Najpierw Jaguar, a potem Land Rover – obie marki będą produkować jedynie samochody elektryczne.
Jeśli marzycie o fenomenalnie ryczącej V-ósemce pod długą maską nowego coupe z logo Jaguara, musicie się spieszyć. Od 2025 r. silniki spalinowe przejdą w tej marce do historii.
Tak, to nie pomyłka, tylko jedno z założeń nowego długofalowego planu rozwoju, należących od 2008 r. do hinduskiego koncernu Tata, marek Land Rover i Jaguar. Plan ten nosi nazwę Reimagine, co znaczy tyle, co wymyślone na nowo. I w sumie nie ma się co dziwić, że Thierry Bolloré, nowy szef JLR pełniący swą funkcję od 2020 r., postanowił zrobić rewolucję.
Popatrzmy choćby na sprzedaż Jaguara w Europie w 2020 r. Jego samochody kupiło 48 tys. osób. Nieźle? To o 7 tys. mniej niż Audi – ale samego modelu A6. I w zasadzie klienci wybierali tylko trzy SUV-y Jaguara (w tym pierwszego elektrycznego – I-Pace'a). Reszta modeli jest w zasadzie pomijalna. Land Rover radzi sobie ponad dwukrotnie lepiej, więc w jego przypadku terapia nie będzie aż tak szokowa.
Ale po kolei. Jakie są najważniejsze założenia planu? Oto one zebrane w punktach.
Neutralność klimatyczna całej firmy do 2039 r.
Od 2025 r. Jaguar będzie miał w gamie tylko samochody elektryczne. Oznacza to zbudowanie oferty od podstaw. Co ciekawe, wśród modeli nie znajdzie się XJ, którego testy obecnie już trwają. I właśnie to chyba najlepiej pokazuje skalę zmian.
W ciągu najbliższych 5 lat pojawi się 6 elektrycznych wariantów Land Roverów. Pierwszy wejdzie na rynek w 2024 r.
Rozwój napędu opartego na ogniwach paliwowych zasilanych wodorem (pierwsze prototypy mają się pojawić w ciągu roku).
Jaguary i Land Rovery będą bazować na innych architekturach (w sumie tylko trzech), a marki mają mieć własne, bardzo wyraźne „osobowości”. Land Rover wykorzysta nową Modular Longitudinal Architecture (MLA) dla odmian spalinowych i elektrycznych oraz Electric Modular Architecture (EMA), która przeznaczona jest głównie dla „elektryków”. Jaguar otrzyma swoją płytę podłogową.
W założeniach do 2030 r. około 60% sprzedawanych Land Roverów powinno mieć napęd elektryczny. Natomiast w 2036 r. już żaden ma nie emitować zanieczyszczeń.
Coroczne inwestycje na poziomie około 2,5 mld funtów.
W planach nie ma zamykania fabryk.
Znacznie ściślejsza współpraca w ramach Tata Group.
Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem z serwisu magazynauto.pl jest Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Klikając w „akceptuję i przechodzę do serwisu” wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak pliki cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wydawnictwo Bauer i zaufanych partnerów zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analityki internetowej oraz marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać za pośrednictwem ustawień zaawansowanych.
Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz sposobu realizacji Twoich uprawnień.
Ustawienia prywatności
Poniżej możesz wprowadzić ustawienia w zakresie przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu i wykorzystywania ich w poniższych celach.
Informacje przetwarzane za pomocą plików cookies lub innych podobnych technologii dotyczą aktywności użytkownika na odwiedzanych stronach internetowych, historii wizyt, a także informacji o lokalizacji urządzenia. Osobno możesz określić swoje preferencje wobec wykorzystywania tych informacji przez naszych partnerów (wycofanie zgody na przetwarzanie informacji zapisanych w plikach cookies) oraz osobno przez Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. (zgłoszenie sprzeciwu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 RODO). Za pomocą ustawień możesz skonfigurować ustawienia prywatności i określić w jaki sposób chcesz, aby Twoje dane były używane w oparciu o poniższe cele.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. oraz wybrani partnerzy używają plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia poprzez zmiany ustawień przeglądarki, szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.