Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot RCZ –przód, z góry

Używany Peugeot RCZ – odważny model dla odważnych (i rozważnych) kupujących

fot. archiwum

Używany Peugeot RCZ – odważny model dla odważnych (i rozważnych) kupujących

Kiedy Peugeot RCZ  trafił na rynek, był prawdziwą sensacją. Wersja produkcyjna niemal nie różniła się od zapowiadającego ją auta koncepcyjnego, ba – w niektórych kwestiach była jeszcze radykalniejsza. Dziś francuskie coupe nadal robi wrażenie i kusi stylem. Ale używanego Peugeota RCZ lepiej kupować bez emocji.

Peugeot RCZ

  • lata produkcji: 2010-2015
  • ceny od: 28 000 zł

Niewiele odważnych aut koncepcyjnych doczekało się realizacji. Ale RCZ nie dość, że trafił do produkcji, to w finalnej formie okazał się w pewnych kwestiach radykalniejszy od prototypu. Przede wszystkim jest jeszcze niższy. Wysokość nadwozia wynosi jedynie 136 cm. A dwa charakterystyczne wyoblenia na dachu nie są jedynie na pokaz, pomagają polepszyć i tak doskonałą aerodynamikę.

Peugeot RCZ 2011 tył
Charakterystyczne linie Peugeota RCZ, podkreślone wypukłościami na dachu, do dziś nie pozwalają pomylić go z żadnym innym autem na drodze.
fot. archiwum

Nikt nie miał wątpliwości, że odważne coupe Peugeota będzie próbowało odebrać klientów m.in. Audi TT. W przeciwieństwie do niemieckiego rywala RCZ jest pełnoprawnym coupe. Tylna klapa nie unosi się tutaj wraz z szybą. To mniej praktyczne rozwiązanie.

Ale RCZ mistrzem praktyczności na pewno nie jest. Z przodu siedzi się tu wygodnie, choć w aucie tego typu można oczekiwać jeszcze niżej zamocowanych foteli. Z tyłu lepiej nie siadać za to wcale. Nawet gdy jest się dzieckiem. Brakuje tam miejsca na nogi i nad głową, a sam wygląd ławeczki sugeruje, że to raczej miejsce na dodatkowe bagaże.

Nie można za to w ogóle narzekać na zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Ale trzeba bardzo uważać, gdy podnosi się RCZ-a lewarkiem czy podkłada ramiona podnośnika warsztatowego. Niestety punkty, za które powinno się unosić auto, są zdecydowanie zbyt słabe i bardzo łatwo uszkodzić podłogę. Świadomi użytkownicy wspomagają się odpowiednio podkładanymi deskami, które pomagają rozłożyć ciężar na większą powierzchnię.

Używany Peugeot RCZ – prowadzenie i komfort jazdy

Peugeot nie zawiedzie prowadzeniem. Jest niezwykle stabilny i pewny. Ale układ kierowniczy mógłby być jeszcze bardziej bezpośredni. RCZ to kiepski adres dla szukających komfortu. Wersja 200-konna ma odrobinę sztywniejsze zawieszenie niż 156-konna. A odmiana RCZ R jest po prostu bardzo twarda. 

Peugeot RCZ FL 2014 przód
270-konny Peugeot RCZ R ma „szperę”, jest też o około 90 kg lżejszy od innych wersji benzynowych.
fot. archiwum

Używany Peugeot RCZ – benzyna czy diesel?

Często szukający najbardziej bezawaryjnej wersji wybierają te najsłabsze. W przypadku RCZ-a jest jednak zupełnie inaczej. To 156-konna odmiana najczęściej ma problemy z napinaczem rozrządu czy samym łańcuchem. Na pewno ma na to wpływ częstotliwość wymian oleju. Ale często problem następował szybko, mimo wyjątkowej dbałości właścicieli o silnik. Następnym kłopotem jest tworzenie się nagaru, dotyczy to też mocniejszych wersji 1.6 THP. Ale to one uchodzą za znacznie trwalsze, lepiej też oceniane są silniki 156-konne w autach poliftingowych.

Peugeot RCZ silnik 1.6 THP
Najsłabsza odmiana benzynowa uchodzi za najbardziej awaryjną.
fot. archiwum

 Ewentualna wymiana napędu rozrządu w nieautoryzowanym warsztacie to koszt ok. 2-2,5 tys. zł wraz z wymianą oleju. Benzynowe silniki, nawet 270-konny, są chwalone za dość niskie spalanie przy spokojnej jeździe.

