Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane BMW X3 (F25) xDrive20d (2012) – test długodystansowy

Używane BMW X3 (F25) xDrive20d (2012) – test długodystansowy

archiwum

Używane BMW X3 (F25) xDrive20d (2012) – test długodystansowy

To bardzo pożądany model, ale też kapryśny. Jednak nie zawsze męczy użytkownika usterkami, co wcale nie oznacza niedrogiej eksploatacji.

BMW X3 (F25) xDrive20d – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 159 tys. km: start – 0 km, meta – 159 tys. km
  • rok produkcji: 2012
  • obecny przebieg: 159 tys. km
  • obecna wartość: 71 tys. zł

BMW X3 (F25) – o modelu

  • lata produkcji: 2010-2017
  • silniki benzynowe: 2.0-3.0 (184-306 KM)
  • silniki Diesla: 2.0-3.0 (143-313 KM)

Po kilku bardzo przyjemnych latach z BMW serii 3 E90 jego użytkownik stwierdził, że potrzebuje czegoś przestronniejszego i lepiej radzącego sobie na bocznych, często dziurawych i słabo odśnieżanych zimą drogach. X3 było więc naturalnym wyborem, szczególnie że konkurencyjne auta mniej przypadły obecnemu właścicielowi do gustu.

BMW_X3_xDrive20d_1

Ergonomiczna tablica przyrządów ma bardzo ponadczasowy wygląd. Trwałe materiały wykończeniowe dają pole do popisu nieuczciwym sprzedającym. 

Po wizycie w salonie BMW zdecydował się na czekający na klienta, gotowy do sprzedaży egzemplarz. Nie był on w wymarzonej specyfikacji, ale po pierwsze – czas oczekiwania na indywidualnie skonfigurowane auto był bardzo długi, a po drugie – jego cena była dosyć atrakcyjna.

Nabyte auto jest w bardzo popularnej specyfikacji – ma dwulitrowego diesla, automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na cztery koła.

BMW X3 (F25) xDrive20d: wyposażenie

Po aucie sprzedawanym za 160 tys. zł można by oczekiwać bardzo bogatego wyposażenia. W tym egzemplarzu jest m.in. skórzana tapicerka czy system iDrive, ale brak mu choćby czujników parkowania czy podgrzewanych foteli. Trzeba jednak pamiętać, że taka jest polityka BMW – auto można indywidualnie doposażać, a znalezienie dwóch identycznych samochodów jest prawie niemożliwe.

Krajowe egzemplarze pod względem wyposażenia podstawowego i tak nie wypadały źle, na wielu innych rynkach trzeba było w X3 dopłacać choćby za automatyczną klimatyzację.

BMW_X3_xDrive20d_7

Do ideału trochę brakuje, przede wszystkim fotel jest za wysoko.

BMW_X3_xDrive20d_5

Pęknięcia tapicerki wystąpiły jedynie na boku fotela kierowcy. Są one ledwo widoczne i można je niedrogo naprawić. Za to na siedziskach i oparciach prawie nie widać śladów eksploatacji. Również wykładzina w bagażniku charakteryzuje się odpornością na zużycie.

BMW_X3_xDrive20d_6

Dużo miejsca, ale na długich trasach kanapa okazuje się niezbyt wygodna.

Ten egzemplarz nie ma też układu wspomagania kierownicy o zmiennej sile (Servotronic) ani adaptacyjnego zawieszenia. A ta druga opcja według właściciela by się przydała. Auto jak na SUV-a prowadzi się bardzo pewnie, precyzyjnie i zwinnie, ale na 18-calowych felgach komfort jest bardzo przeciętny. Profil opon nie jest wcale niski, jednak trzeba pamiętać, że zastosowano ogumienie typu Run Flat, którego boki są sztywniejsze niż klasycznych opon. I nie zrobiono tego tylko po to, żeby nie wozić koła zapasowego.

