Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 II

Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 II – włoski wdzięk kontra francuska elegancja

archiwum

Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 II – włoski wdzięk kontra francuska elegancja

Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 to dwa wywołujące emocje dowody na to, że sportowe limuzyny nie muszą koniecznie kojarzyć się z niemiecką techniką. Są atrakcyjne, szybkie, a do tego ogólnie całkiem udane. Które z tych aut jest lepszą propozycją na rynku wtórnym? 

Alfa Romeo Giulia (w produkcji od 2016 r.)

  • Ceny: 65-400 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 2.0-2.9 (200-540 KM) 
  • Silniki Diesla: 2.2 (136-210 KM) 

Alfa przyciąga klientów premium tylnym napędem, doskonałym prowadzeniem, magią mocy nie tylko topowej wersji Quadrifoglio oraz szerokim wachlarzem silników Diesla. Minusem, jak w poprzednikach, są drobne chochliki zamieszkujące pokładową elektronikę.

Alfa-Romeo-Giulia-przod

Peugeot 508 (w produkcji od 2018 r.)

  • Ceny: 55-230 tys. zł
  • Silniki benzynowe: 1.2-1.6 (130-225 KM) 
  • Hybryda: 1.6 PHEV (180-360 KM)
  • Silniki Diesla: 1.5-2.0 (130-180 KM)

Wraz z drugą generacją modelu Peugeot pokazał, że potrafi połączyć dyskretną elegancję ze sportowym, zadziornym stylem i dodać szeroką gamę napędów, w tym hybrydowych. Ale nowocześnie urządzone wnętrze nie wszystkim przypadnie do gustu. 

Peugeot-508-II-przod

Obydwie marki należą dziś do jednego koncernu, ale w czasach, kiedy powstały Giulia oraz druga generacja 508, inżynierowie jeszcze nic o nadchodzącym mariażu nie wiedzieli. W efekcie oba samochody, choć mające oferować atrakcyjny sportowy styl, zdecydowanie więcej dzieli, niż łączy.

Alfa Romeo Giulia – limuzyna z charakterem

Na przełomie wieków sprzedaż Alfy Romeo oscylowała w granicach 200 tys. sztuk rocznie, ale już w 2013 r. osiągnęła dramatycznie niski poziom 74 tys. Zarząd wiedział, że musi podjąć radykalne kroki – m.in. dlatego zdecydowano, że nowa Giulia musi być w jakiś sposób niezwykła. Pierwszym elementem układanki był powrót po niemal ćwierć wieku do tylnego napędu. Drugim – szeroka gama wersji napędowych, zaś trzecim – topowa odmiana sportowa Quadrifoglio, napędzana silnikiem spokrewnionym z jednostką Ferrari. Założenia okazały się właściwe, bo w 2017 r. marka sprzedała ponad 150 tys. aut.

Giulia zadebiutowała na rynku w 2016 roku i od razu wzbudziła pozytywne emocje. Od strony stylistycznej kontynuowała linię zapoczątkowaną przez Giuliettę, ale w nowej odsłonie. Większy sedan wyraźnie celował w konkurencję spod znaku BMW. Aby temu sprostać, nie tylko wybrano platformę umożliwiającą zastosowanie napędu tylnego, lub obydwu osi, ale też dopracowano zawieszenie. Miłośnikom sportowych wrażeń polecamy Giulię z pakietem Performance, obejmującym mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, sportowe zawieszenie i łopatki przy kierownicy.

Alfa Romeo Giulia – który silnik wybrać?

Era doładowania silników daje producentom spore oszczędności. Jedna jednostka może być oferowana w kilku odmianach mocy, często uzyskiwanych oprogramowaniem. Giulia napędzana jest jednym z trzech silników. Wszystkie w warunkach europejskich można uznać za raczej duże. Dwulitrowa „turbobenzyna” osiąga 200-280 KM. Już podstawowa odmiana zapewnia sportowe osiągi, ale występuje tylko w wydaniu Q2 z napędem na tył. Klienci częściej zamawiali Q4 z napędzanymi obiema osiami. W kwestii skrzyń nie ma wyboru – trzeba zaakceptować ośmiobiegowy automat. Wadą silnika, poza drobnymi usterkami czujników czy sterownika MutiAir, jest dość duże spalanie (brak przeznaczonych dla tej jednostki instalacji LPG). Jednak przy takich osiągach można się z nim pogodzić.

