już właściwie youngtimerem. Trafił do naszego zestawienia ze względu na kultowy silnik V6 skonstruowany przez Giuseppe Busso. Ta wyścigowa jednostka przystosowana do montażu w autach cywilnych powstała w latach siedemdziesiątych i była sukcesywnie udoskonalana. Pod maską Alfy 156 pracuje jedna z jej najbardziej zaawansowanych i najtrwalszych wersji.

Szkoda, że cały samochód nie dorównuje jej solidnością. Każdy zadbany egzemplarz 156 to już okazja i potencjalnie niezła lokata kapitału. Takie auto warto kupić i odrestaurować – zwykle wymaga rekonstrukcji zardzewiałej podłogi oraz zużytego wielowahaczowego zawieszenia.

Zalety i wady

  • Jeden z najlepszych silników V6 w Europie
  • Rewelacyjna elastyczność i bezproblemowa praca na wysokich obrotach
  • Bardzo trwały układ korbowo-tłokowy
  • Niska jakość nadwozia, zawieszenia i instalacji elektrycznej
  • Ograniczona podaż
alfa romeo 156 silnik
GTA 3.2 jest prawie nieosiągalna. Dużo łatwiej o zwykłą wersję 2.5 V6.
alfa romeo 156 deska
Stylizacja kokpitu jest wyjątkowa, ale jakość wykonania rozczarowuje.

Alfa Romeo 159 (2005-2011)

alfa romeo 159

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 3.2 JTS V6, 260 KM, 322 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 7,1 s, prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 16,0 l/100 km
  • Ceny: od 20 000 zł

Alfa 159 jest znacznie solidniejszym autem od 156, a także młodszym, więc przy odrobinie troski może jeszcze długo posłużyć. Wersje coupe (Brera) i roadster (Spider) wciąż wyglądają rewelacyjnie i w odmianach V6 wydają się łakomym kąskiem dla miłośników motoryzacji.

Trzeba jednak pamiętać, że silnik 3.2 V6 dostępny we wszystkich wymienionych autach to już konstrukcja australijskiego Holdena – bez takiej lekkości pracy na obrotach jak w kultowych silnikach Busso. Ma łańcuch rozrządu i bezpośredni wtrysk paliwa. Jest mocniejsza od jednostki ze 156, ale też cięższa i lepiej nadaje się do spokojnej jazdy niż sprintów na torze. Zużycie paliwa wynosi... 10-20 l/100 km, w zależności od warunków na drodze i temperamentu kierowcy.

159, Brera czy Spider z 3.2 V6 wyglądają więc przepięknie, zwykle są bogato wyposażone, ale technicznie to... przeciętniaki.

Zalety i wady

  • Atrakcyjne ceny używanych egzemplarzy
  • Cicha, bezwibracyjna praca
  • Bardzo dobry napęd na cztery koła (w opcji)
  • Ograniczona podaż części zamiennych do silnika
  • Bardzo mało używanych silników w dobrym stanie na ewentualną „podmianę”
alfa romeo 159 silnik
Niespodzianka: zamiast włoskiej jednostki Busso pod maskę 159 trafił silnik australijskiego Holdena.
alfa romeo 159 deska
Z silnikiem 3.2 JTS V6 i automatem Alfa staje się wygodnym samochodem na dalekie trasy.

Audi A6 C6 (2004-2011)

audi a6 c6

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 2.4 V6, 177 KM, 230 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 9,2 s, prędkość maksymalna: 236 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 9,7 l/100 km
  • Ceny: od 12 000 zł

Audi A6 C6 wciąż jest bardzo popularnym modelem na rynku. W ogłoszeniach dominują turbodiesle, ale czasem trafia się prawdziwy rodzynek, czyli benzynowa, wolnossąca odmiana 2.4 V6 z pośrednim wtryskiem paliwa (produkowana do 2008 roku). To „pancerna” konstrukcja, którą na dodatek można przystosować do zasilania gazem.

Z racji tego, że są to już egzemplarze wiekowe, przed zakupem należy sprawdzić stan łańcuchowego rozrządu (niestety jego wymiana jest droga) oraz poszukać w pamięci komputera błędów generowanych przez przepustnicę, czujnik położenia wału i cewki (te ostatnie były nawet objęte fabryczną akcją serwisową). Atutem modelu jest doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne.

