Podczas gdy spółka ElectroMobility Poland chwali się kolejnymi sukcesami – ostatnio nabyciem ziemi pod budowę fabryki – Turcy prężnie rozwijają własną elektromobilność. Do Togga dołącza drugi rodzimy producent – Very – którego zespół w 300 dni opracował zupełnie nowy pojazd.
Według doniesień tureckich mediów Very ma produkować pojazdy wyłącznie elektryczne. Czyli podobnie jak miejscowy Togg, który już wypuścił na rynek crossovera o mało dźwięcznej nazwie T10X.
Do wyboru będą cztery wersje: osobowa dla czterech pasażerów, kabriolet, buggy oraz podwozie do zabudowy komercyjnej z kabiną dla dwóch osób. Ich średnia cena ma wynieść około 25 000 dolarów, czyli nieco ponad 100 000 zł przy obecnym kursie 1 USD = 4,04 zł.
Co ciekawe, zespół projektowy składający się z 23 osób opracował pierwsze prototypy w zaledwie 300 dni. Oczekuje się, że przy zastosowaniu baterii o pojemności 33 kWh pojazdy Very będą legitymowały się zasięgiem ok. 300 km. Bazowy akumulator ma gromadzić w swoim wnętrzu zaledwie 11 kWh prądu.
Samochód Very ma wyróżniać się podgrzewaniem i masażem foteli, czujnikami deszczu i zmierzchu, a także parkowania oraz gniazdem 220-woltowym do zasilania zewnętrznych urządzeń elektrycznych.
Interesujące rozwiązanie stanowi dodatkowy akumulator w bagażniku. Można go zabrać do domu w celu naładowania i zyskać w ten sposób 20 km zasięgu.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2025 rok. Przedstawiciele Very chwalą się, że już otrzymali około 800 zamówień na swoje samochody.
A Izera? Cóż, spółkę ElectroMobility Poland powołano w 2016 roku. Ostatnio przekazała ona informację mediom, że zakupiła ziemię pod fabrykę. Wiadomo też, że Izera będzie oparta na platformie SEA chińskiego Geely, a za projekt nadwozia mają odpowiadać Włosi z Pininfariny.
Początek produkcji jest planowany na 2025 rok, jednak w obecnej sytuacji – również politycznej – ciężko uznać tę datę za wiążącą.
Dla porównania spółka Togg (TUTAJ przeczytasz o niej więcej) – będąca oczkiem w głowie prezydenta Turcji Recepa Erdogana – została powołana do życia w 2018 roku.
Budowę fabryki ukończono w październiku 2022 roku, a księgę zamówień otwarto w lutym bieżącego roku. Co ciekawe, najważniejszy element „tureckiej Izery”, czyli platformę konstrukcyjną, opracowali tamtejsi inżynierowie.
Cóż, parafrazując stare przysłowie... Turek potrafi!