Analizujemy rynek samochodów elektrycznych w naszym kraju – co o takich pojazdach myślą polscy kierowcy, jak podchodzą do zakupu auta na prąd, które modele używanych elektryków cieszą się największą popularnością.
Czy przyszłość motoryzacji należy do napędu elektrycznego? Zdania w tej kwestii są jeszcze podzielone. Nie ulega natomiast wątpliwości, że pojazdy zasilane prądem zyskują na popularności – także w Polsce.
Mimo że na razie trzonem rynku pozostają nowe samochody, sektor używanych nabiera coraz większego znaczenia. Z badania przeprowadzonego przez Minds&Roses dla popularnego serwisu ogłoszeniowego Otomoto.pl wynika, że 33% posiadaczy samochodu elektrycznego w Polsce kupiło pojazd na rynku wtórnym.
W gronie osób deklarujących zainteresowanie „elektrykiem” w przyszłości aż 43% wyraża gotowość kupienia go na rynku wtórnym. Co ciekawe, rośnie też grono potencjalnych kupujących, którzy nawet w przypadku samochodu elektrycznego rozważają zakup pojazdu starszego niż 11 lat. Zdecydowanie największym zainteresowaniem internautów cieszą się świeże auta na prąd. W ich przypadku odpadają zmartwienia związane z trwałością akumulatorów – z reguły objętych 8-letnią gwarancją z limitem ok. 160 tysięcy kilometrów.
To 10: wyświetlane i wystawiane na sprzedaż |
---|
„Elektryki” najczęściej wyświetlane w ogłoszeniach |
1. Tesla Model 3 |
2. Nissan Leaf |
3. Tesla Model S |
4. BMW i3 |
5. Tesla Model X |
6. Porsche Taycan |
7. Renault Zoe |
8. Audi e-tron |
9. Tesla Model Y |
10. Fiat 500 |
Top wystawianych na sprzedaż używanych aut elektrycznych |
1. Nissan Leaf |
2. BMW i3 |
3. Tesla Model 3 |
4. Tesla Model S |
5. Renault Zoe |
6. Audi e-tron |
7. Tesla Model X |
8. Volkswagen Golf |
9. BMW iX |
10. Ford Mustang Mach-E |
Ogłoszenia z Teslą Model 3 są najczęściej wyświetlane w Otomoto. Nic dziwnego. Limuzyna klasy średniej ma dobrą relację ceny do zasięgu, osiągów czy jakości wykończenia.
Produkowany od 2010 r. Nissan Leaf budował podwaliny elektromobilności. Używane egzemplarze należą do najtańszych „wtyczkowozów”.
Mocnym graczem na rynku wtórnym jest też druga odsłona Leafa. Bez względu na model, jaki zamierzamy kupić, konieczne jest sprawdzenie stanu zużycia akumulatora trakcyjnego.
Miejskie BMW i3 należy do najczęściej wystawianych na sprzedaż, a zarazem oglądanych przez potencjalnych nabywców „elektryków”.
Analitycy serwisu Otomoto.pl wzięli pod lupę oferty sprzedaży nowych i używanych aut elektrycznych. Liczby dobrze obrazują dynamikę rozwoju tego obszaru rynku.
Podaż „elektryków” w Polsce rośnie systematycznie, a do tego niemal skokowo.
Średnie ceny nowych i używanych samochodów elektrycznych utrzymują się na wysokim poziomie. Uśrednione wartości nie dają jednak pełnego obrazu sytuacji. Są bowiem windowane przez luksusowe, mocne oraz drogie samochody na prąd.
Kto akceptuje ograniczony zasięg i zaawansowany wiek auta na prąd, znajdzie już propozycje za 20-30 tys. zł (np. Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV czy Citroen C-Zero).
Udział aut elektrycznych w całkowitej liczbie ogłoszeń jest niewielki. Na przestrzeni lat dał się jednak zauważyć wzrost. Jeszcze szybciej rosną liczby wyświetleń ofert sprzedaży „elektryków”, co dowodzi, że auta na prąd budzą zainteresowanie.