Zalety i wady

  • Bardzo trwały samochód, doskonale zaopatrzony w części zamienne
  • Wysoki komfort jazdy i świetnie wyciszone wnętrze
  • Ograniczona podaż egzemplarzy z silnikiem 2.4 V6
  • Wersje 2.4 są wyraźnie droższe od odmian wysokoprężnych
  • Kosztowne w naprawach wielowahaczowe zawieszenie
audi a6 c6 silnik
Silnik 2.4 V6 jest godny polecenia, ale trudno znaleźć na rynku taki egzemplarz.
audi a6 c6 deska
W ogłoszeniach dominują wersje z bezstopniową skrzynią biegów Multitronic. Polecamy jednak odmiany z „manualem”.

Audi Q7 I (2005-2015)

audi q7

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 3.0 V6 TDI, 233 KM, 500 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 8,5 s, prędkość maksymalna: 210 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100 km
  • Ceny: od 35 000 zł

Trzylitrowy turbodiesel V6 Audi ma tylu zwolenników, co przeciwników. Generalnie jest następcą awaryjnej jednostki 2.5 TDI V6 i technicznie deklasuje ją pod każdym względem. Ma przyjemne brzmienie, kapitalne osiągi i okazuje się zaskakująco ekonomiczny.

Jego przeciwnicy wskazują na niską żywotność łańcucha rozrządu i jego koszty wymiany rzędu nawet 10 tys. zł (trzeba do tego wyciągać silnik). Zdarzają się także kosztowne awarie układu wtryskowego i przypadki zatarcia panewek. Ale grupa osób zadowolonych z tej jednostki chyba przeważa nad sceptykami.

3.0 TDI V6 jest polecany jako podstawowa jednostka do Q7, a w A6, A5 czy A4 staje się wyjątkowo dynamicznym źródłem napędu i potrafi zapewnić sportowe emocje za kierownicą. Na rynku pojawia się też jego słabsza wersja 2.7 TDI V6. Taki zadbany egzemplarz A4 czy A6 też warto kupić.

Zalety i wady

  • Wysoki komfort jazdy
  • Świetnie dobrana charakterystyka układu napędowego
  • Niskie – jak na ten segment – zużycie paliwa
  • Szerokie zaplecze części zamiennych
  • Bardzo trudno o taki samochód w dobrym stanie. Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku wnikliwa kontrola przed zakupem i omijanie tanich okazji
audi q7 silnik
Pod maską Q7 przewinęło się kilka wersji 3.0 TDI V6. Najpopularniejsze mają 204, 233, 240 i 245 KM.
audi q7 deska
Audi Q7 jest bardzo odporne na zużycie. Trzeba jednak pamiętać, że te auta mają już swoje lata i spore przebiegi...

BMW 530d E60 (2003-2010)

BMW 530d

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 530d, 218 KM, 500 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 7,1 s prędkość maksymalna: 245 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 7,5 l/100 km
  • Ceny: od 14 000 zł

Przez wiele lat uważano, że to Mercedes robi najlepsze diesle na świecie. W 1998 r. na rynku pojawił się trzylitrowy, rzędowy turbodiesel BMW, który dla wielu wyznaczył nowe granice jakości. Kultura pracy tej rzędowej „sześciocylindrówki” jest niepowtarzalna, osiągi – zwłaszcza elastyczność – do dziś robią niesamowite wrażenie, a trwałość nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Silnik M57 montowano w różnych modelach – nawet w prototypach, które wygrały rajd Dakar. Polecamy wygodną serię 5 E60. Największym zainteresowaniem cieszy się odmiana 3-litrowa, ale jest jeszcze jej słabsza wersja o pojemności 2,5 litra. Ze względu na to, że coraz trudniej znaleźć już takie samochody w dobrym stanie, uważamy, że wersję 2.5 także należy brać pod uwagę.

