Rimac Nevera to elektryczny supersamochód z czterema silnikami o łącznej mocy 1914 KM. Nic zatem dziwnego, że idealnie nadaje się do bicia rekordów w dynamice jazdy.
Rimac to chorwacka firma, która przebojem wdarła się na scenę światowej motoryzacji. Nie dość, że stworzyła wręcz kosmicznie szybki model Nevera i konstruuje układy napędowe dla znanych marek, to uznano ją za tak prężną i rozwojową, że w koncernie VW zdecydowano, by w jej skład weszło Bugatti (w efekcie powstała spółka joint-venture Bugatti-Rimac). Przynajmniej na razie Rimac wytwarza jeden model, ale zupełnie wyjątkowy.
Warto w tym miejscu przypomnieć jego najważniejsze parametry. Ten supersportowy, ważący ponad 2,1 t, mierzący 475 cm samochód wykorzystuje cztery silniki generujące łącznie 1914 KM i 2360 Nm. Akumulator trakcyjny ma pojemność 120 kWh, a zasięg ostatecznie wynosi (wg procedury pomiarowej WLTP) 490 kilometrów.
Produkcja zostanie ograniczona do zaledwie 150 egzemplarzy. Zważywszy wszystkie powyższe dane techniczne, Nevera wręcz idealnie nadaje się do demonstrowania, co potrafią naprawdę mocne i zaawansowane elektryczne samochody.
Niedawno Rimac ustanowił rekord prędkości seryjnych „elektryków”, rozpędzając się do zawrotnych 412 km/h.
Teraz, na tym samym obiekcie – Automotive Testing Papenburg (ATP) – w Niemczech postanowiono po raz kolejny zademonstrować możliwości Nevery. Nad ustanawianiem rekordów czuwały dwie firmy, które dostarczyły sprzęt pomiarowy – Dewesoft i Racelogic.
Samochód był wyposażony w opony Michelin Cup 2 R (z homologacją drogową), a sam pomiar rozpoczynał się w momencie, gdy samochód pokonał pierwsze 30,48 cm (tzw. one-foot rollout).
Rimac szczególnie podkreśla osiągnięcie czasu 29,93 w próbie rozpędzania od 0 do 400 km/h i hamowania do zera. Chorwackie auto uzyskując go, poprawiło o ponad sekundę rekord należący poprzednio do szwedzkiego supersamochodu Koenigsegga Regery.
A tak o najnowszych wyczynach Nevery mówi sam jej twórca i szef firmy – Mate Rimac:
Gdy dorastałem, zawsze zwracałem uwagę na te samochody, które tworzyły historię, podnosząc poprzeczkę w kwestii osiągów, podziwiając jednocześnie zastosowane w nich rozwiązania techniczne. Od pierwszego dnia napędza mnie tworzenie technologii, która na nowo definiuje to, co jest możliwe. Dziś z dumą mogę powiedzieć, że samochód, który stworzyliśmy, potrafi przyspieszyć od 0 do 400 km/h i zatrzymać się w czasie krótszym, niż Mclaren F1 potrzebował na rozpędzenie się do 350 km/h. I może to powtarzać wielokrotnie, bijąc po drodze wszelkie możliwe rekordy. Jeśli masz Neverę i dostęp do odpowiedniego toru, też jesteś w stanie to zrobić.
Oto wszystkie rekordy, ktore ustanowił Rimac Nevera podczas dnia testowego na Automotive Testing Papenburg.
Test | Dane firmy Racelogic | Dane firmy Dewesoft |
---|---|---|
0-60 mil/h | 1,74 s | 1,74 s |
0 -100 km/h | 1,82 s | 1,81 s |
0-200 km/h | 4,42 s | 4,42 s |
0-300 km/h | 9,23 s | 9,22 s |
0-400 km/h | 21,32 s | 21,31 s |
100-200 km/h | 2,59 s | 2,59 s |
200-300 km/h | 4,81 s | 4,79 s |
200-250 km/h | 2,00 s | 2,00 s |
100-0 km/h (dystans) | 29,12 m | 28,96 m |
0-100-0 km/h | 4,03 s | 3,99 s |
0-200-0 km/h | 8,85 s | 8,86 s |
0-300-0 km/h | 15,68 s | 15,70 s |
0-400-0 km/h | 29,94 s | 29,93 s |
1/4 mili | 8,26 s | 8,25 s |
1/8 mili | 5,46 s | 5,44 s |
1/2 mili | 12,82 s | 12,83 s |
mila | 20,62 s | 20,59 s |
0-100 mil/h | 3,23 s | 3,21 s |
0-120 mil/h | 4,19 s | 4,19 s |
0-130 mil/h | 4,74 s | 4,75 s |
0-250 mil/h | 21,89 s | 21,86 s |
60-130 mil/h | 2,99 s | 2,99 s |
0-200 mil/h | 10,86 s | 10,86 s |