To bardzo pożądany model, ale też kapryśny. Jednak nie zawsze męczy użytkownika usterkami, co wcale nie oznacza niedrogiej eksploatacji.
BMW X3 (F25) xDrive20d – egzemplarz w teście
BMW X3 (F25) – o modelu
Po kilku bardzo przyjemnych latach z BMW serii 3 E90 jego użytkownik stwierdził, że potrzebuje czegoś przestronniejszego i lepiej radzącego sobie na bocznych, często dziurawych i słabo odśnieżanych zimą drogach. X3 było więc naturalnym wyborem, szczególnie że konkurencyjne auta mniej przypadły obecnemu właścicielowi do gustu.
Po wizycie w salonie BMW zdecydował się na czekający na klienta, gotowy do sprzedaży egzemplarz. Nie był on w wymarzonej specyfikacji, ale po pierwsze – czas oczekiwania na indywidualnie skonfigurowane auto był bardzo długi, a po drugie – jego cena była dosyć atrakcyjna.
Nabyte auto jest w bardzo popularnej specyfikacji – ma dwulitrowego diesla, automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na cztery koła.
Po aucie sprzedawanym za 160 tys. zł można by oczekiwać bardzo bogatego wyposażenia. W tym egzemplarzu jest m.in. skórzana tapicerka czy system iDrive, ale brak mu choćby czujników parkowania czy podgrzewanych foteli. Trzeba jednak pamiętać, że taka jest polityka BMW – auto można indywidualnie doposażać, a znalezienie dwóch identycznych samochodów jest prawie niemożliwe.
Krajowe egzemplarze pod względem wyposażenia podstawowego i tak nie wypadały źle, na wielu innych rynkach trzeba było w X3 dopłacać choćby za automatyczną klimatyzację.
Ten egzemplarz nie ma też układu wspomagania kierownicy o zmiennej sile (Servotronic) ani adaptacyjnego zawieszenia. A ta druga opcja według właściciela by się przydała. Auto jak na SUV-a prowadzi się bardzo pewnie, precyzyjnie i zwinnie, ale na 18-calowych felgach komfort jest bardzo przeciętny. Profil opon nie jest wcale niski, jednak trzeba pamiętać, że zastosowano ogumienie typu Run Flat, którego boki są sztywniejsze niż klasycznych opon. I nie zrobiono tego tylko po to, żeby nie wozić koła zapasowego.
Stały napęd obu osi podczas eksploatacji zebrał same pochwały. Okazał się efektywny i bezawaryjny, co w dużym stopniu jest wynikiem zapobiegliwości właściciela. Dbał on bardzo o ten element auta, bo w poprzednim BMW E90 zmagał się z poważna i kosztowną usterką napędu xDrive. Jednym z elementów mających wpływ na trwałość tego układu jest właśnie stosowanie mniej uginających się opon typu Run Flat. Poza tym każda z opon powinna mieć tę samą wysokość bieżnika.
Napęd xDrive okazał się bezawaryjny, a do tego działa doskonale.
W autach, w których dochodziło do usterek napędu xDrive w okresie gwarancyjnym, pierwsze, co sprawdzano w ASO, to dokładna głębokość bieżnika każdej z opon. Gdy różnice były duże, producent potrafił odmówić naprawy w ramach gwarancji.
Trzeba jednak pamiętać, że w serii F25 układ xDrive ma trochę inną konstrukcję niż w modelach, w których uchodzi za usterkowy. Za przeniesienie napędu odpowiadają tu łańcuchy, a nie zębatki. Najistotniejszą rzeczą dla trwałości skrzyni rozdzielczej jest częsta wymiana oleju. W tym egzemplarzu wykonano już taką czynność dwukrotnie.
Użytkownik po konsultacji z firmą wyspecjalizowaną w serwisie skrzyń automatycznych zdecydował się na wymianę oleju w 8-biegowej przekładni firmowanej przez ZF. Producent auta nie przewiduje takiej czynności, a na misce olejowej widnieje naklejka informująca o tym, że zastosowany olej jest „dożywotni”. Problem w tym, że praktyka pokazuje, iż nie warto się do tego zalecenia stosować i najlepiej zmieniać olej co ok. 90-100 tys. km. Jednak koszty takich wymian nie będą niskie, bo obejmują też filtr, który zintegrowano z miską olejową skrzyni biegów. Zestaw oryginalnych części ZF wraz z olejem (8,5 l) kosztuje od 1 do 1,2 tys. zł, a robocizna jest wyceniana na następne 300 zł.