Zalety i wady

  • Jeden z najstarszych i tym samym najtańszych samochodów tej klasy na rynku
  • Bardzo szerokie zaplecze części
  • Doskonałe osiągi
  • Zużycie większości aut wystawionych w ogłoszeniach
  • Wysokie koszty naprawy wyeksploatowanych egzemplarzy. Fani marki uważają jednak, że w ten samochód warto zainwestować
BMW 530d silnik
Polecany silnik M57 produkowano do 2008 r. Później zastąpił go nowszy N57.

BMW 530i E60 (2003-2010)

bmw 530i

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 530i, 272 KM, 320 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 6,3 s, prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km
  • Ceny: od 25 000 zł

Teoretycznie BMW słynie z produkcji doskonałych benzynowych rzędowych „szóstek”, ale kiedy przyjdzie czas na to, żeby wybrać coś idealnego dla siebie – nie będzie łatwo.

Szukając wśród ostatnich wolnossących jednostek, mamy poważny dylemat, ponieważ są dwie opcje. Pierwszą jest starsza konstrukcja N52, która ma wtrysk pośredni i nadaje się do LPG, ale jest wyposażona w kapryśny układ sterowania zaworami Valvetronic. Druga propozycja to nowsza jednostka N53. Nie ma Valvetronica, ale zasila ją wtrysk bezpośredni.

Wybór zależy od budżetu na zakup i eksploatację. W przypadku N52 trzeba szukać jednostki ze sprawnym układem Valvetronic, bo jego naprawa sprowadza się w zasadzie do wymiany głowicy. W przypadku N53 zwracamy uwagę na stan wtryskiwaczy oraz działanie pompy wysokiego ciśnienia paliwa.

Zalety i wady

  • Nieco łatwiej o zadbaną wersję benzynową niż o diesla, zwłaszcza jeśli szukamy wśród aut bez instalacji LPG
  • Podczas łagodnej jazdy w trasie zużycie paliwa bywa zaskakująco niewysokie, zwłaszcza w odmianie N53
  • Wiele wersji ma napęd na cztery koła. Niestety w przeciwieństwie do Audi nie jest on zaletą, tylko wadą, ponieważ istotnie podnosi koszty obsługi serwisowej
bmw 530i silnik
Na zdjęciu wersja N53 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale bez systemu Valvetronic.

Ford Mondeo Mk3 (2000-2007)

ford mondeo st

Wybrane dane

  • Polecany silnik: ST220, 226 KM, 285 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 7,7 s, prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 11,5 l/100 km
  • Ceny: od 13 000 zł

Geneza tego silnika sięga jeszcze Mondeo poprzedniej generacji. Wypuszczając na rynek swoją „V-szóstkę”, Ford chwalił się, że skonstruował jeden z najlżejszych silników w tej klasie. Generalnie nie jest to zła jednostka, jednak problemy pojawiają się, kiedy trzeba zrobić w niej remont – częścią zamienną jest cały dół silnika.

Do wyboru mamy trzy wersje – bazową 2.5, mocniejszą 3.0 oraz topową 3.0 ST220. Tak czy inaczej, to nie jest samochód drogi w zakupie, sporo części da się dokupić z angielskiego rynku.

Wiele osób z powodzeniem realizuje taki schemat:

  1. tani zakup możliwie jak najlepszego egzemplarza
  2. montaż instalacji LPG
  3. jazda do pierwszej poważnej awarii
  4. wymiana samochodu lub silnika...

Zalety i wady

  • Bardzo przystępne ceny używanych aut
  • Sporo używanych części z Anglii
  • Problemy z korozją
  • Niska jakość ręcznych skrzyń biegów. Szybko się psują, jeśli ktoś w pełni korzysta z osiągów silnika
  • Te silniki w zasadzie nie nadają się do kapitalnego remontu
ford mondeo st silnik
Na zdjęciu topowa wersja ST220. Jest luksusowa i rzeczywiście szybka.
ford mondeo st deska
Silniki V6 montowane w Mondeo są tanie i niezawodne, ale to raczej „jednorazówki”.

Jaguar X-Type (2001-2009)

jaguar xtype

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 2.5 V6, 196 KM, 241 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 8,3 s, prędkość maksymalna: 224 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 9,6 l/100 km
  • Ceny: od 11 000 zł

Ten mały, tani Jaguar wciąż doskonale wygląda, a fakt, że powstał na bazie popularnego Forda Mondeo Mk3, daje nadzieje na niskie koszty eksploatacji. Niestety, czasem są one wyższe niż w przypadku popularnych aut klasy średniej. Wiele osób interesuje się wersjami wysokoprężnymi, a później narzeka na wysokie koszty ich napraw.

