Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jadący Jaguar XJ

Używany Jaguar XJ (X300) – ostatni z R6 i V12 pod maską. Brytyjski arystokrata utrzymuje niezłą formę

archiwum

Używany Jaguar XJ (X300) – ostatni z R6 i V12 pod maską. Brytyjski arystokrata utrzymuje niezłą formę

Jaguar XJ (X300) był krótko w produkcji, a i tak odmienił losy brytyjskiej marki. Łączy komfort z przyjemnością z jazdy, jest dużo mniej awaryjny niż poprzednicy i wciąż nie kosztuje zbyt dużo. 

Jaguar XJ (X300)

  • lata produkcji: 1994-1997
  • ceny od: 17 000 zł

Gdy w 1990 roku Ford przejął Jaguara, brytyjski producent był w kiepskiej kondycji i miał poważne problemy z utrzymaniem wysokiej jakości. Amerykanie mieli jednak ambitny plan. Chcieli, żeby Jaguar przeprowadził ofensywę modelową i konkurował z BMW i Mercedesem jak równy z równym. Zastrzyk finansowy wyniósł w sumie 200 mln funtów. Jaguar szybko wyraźnie poprawił się w kwestii niezawodności. Zresztą ostatnie roczniki poprzednika opisywanej generacji, czyli XJ40, uchodzą za dużo mniej problematyczne niż starsze. 

Jaguar XJ (X300): nowe otwarcie

uzywany jaguar xj x300_tyl
Za stylistykę odpowiada Geoff Lawson. Ten legendarny projektant stworzył też nadwozie dla sportowego XJ220 i uznaje się, że po części dzięki niemu Jaguar przetrwał.

Ale prawdziwym nowym otwarciem był kolejny XJ, o kodzie fabrycznym X300. Chwalono się, że przy jego produkcji wykorzystano supernowoczesne roboty spawalnicze produkcji Nissana. Mniej chętnie wspominano, że X300 to konstrukcyjnie zmodyfikowany poprzednik (XJ40). Ale całkowicie nowa stylistyka nawiązująca do klasycznych modeli XJ i poziom dopracowania, który zrobił duże wrażenie na dziennikarzach, szybko przerodziły się w sukces rynkowy.

Używany Jaguar XJ: układ jezdny

uzywany jaguar xj x300_bok
XJR jest lekko obniżony i ma sztywniejsze nastawy układu jezdnego. To pierwszy Jaguar z kompresorem.

Nadwozie XJ-a X300 ma ponad 5 metrów długości. Jednak jeździ się nim jak autem co najmniej o rozmiar mniejszym. Daje sporo przyjemności kierowcy i zawsze pozostaje bardzo stabilny. Trwałość układu jezdnego jest przeciętna, większy problem to spotykana czasami korozja ram pomocniczych, czasami nawet pękają. Nadwozia też nie są zabezpieczone najlepiej przed rdzą. 

Używany Jaguar XJ: zaopatrzenie w części

Martwić może dostępność niektórych części, szczególnie galanterii nadwozia. Ale różowo nie jest też z niektórymi uszczelkami (np. szyberdachu) czy dwumasowymi kołami zamachowymi do bardzo rzadkich na rynku wersji z manualnymi skrzyniami.

Ciężko jest też o oryginalne przepływomierze, których awarie mogą sprawiać, że autom brakuje mocy i więcej palą. Typowe są też usterki wybieraków automatycznych skrzyń (ale same przekładnie są mocne), układu ABS czy komputerów silnika.

Używany Jaguar XJ: silniki

uzywany jaguar xj x300_kompresor
Doładowany silnik 4.0 R6 oferuje ponad 500 Nm i więcej mocy niż V12.

Odmiany V12 uchodzą za bardzo trwałe. Problem w tym, że po pierwsze są szalenie rzadkie. Po drugie są naprawdę kosztowne w obsłudze serwisowej. 

Auta z silnikami R6 o oznaczeniu AJ16 również mają dobrą opinię, a nie drenują aż tak portfela. Bazują na silnikach AJ6 z poprzednika, ale uchodzą za bardziej wytrzymałe i dopracowane. Warto jednak osłuchać ich pracę, gdy są zimne, bo zużyty hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu może narobić sporo szkód. W Polsce dość popularna jest najsłabsza, 3,2-litrowa odmiana. Nie wszyscy będą jednak zadowoleni z jej osiągów. 

Wersja 4.0 znacznie lepiej pasuje do dynamicznego charakteru XJ-a. W obu odmianach zdarzają się pęknięcia kolektorów wydechowych i problemy z cewkami zapłonowymi oraz wspomniane wcześniej z przepływomierzami.