Ale w tej kwestii i tak nie mają podejścia do 2.0 HDi. Diesel w aucie tego typu może niektórych dziwić, jednak to najmniej awaryjna jednostka w RCZ. Myślący o użytkowaniu auta głównie w trasach zdecydowanie powinni ją rozważyć.

Peugeot RCZ – silniki, osiągi, zużycie paliwa
Dane techniczne THP 155 THP 200 RCZ R 2.0 HDi
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo turbodiesel
Pojemność skokowa 1598 cm3 1598 cm3 1598 cm3 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 156 KM/6000 200 KM/5800 270 KM/6000 163 KM/3750
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm/1400 275 Nm/1700 330 Nm/1900 320 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalna 215 km/h 235 km/h 250 km/h 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s 7,5 s 5,9 s 8,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km 6,7 l/100 km 6,3 l/100 km 5,3 l/100 km

Automatyczną skrzynię łączono jednak tylko z najsłabszym silnikiem benzynowym. Nie jest przesadnie problematyczna, najczęściej zawodzi jej sterowanie.

Z zadatkami na youngtimera

RCZ ma poważne zadatki na zostanie młodym klasykiem, szczególnie w wersjach THP 200 i RCZ R. Słabsze egzemplarze modelu długo czekają na nabywców. Ale te najlepsze są czasem nawet kupowane w Polsce i eksportowane na zachód, również do ojczyzny Peugeota.

Peugeot RCZ 2011 przód
Egzemplarze przedliftingowe mają większy grill. Ich oszczędniejsza stylistyka wydaje się bardziej spójna.
fot. archiwum

Peugeot RCZ: historia modelu

  • 2007: koncepcyjny 308 RCZ
  • 2010: początek produkcji modelu RCZ, od marca dostępne 1.6 THP 156 KM i diesel, od czerwca 1.6 THP 200 KM
  • 2012: diesel rozwija teraz do 340 Nm momentu zamiast 320 Nm, prędkość maksymalna rośnie do 225 km/h
  • 2013: face lifting modelu, nowy pas przedni, światła LED do jazdy dziennej, debiut 270-konnej odmiany RCZ R
  • 2015: koniec produkcji modelu RCZ
Peugeot 308 przód
RCZ dzieli konstrukcję m.in. z 308, który występował też jako cabrio.
fot. archiwum

Używany Peugeot RCZ: typowe usterki

  • Szybkie zużycie napinaczy, łańcuchów rozrządu w 1.6 THP (szczególnie 156 KM)
  • W 1.6 THP tworzy się nagar, czasami psują się wysokociśnieniowe pompy paliwa
  • Uszkodzona podłoga, źle zaprojektowano miejsca pod lewarek
  • Awarie termostatów, pomp wody, wycieki chłodziwa oraz oleju w 1.6 THP

Używany Peugeot RCZ: sytuacja rynkowa

Wybór nie jest zły jak na auto tego typu. Około 30% RCZ-ów to diesle. Auta z automatycznymi przekładniami są prawie nie do znalezienia. Niektórzy sprzedający wprost piszą o hałasującym napędzie układu rozrządu w 1.6 THP. Niestety w Polsce najmocniejsza wersja R prawie nie występuje. 

Peugeot RCZ: orientacyjne ceny rynkowe (zł)
Ceny Na co można liczyć
28 000-33 000 Wczesne 1.6 THP, czasami spore przebiegi. Można trafić na RCZ-a z nowym rozrządem. 
 39 000-45 000 Zadbany diesel z niewysokim przebiegiem, czasami po liftingu lub 200-konny 1.6 THP.
 60 000-90 000 Tyle trzeba w Niemczech zapłacić za RCZ R. Ale sporo z nich ma bardzo niskie przebiegi. 

Używany Peugeot RCZ: podsumowanie

Nietuzinkowy i dający sporo frajdy, ale czasami kapryśny. RCZ-a nie warto kupować oczami, szczególnie w najsłabszej wersji. Ten model wymaga dogłębnej inspekcji przed zakupem, a potem porządnej opieki.

ocena 3/5

Czytaj także