Sierpniowa sprzedaż nowych aut w Polsce była wprawdzie gorsza niż lipcowa, ale nie zmienia to faktu, że w ciągu ośmiu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w naszym kraju znacznie więcej aut osobowych niż w tym samym okresie 2023 r. Wyjątkowo imponujące wzrosty zanotowały dwie marki premium i jedna popularna.
Pomiędzy dwoma wakacyjnymi miesiącami zarysowała się wyraźna różnica. O ile w lipcu zarejestrowano w Polsce 43 142 tys. nowych aut osobowych, o tyle w sierpniu – 37 071 szt, czyli mniej o 14,1%. Mimo to tegoroczny sierpniowy wynik i tak jest lepszy od ubiegłorocznego, o 2,5%. Ważniejsze jednak, jak kształtuje się skumulowana sprzedaż w ciągu siedmiu miesięcy tego roku, a tutaj sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej.
Od stycznia do sierpnia włącznie kupiono bowiem w Polsce 357 170 nowych „osobówek”, więcej aż o 14,8% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (+45 931 egzemplarzy).
Pozycję dominującą utrzymuje Toyota, która sprzedała ponad 66,6 tys aut (+13,7%). Można przyjąć, że choć do końca roku zostały jeszcze cztery miesiące, japońska firma spokojnie utrzyma tę pozycję, bo choć wzrost drugiej w zestawieniu Skody jest jeszcze wyższy (+15,4%) nie ma raczej szans by nadrobiła ona blisko 30-tysięczną różnicę w liczbie sprzedanych egzemplarzy. Walka będzie zapewne trwała do końca o ostatnie miejsce na podium, bo możliwość jego zajęcia jest jeszcze w zasięgu trzech firm: Volkswagena (obecnie 3.), Kii (4.) i Hyundaia (5.).
Patrząc na dane dotyczące sprzedaży wśród 20 najpopularniejszych marek w oczy rzucają się olbrzymie wzrosty popytu na auta trzech marek: to Citroen (+47,5% rok do roku), Mercedesa (+45,9%) oraz Lexusa (+37,5%). Z kole tylko dwie marki z listy top 20 notują spadki: Dacia (-3,8%) oraz Kia (-11,7%).
Nic nie zmieniło się także jeśli chodzi o bestsellera wśród aut osobowych – pozostaje nim Toyota Corolla, która wyraźnie wyprzedza Skodę Octavię. Wśród 20 najpopularniejszych modeli aż czternaście to SUV-y i corssovery.
Najchętniej kupowane są u nas samochody z silnikami benzynowymi (36,9%; -2,5% do I-VIII 2023 r.). Następne są w kolejności: mikrohybrydy (24,1%; +40,7%), hybrydy (20%; +38,3%), diesle (8,7%; +1,8%), auta elektryczne (3,1%; +1%), auta z zasilaniem LPG (2,7%; +18,1%) i hybrydy plug-in (2,6%; +5,7%).
Przy okazji warto też krótko wspomnieć o rynku aut dostawczych. Tego typu pojazdów zarejestrowano w ciągu 8 miesięcy br. 42 490 szt, więcej o zaledwie 1,5% niż w okresie I-VIII 2023 r. Tutaj pierwsza trójka marek przedstawia się następująco: Renault (8933 szt.), Ford (5930 szt.) i Fiat (4622 szt.). Bestsellerem wśród modeli jest zaś Renault Master (6266 szt.).
Miejsce | Marka | Rejestracje I-VIII 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-VIII 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 66 666 | +13,7 |
2 | Skoda | 38 313 | +15,4 |
3 | Volkswagen | 23 321 | +1,3 |
4 | Kia | 21 872 | -11,7 |
5 | Hyundai | 20 377 | +15,9 |
6 | Mercedes | 18 840 | +45,9 |
7 | Audi | 18 650 | +10,5 |
8 | BMW | 17 880 | +19,3 |
9 | Renault | 12 877 | +15,7 |
10 | Dacia | 11 767 | -3,8 |
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-VIII 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-VIII 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 17 510 | +11,8 |
2 | Skoda Octavia | 13 313 | +31,6 |
3 | Toyota Yaris Cross | 10 715 | +20,1 |
4 | Toyota Yaris | 9299 | -12,6 |
5 | Kia Sportage | 9057 | +9,7 |
6 | Hyundai Tucson | 8594 | +28,3 |
7 | Toyota C-HR | 8561 | +38,0 |
8 | Toyota RAV4 | 8241 | +61,0 |
9 | Dacia Duster | 6187 | -3,1 |
10 | Cupra Formentor | 5659 | +29,9 |