Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Opel Cascada – przód i bok w ruchu

10 lat temu w „Motorze” | Opel Cascada – pierwsza jazda kabrioletem z Polski

Opel

10 lat temu w „Motorze” | Opel Cascada – pierwsza jazda kabrioletem z Polski

W „Motorze” nr 13-14/2013 wrażenia z pierwszych jazd Cascadą – nowym, produkowanym w gliwickiej fabryce Opla 4-osobowym kabrioletem z miękkim dachem.

Nowy model Opla – Cascada – ma dwie unikalne cechy. Jest większy od reszty czterosobowych kabrioletów popularnych marek, dzięki czemu osoby na kanapie będą czuły się komfortowo nawet podczas dłuższej jazdy. Poza tym jest znacznie tańszy od kabrioletów luksusowych marek, mimo porównywalnej przestronności i bogatego wyposażenia.

W odróżnieniu od większości nowych kabrioletów zastosowano miękki dach, który jest lżejszy od sztywnych konstrukcji, zajmuje mniej miejsca w bagażniku, a auto z zamkniętym dachem wciąż wygląda atrakcyjnie. Materiałowy dach można otworzyć lub zamknąć podczas jazdy z prędkością do 50 km/h.

Opel Cascada otwieranie dachu
Miękki dach składa się w 17 s i zmniejsza bagażnik z 380 do 280 litrów pojemności.
Opel

Jazda Cascadą jest wygodna i relaksująca, czyli taka, jaka powinna być. Nadwozie kabrioletu jest sztywne, podwozie komfortowe, całość zapewnia dobre własności jezdne, układ kierowniczy o elektrycznym wspomaganiu jest precyzyjny.

W podwoziu zastosowano rozwiązania podobne jak w 3-drzwiowej Astrze GTC – przednie zawieszenie HiPerStrut i amortyzatory o elektronicznie regulowanej twardości (FlexRide). Taka kombinacja izoluje informacje na temat tego, co się dzieje z samochodem w czasie jazdy, ale jednocześnie czyni ją komfortową.

Szczególnie w połączeniu z nowym benzynowym silnikiem 1.6 SIDI Turbo. Wyposażono go w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa. Wprawdzie ma 10 KM mniej od poprzednika (170 zamiast 180 KM), ale nadrabia to wysokim momentem dostępnym w szerokim zakresie obrotów.

Opel Cascada silnik ECOTEC 1.6 SIDI Turbo
Silnik 1.6 SIDI dzięki funkcji overboost chwilowo osiąga moment obr. 280 Nm.
Opel

Jednostka napędowa ospale reaguje na wciśnięcie pedału gazu, ale jest bardzo elastyczna, co w połączeniu z manualną skrzynią o długich przełożeniach powoduje, że zmiany biegów można ograniczyć do minimum.

Opel Cascada – dane techniczne
 Dane techniczne 1.4 Turbo 120 1.4 Turbo 140  1.6 SIDI Turbo 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1362 cm3 1362 cm3 1598 cm3 1956 cm3 1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16 R4/16 R4/16 R4/16
Moc maksymalna 120 KM/4200 140 KM/4900 170 KM/6000 165/4000 195 KM/4000
Maks. moment obr. 200 Nm/1850 200 Nm/1850 260 Nm/1650 350 Nm/1750 400 Nm/1750
Osiągi
Prędkość maksymalna 195 km/h 207 km/h 222 km/h 218 km/h 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 10,9 s 9,6 s 10,3 9,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 8,4/5,5/6,5 l/100 km 7,8/5,4/6,3 l/100 km 8,0/5,3/6,3 l/100 km 6,3/4,6/5,2 l/100 km 6,3/4,6/5,2 l/100 km

Nowy Opel jest produkowany w gliwickiej fabryce koncernu. Cascada to dojrzały i wygodny kabriolet, a od Astry 4. generacji odróżnia go nie tylko nazwa. Pod niektórymi względami rzeczywiście może konkurować z autami bez dachu tzw. marek premium. Ciekawe tylko, czy klienci będą szukali takich cech w Oplu.

Opel Cascada bok z zamkniętym dachem
Opel Cascada ma atrakcyjną linię nadwozia, również kiedy dach jest podniesiony.
Opel

Czytaj także