Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Tesla podczas ładowania

Dotychczasowi użytkownicy elektryków nastawieni do nich bardziej sceptycznie niż właściciele aut spalinowych

archiwum

Dotychczasowi użytkownicy elektryków nastawieni do nich bardziej sceptycznie niż właściciele aut spalinowych

21% użytkowników samochodów na świecie twierdzi, że nigdy nie przesiądzie się na pojazd akumulatorowy, ale kierowcy aut spalinowych chętniej spoglądają w stronę elektryków niż właściciele tych ostatnich. Co jeszcze wynika z badania firmy doradczej McKinsey obejmującego 15 krajów świata?

McKinsey swoje badanie przeprowadza co 2 lata. Obejmuje ono kraje, które łącznie odpowiadają za 80% światowego wolumenu sprzedaży samochodów na prąd. W tegorocznej ankiecie udział wzięło 30 000 respondentów. 

Użytkownicy niezadowoleni z elektryków?

Najważniejszą informacją na dziś jest to, że w skali globalnej aż 3 na 10 aktualnych właścicieli aut na prąd nie zdecyduje się na nie ponownie. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w USA, gdzie 46% użytkowników elektryków zadeklarowało, że następnym razem kupi auto na paliwa kopalne.

Co ciekawe, jako główny powód zmiany wskazali oni nie przeszkody związane z zasięgiem, lecz złą strukturę dotyczącą pobierania opłat za ładowanie w miejscach publicznych. Ponadto podkreślali wysokie koszty i trudności związane z pokonywaniem dalekich tras. 

Skoda Enyaq Coupe RS iV – centralny wyświetlacz z zasięgiem i stanem naładowania baterii
Ograniczony zasięg to jeden z powodów, choć nie najważniejszy, przez które dotychczasowi właściciele aut na prąd nie kupią tego typu samochodów ponownie. 
ARCHIWUM

„Naprawdę nie spodziewałem się takich odpowiedzi. Myślałem, że właściciele samochodów elektrycznych nie będą już chcieli zmieniać je na inne” – przyznaje w rozmowie z Automotive News Phillip Kampshoff, szef Mobilności Przyszłości McKinsey.

21% osób deklaruje, że nigdy nie kupi auta na prąd

Z badań McKinseya wynika, że w porównaniu z badaniem sprzed dwóch lat wzrosła, choć minimalnie (o 1%), liczba respondentów, którzy twierdzą, że są ciekawi wypróbowania samochodów akumulatorowych. Taki scenariusz zakłada 38% właścicieli aut spalinowych. Twierdzą oni, że ich przyszłym pojazdem będzie hybryda plug-in lub pojazd elektryczny. 

Z kolei 1 na 5 respondentów z całego świata (dokładnie 21%) zakłada, że nigdy nie przesiądzie się na samochód elektryczny. 1/3 z nich jako powód podaje obawy związane z ładowaniem.

Przedstawiciele McKinseya w komentarzu do swoich badań stwierdzają, że producenci muszą inwestować w rozwiązania technologiczne dotyczące akumulatorów i ich ładowania. Wynika to z faktu, że w nadchodzących latach będzie rosła niepewność co do infrastruktury ładowania. Co jest dość oczywistą konsekwencją tego, że odsetek aut elektrycznych będzie po prostu rósł. 

W badaniu McKinseya tylko 9% respondentów wskazało na to, że aktualny rozwój infrastruktury zaspokaja ich potrzeby. Oczekują oni, aby zasięg aut na prąd na jednym ładowaniu wzrósł z 432 km (2 lata temu) do 466 km. 

Czytaj także