Bardzo miło zaskakuje za to niewysokie spalanie. W trasie bez problemu udaje się uzyskać wynik około 6,5 l na 100 km. Również w mieście i podczas jazdy autostradowej zapotrzebowanie silnika na olej napędowy pozostaje rozsądne, rzadko przekraczając 8 l na 100 km. Inaczej jest tylko podczas mrozów w miejskich korkach. Spalanie wówczas gwałtownie rośnie, a silnik zanim się nagrzeje, pracuje głośno.
Niestety wygłuszenie jednostki napędowej nie jest najmocniejszą stroną X3. Gdy panują niskie temperatury, objawia się jeszcze jeden problem – podczas jazdy autostradą z dużą prędkością szwankuje układ wentylacji, bardzo nierównomiernie rozprowadzając ciepłe powietrze w kabinie.
DANE TECHNICZNE | xDrive20d |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 184 KM |
Maks. moment obrotowy | 380 Nm |
Osiągi (dane fabryczne) | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,6 l/100 km |
Ten model wytwarzano tylko fabryce BMW w hrabstwie Spartanburg w Południowej Karolinie. Nie ma to jednak zauważalnego wpływu na jakość wykończenia, a w przypadku tego egzemplarza najwidoczniej też na awaryjność.
Oprócz feralnego rozrządu użytkownik ma tylko jedno zastrzeżenie do jednostki napędowej. Podczas jazdy autostradowej zużywa ona olej, ale w niedużych ilościach.
Teoretycznie producent zaleca wymianę środka smarnego co 30 tys. km. Jednak komputer pokładowy wskazywał na konieczność wymiany częściej. Z reguły co około 20 tys. km, a raz po 11 tys. km. Mają na to wpływ liczba odpaleń silnika, osiągane prędkości, temperatura oleju i wiele innych informacji, jakie zbiera jednostka sterująca. Za to miło zaskoczył podczas eksploatacji filtr cząstek stałych, który nie generował żadnych problemów. Jednak w przypadku tego modelu bezawaryjność nie oznacza niskich kosztów.
To nam się podoba
To się nam nie podoba
Przebieg | Opis czynności | Koszt |
---|---|---|
24 000 km | Przegląd „olejowy” w ASO, wymieniono środek smarny, zamontowano nowy mikrofiltr i filtr obiegu wewnętrznego. | 1800 zł |
51 000 km | W ramach gwarancji wymieniono w ASO kompletny układ napędu rozrządu. Oprócz tego wykonano pełny przegląd, wymieniono olej silnikowy z filtrem oraz oba filtry kabinowe i filtr paliwa. Na prośbę właściciela wymieniono też olej w skrzyni rozdzielczej napędu xDrive. | 2750 zł |
62 400 km | Przegląd w ASO wg wskazań komputera, wymiana oleju z filtrem oraz płynu hamulcowego. | 1340 zł |
77 000 km | Przegląd w autoryzowanym serwisie BMW – wymieniono olej silnikowy z filtrem, filtr paliwa oraz oba kabinowe i klocki hamulcowe tylne. W ramach akcji naprawczej poprawiono układ mocowania fotelików dziecięcych Isofix. | 3100 zł |
94 000 km | Kompletny przegląd wykonany w nieautoryzowanym serwisie. Wymieniono olej silnikowy i filtr paliwa. | 670 zł |
99 000 km | Wymiana przednich klocków hamulcowych (poza ASO). | 450 zł |
111 000 km | Przegląd oraz wymiana oleju silnikowego z filtrem. | 750 zł |
131 400 km | W niezależnym serwisie wykonano przegląd, wymieniono olej silnikowy, filtr paliwa i oba filtry kabinowe. Zmieniono też olej w skrzyni rozdzielczej oraz skrzyni automatycznej. | 2880 zł |
148 900 km | Kompletny przegląd w nieautoryzowanym warsztacie. Wymiana oleju silnikowego, filtrów kabinowych, odgrzybianie klimatyzacji. Zamontowano nowe tarcze i klocki hamulcowe na przedniej, jak i tylnej osi. | 3200 zł |
– | Zakup i wymiana dwóch kompletów opon typu Run Flat. | 6200 zł |
SUMA WYDATKÓW | 23 140 zł |
Z faktem, że użytkując X3 20d, prędzej czy później trzeba będzie wymienić napęd rozrządu, trzeba się pogodzić. Poza tym auto potrafi jednak być bezproblemowe. Co wcale nie oznacza niskich kosztów eksploatacji. Ale dla wielu kierowców X3 F25 jest warte takiej ceny.