Naszym zdaniem znacznie lepszym rozwiązaniem jest wybór benzynowej odmiany 2.5 V6. Ten silnik to fordowska, lekka konstrukcja, jednak wyposażona w osprzęt Jaguara. Zapewnia niezłe osiągi, pracuje kulturalnie (choć trochę w japońskim, wysokoobrotowym stylu), pod względem zużycia paliwa wypada jednak średnio.

Ale biorąc pod uwagę niski koszt zakupu X-Type’a (to jedna z tańszych propozycji tego typu na rynku wtórnym), można potraktować go jak motoryzacyjną przygodę – pojeździć, ile się da, a jeśli się zepsuje – sprzedać na części, lub wymienić silnik na używany w lepszym stanie. Nie będzie to jakaś astronomicznie droga operacja. Dodatkowym plusem lepszych wersji tego modelu jest kapitalny napęd na cztery koła.

Zalety i wady

  • Przystępne ceny używanych samochodów
  • Znakomite właściwości jezdne, w przypadku wersji z napędem na cztery koła – wręcz wzorowe
  • Kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne
  • Wysokie zużycie paliwa (realnie 14-15 l/100 km)
jaguar xtype silnik
Poprzecznie ustawiony silnik bazuje na V6 z Mondeo, ale ma własny, znacznie droższy i trudniej dostępny osprzęt.
jaguar xtype deska
Wnętrze ma swój urok i wciąż może się podobać. Jest przyciasne, ale nieźle wykonane.

Jaguar XF I (2007-2015)

jaguar xf

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 3.0 TDV6, 240 KM, 500 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 7,1 s, prędkość maksymalna: 240 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 6,2 l/100 km
  • Ceny: od 40 000 zł

Francuskie diesle generalnie nie są złe, więc Jaguar z widlastym silnikiem opracowanym przez grupę PSA wydaje się atrakcyjną propozycją. Niestety w tym przypadku wszystko zależy od wersji. 2.7 TDV6 to jeden z najgorszych silników tej klasy na rynku. Miewa poważne problemy z układem wtryskowym, które w początkowej fazie objawiają się nierównomierną pracą silnika, a w końcowej – spektakularnym zatarciem panewek.

Znacznie lepszym wyborem jest nowsza wersja 3.0 TDV6, w której usunięto większość wspomnianych bolączek. Oczywiście – wszystko ma swoje odzwierciedlenie w cenie. Auta z 2.7 TDV6 kosztują 24-40 tys. zł, a z 3.0 TDV6 – 40-60 tys. zł. Wpływ na rozbieżności mają też roczniki i przebiegi (2.7 są starsze).

Zalety i wady

  • Atrakcyjne ceny aut
  • Świetne parametry techniczne, niskie spalanie
  • Wyższe koszty serwisowania niż niemieckich konkurentów
  • Nawet zmodernizowany silnik 3.0 nie jest „pewniakiem”
jaguar xf silnik
Widlastego diesla o pojemności 2,7 lepiej unikać. Wersja 3.0 sprawdza się za to bardzo dobrze.
jaguar xf deska
Znak czasu – zamiast tzw. J-Gate jest pokrętło zmiany przełożeń w tunelu środkowym.

Lexus IS II (2005-2013)

lexus is

Wybrane dane

  • Polecany silnik: IS 250, 208 KM, 252 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 9,0 s, prędkość maksymalna: 210 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 9,3 l/100 km
  • Ceny: od 27 000 zł

Rzadko się zdarza, żeby paliwożerna odmiana benzynowa była wyraźnie droższa od „oszczędnego dieselka”. W tym wypadku właśnie tak jest. Benzynowe wersje kosztują o ok. 30% więcej od wysokoprężnych. Te ostatnie cieszą się wyjątkowo złą sławą, ponieważ dochodzi w nich do poważnych uszkodzeń aluminiowego bloku silnika. Tymczasem benzynowa odmiana V6 słynie z niezawodności. Oferuje też doskonałe osiągi.

