Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 (2023) – przód

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 – pozdrowienia z epoki analogowej | TEST

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 – pozdrowienia z epoki analogowej | TEST

Alfa Romeo Giulia po kolejnym liftingu nie oczaruje fanów tzw. nowych technologii. W zamian oferuje jednak coś mniej ulotnego – włoski powab i nieprzemijającą przyjemność z jazdy.

W ubiegłym roku Alfa dostarczyła całe 13 tys. sztuk Giulii. To mniej niż sprzedaż Volvo S60 oraz wynik na poziomie Jaguara XE. I pomyśleć, że ten samochód miał szanse na większe uznanie – gdyby tylko był dostępny jako kombi (kluczowy wariant dla europejskiego rynku) i w momencie premiery oferował nieco szlachetniejsze wnętrze.  

Istotne porządki

Czasu nie da się cofnąć, a i wprowadzenie wersji kombi nie wchodzi w grę. Co nieco można jednak „naprawić” liftingami. Pierwszy ujawniono w listopadzie 2019 r. (Giulia jest produkowana od 2016), gdy szereg detali znacząco poprawił odbiór kokpitu.

Kilka miesięcy temu przeprowadzono kolejne zmiany – ich wizytówkami są nowe matrycowe reflektory LED (seryjne) z typowymi dla Alfy trzema segmentami świetlnymi oraz dymione tylne lampy. W kabinie pojawiły się cyfrowe zegary, a do oferty trafiła topowa wersja wyposażenia Competizione; tylko dla niej zarezerwowano widoczny, efektowny odcień Moonlight Pearl Matt – relatywnie niedrogi (5400 zł), biorąc pod uwagę ceny takich lakierów u rywali.

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 tył
Matowy lakier na testowym egzemplarzu kosztuje 5400 zł.

Reszta pozostała bez zmian. Mamy tu relatywnie kompaktowego sedana, który nie jest szczególnie przestronny, ale nie jest też ciasny – ilość miejsca okazuje się zbliżona do tego, co oferują Mercedes klasy C oraz Audi A4. Główny problem mają jadący z tyłu: z wsunięciem stóp pod fotele i ich wysunięciem. Z przodu Giulia jest „obcisła”, ale po części to zasługa dość masywnego kokpitu. Miejsca wystarczy nawet wysokim osobom, a kierowcy lubujący się w sportowych wozach docenią niską pozycję za kierownicą oraz „otulający” fotel. Powodów do zastrzeżeń nie daje 480-litrowy bagażnik ze składaniem oparć kanapy klamkami pod półką. 

Standard wykonania i wykończenia wnętrza reprezentuje poziom niemieckich rywali, aczkolwiek deska rozdzielcza wizualnie odstaje od zdominowanych przez ekrany kokpitów serii 3 czy klasy C. W praktyce ta „tradycyjna” architektura sprzyja jednak łatwej obsłudze. Ale coś za coś: system operacyjny Alfy, jak również jej układy aktywnego bezpieczeństwa nie są tak nowoczesne jak w Mercedesie czy BMW.

Dane techniczne Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4
Silnik  benzynowy, turbo 
Pojemność skokowa 1995 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna  280 KM/5250
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2250
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 464/186/145 cm
Rozstaw osi 282 cm
Średnica zawracania 12,5 m
Masa/ładowność 1545/575 kg
Poj. bagażnika 480 l
Poj. zbiornika paliwa 58 l (Pb 95)
Opony (przód; tył) 225/40; 255/35 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,2 s
Średnie zużycie paliwa 7,7 l/100 km
Zasięg (teoretyczny) 750 km
Cena od 230 000 zł

Waga lekkości

Ostatnia aktualizacja nie wpłynęła na właściwości jezdne Giulii – to wyjątkowo sportowy sedan w swojej klasie, ujmujący wciągającym prowadzeniem oraz agresywnie skonfigurowanym napędem obu osi, który koncentruje się na wprawianiu w ruch tylnych kół. Charakter Alfy przede wszystkim definiuje jednak niewygórowana masa – od 1530 kg. Uczucie lekkości reakcji potęguje gładko pracujący, bezpośredni układ kierowniczy, zapewniający nieprzeciętne jak na dzisiejsze standardy wyczucie kół.

Dane testowe Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 62,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 11,8/7,0/9,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 610 km

To wszystko pozwala kierowcy Giulii z przyjemnością pokonywać kolejne łuki – bazując na klarownych komunikatach i skłonności do nadsterowności, którą hamuje dopiero stanowcza, choć daleko odsunięta interwencja ESP. Dodatkową pewność zapewnia „napięte” zawieszenie – tłumienie pojedynczych dziur przebiega kulturalnie, lecz zdecydowanie, a ogólne nastawy są raczej sztywne (seryjne w wersji Competizione aktywne amortyzatory pozwalają je dodatkowo usztywnić). 

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 (2023) – test: podsumowanie

  • design, pozycja za kierownicą, obsługa, osiągi, prowadzenie, 5 lat gwarancji
  • niezbyt nowoczesne systemy, mało miejsca na stopy z tyłu, spore spalanie

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo Q4 to urodziwy sedan o szczerze sportowym usposobieniu – dla tych, którzy frajdę z jazdy cenią ponad nowe technologie.

Czytaj także