Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Very – auta podczas ładowania

Do „tureckiej Izery” dołącza drugi producent. Very swoje auto na prąd opracowało w... 300 dni!

Do „tureckiej Izery” dołącza drugi producent. Very swoje auto na prąd opracowało w... 300 dni!

Podczas gdy spółka ElectroMobility Poland chwali się kolejnymi sukcesami – ostatnio nabyciem ziemi pod budowę fabryki – Turcy prężnie rozwijają własną elektromobilność. Do Togga dołącza drugi rodzimy producent – Very – którego zespół w 300 dni opracował zupełnie nowy pojazd. 

Według doniesień tureckich mediów Very ma produkować pojazdy wyłącznie elektryczne. Czyli podobnie jak miejscowy Togg, który już wypuścił na rynek crossovera o mało dźwięcznej nazwie T10X. 

Very – w czterech wersjach do wyboru

Do wyboru będą cztery wersje: osobowa dla czterech pasażerów, kabriolet, buggy oraz podwozie do zabudowy komercyjnej z kabiną dla dwóch osób. Ich średnia cena ma wynieść około 25 000 dolarów, czyli nieco ponad 100 000 zł przy obecnym kursie 1 USD = 4,04 zł. 

Co ciekawe, zespół projektowy składający się z 23 osób opracował pierwsze prototypy w zaledwie 300 dni. Oczekuje się, że przy zastosowaniu baterii o pojemności 33 kWh pojazdy Very będą legitymowały się zasięgiem ok. 300 km. Bazowy akumulator ma gromadzić w swoim wnętrzu zaledwie 11 kWh prądu. 

Samochód Very ma wyróżniać się podgrzewaniem i masażem foteli, czujnikami deszczu i zmierzchu, a także parkowania oraz gniazdem 220-woltowym do zasilania zewnętrznych urządzeń elektrycznych. 

TOGG-SUV
W odróżnieniu od Very, Togg to pełnoprawny crossover z jednym lub dwoma silnikami elektrycznymi. 
archiwum

Interesujące rozwiązanie stanowi dodatkowy akumulator w bagażniku. Można go zabrać do domu w celu naładowania i zyskać w ten sposób 20 km zasięgu. 

Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2025 rok. Przedstawiciele Very chwalą się, że już otrzymali około 800 zamówień na swoje samochody. 

Togg powstał dopiero w 2018 roku

A Izera? Cóż, spółkę ElectroMobility Poland powołano w 2016 roku. Ostatnio przekazała ona informację mediom, że zakupiła ziemię pod fabrykę. Wiadomo też, że Izera będzie oparta na platformie SEA chińskiego Geely, a za projekt nadwozia mają odpowiadać Włosi z Pininfariny

Początek produkcji jest planowany na 2025 rok, jednak w obecnej sytuacji – również politycznej – ciężko uznać tę datę za wiążącą.

Dla porównania spółka Togg (TUTAJ przeczytasz o niej więcej) – będąca oczkiem w głowie prezydenta Turcji Recepa Erdogana – została powołana do życia w 2018 roku. 

Budowę fabryki ukończono w październiku 2022 roku, a księgę zamówień otwarto w lutym bieżącego roku. Co ciekawe, najważniejszy element „tureckiej Izery”, czyli platformę konstrukcyjną, opracowali tamtejsi inżynierowie. 

Cóż, parafrazując stare przysłowie... Turek potrafi! 

Czytaj także