Zmiany na rynku używanych elektryków | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Struktura wieku używanych aut elektrycznych | ||||||
Rok | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Od 1 do 4 lat | 60% | 53% | 51% | 52% | 53% | 59% |
Od 5 do 10 lat | 38% | 46% | 47% | 44% | 40% | 33% |
Od 11 do 15 lat | 1% | 1% | 1% | 3% | 7% | 8% |
Średnia cena auta elektrycznego | ||||||
Rok | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Używane | 142 886 zł | 120 508 zł | 122 489 zł | 134 356 zł | 177 340 zł | 178 348 zł |
Nowe | 216 373 zł | 219 734 zł | 223 022 zł | 247 994 zł | 320 887 zł | 309 826 zł |
Ogłoszenia i wyświetlenia | ||||||
Rok | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Udział ogłoszeń | 0,1% | 0,1% | 0,2% | 0,3% | 0,3% | 0,7% |
Udział wyświetleń | 1,2% | 1,6% | 1,9% | 3,3% | 5,6% | 6,5% |
Przygotowany przez Otomoto.pl raport stara się nakreślić perspektywy rozwoju segmentu używanych samochodów elektrycznych w Polsce. Żeby informacja była możliwie pełna, w wynikach badań uwzględniono opinie dotychczasowych użytkowników aut elektrycznych, osób wyrażających chęć posiadania „elektryka” w przyszłości, a także profesjonalnych sprzedawców samochodów.
Duży wpływ na zainteresowanie autem na prąd mają pozyskane już informacje na jego temat.
W przypadku większości potencjalnych kupujących auto zasilane prądem nie byłoby jedynym w gospodarstwie domowym. 69% z nich ma już inny samochód. Prawie połowa respondentów deklaruje posiadanie auta na benzynę. Co trzeci ankietowany ma diesla.
Ze względu na ograniczenia związane z zasięgiem oraz infrastrukturą ładowania samochody elektryczne najlepiej sprawdzają się w cyklu miejskim.
W ocenie respondentów największym plusem „elektryków” są niskie koszty eksploatacji. Wskazuje na nie 7 z 10 respondentów.
Największe obawy potencjalnego kupującego budzą wydatki.
Zainteresowanie autem elektrycznym | ||
---|---|---|
Ogółem | Kierowcy znający innego właściciela „elektryka” | |
Zdecydowanie nie | 23% | 22% |
Zdecydowanie tak | 43% | 61% |
Inne statystyki | |
---|---|
Posiadanie innych aut w domu | |
Tak | 69% |
Nie | 31% |
Rodzaj napędu pozostałych aut | |
Benzyna | 44% |
Diesel | 29% |
Elektryczny | 24% |
Hybryda | 9% |
LPG | 3% |
Źródła informacji o „elektrykach” | |
Internet | 48% |
Serwisy o elektromobilności | 42% |
Opinie rodziny lub znajomych | 39% |
Planowany sposób użytkowania auta | |
W mieście | 37% |
W cyklu mieszanym | 62% |
Na trasie | 2% |
Czynniki wpływające na decyzję zakupu samochodu elektrycznego | |
Niższe koszty eksploatacji | 70% |
Korzystanie z przywilejów | 38% |
Ekologia | 36% |
Walory techniczne auta | 33% |
Kwestie wizualne pojazdu | 21% |
Wizerunek aut na prąd | 16% |
Komfort i przyjemność z jazdy | 9% |
Dopłaty z programu Mój Elektryk | 8% |
Rekomendacja znajomego | 4% |
Obawa o dostępność paliw | 2% |
Inne | 19% |
Największe mankamenty elektromobilności | |
Zbyt mała liczba ładowarek | 54% |
Mały zasięg lub akumulator | 40% |
Wysoki koszt zakupu | 22% |
Największe obawy i bariery dotyczące zakupu auta elektrycznego | |
Zbyt mała oferta aut używanych | 12% |
Koszty przyszłych napraw | 25% |
Obawa o trwałość akumulatora | 29% |
Pierwszy etap rozwoju elektromobilności mamy już za sobą. Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w kraju jest już zarejestrowanych ponad 51 tys. aut czysto elektrycznych i działa ponad 1500 szybkich ładowarek prądu stałego. Powoli przybiera też na sile import używanych samochodów na prąd, co wraz z topniejącymi cenami aut wystawianych na sprzedaż może przyczynić się do efektu kuli śnieżnej, skutkującego szybkim wzrostem liczby „elektrowozów”. Z punktu widzenia satysfakcji potencjalnego nabywcy kluczowy jest zakup z uwzględnieniem wszystkich mocnych i słabych stron tego typu napędu.