Alternatywą dla oszczędnych jest rok starszy od Giulii diesel 2.2 MultiJet II, bazujący na odmianie dwulitrowej. Rozwija 136-210 KM. W jego przypadku można było wybrać ręczną skrzynię, ale niewielu klientów się na nią decydowało.

Na szczycie jest Giulia Quadrifoglio z silnikiem 2.9 V6. Początkowo oferował 510 KM, od liftingu z 2019 r. – 520 KM. Silnik łączono z sześciobiegową skrzynią ręczną lub ośmiobiegowym automatem. Wszystkie wersje mają moment obrotowy przytemperowany do 600 Nm przez wzgląd na trwałość układu przeniesienia napędu. Gratką dla kolekcjonerów są limitowane do 500 sztuk odmiany GTA (drogowa) i GTAm (torowa) z tym samym silnikiem, jednak o mocy 540 KM. Masę obniżono o 100 kg, ale cena poszybowała w kosmos. Nowa Giulia GTA kosztuje ponad milion złotych. Dobra informacja – ich ceny wiele nie spadną, o ile w ogóle.

Peugeot 508 II – w sportowym stylu

Druga generacja Peugeota 508 trafiła do salonów w połowie 2018 r. W stosunku do poprzednika największą zmianą była stylistyka. Nadwozie obniżono o 5 cm, stawiając bardziej na sportowy styl niż przestronność kabiny. To czuć we wnętrzu, ale Peugeot od lat nie stara się być mistrzem przestrzeni. 508 nie można odmówić praktyczności. Mimo wyglądu sugerującego, że mamy do czynienia z sedanem, w rzeczywistości to praktyczny liftback. Oferowano też kombi.

Peugeot 508 II – który silnik wybrać?

Od strony napędów „młody lew” jest zupełnie inny niż Alfa Romeo. Silniki mają mniejszą pojemność. Też zastosowano w nich wtrysk bezpośredni i doładowanie, przez co serwis nie będzie tani. Podstawowy 1.2 PureTech, mający 130 KM, oferuje przyzwoite osiągi i – mimo trzech cylindrów – niezłą kulturę pracy. Współpracuje wyłącznie z ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Jej charakter mógłby być bardziej sportowy, ale do normalnej jazdy jest wystarczająca.

Szczebel wyżej stoi jednostka 1.6 PureTech z rodziny Prince. To poprawiona wersja, która ma być już pozbawiona problemów z napinaczami rozrządu i konsumpcją oleju, trapiących poprzednie odmiany VTi/THP. Ona także przekazuje napęd poprzez skrzynię automatyczną. Założenie instalacji LPG w jednostkach PureTech, w przeciwieństwie do Alfy Romeo, jest możliwe, choć drogie.

Paletę diesli otwiera jednostka 1.5 BlueHDI, która w 2017 r. zastąpiła dopracowany silnik o poj. 1,6 l. Niestety młoda konstrukcja ma pewne przypadłości i mimo bardzo niskiego spalania może generować wysokie koszty napraw. Bardziej polecamy dopracowaną przez lata jednostkę 2.0 BlueHDI, wciąż oszczędną, ale też dynamiczną i stosunkowo bezproblemową.

Hybrydy plug-in należy traktować jako ciekawostkę. Oferują zużycie paliwa podobne jak w dieslach, nie powalają na kolana osiągami, a zasięg na baterii jest mocno ograniczony (ok. 50 km). Do tego na rynku nie występują wystarczająco licznie, by realnie ocenić ich niezawodność.

Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 II: eksploatacja, sytuacja rynkowa

  • Współczesne jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i doładowaniem są drogie w serwisie. 

Alfa Romeo Giulia

Alfa-Romeo-Giulia-bok

  • Przebieg typowy dla rocznika 2019 to 40-85 tys. km

Włoski sedan oferuje silniki o większych pojemnościach. Idą za tym moc, osiągi, ale i zużycie paliwa. Benzynowy turbo zużywa średnio, zależnie od wersji od 6,7 do 7,7 l/100 km. To oficjalne dane, realnie trzeba dodać jeszcze 3 l. Diesel wypada lepiej, oficjalnie pali 4,2-5,5, realnie o litr więcej. Ceny serwisu i części są dość przeciętne.

