Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat-Panda II 4x4 – przód

Używany Fiat Panda II – ale nie taki zwykły. Wersja 4x4 jest o wiele ciekawsza, także pod względem użytkowym

fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Fiat Panda II – ale nie taki zwykły. Wersja 4x4 jest o wiele ciekawsza, także pod względem użytkowym

Fiat Panda II w wersji 4x4 to niepozorne miejskie auto, które swoimi możliwościami zawstydzi wiele droższych SUV-ów z 4x4. Ale uwaga – to także jedno z najtańszych aut z napędem obu osi, więc nie obejdzie się bez wyrzeczeń. Co warto wiedzieć, przymierzając się do zakupu używanej Pandy 4x4?

Fiat Panda II 4x4

  • Lata produkcji: 2004-2012
  • Ceny:  od 8000 zł

Historia Pandy z napędem 4x4 liczy już ponad 40 lat. Pierwsza generacja stała się z czasem ceniona jako klasyk, egzemplarze w oryginalnym stanie są dzisiaj naprawdę kosztowne.

Z kolei wciąż produkowaną Pandę trzeciej generacji z napędem obu osi ciężko kupić za mniej niż 20 tys. zł. Do tego najtańsze egzemplarze to diesle ze sporymi przebiegami. Albo odmiany z dwucylindrowym benzynowym silnikiem TwinAir, który dużo pali i nie jest zbyt chwalony za swoją trwałość.

Panda jak Panda?

Pandy drugiej generacji z napędem obu osi są najbardziej przystępne cenowo. Ale na tym ich zalety się nie kończą. Oferują wysokie wnętrze, narzekać można jedynie na jego szerokość oraz niewielki bagażnik (choć taki sam jak w odmianach z przednim napędem). Do tego jak na budżetowe, niewielkie auto kabina jest akceptowalnie wykończona, materiały są w miarę trwałe, a w lepszych wersjach wyposażenia tapicerka często ma ciekawą kolorystykę.

Do tego z zewnątrz i w środku wersja 4x4 nie różni się od zwykłych Pand (poza odmianą Cross), a to przekłada się na świetny wybór niedrogich części. Zarówno używanych, jak i nowych.

Ten napęd 4x4 naprawdę działa

Za przeniesienie napędu na tylną oś odpowiada sprzęgło wiskotyczne. Kierowca nie ma wpływu na pracę układu, jedynie wersja Cross oferowała system ELD (Electronic Locking Differential) blokujący na stałe napęd do 50 km/h i naśladujący pracę mechanizmów różnicowych o ograniczonym tarciu, przyhamowując koła.

Trwałość napędu 4x4 jest wysoka, w znaczniej mierze zależy od tego, czy ktoś nie pomylił Pandy z rasową terenówką. Zdarzają się egzemplarze z lekko zwiększonym prześwitem, bardziej terenowymi i większymi oponami. Ale przesada jest niewskazana. Sprzęgło wiskotyczne oraz tylny dyferencjał i skrzynia (inna niż w wersjach przednionapędowych) nie są już takie tanie i dostępne jak inne części do Pandy.

uzywany-fiat-panda-4x4-tyl
Pandy 4x4 mają 16 cm prześwitu, odmiany Cross o centymetr więcej. Ale w terenie istotne jest też to, że ważą poniżej tony i mają bardzo krótkie zwisy nadwozia.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Silniki: sprawdzone, ale bez ognia

Wybór silników ograniczał się do benzynowego 1.2 i wysokoprężnego 1.3, oba nie imponują mocą. Pierwszy wywodzi się konstrukcyjnie z lat 80., z rodziny Fire. Jest trwały i prosty, jego serwis i naprawy nie zrujnują żadnego portfela. Teoretycznie nieźle sprawuje się też na LPG, tyle że w Pandzie montaż butli ogranicza i tak niewielkie możliwości przewozowe.

Główną wadą 1.2 jest ospałość, szczególnie dotkliwa w bardziej obciążonej napędem wersji 4x4. W terenie i podczas wyprzedzania deficyty momentu obrotowego dają się mocno we znaki.

Za to niezbyt dobrze wyciszony 1.3 Multijet radzi sobie nawet z obciążoną Pandą dużo lepiej. Mimo problemów z EGR-em, niezbyt trwałego napędu rozrządu (opartego na łańcuchu) i zapychającego się filtra cząstek stałych (po 2010 r.) wielu użytkowników i tak poleca wysokoprężną Pandę. Świetny przykład to srebrny egzemplarz z naszych zdjęć – służy do turystycznych wyjazdów, np. na Bałkany. Co ciekawe, ta Panda 1.3 Multijet na niewielkiej przyczepie holuje lekki motocykl enduro. I daje radę.

