Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia – tankowanie LPG

Dacia sprzedała ponad milion aut z fabrycznym LPG i ma apetyt na więcej

fot. Dacia

Dacia sprzedała ponad milion aut z fabrycznym LPG i ma apetyt na więcej

Jest się czym chwalić. Dacia poinformowała, że osiągnęła okrągły milion sprzedanych aut zasilanych LPG. Rumuńska marka jest także europejskim liderem w tej dziedzinie i mimo presji związanej z przechodzeniem na napęd elektryczny wcale nie zamierza spuszczać z tonu.

Już pierwszy rzut oka na ofertę Dacii pokazuje, jak bardzo marka stawia na LPG. W przypadku nowego Dustera cennik otwiera – bardzo atrakcyjną kwotą 79 900 zł – właśnie wersja z zasilaniem dwupaliwowym (benzyna plus gaz). Kiedyś rzecz nie do pomyślenia, bo najtańsze w cennikach producentów były zwykle najsłabsze wersje benzynowe, do tych z LPG – o ile znajdowały się w ofercie – trzeba było dopłacić. 

Na czym opiera się tak silna pozycja Dacii w sprzedaży nowych aut zasilanych LPG? Powody są co najmniej dwa.

Jedyna taka

Po pierwsze – Dacia jest obecnie jedynym producentem na rynku, który oferuje dwupaliwowy silnik we wszystkich (z wyjątkiem wyłącznie elektrycznego Springa) sprzedawanych przez siebie modelach: Sandero, Sandero Stepway, Logan, Duster i Jogger.

Druga sprawa – tak zasilane samochody znajdują się w jej gamie już od 2010 roku. A to oznacza spore już doświadczenie w tej dziedzinie (oparte na rozwiązaniach opracowanych przez Renault), co wpływa nie tylko na sprawdzoną już przez lata jakość oferowanego układu, ale także na jego stały rozwój i dopracowanie przyjazności w codziennym użytkowaniu.

dacia lpg schemat
Zbiornik na LPG montowany jest w miejscu koła zapasowego, dzięki czemu nie wpływa na ograniczenie pojemności bagażnika.
fot. Dacia

Wymierne wyniki

Doświadczenie, konsekwencja i spójna strategia muszą się przekładać na konkretne liczby. I właśnie tak się dzieje – w lipcu 2024 „pękł” okrągły milion sprzedanych przez Dacię aut z LPG. Rumuńsko-francuska marka jest równocześnie europejskim liderem w sprzedaży auta z LPG – jej udział w rynku przekracza 67%. A auta zasilane gazem wybiera 40% klientów kupujących Dacię. Wśród nich szczególne miejsce zajmują Polacy. To właśnie w Polsce udział sprzedaży wersji z LPG jest jednym z najwyższych w Europie. Największy w przypadku Sandero, Sandero Stepway i Joggera, gdzie stanowi ok. 80%. W nowym Dusterze to 55%.

A o czym dokładnie mówimy? 

Chodzi o oferowany od 2010 r. dwupaliwowy silnik na benzynę i LPG, który od 2020 r. nosi nazwę ECO-G 100. Co ciekawe, w porównaniu z rozwiązaniem zasilanym wyłącznie benzyną jednostka ECO-G 100 może się pochwalić lepszymi parametrami (+10 KM – 100 KM i +10 Nm – 170 Nm) i – jak podaje Dacia –o około 10% mniejszą emisją CO2 i redukcją emisji drobnych cząstek o 90%. 

Montowana fabrycznie instalacja LPG jest bardzo dobrze zintegrowana z autem, co przekłada się na łatwość jej użytkowania. Przełączanie z benzyny na LPG lub odwrotnie odbywa się albo ręcznie – wtedy to kierowca decyduje o wyborze zasilania, albo automatycznie – przełączenie na benzynę następuje w momencie, gdy zbiornik LPG jest pusty.

dacia panel sterowania LPG
Przycisk do sterowania zasilaniem LPG na desce rozdzielczej wkomponowano tak, że wygląda na jej stylistycznie integralny element, a nie coś dołożonego „na siłę”.
fot. Dacia

Oczywiście obecność instalacji LPG pozostaje bez wpływu na warunki fabrycznej gwarancji: 3 lata lub do 100 tys. km przebiegu.