Giełdowe fakty

  • Tylny napęd? Owszem, dostępny, ale klienci dwa razy częściej wybierali wersję Q4.
  • Miłośnicy ręcznych skrzyń biegów będą zawiedzeni. Ma je co dwudziesta Giulia.
  • Diesle stanowią ok. 15% rynku wtórnego.

ocena: 7/10

Peugeot 508

Peugeot-508-II-bok

  • Przebieg typowy dla rocznika 2019 to 50-90 tys. km

Małe silniki – niskie spalanie. Jednostki benzynowe oficjalnie zużywają 5,5-6,6 l/100 km, realnie 2-3 litry więcej. Diesle to światowa klasa. 1.5 BlueHDI jeździ o kropelce: oficjalnie potrzebuje 3,8 l/100 km, większy 2.0 BlueHDi 4,5-4,7 l/100 km. Realnie spalanie jest o 1,5-2 litry wyższe. Koszty serwisu są przeciętne, ale części oryginalne okazują się drogie.

Giełdowe fakty

  • Ponad 60% ofert na rynku wtórnym dotyczy wersji wysokoprężnych.
  • Dostępność skrzyń ręcznych jest niewielka, większość wybierała automat EAT8.
  • W ogłoszeniach lekko przeważają kombi.

ocena: 8/10

Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 II – wnętrze, bagażnik

  • Alfa to sedan. Nie doczekała się praktyczniejszej odmiany. Peugeot jest natomiast dostępny jako liftback i kombi.

Alfa Romeo Giulia

Za „sterami” Giulii można odnieść wrażenie, że kokpit wzorowano na autach bawarskiej marki. Zorientowany na kierowcę, zapewnia dobry poziom czytelności oraz intuicyjną obsługę. Analogowe zegary są typowe dla Alfy. Fotele zostały dobrze wyprofilowane i odpowiednio trzymają w zakrętach. Z tyłu miejsca jest mało, zwłaszcza na nogi. Bagażnik – przeciętny.

Alfa-Romeo-Giulia-deska-rozdzielcza

Alfa-Romeo-Giulia-fotele

Alfa-Romeo-Giulia-siedzenia-z-tylu

Alfa-Romeo-Giulia-bagaznik
Bagażnik Alfy Romeo Giulii ma regularny kształt i mieści 480 litrów bagażu.

ocena: 7/10

Peugeot 508 II

Na tle Alfy wnętrze 508 to kosmos. Elektroniczne zegary widać ponad małą kierownicą. Deska rozdzielcza jest „dwupiętrowa” – wyżej mamy zestaw wskaźników i nawiewy, poniżej ekran multimedialny. Samochód nie zachwyca jednak jakością materiałów. Fotele są głębokie i wygodne, z tyłu miejsca jest nieco więcej niż w Giulii. Bagażnik minimalnie większy niż u Alfy.

Peugeot-508-II-deska-rozdzielcza

Peugeot-508-II-fotele

Peugeot-508-II-siedzenia-z-tylu

Peugeot-508-II-bagaznik
Duża klapa oferuje świetny dostęp do bagażnika o pojemności 487-1537 l.

ocena: 7/10

Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 II – wyposażenie i wersje

Alfa Romeo Giulia

Z jednej strony pod rządami Fiata Alfa Romeo próbuje zająć nieco wyższą pozycję, przesuwając się w kierunku segmentu premium, z drugiej zaś marce odmawia się poziomu materiałów, wykończenia i wyposażenia, jakie można było znaleźć w ostatnich modelach Lancii. Bez tego Alfie Romeo trudno nawiązać równą walkę z konkurencją.

Alfa-Romeo-Giulia-wyswietlacz-centralny
Ekran zgrabnie wkomponowano, po liftingu ma przekątną 8,8 cala. 