BMW X3 (F25) xDrive20d: napęd 4x4

Stały napęd obu osi podczas eksploatacji zebrał same pochwały. Okazał się efektywny i bezawaryjny, co w dużym stopniu jest wynikiem zapobiegliwości właściciela. Dbał on bardzo o ten element auta, bo w poprzednim BMW E90 zmagał się z poważna i kosztowną usterką napędu xDrive. Jednym z elementów mających wpływ na trwałość tego układu jest właśnie stosowanie mniej uginających się opon typu Run Flat. Poza tym każda z opon powinna mieć tę samą wysokość bieżnika.

Napęd xDrive okazał się bezawaryjny, a do tego działa doskonale.

W autach, w których dochodziło do usterek napędu xDrive w okresie gwarancyjnym, pierwsze, co sprawdzano w ASO, to dokładna głębokość bieżnika każdej z opon. Gdy różnice były duże, producent potrafił odmówić naprawy w ramach gwarancji.

Trzeba jednak pamiętać, że w serii F25 układ xDrive ma trochę inną konstrukcję niż w modelach, w których uchodzi za usterkowy. Za przeniesienie napędu odpowiadają tu łańcuchy, a nie zębatki. Najistotniejszą rzeczą dla trwałości skrzyni rozdzielczej jest częsta wymiana oleju. W tym egzemplarzu wykonano już taką czynność dwukrotnie.

BMW X3 (F25) xDrive20d: skrzynia biegów

Użytkownik po konsultacji z firmą wyspecjalizowaną w serwisie skrzyń automatycznych zdecydował się na wymianę oleju w 8-biegowej przekładni firmowanej przez ZF. Producent auta nie przewiduje takiej czynności, a na misce olejowej widnieje naklejka informująca o tym, że zastosowany olej jest „dożywotni”. Problem w tym, że praktyka pokazuje, iż nie warto się do tego zalecenia stosować i najlepiej zmieniać olej co ok. 90-100 tys. km. Jednak koszty takich wymian nie będą niskie, bo obejmują też filtr, który zintegrowano z miską olejową skrzyni biegów. Zestaw oryginalnych części ZF wraz z olejem (8,5 l) kosztuje od 1 do 1,2 tys. zł, a robocizna jest wyceniana na następne 300 zł.

BMW_X3_xDrive20d_2

Automatyczna skrzynia biegów o ośmiu przełożeniach to chwalony produkt ZF. Zdarzały się rzadkie przypadki awarii sprzęgieł kinetycznych, ale w tym egzemplarzu pracuje wzorcowo i bez awarii. 

BMW X3 (F25) xDrive20d: zużycie paliwa

Bardzo miło zaskakuje za to niewysokie spalanie. W trasie bez problemu udaje się uzyskać wynik około 6,5 l na 100 km. Również w mieście i podczas jazdy autostradowej zapotrzebowanie silnika na olej napędowy pozostaje rozsądne, rzadko przekraczając 8 l na 100 km. Inaczej jest tylko podczas mrozów w miejskich korkach. Spalanie wówczas gwałtownie rośnie, a silnik zanim się nagrzeje, pracuje głośno.

BMW_X3_xDrive20d_9

Silnik jest ustawiony wzdłużnie, a napęd rozrządu znajduje się z tyłu. To bardzo podnosi koszty napraw rozrządu.   

Niestety wygłuszenie jednostki napędowej nie jest najmocniejszą stroną X3. Gdy panują niskie temperatury, objawia się jeszcze jeden problem – podczas jazdy autostradą z dużą prędkością szwankuje układ wentylacji, bardzo nierównomiernie rozprowadzając ciepłe powietrze w kabinie.

DANE TECHNICZNE xDrive20d
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 184 KM
Maks. moment obrotowy 380 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Średnie zużycie paliwa 5,6 l/100 km

BMW X3 (F25) xDrive20d: awaryjność

Ten model wytwarzano tylko fabryce BMW w hrabstwie Spartanburg w Południowej Karolinie. Nie ma to jednak zauważalnego wpływu na jakość wykończenia, a w przypadku tego egzemplarza najwidoczniej też na awaryjność.

Oprócz feralnego rozrządu użytkownik ma tylko jedno zastrzeżenie do jednostki napędowej. Podczas jazdy autostradowej zużywa ona olej, ale w niedużych ilościach.