Dacia będzie dalej stawiać na LPG 

W tej kwestii firma ma dość jednoznaczne stanowisko i nie zamierza jakoś specjalnie ulegać wymuszanej odgórnie presji związanej z przechodzeniem na zasilanie elektryczne.

Przedstawiciele marki niemal przy każdej możliwej okazji deklarują, że będą sprzedawać auta na LPG tak długo, jak będzie to możliwe (w domyśle – dopóki Unia Europejska będzie na to pozwalać).

Chcemy nadal oferować LPG – aż do czasu, kiedy nie będziemy już mogli sprzedawać silników spalinowych w Europie.

Didier Michaud, menedżer ds.  układów napędowych i platformy

Co więcej – Dacia planuje także dalej rozwijać tę technologię.

Popularność, ale i kontrowersje związane z LPG w Polsce

Auta zasilane LPG od wielu lat cieszą się w Polsce dużym powodzeniem. Sprzedaż nowych samochodów z fabryczną instalacją, po podsumowaniu danych od stycznia do sierpnia 2024 r., zapewniła im 2,7% udziału w rynku – ze wzrostem rok do roku aż o 18,1%. Dla porównania – intensywnie promowane auta elektryczne w tym samym czasie dobiły do 3,1%, ze wzrostem zaledwie 1%. Należy także pamiętać o bardzo prężnym w Polsce rynku instalacji montowanych do samochodów używanych. 

Skąd ta popularność? Z bardzo oczywistego powodu: zasilanie samochodu gazem daje bardzo wyraźne korzyści finansowe (średnia cena litra gazu to obecnie 2,85 zł za litr, benzyny – 5,97 zł; najnowsze średnie ceny tygodniowe, za e-petrol.pl). Zamieszczone niedawno (i budzące sporo kontrowersji) przez Ministerstwo Przemysłu zestawienie wskazuje nawet właśnie na LPG jako paliwo zapewniające największe oszczędności dla kierowcy.

Ministerstwo Przemysłu porównanie cen
Co ciekawe – tu akurat LPG jest zaliczane do paliw alternatywnych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska potrafi być zupełnie innego zdania (o czym dalej).
tabela: Ministerstwo Przemysłu

do tego LPG jest uznawane za znacznie przyjaźniejsze dla środowiska niż benzyna, a już szczególnie – diesel. Choćby pod kątem emisji CO2 do atmosfery. Wg różnych danych jest ona niższa o od 10 do 20%. Znacznie niższe są także emisje CO, a także rakotwórczych tlenków azotu i węglowodorów.

Pojawiają się też pewne kontrowersje i zastrzeżenia – LPG to nadal paliwo zaliczane do kopalnych. A o jego umieszczanie na liście paliw alternatywnych (co może się wiązać z dodatkowymi profitami dla właścicieli zasilanych nimi aut) toczą się co chwilę boje.

Przykład? W uchwalonej w 2018 r. Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych LPG zsoatło wpisane na listę tych ostatnich. Ale np. w dokumencie z Ministerstwa Klimatu i Środowiska „Obowiązki wynikające z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych” z 25.11.2022 czytamy „Pojazd zasilany gazem LPG (Liquefied Petroleum Gas) nie jest traktowany jako pojazd gazowy zgodny z definicją zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która obejmuje pojazdy zasilane gazem ziemnym (CNG i LNG). W związku z tym także nie należy ujmować go w sprawozdaniu jako napędzanego paliwem alternatywnym”.

Do Stref Czystego Transportu takie auta więc bezkarnie nie wjadą (choć te zasilane gazem ziemnym – które też nie są zeroemisyjne – już tak). Co ciekawe, na początku auta na LPG znalazły się na liście samochodów uprawnionych do wjazdu do SCT, ale potem zostały z niej wykreślone. Sprawa oparła się nawet o Rzecznika Praw Obywatelskich, który skierował w tej sprawie pytanie do autora przepisów – czyli właśnie Ministerstwa Klimatu i Środowiska. 

Pewną niepokojącą użytkowników samochodów na gaz niewiadomą jest także potencjalny wzrost cen tego paliwa po wprowadzeniu embarga na LPG sprowadzane z Rosji. Ma ono zacząć obowiązywać od 20 grudnia 2024 r.

Czytaj także