Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
GAC Hyptec HT – przód

GAC – kolejny chiński producent aut – wchodzi do Polski. Zacznie od trzech modeli

fot. GAC

GAC – kolejny chiński producent aut – wchodzi do Polski. Zacznie od trzech modeli

Chińskich marek aut dostępnych na polskim rynku przybywa wręcz w zawrotnym tempie. Kolejnym koncernem, którego samochody będą sprzedawane w naszym kraju, jest GAC. Na początek zaoferuje trzy modele – dwa SUV-y i minivana.

Jeszcze mniej więcej dwa lata temu o chińskich markach w zasadzie się nie mówiło w kontekście sprzedaży ich aut w Polsce. Teraz można wybierać spośród aut ponad dwudziestu firm (niektóre już oferują swoje modele, inne wkrótce zaczną).

A jak wygląda sprzedaż? Według najnowszych danych PZPM-u w pierwszym kwartale br. zarejestrowano 7075 aut pochodzących z Państwa Środka, podczas gdy w tym samym okresie 2024 r. było to 887 szt. Zdecydowany prym wiodą na razie następujące marki: MG (3049 szt.), Jaecoo (1202 szt), Omoda (1194 szt.), Baic (855 szt.) oraz BYD (531 szt.).

Teraz czas na GAC-a

Właśnie zapowiedziano debiut na naszym rynku kolejnego koncernu z Chin, czyli firmy GAC. Jest ona stosunkowo młoda, bowiem została założona w 1997 r., ale to już zdecydowanie liczący się gracz. W swojej ofercie posiada zarówno samochody spalinowe, jak i hybrydowe oraz elektryczne.

W Polsce GAC będzie oferował samochody swoich dwóch submarek: Aion oraz Hyptec. Samochody GAC-a będzie można kupować od trzeciego kwartału bieżącego roku. Dystrybucją w Polsce zajmie się firma Jameel Motors (założona w Arabii Saudyjskiej i prowadząca działalność w 11 krajach, w tym np. w Wielkiej Brytanii, ZEA, Australii czy Turcji i reprezentująca np. marki Toyota, Lexus, BYD, GAC oraz MG). Planuje ona rozwój ogólnopolskiej sieci dealerskiej oraz serwisowej.

Trzy modele na start

Na początku do oferty trafią trzy modele, wszystkie elektryczne. GAC Aion V to mierzący 4,6 m kompaktowy SUV, Aion Y Plus to z kolei 4,54-metrowy kompaktowy minivan (czyli przedstawiciel klasy, która w Europie niemal wymarła), zaś GAC Hyptec HT to naprawdę duży, bo blisko pięciometrowy SUV. Pełną specyfikację techniczną i wyposażeniową oraz ceny poznamy zapewne bliżej rozpoczęcia sprzedaży.

Swoją drogą to ciekawe, że wiele chińskich firm stawia u nas na „elektryki”. Trzeba przecież pamiętać, że przynajmniej na razie tego typu samochody nadal stanowią niewielki odsetek wśród rejestrowanych nowych aut.

Wydaje się, że droga jaką idą np. MG i Omoda/Jaecoo, czyli oferowanie nie tylko aut na prąd, ale przede wszystkim spalinowych i hybrydowych to, przynajmniej na razie, jedyny sposób na odniesienie większego sukcesu w Polsce. Co zresztą zdają się potwierdzać dane sprzedażowe. 

gac-aion-przod-1
GAC Aion Y Plus: dość kontrowersyjnie stylizowany minivan.
fot. GAC
gac-aion-deska-rozdzielcza
Kabina ma być wyjątkowo przestronna i funkcjonalna. Całkiem ciekawy design, ale obsługa typowo „ekranowa”.
fot. GAC
gac-aion-V-przod-1
Aion V może się okazać ważnym rywalem dla modeli np. Skody czy Kii.
fot. GAC
hyptec-ht-przod-1
GAC Hyptec HT to SUV mierzący aż 494 cm.
fot. GAC
hyptec-ht-tyl
GAC Hyptec HT przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s.
fot. GAC
hyptec-ht-deska-rozdzielcza-1
Elektryczny SUV GAC-a wyróżnia się deską rozdzielczą zredukowaną do minimum
fot. GAC

Czytaj także