Mimo wszystko radzimy dobrze sprawdzać IS-a przed zakupem. Lexus, nawet mały, nie jest samochodem tanim w naprawach – trudno do niego dokupić części zamienne, a rynek tanich podzespołów używanych jest mocno ograniczony. Wiele osób zainteresowanych tym modelem pyta o możliwość zasilania LPG. Da się, ale nie do końca będzie to opłacalne, ponieważ ta jednostka ma bezpośredni wtrysk.

Zalety i wady

  • Bardzo zgrabny samochód, w którym nie czuje się, że ma on już swoje lata
  • Wysoki poziom niezawodności
  • Bardzo wysokie ceny zakupu używanych samochodów
  • Ograniczona podaż części zamiennych
lexus is silnik
Polecamy konfigurację z automatem – „manual” jest raczej przeciętny.
lexus is deska
Atrakcyjnie zaprojektowane wnętrze jest bardzo starannie wykonane i wytrzymuje próbę czasu.

Mercedes klasy E W211 (2002-2009)

mercedes e320

Wybrane dane

  • Polecany silnik: E 320 (M112), 224 KM, 315 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 7,7 s, prędkość maksymalna: 245 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 9,9 l/100 km
  • Ceny: od 18 000 zł

Pomysł na klasę E z benzynowym silnikiem nie jest taki zły – zwłaszcza jeśli ktoś szuka zadbanego kandydata na youngtimera. Dużo łatwiej o taki dobrze utrzymany egzemplarz z autentycznym, niskim przebiegiem.

Polecamy silniki V6 z rodziny M112. Są trwałe i dynamiczne. Można wybierać między E 240 (2,6 l/177 KM) a E 320 (3,2 l/224 KM).

Odradzamy natomiast wybór jednostek V6 z rodziny M272 (E 230 2,5 l/204 KM, E 280 3,0 l/231 KM, E 350 3,5 l/272 KM oraz silnik z bezpośrednim wtryskiem E 350 CGI 3,5 l/292 KM). Wyrabia się w nich zębatka na wałku wyrównoważającym. Część jest tania, ale wymiana kosztuje kilka tysięcy złotych, ponieważ trzeba dość poważnie rozebrać silnik.

Zalety i wady

  • Idealny kandydat na youngtimera
  • Dość łatwo o egzemplarz w idealnym stanie. Oczywiście będzie drogi w zakupie (trzeba zapłacić przynajmniej 25-30 tys. zł)
  • Samochody sprzed liftingu mają przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne oraz problemy z pompami SBC
mercedes e320 deska
Wśród egzemplarzy benzynowych znacznie łatwiej o takie w idealnym stanie.

Mercedes klasy E W211 (2002-2009)

mercedes 320d

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 320 CDI V6, 224 KM, 540 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 6,8 s, prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 7,6 l/100 km
  • Ceny: od 14 000 zł

Osoba zainteresowana wysokoprężnym, 6-cylindrowym Mercedesem klasy E W211 może wybierać pomiędzy starszą, bardzo trwałą 3,2-litrową jednostką R6 o oznaczeniu OM648 a nowszą, droższą w naprawach V6 z rodziny OM642.

Silnik OM648 jest zwykle bardziej wysłużony i ma dużo większy przebieg niż OM642. Co więcej, „rzędówka” jest dostępna w autach sprzed liftingu, a zatem z generującym koszty układem hamulcowym SBC i gorszym zabezpieczeniem antykorozyjnym.

Chłodna kalkulacja wskazuje zatem na wybór nowszej konstrukcji. Po zakupie trzeba po prostu odżałować ok. 6-10 tys. zł na serwis i cieszyć się z posiadania idealnego auta na dalsze trasy. Z drugiej jednak strony – kiedyś opisywaliśmy na łamach „Auto Moto” starszą, rzędową wersję. Też jest kusząca. Miała prawie 400 tys. km, a jej najdroższą naprawą była jak dotąd wymiana... dwóch wtryskiwaczy.

