Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Very – auta podczas ładowania
Very
Nowości

Do „tureckiej Izery” dołącza drugi producent. Very swoje auto na prąd opracowało w... 300 dni!

Podczas gdy spółka ElectroMobility Poland chwali się kolejnymi sukcesami – ostatnio nabyciem ziemi pod budowę fabryki – Turcy prężnie rozwijają własną elektromobilność. Do Togga dołącza drugi rodzimy producent – Very – którego zespół w 300 dni opracował zupełnie nowy pojazd. 

Według doniesień tureckich mediów Very ma produkować pojazdy wyłącznie elektryczne. Czyli podobnie jak miejscowy Togg, który już wypuścił na rynek crossovera o mało dźwięcznej nazwie T10X. 

Very – w czterech wersjach do wyboru

Do wyboru będą cztery wersje: osobowa dla czterech pasażerów, kabriolet, buggy oraz podwozie do zabudowy komercyjnej z kabiną dla dwóch osób. Ich średnia cena ma wynieść około 25 000 dolarów, czyli nieco ponad 100 000 zł przy obecnym kursie 1 USD = 4,04 zł. 

Co ciekawe, zespół projektowy składający się z 23 osób opracował pierwsze prototypy w zaledwie 300 dni. Oczekuje się, że przy zastosowaniu baterii o pojemności 33 kWh pojazdy Very będą legitymowały się zasięgiem ok. 300 km. Bazowy akumulator ma gromadzić w swoim wnętrzu zaledwie 11 kWh prądu. 

Samochód Very ma wyróżniać się podgrzewaniem i masażem foteli, czujnikami deszczu i zmierzchu, a także parkowania oraz gniazdem 220-woltowym do zasilania zewnętrznych urządzeń elektrycznych. 

TOGG-SUV
W odróżnieniu od Very, Togg to pełnoprawny crossover z jednym lub dwoma silnikami elektrycznymi. 
archiwum

Interesujące rozwiązanie stanowi dodatkowy akumulator w bagażniku. Można go zabrać do domu w celu naładowania i zyskać w ten sposób 20 km zasięgu. 

Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2025 rok. Przedstawiciele Very chwalą się, że już otrzymali około 800 zamówień na swoje samochody. 

Togg powstał dopiero w 2018 roku

A Izera? Cóż, spółkę ElectroMobility Poland powołano w 2016 roku. Ostatnio przekazała ona informację mediom, że zakupiła ziemię pod fabrykę. Wiadomo też, że Izera będzie oparta na platformie SEA chińskiego Geely, a za projekt nadwozia mają odpowiadać Włosi z Pininfariny

Początek produkcji jest planowany na 2025 rok, jednak w obecnej sytuacji – również politycznej – ciężko uznać tę datę za wiążącą.

Dla porównania spółka Togg (TUTAJ przeczytasz o niej więcej) – będąca oczkiem w głowie prezydenta Turcji Recepa Erdogana – została powołana do życia w 2018 roku. 

Budowę fabryki ukończono w październiku 2022 roku, a księgę zamówień otwarto w lutym bieżącego roku. Co ciekawe, najważniejszy element „tureckiej Izery”, czyli platformę konstrukcyjną, opracowali tamtejsi inżynierowie. 

Cóż, parafrazując stare przysłowie... Turek potrafi! 

Czytaj także