Jaguar XJ (X300) – dane techniczne
  XJ 3.2 XJ 4.0 XJR 4.0 XJ 12 6.0
Silnik benzynowy benzynowy benz., kompresor benzynowy
Pojemność skokowa 3239 cm3 3980 cm3 3980 cm3 5993 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/24 R6/24 R6/24 V12/24
Moc maksymalna 211 KM/5100 241 KM/4800 320 KM/5000 311 KM/5350
Maks. moment obrotowy 301 Nm/4500 375 Nm/4000 512 Nm/3050 475 Nm/2850
Osiągi
Prędkość maksymalna 223 km/h 232 km/h 250 km/h 254 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 (9,4)* s 7,4 (8,2)* s 6,3 (7,0)* s 7,2 s
Średnie zużycie paliwa 11,2 l/100 km 11,0 l/100 km 12,5 l/100 km 15,7 l/100 km
* dane dla aut ze skrzyniami automatycznymi, odmiana V12 występowała tylko z taką przekładnią

Używany Jaguar XJ: dziedzictwo

XJ X300 był w produkcji jedynie trzy lata, ale sprzedano ponad 92 tys. sztuk, co było sporym sukcesem. Jeszcze większym było mocne poprawienie wizerunku Jaguara, do czego się przyczynił. Dzisiaj X300 ma niewątpliwe zadatki na klasyka i bardzo przyciąga spojrzenia.

 

Używany Jaguar XJ: historia modelu

uzywany jaguar xj x300_poprzednik
Poprzednik: XJ40, to na jego konstrukcji opiera się X300. W gamie R6 i V12. Używała ich brytyjska policja.
  • 1994: Zakończenie sprzedaży XJ40, prezentacja X300 i rozpoczęcie produkcji
  • 1995: Debiut odmiany z przedłużonym o 125 mm rozstawem osi (X330), oferowała też kilka centymetrów więcej przestrzeni nad głowami dla pasażerów kanapy
  • 1997: W kwietniu wyprodukowano ostatnie silniki V12, w październiku zakończono produkcję X300, w kolejnym miesiącu rozpoczęła się produkcja X308
uzywany jaguar xj x300_nastepca
Następca: X308 z zupełnie nowymi silnikami V8 i nową tablicą przyrządów. X308 ważył też mniej od X300.

Używany Jaguar XJ: typowe usterki

  • Warto sprawdzić stan progów (i wzmocnień pod lewarek), nadkoli, ram pomocniczych (mogą pękać), podłogi, odpływy szyberdachu i dolnej uszczelki przedniej szyby
  • Cieknąca do kabiny woda może zalać i zniszczyć komputer (ECU)
  • Wycieki spod pokrywy zaworów
  • Nierówne obroty biegu jałowego mogą powodować brudne przepustnice lub uszkodzone silniczki krokowe
  • Psuje się mikroprzełącznik w wybieraku skrzyni automatycznej (J-Gate), czasami nie da się odpalić silnika
  • Awarie czujnika położenia wału korbowego, zawilgocona wiązka może powodować spadki napięcia 
  • Zużycie górnego hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu
uzywany jaguar xj x300_zawieszenie
Słabe elementy to tuleje dolnych wahaczy i tylnej ramy pomocniczej.
uzywany jaguar xj x300_wlew paliwa
Trzeba czyścić odpływ wody obok wlewu paliwa. Gdy się zatka, zalegająca woda może dostać się do baku.
uzywany jaguar xj x300_silnik
Odmiana XJR nie jest bardziej awaryjna, ale trudniejsza w serwisie. Dostęp do wielu podzespołów jest gorszy.

Używany Jaguar XJ: sytuacja rynkowa

uzywany jaguar xj x300_jaguar_sovereign
Większość XJ-ów to odmiany XJ6. Warto szukać lepiej wyposażonych wersji Sovereign, Executive lub Daimlerów (w USA Vanden Plas).

Tutaj ceny dyktują raczej kupujący, chyba że mowa o egzemplarzach w stanie kolekcjonerskim z bardzo niskimi przebiegami. Podobnie jest za naszą zachodnią granicą, ale tam wybór jest dużo lepszy. Egzemplarze ze skrzyniami manualnymi to rzadkość, tak samo jak wersje V12 i Daimlery.

Orientacyjne ceny rynkowe w zł
17 000-19 000 XJ-y wizualnie wyglądające nieźle, ale wymagające nakładów. Często to 3.2 z LPG.
21 000-25 000 Da się znaleźć zadbane XJ 3.2 lub 4.0, ale część aut nie jest zarejestrowana w kraju.
30 000-40 000 Można mieć wysokie oczekiwania, zdarzają się niezłe XJR-y. To też niezły budżet na X308.

Używany Jaguar XJ: galeria zdjęć

Używany Jaguar XJ: podsumowanie

Jaguar XJ to dość kosztowne auto w utrzymaniu, ale ta generacja XJ-a wcale nie jest po latach bardziej problematyczna od niemieckich konkurentów. A jeździ i wygląda świetnie. 

Polecamy odmiany 4.0 i XJR, bo mocniejsze silniki świetnie pasują do charakteru XJ. Ceny modelu wciąż są akceptowalne.

Czytaj także