Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Mustang GTD znaczek

Ford Mustang GTD – znamy już oficjalne dane. To najmocniejsza i najszybsza wersja w historii tego modelu

Ford

Ford Mustang GTD – znamy już oficjalne dane. To najmocniejsza i najszybsza wersja w historii tego modelu

Ford lubi podgrzewać emocje i długo zwlekał z ujawnieniem dokładnych parametrów potężnego V8, które napędza Mustanga GTD – nową, najbardziej radykalną wersję legendarnego modelu. Teraz już wszystko wiadomo. I jest się czym zachwycać.

Ford Mustang najnowszej generacji jest jednym z niewielu relatywnie przystępnych cenowo prawdziwie sportowych samochodów. Za model GT z jedynym sprzedawanym u nas silnikiem 5.0 V8 (446 KM) trzeba zapłacić od 303 500 zł w wersji fastback, czyli coupe lub od 323 500 zł za kabriolet. Nieco mocniejszy wariant Dark Horse (453 KM) kosztuje od 358 500 zł (dostępny tylko jako coupe).

Model GTD to jednak zupełnie inna bajka, bo ta radykalna, limitowana odmiana Mustanga różni się bardzo znacząco od bazowych odmian. Nie trafi normalnie do salonów, a by móc wejść w jego posiadanie trzeba było aplikować na specjalnej stronie. Także cena jest z „nieco” innej półki niż zwykłych Mustangów – niemal 2 mln zł.

Koniec z domysłami

Wprawdzie Ford mówił od początku o mocy powyżej 800 KM, ale dopiero teraz wiadomo dokładnie, ile wykrzesano z jednostki 5.2 V8 doładowanej kompresorem i z suchą miską olejową (maksymalne obroty: 7650 na minutę), połączonej z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową.

GTD jest najmocniejszym seryjnym Mustangiem w długiej, bo liczącej już sześć dekad historii tej serii modelowej. Dysponuje bowiem 826 KM (wg amerykańskiej normy SAE-certified jest to 815 KM) zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 900 Nm. Nie podano na razie, ile wynosi przyspieszenie od 0 do 100 km/h, ale można domniemywać, że będą to okolice 3 sekund (453-konny Dark Horse uzyskuje „setkę” w 4,4 s ze skrzynią dwusprzęgłową ).

Ujawniono za to prędkość maksymalną, która wynosi aż 325 km/h i to także rekordowa wartość w historii Mustanga. Ford ma zamiar pokonać Mustangiem GTD północną pętlę toru Nurburgring w czasie poniżej siedmiu minut. Obecnie najszybszym modelem w jego klasie jest Porsche 911 991 GT2 RS Manthey Performance Kit (6:43.300), a na przykład seryjne Porsche 911 GT3 RS uzyskało czas 6:49.328. Zapowiada się zatem niezwykle ciekawa rywalizacja.

Nie tylko moc

Mustang GTD jest wyjątkowy nie tylko ze względu na potężny i mocny silnik. Zastosowano w nim bowiem wiele rozwiązań mających podnieść osiągi na poziom zarezerwowany dotąd jedynie dla aut sportowych najbardziej ekskluzywnych marek. Ma zatem m.in. karoserię z panelami wykonanymi z włókien węglowych, aktywne elementy aerodynamiczne, niemal wyczynowe zawieszenie z komponentami Multimatic (z tyłu zastosowano układ z poziomo umieszczonymi amortyzatorami, tzw. push rod), karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo i magnezowe 20-calowe felgi.

Ford-Mustang-GTD-przod
Karoseria GTD jest w zasadzie zupełnie inna niż w zwykłych Mustangach.
fot. Ford
Ford-Mustang-GTD-tyl
Potężny tylny spoiler jest regulowany.
fot. Ford
Ford-Mustang-GTD-deska-rozdzielcza
Wnętrze wcale nie prezentuje się spartańsko. Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy są tytanowe.
fot. Ford
Ford-Mustang-GTD-siedzenia
Kubełki Recaro to jedyne siedzenia w kabinie. GTD jest dwuosobowy.
fot. Ford
Ford-Mustang-GTD-naped
Wał napędowy wykonano z karbonu, a skrzynię biegów umieszczono przy tylnej osi (układ transaxle). Tylne zwieszenie jest zupełnie inne niż w pozostałych Mustangach.
fot.  Ford
Ford-Mustang-GTD-silnik
Silnik 5.2 V8 ma mechaniczne doładowanie.
fot. Ford
Ford-Mustang-GTD-zawieszenie
Przez to okienko można podziwiać konstrukcję tylnego zawieszenia.
fot. Ford
Ford-Mustang-GTD-zawieszenie-1
Amortyzatory dostarcza firma Multimatic.
fot. Ford
Ford-Mustang-GTD-hamulce
Karbonowo-ceramiczne hamulce są produktem włoskiego specjalisty – Brembo.
fot. Ford

Czytaj także