Wersje wyposażenia – warto wiedzieć

  • Giulia – podstawowa wersja była głównie pozycją cennikową, bardziej polecamy kolejną odmianę, nazywaną Giulia Super. Na tle 508 jej wyposażenie jest skromne.
  • Veloce – jeśli zależy nam nie tylko na posiadaniu zwykłej Giulii, ale też na jej atrakcyjności, powinniśmy wybrać wersję Veloce. To coś w rodzaju sportowego pakietu stylistycznego, obejmującego inne zderzaki, sportowe fotele czy piękne pięcioszprychowe obręcze kół.
  • Quadrifoglio – topowa sportowa odmiana to gratka dla fanów tylnonapędowych potworów. Doskonały dźwięk i świetne osiągi warte są swojej ceny. Ale ta wersja początkowo sprawiała sporo problemów, a jej serwis do tanich nie należy. Warto mieć to na względzie przed zakupem.

ocena: 7/10

Peugeot 508 II

Marka od jakiegoś czasu ma ambicje wybicia się z grona producentów aut popularnych. Poprawiono jakość, zwłaszcza zastosowanych materiałów, ograniczono awaryjność, oferowane jest bogate wyposażenie, ale za tym wszystkim idzie dość wysoka na tle konkurencji cena. Decydując się na 508, warto wybrać bogatsze odmiany.

Peugeot-508-II-multimedia
Futurystyczny kokpit nie przekłada się na multimedia. Są przeciętne.

Wersje wyposażenia – warto wiedzieć

  • Active – podstawowa odmiana oferuje niezbędne minimum z dwustrefową klimatyzacją i czujnikami parkowania z tyłu. Nieco lepiej jest w Allure, gdzie są jeszcze przednie czujniki, większy ekran multimedialny, lusterko elektrochromatyczne (hybryda) czy większe, 17-calowe alufelgi.
  • GT Line – doskonale pasuje do sportowego stylu nadwozia, wnętrzu zaś przydaje oczekiwanej elegancji. Oprócz pakietu optycznego i lepszych materiałów oferuje rzecz jasna bogatsze wyposażenie i powinna być rozważana jako wersja minimum.
  • GT – na szczycie oferty stoi odmiana GT, która była oferowana w najmocniejszych specyfikacjach napędowych Peugeota 508.

ocena: 8/10

Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 – silniki

Alfa Romeo Giulia

  • Ręczną skrzynię można mieć w dieslu lub w Quadrifoglio. Bazową „benzynę” łączono z ośmiobiegowym automatem ZF.
  • Podstawowy silnik 2.0 MultiAir (200 KM) zapewnia doskonałe osiągi. Mocniejszą wersję (280 KM) oferowano z napędem Q2 lub Q4. Na rynku włoskim oferowana była także pośrednia odmiana (250 KM).
  • Silnik 2.9 V6 (510-540 KM) ma bezpośredni wtrysk, dwie turbosprężarki oraz dezaktywację cylindrów.
  • Diesel 2.2 MultiJet II początkowo miał wersje 136, 150 i 180 KM, ze skrzynią ręczną lub automatyczną. W ramach liftingu z 2019 r. dwie mocniejsze odmiany zyskały po 10 KM. Warianty 180/190 KM oferowano jako Q2 lub Q4. Pojawiła się też topowa wersja Q4 (210 KM).
Alfa-Romeo-Giulia-silnik-2.0-MultiAir
Benzynowy silnik 2.0 MultiAir jest niezwykle mocny, ale dużo pali.
Alfa-Romeo-Giulia-silnik-2.2-MultiJet-III
Diesel 2.2 MultiJet II ma doskonałą kulturę pracy i rozsądne spalanie.

ocena: 8/10

Peugeot 508 II

  • Skrzynia ręczna dostępna jest tylko z dieslami. Nie ma czego żałować, bo automat EAT8 jest wart polecenia.
  • Podstawowy silnik 1.2 PureTech ma tylko 3 cylindry, ale sporą moc (130 KM) i wysoką kulturę pracy. Współpracuje z ośmiobiegowym automatem.
  • 1.6 PureTech (180, 225 KM) ma turbo, bezpośredni wtrysk i filtr cząstek stałych GPF. Zapewnia dobre osiągi i niedużo pali.
  • Na bazie 1.6 PureTech opracowano dwie hybrydy PHEV (225/360 KM). Oficjalnie zużywają, odpowiednio, 1,3 i 2,0 l/100 km.
  • Mniejszy diesel 1.5 BlueHDi (130 KM) zapewnia przyzwoite osiągi i jest mistrzem oszczędzania paliwa.
  • Większy 2.0 BlueHDi (160/180 KM) godzi świetne osiągi z niskim spalaniem.
Peugeot-508-II-silnik-2.0-BlueHDi
Diesel 2.0 BlueHDi ma doskonałą reputację i zużywa mało paliwa. 
Peugeot-508-II-silnik-1.6-PureTech
Silnik 1.6 PureTech to poprawiona wersja problematycznego THP. 