Zalety i wady

  • Takie samochody mimo upływu lat wciąż konkurują komfortem jazdy z nowszymi autami dostępnymi nawet w dwukrotnie wyższej cenie
  • Wzorowe zaplecze, jeśli chodzi o serwis
  • Trwałe automaty
  • Tak jak w wersji benzynowej: auta sprzed liftingu mają przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne i problemy z pompami SBC
mercedes 320d silnik
Albo stare, dobre R6, albo nowsze V6 (fot.), które jest droższe w naprawach i bardziej awaryjne, ale zwykle ma niższy przebieg.
mercedes 320d deska
Wnętrze W211 po liftingu. Komfortowe, przestronne i bardzo ergonomiczne.

Nissan Murano II (2008-2014)

nissan murano

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 3.5 V6, 265 KM, 334 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 8,0 s, prędkość maksymalna: 210 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 10,9 l/100 km
  • Ceny: od 28 000 zł

Bardzo niepozorny, a jednocześnie wyjątkowo udany samochód. Już pierwsza generacja dała się poznać jako niezawodne auto. Druga jest nieco ciekawiej stylizowana, ale bazuje na tej samej płycie podłogowej.

Ten komfortowy SUV został stworzony do spokojnej jazdy. Benzynowy silnik imponuje niezawodnością. Co więcej – bardzo dobrze spisuje się także bezstopniowa skrzynia CVT – to jedna z najlepszych konstrukcji tego typu na rynku. Ważne jedynie, aby eksploatować ten samochód zgodnie z przeznaczeniem i pilnować terminów przeglądów.

Murano II było oferowane na polskim rynku, więc można trafić na egzemplarz z pewną historią. Odradzamy natomiast zakup diesla 2.5 dCi – jest znacznie bardziej awaryjny.

Zalety i wady

  • Wysoki poziom niezawodności
  • Auto jest oryginalne, ale trafiają się egzemplarze z polskich salonów
  • Mała podaż na rynku wtórnym
  • Ograniczona podaż tanich części
  • Skrzynia CVT niespecjalnie sprawdza się przy próbach dynamicznej jazdy (jednostajny hałas silnika pracującego na stałych, wysokich obrotach)
nissan murano silnik
Silnik V6 z Nissana Murano należy do najtrwalszych jednostek tej klasy na rynku.
nissan murano deska
Wnętrze w amerykańskim stylu. Surowe, ale dobrze wyposażone.

Renault Laguna III Coupe (2008-2015)

renault laguna

Wybrane dane

  • Polecany silnik: 3.5 V6, 238 KM, 330 Nm
  • Osiągi: 0-100 km/h: 7,4 s, prędkość maksymalna: 244 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 9,9 l/100 km
  • Ceny: od 28 000 zł

Benzynowy silnik V6 ma 3,5 l pojemności i rozwija 238 KM. Jest praktycznie bezobsługowy – wystarczy pilnować zalecanych przeglądów. Został opracowany przez Nissana – w Lagunie montowano go głównie w wersji Coupe. Sporadycznie na rynku pojawiają się też tak zmotoryzowane liftback oraz kombi.

Samochód wygląda agresywnie, ale to tak naprawdę komfortowe gran turismo, które świetnie sprawdza się podczas długich podróży.

Kto chciałby połączyć sprawnie pokonywane trasy z ekonomią, może zapolować na diesla 3.0 V6 (montowanego także do wybranych modeli Nissana oraz Infiniti). Trwałość? Jej najlepszym potwierdzeniem jest Laguna Coupe 3.0 V6 dCi, która służąc w jednej z polskich firm, przejeździła pół miliona kilometrów. W tym czasie konieczna była jedynie wymiana automatycznej skrzyni.

Zalety i wady

  • Niezawodna konstrukcja
  • Atrakcyjna linia nadwozia
  • Odmiany V6 zazwyczaj mają kompletne wyposażenie
  • Dobre właściwości jezdne – system 4Control odczuwalnie działa
  • Brak wersji ze skrzynią manualną
  • Bardzo ograniczona podaż samochodów z tym silnikiem
renault laguna silnik
Topową jednostkę łączono wyłącznie z automatem. Niestety studzi on jej temperament.
renault laguna deska
Rzeczowo i solidnie, przynajmniej w obrębie deski rozdzielczej. Jeśli coś skrzypi, to w drzwiach.

Czytaj także