uzywany-fiat-panda-4x4-silnik-benzynowy
Jednostka 1.2 ma wyraźnie mniej animuszu, ale jest niezwykle trwała.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor
uzywany-fiat-panda-4x4-silnik-diesa
Diesel lepiej radzi sobie z Pandą, ale wymaga większej dbałości.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor
Używany Fiat Panda II 4x4: silniki, dane techniczne, osiągi
Dane techniczne 1.2 1.2 1.3 Multijet 1.3 Multijet
Silnik benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1242 cm3 1242 cm3 1248 cm3 1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/8 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 60 KM/5000 69 KM/5500 70 KM/4000 75 KM/4000
Maks. moment obrotowy 102 Nm/2500 102 Nm/3000 145 Nm/1800 145 Nm/1500
Osiągi
Prędkość maksymalna 145 km/h 148 km/h 155 km/h 152 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 20,0 s 15,3 s 16,0 s 16,1 s
Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km 6,0 l/100 km 5,2 l/100 km 4,9 l/100 km

Panda 4x4 to nie gadżet

U nas Panda 4x4 najczęściej występuje na południu kraju, w górach. Trudno się dziwić, bo auto zaskakuje sprawnością. I w przeciwieństwie do prostych terenówek napęd na cztery koła jest tu dostępny zawsze, a nie jedynie na luźnych nawierzchniach. Jednak tak samo jak one, Panda oferuje dość ograniczone komfort i osiągi. To auto spełnia tylko podstawowe potrzeby, ale ma przy tym mnóstwo uroku.

uzywany-fiat-panda-4x4-kontrola-trakcji
ELD udaje samoblokujące mechanizmy różnicowe obu osi (przy pomocy hamulców) oraz dołącza na stałe tylną oś. W tej generacji ELD występował w wersji Cross.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Historia modelu

uzywany-fiat-panda-4x4-pierwsza-generacja
Kultowa i droga dzisiaj Panda I 4x4 powstała razem z firmą Steyr-Puch.
fot. Fiat
  • 2003: Koniec produkcji pierwszej Pandy, prezentacja Pandy drugiej generacji
  • 2004: Debiut wersji 4x4
  • 2005: Pojawia się bardziej terenowa Panda Cross, z większym prześwitem
  • 2006: Pierwszy lifting modelu, debiutuje najmocniejsza Panda w gamie, przednionapędowa 100HP
  • 2009: Kolejna modernizacja, 1.2 ma teraz 69 KM, a 1.3 – 75 KM oraz układ DPF
  • 2011: Prezentacja Pandy trzeciej generacji
  • 2012: Koniec produkcji Pandy II
uzywany-fiat-panda-4x4-wersja-cross
Pandę Cross wyróżniają specyficzne detale, ta odmiana ma potencjał kolekcjonerski, jak Panda I 4x4.
fot. Fiat
uzywany-fiat-panda-4x4-trzecia-generacja
Panda III: napęd 4x4 łączy się z dieslem 1.3 oraz silnikiem 0.9 TwinAir.
fot. Fiat

Typowe problemy

  • Sporo 4x4 było traktowanych jak auta użytkowe, bywają wyeksploatowane
  • W dieslu 1.3 zużywa się napinacz rozrządu, rozciąga łańcuch, psuje się EGR
  • Korozja progów – w przednich nadkolach są zagłębienia, skąd błoto i sól nie mają jak odpłynąć, nadkola trzeba regularnie dokładnie płukać, szczególnie zimą 
  • Awarie termostatów, wycieki chłodziwa
  • Wycieki oleju w benzynowych 1.2
uzywany-fiat-panda-4x4-zawieszenie-przednie
Przeniesienie napędu na tylną oś jest dość trwałe, zdarzają się zapocenia.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor
uzywany-fiat-panda-4x4-nadkola
Za kolumnami w nadkolu jest zagłębienie – trzeba je regularnie płukać.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor
uzywany-fiat-panda-4x4-tylny-naped
Przednie wahacze nie grzeszą trwałością, ale nie są drogie. Niektórzy montują tuleje z poliuretanu.
fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Używany Fiat Panda II 4x4: sytuacja rynkowa

Im bardziej na południe Polski, tym więcej ofert. Widać, że część Pand 4x4 to auta pracujące, czasami ciężko. Jeśli ktoś zamierza wydawać większą kwotę na ten model, warto szukać odmiany Cross, bo ma potencjał kolekcjonerski. Ceny diesli sprzed 2010 roku można mocno negocjować.

Używany Fiat Panda II 4x4: orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
8000-11 000 Sporo aut „zmęczonych” życiem, często progi są już wymienione. Raczej bez klimatyzacji.
12 000-14 000 Lepsze wyposażenie, dobry stan blacharski. Dominują diesle. Czasami są to odmiany van.
15 000-22 000 Tyle potrzeba na wersję Climbing lub najciekawszą Cross. Najdroższe są benzynowe 1.2.

Używany Fiat Panda II 4x4: podsumowanie

Panda 4x4 doskonale sprawdzi się nie tylko w wąskich uliczkach włoskich miasteczek w Dolomitach. To świetne, proste, ale zadziwiająco efektywne poza asfaltem auto. A dzięki niewielkiej masie i wąskiemu ogumieniu na zaśnieżonych drogach potrafi zawstydzać trakcją cenione SUV-y z 4x4.

Ocena: 4/5

Czytaj także