Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Stellantis - targi CES

Aż 1,9 mld euro na premie dla pracowników koncernu Stellantis

Stellantis

Aż 1,9 mld euro na premie dla pracowników koncernu Stellantis

Pracownicy koncernu Stellantis mogą w tym roku liczyć na wysokie premie. Wynika to z wprowadzenia strategii „wynagradzanie za wyniki”. Z drugiej strony wielu z nich musi się martwić o to, czy nie staną się ofiarami praktycznie nieustannej restrukturyzacji. 

Stellantis został powołany do życia na początku 2021 roku. Stworzono go z połączenia koncernów PSA Peugeot-Citroen i Fiat Chrysler Automobiles. W ten sposób stworzono jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie. 

Co ciekawe, już na początku jego istnienia ogłoszono wprowadzenie zasady „wynagrodzenie za wyniki”. W ten sposób Carlos Tavares – szef giganta, znany z mocnego cięcia wszelkich „zbędnych” wydatków – chciał zmotywować pracowników do jak najbardziej wydajnej pracy.

Świetne wyniki finansowe Stellantisa

W 2023 roku Stellantis wypracował bardzo dobre wyniki finansowe, dzięki czemu jego zysk netto wzrósł o 11%, osiągając poziom 18,6 mld euro. Z tej kwoty 1,9 mld euro zostanie przeznaczone dla pracowników w ramach wspomnianego programu. 

Koncern informuje, że w 2024 roku premia roczne obejmą aż 95% jego pracowników. Przekłada się to na 242 000 osób, z których każda może liczyć średnio na około 7850 euro (ok. 34 100 zł)

„Wszyscy pracownicy Stellantisa mogą być dumni z tego, co wspólnie budowaliśmy przez ostatnie trzy lata, i chcę każdemu z nich gorąco za to podziękować” – mówi dyrektor generalny Stellantis Carlos Tavares. 

Carlos Tavares
Szef Stellantisa – Portugalczyk, Carlos Tavares – znany jest z wprowadzania oszczędności tam, gdzie tylko to możliwe. 
STELLANTIS

„Program podziału zysków i zmiennych wynagrodzeń jest czymś więcej niż odzwierciedleniem wyników i osiągnięć naszych pracowników. To uczciwy wyraz uznania ich zaangażowania w osiągnięcie sukcesu jako zespół” – dodaje. 

Łącznie od momentu powstania koncernu Stellantis w 2021 roku na premie pracowników przeznaczono gigantyczną kwotę 6,4 mld euro. 

Ogromne cięcia w koncernie

Ale z obozu tego giganta nie płyną same dobre wiadomości. W miarę przechodzenia na elektromobilność ciągle słyszy się o kolejnych cięciach. W listopadzie 2023 roku Stellantis poinformował o programie dobrowolnych odejść dla 6400 pracowników najemnych w USA. 

Stało się to po wcześniejszym ogłoszeniu podobnych działań dla 33 500 osób w Stanach Zjednoczonych, z czego 31 000 to pracownicy etatowi. Również w Europie redukcja miejsc pracy stanowi ciągły problem. 

W ciągu trzech lat od połączenia się koncernów Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i PSA Peugeot-Citroen, pracę w samych Włoszech straciło aż 7000 osób. I to pomimo zaangażowania firmy w utrzymanie wszystkich 14 marek, w tym Lancii, która właśnie zaprezentowała zupełnie nowego Ypsilona.

Ale takie działania – według przedstawiciela koncernu – są po prostu niezbędne. Szybko po fuzji okazało się bowiem, że koszty wytwarzania modeli należących wcześniej do FCA były wielokrotnie wyższe niż w przypadku pojazdów PSA. 

Czytaj także