Teoretycznie producent zaleca wymianę środka smarnego co 30 tys. km. Jednak komputer pokładowy wskazywał na konieczność wymiany częściej. Z reguły co około 20 tys. km, a raz po 11 tys. km. Mają na to wpływ liczba odpaleń silnika, osiągane prędkości, temperatura oleju i wiele innych informacji, jakie zbiera jednostka sterująca. Za to miło zaskoczył podczas eksploatacji filtr cząstek stałych, który nie generował żadnych problemów. Jednak w przypadku tego modelu bezawaryjność nie oznacza niskich kosztów.

BMW_X3_xDrive20d_13

Świetnie wykończony i ustawny bagażnik ma pojemność 550 l.

BMW X3 (F25) xDrive20d: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Prosta i przyjemna obsługa iDrive
  • Dzielone na trzy części oparcie kanapy
  • Obsługa lewarka skrzyni jest wygodna
BMW_X3_xDrive20d_3

Obsługa systemu iDrive jest bardzo przyjemna, a menu – przejrzyste.

To się nam nie podoba

  • X3 ma przeciętną zwrotność, choć w tej dziedzinie BMW zawsze było świetne
  • Trochę zbyt głośna praca nawiewów
  • Słabe wygłuszenie jednostki napędowej
BMW_X3_xDrive20d_4

Dźwignia wycieraczek po naciśnięciu wraca zawsze do pierwotnego położenia, niektórych kierowców takie rozwiązanie irytuje.

BMW X3 (F25) xDrive20d: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt
24 000 km Przegląd „olejowy” w ASO, wymieniono środek smarny, zamontowano nowy mikrofiltr i filtr obiegu wewnętrznego.  1800 zł
51 000 km W ramach gwarancji wymieniono w ASO kompletny układ napędu rozrządu. Oprócz tego wykonano pełny przegląd, wymieniono olej silnikowy z filtrem oraz oba filtry kabinowe i filtr paliwa. Na prośbę właściciela wymieniono też olej w skrzyni rozdzielczej napędu xDrive. 2750 zł
62 400 km Przegląd w ASO wg wskazań komputera, wymiana oleju z filtrem oraz płynu hamulcowego.  1340 zł
77 000 km  Przegląd w autoryzowanym serwisie BMW – wymieniono olej silnikowy z filtrem, filtr paliwa oraz oba kabinowe i klocki hamulcowe tylne. W ramach akcji naprawczej poprawiono układ mocowania fotelików dziecięcych Isofix. 3100 zł
94 000 km Kompletny przegląd wykonany w nieautoryzowanym serwisie. Wymieniono olej silnikowy i filtr paliwa. 670 zł
99 000 km Wymiana przednich klocków hamulcowych (poza ASO). 450 zł
111 000 km Przegląd oraz wymiana oleju silnikowego z filtrem. 750 zł
131 400 km W niezależnym serwisie wykonano przegląd, wymieniono olej silnikowy, filtr paliwa i oba filtry kabinowe. Zmieniono też olej w skrzyni rozdzielczej oraz skrzyni automatycznej. 2880 zł
148 900 km Kompletny przegląd w nieautoryzowanym warsztacie. Wymiana oleju silnikowego, filtrów kabinowych, odgrzybianie klimatyzacji. Zamontowano nowe tarcze i klocki hamulcowe na przedniej, jak i tylnej osi.  3200 zł
Zakup i wymiana dwóch kompletów opon typu Run Flat. 6200 zł
SUMA WYDATKÓW   23 140 zł

Używane BMW X3 (F25) xDrive20d: podsumowanie

BMW_X3_xDrive20d_12

Bez większych wpadek. X3 to przemyślane oraz funkcjonalne auto, ale słabo wyciszone. 

Z faktem, że użytkując X3 20d, prędzej czy później trzeba będzie wymienić napęd rozrządu, trzeba się pogodzić. Poza tym auto potrafi jednak być bezproblemowe. Co wcale nie oznacza niskich kosztów eksploatacji. Ale dla wielu kierowców X3 F25 jest warte takiej ceny.

Czytaj także