ocena: 7/10

Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 II – usterki

Alfa Romeo Giulia

Alfa-Romeo-Giulia-przod

Typową przypadłością aut włoskich jest wariująca elektryka. Zdarza się, że np. podczas dużej wilgotności powietrza zapalą się poszczególne kontrolki. Nie zawsze oznacza to awarię, często po ponownym uruchomieniu silnika problem znika bezpowrotnie. Mimo to Giulia nie stwarza nazbyt wielu problemów kierowcy.

  • Zdarzają się sporadyczne głosy o awariach modułów MultiAir sterujących czasem otwarcia zaworów.
  • Czujnik temperatury spalin w turbosprężarce może ulec awarii. Świece zapłonowe są nietrwałe.
  • Zdarzają się awarie osprzętu elektrycznego, np. systemu bezkluczykowego czy składanych lusterek.

ocena: 8/10

Peugeot 508 II

Peugeot-508-II-przod

Peugeot od lat miewa problemy ze swoimi nowymi silnikami. 1.6 THP miał wadliwe napinacze, 1.2 PureTech łuszczące się paski rozrządu (poprawione w poł. 2022 r.). Teraz pora na Diesla 1.5 BlueHDi mającego swoje wady rozrządu i drobne awarie. Poza w 508 zdarzają się problemy z elektryką.

  • Silnik 1.5 BlueHDi miewa awarie łańcucha spinającego wałki rozrządu, i to już przy przebiegach 50 tys. km.
  • Diesel 1.5 BlueHDi może mieć wycieki spod pokrywy zaworów. Zdarzają się też awarie czujnika AdBlue.
  • 1.2 PureTech może mieć wadliwy pasek rozrządu. Warto go zmienić na najnowszy z ASO lub np. Continental.

ocena: 7/10

Używane Alfa Romeo Giulia i Peugeot 508 II – podsumowanie

Alfa Romeo Giulia

Alfa-Romeo-Giulia-tyl

Giulia to współczesna Alfa Romeo, którą zawsze chciałeś mieć. Jest szybka, dobrze wyważona, świetnie się prowadzi i co najważniejsze, jak dotąd dowodzi, że przez większość czasu jest w stanie trzymać się z dala od warsztatu. Wystarczy wybrać najbardziej odpowiednią wersję napędową i nie zważając na drobne usterki elektroniki, cieszyć się jazdą. 

  • Naszym zdaniem

Dwulitrowa „benzyna” oferuje świetne osiągi, ale nie wszystkim przypadnie do gustu spalanie. Jeśli nie boimy się stref czystego transportu, wybór diesla też będzie odpowiedni. Topowe V6 2.9 to propozycja wyłącznie dla zamożnych koneserów, ceny auta i części są bardzo wysokie.

ocena końcowa: 37/50

Peugeot 508  II

Peugeot-508-II-tyl

508 to sedan z pazurem, a nawet z trzema. Atrakcyjny wygląd, odważnie zaprojektowane wnętrze i wysoka jakość montażu przekonują do francuskiego auta. Niezaprzeczalnymi zaletami są dwa rodzaje nadwozia, szeroki wybór napędów i bogate wyposażenie. Na plus należy też zaliczyć bardzo dobry automat EAT8, choć niezbyt sportowy.

  • Naszym zdaniem

Niezależnie, czy lubimy zapach benzyny, czy oleju napędowego, polecamy wybór większych jednostek. Są odpowiednio mocne, ale oszczędne. Słabsza hybryda nie zbiera pochlebnych opinii, ale nie ma też doniesień o tym, by stwarzała poważne problemy.

ocena końcowa: 37/50

Czytaj także